"Alle godt konstruerte forsterkere låter likt"

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.746
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Man skrev:
Et par brokoblede oem-moduler fra B&O hvis navn er 125asx2...men selvsagt vil kabinett mm. og avanse gjøre utsalgsprisen høyere. Jeg hører dog rykter om et kinesisk firma som lager B&O-kopier til en langt lavere pris =)
Disse er ikke i nærheten gang, med flere titals ganger høyere forvrenging, lavere båndbredde, osv...

Mvh
OMF

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
576
Torget vurderinger
1
Til prisen er det vel noe av det nærmeste man kommer, ikke?
I 8 og 4ohm er de ihvertfall ikke "såå" langt ifra.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.746
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Man skrev:
Til prisen er det vel noe av det nærmeste man kommer, ikke?
I 8 og 4ohm er de ihvertfall ikke "såå" langt ifra.
Joda - jeg er vel av den oppfatningen av at dette er forsterkeren med best kost/nytte forhold. Jeg er mao svært positiv til disse, men det er ikke dermed sagt at jeg mener de er det beste.

Låner grafene fra en annen tråd....
Forvrengningsgraf 1000ASP:

Forvrengningsgraf 125ASX2:

Begge grafene starter på 0,001%. Så vidt jeg kan forstå vil forvrengingen til DP ikke komme inn på skjema engang( med mulig unntak helt til venstre hvor N kan utgjøre et større bidrag - men dette tallet er ikke oppgitt fra DP).

Et noenlunde sammenlingbart tall er THD, 1kHz, ca 150W. NAtar at dete er den midterste kurven i grafene.
1000ASP - 0,012
125ASX2 - 0,002 (ikke helt riktig da denne ikke leverer så mye effekt - men er i denne størrelsesorden midt i sitt arbeidsområde)
DP A1S - mindre enn 0,0002%

Rhesus - er det grunnlag for å hevde at lydforskjellen på de to ICE modulene kan skyldes forskjellig forvrengingskarakteristikk - og da betydelig lavere forvrengning på den nyeste...?

Mvh
OMF

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Vil bare tilføye at min DP 6.12 har svært like spesifikasjoner som A1. Men ICE 1000 ASP gruser den på alle fronter.

Ikke dermed sagt at jeg tror at 6.12 er like bra som A1 og at ICEn er bedre. Men det er nok andre målbare faktorer som spiller inn her. At de ikke er målt slik at det er full korrespondanse mellom måleinntrykk og lytteinntryk er en helt annen sak.

Det er så store tekniske forskjeller på klasse D og klasse A/B at man må se en del målinger i et nytt lys.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.746
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Bx skrev:
Men det er nok andre målbare faktorer som spiller inn her. At de ikke er målt slik at det er full korrespondanse mellom måleinntrykk og lytteinntryk er en helt annen sak.

Det er så store tekniske forskjeller på klasse D og klasse A/B at man må se en del målinger i et nytt lys.
Dette er jo ting man i stor grad kan ta for seg her i den tekniske avdelingen.

Har du noen synspunkter på dette selv...?

Har du manualen så du kunne oppgi specs på den 6.12...?

Mvh
OMF

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Jeg skrev ut fra hukommelsen. Jeg ser nå at jeg tok munnen litt for full. A1 er et siffer bedre på enkelte målinger. Men dårlig er heller ikke 6.12:

THD 400w / 2 ohm 20-20k: 0,015% ( her er det nok A serien vesentlig bedre. Dette kan jo være hørbart)

THD 25 V RMS, 1 kHz: 0,0014%

S/N ratio 200w /4 ohm last: 102-114 dB (ulike mål)

Kanalseparasjon: > 100 dB

A serien ser selvfølgelig klart bedre. Men er det tallene i seg selv vi hører eller er de er uttrykk for noe som kanskje ikke ser like perfekt ut hvis vi hadde fått tallfestet det? Hvis det første er tilfellet så vil like måledata lyde likt med ulike teknologier. Men jeg synes klasse D har bedre egenskaper enn slike tall skulle tilsi, sammenlignet med tradisjonell transistorteknologi.

Må vel for ordens skyld legge til at jeg har tatt meg den frihet å oppgradere her og der i lytteparken på 6.12.:) Nå gjorde ikke det noe særlig med lydkvaliteten på en god dag, men det bidro til at forsterkeren ble mindre følsom for nykkene i lysnettet.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
576
Torget vurderinger
1
At A1s har 0.0002% forvrengning er garantert BS.
Selv ikke en Halcro DM58 eller den nye TELOS fra Goldmund er i nærheten engang.
Ikke at jeg mener at disse tallene har så utrolig mye for seg når man er nede i et anstendig nivå.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Du får ta det opp med LErnstsen, Cobra. Dette var rett fra manualen. Original sådan.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.365
Torget vurderinger
1
Man skrev:
At A1s har 0.0002% forvrengning er garantert BS.
Selv ikke en Halcro DM58 eller den nye TELOS fra Goldmund er i nærheten engang.
Ikke at jeg mener at disse tallene har så utrolig mye for seg når man er nede i et anstendig nivå.
Tja ... HighFidelity målte THD+N på forgjengeren 6.4 til 0,0007% ved 1KHz på 100W i 8 Ohm, måleutstyret har 0,0004%.

mvh
KJ

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
OMF skrev:
Rhesus - er det grunnlag for å hevde at lydforskjellen på de to ICE modulene kan skyldes forskjellig forvrengingskarakteristikk - og da betydelig lavere forvrengning på den nyeste...?

Den røde streken antar jeg er 6.67kHz. Den er såpass underlig at jeg nok ville undersøkt den nærmere, hvis jeg var designeren. Det er noe som ikke er helt bra der, og det kan være hørbart, spesielt det at det er en peak ved 5-10 watt gjør at den vil gjøre seg gjeldende ved normalt lyttenivå. Kanskje det er støy, emc-problemer eller harmonisk forvrengning, det er ikke godt å si. Men det kan være grunnen, ja.

Topp Bunn