Aldri mer dårlige innspillinger!

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Problemet med dårlig lyd og udugelige teknikere er løst:

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=170273

Kjøp eget lydstudio og ta opp alt med perfekt lyd selv!!

Det står til og med at man KAN ha både bass og gitar på disse opptakene også!

...det verste mumlemumle er at man kan få ganske bra lyd med utstyr til 10k....... ::)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
Artiser som Ravi og Unni Wilhelmsen lager musikk hjemme.
Dette forklarer jo et par karrierer om ikke annet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.348
Sted
Østfold
Hmmm, det høres for meg ut som om dere mener at Pro Tools er noe ræva leketøy? Har dere egentlig en anelse om hva dere snakker om?

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
overhodet ikke, les det som står med liten skrift........

Pro Tools er et ypperlig program, faktisk industristandarden verden over, var kun litt humoristisk over måten det hele var lagt frem på....:D

Edit: Når det er sagt, man får neppe noe full Pro Tools-pakke for 10k. Kan vel begynne med å plusse på en null ihvertfall, men PTLE er ikke noe dårlig utgangspunkt.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Så må man huske alt det andre som påvirker innspillingen også da.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.348
Sted
Østfold
Med relativt få kanaler og om man ikke spiller inn live tror jeg man skal slite med å plukke det ut som en kvalitetsmessig dårlig innspilling med utstyr til 10k, om man ser bort fra micer selvsagt. For ca 50k får man en ok pakke med noen standardmicer og litt stasj så man kan gjøre seriøse innspillinger.

Jeg synes artikkelen er difus, men det jeg reagerte på var at den, i lyset av overskriften, blir fremstilt som helt feil. To av de viktigste arbeidsverktøyene i mange studioer i dag er jo nevnt, og det er i prinsippet de artikkelen handler om.

Imidlertid er det så vidt jeg vet galt å si at ProTools ikke fungerer på PC. Det er Logic som ikke gjør det.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Imidlertid er det så vidt jeg vet galt å si at ProTools ikke fungerer på PC. Det er Logic som ikke gjør det.
Det stemmer, PT fungerer aldeles utmerket på både PC og Mac (jeg kjører det på begge). Forøvrig er det vel pre-produksjon de nevnte artistene gjør hjemme på kjøkkenet, og det er ikke akkurat et nytt fenomen. Før brukte man små portastudioer som tok opp på kassetter, så var det harddiskbaserte alt-i-ett-studioer (det produseres vel fortsatt slike løsninger), nå er det PC/Mac som er greia. Pro Tools, som er det enkleste, mest intuitive av dem alle, er heller ikke lært på en dag - jeg har tatt to eksamener i Pro Tools og har brukt det hver dag i tre år, og det er først nå jeg synes jeg begynner å få teken på det.

Det hjelper jo heller ikke å ha en fet opptaksrigg hjemme om man ikke kjenner til håndverket og forholdene som ligger bak et godt resultat. De færreste har jo for eksempel et godt isolert opptaksrom tilgjengelig hjemme, så å ta opp noe annet enn virtuelle instrumenter og direct-input instrumenter, fungerer dårlig. En høykvalitets mikrofonpark koster også fort over 10 lapper, for ikke å snakke om dersom man ønsker å bypasse AD-konverterne i billige lydinterfacer.

Miks er også noe som krever sitt, både av lytterom, monitorer, teorikunnskaper og erfaring.

At man kan få et ganske bra resultat i hjemestudioet, er det ikke tvil om, men helt helt feinschmecker blir det ikke.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg har ett lydprogramm som lager renderfiler i 32bit 96khz jeg da... Det er mastringskvalitet det vøtt...

Det heter Renoise! koster 50$ Og kan kontrollere protools om det trengs, eller Cakewalk, eller Steinberg Nuendo eller propellerhead produkter eller you name it!!!
Eller de fleste synths og kunstige "instrumenter/ softsynths som finnes..."og hva man nå trenger å bruke!Dette er vel det eneste programmet på markeden som kan dette... å starte hvilket som helst av de andre programmene om så nødvendig som ett eget instrument, eller bruke deler av dem som ett "add on".

Det er ganske fikst.

:D

Renoise 1.8 heter det visst...

mvh

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Jeg har aldri prøvd eller sett Renoise selv, men det blir vel sett mer på som et "leketøy" á la Fruity Loops. Det fungerer mer som de klassiske trackerne enn som et fullverdig redigeringsverktøy. Sikkert fint å komponere i, for de som er vant til arbeidsflyten i Fasttracker o.l. :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Renoise er fantastisk! Det funker som noisetracker ja!
Jeg har vel enda kildekoden til noisetracker på min gamle amiga ett sted... Det var tider da vi drev og kodet på det gitt!
Renoise har en FANTASTISK rendermotor!!!
Programmet kan bare anbefales!!!

(jeg har drevet på med programmering av slikt vøttø i hine hårda dager...) Say no more, and I won't

Faktisk så er ike ett program idag komplett synes jeg...
Nuendo har en meget bra "rendermixer" . Waves har den beste ekkogenereringen , nesten like bra som TC sin hardwaresak!
Og slik fortsetter det vøtt!

Har du drevet litt i noisetracker eller de andre softvariantenen selv eller?

Renoise er MEGET langt fra noe leketøy det da... Det er en god del bedre enn f.eks fruityloops, som jo som sagt bare er ett leketøy... egentlig...

:p

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Jeg prøvde Fasttracker litt for mange herrens år siden, men fant ut at jeg likte bedre å jobbe med MIDI-sequencere. Den "beste" rendermikseren er det vel Sonar (tidligere Cakewalk) som står for pr. dags dato - 64-bit fixed-point.

Waves' romklanger er veldig bra, især Waves IR (convolution reverb). Jeg bruker Waves RVerb nærmest daglig, og TrueVerben deres funker ofte der RVerben kommer til kort.

Altiverb er forøvrig også en glimrende, convolution-basert klang.

Hvis du har drevet med lydprogrammering tidligere, har du kanskje interesse av å lese litt om Pro Tools' 48-bit fixed-point mix-engine :)

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
Var det ikke noe før i tida som het direkte gravert?
Mikrofon fra hver og dytt det rett ut på Cd'n uten noe software håndtering(noe må jo nødvendigvis ligge i mellom). Litt takt og tonefeil er ok. Er det ikke slik vi vil ha det da. Hi-fi er vel å gjenoppleve konserten hjemme?
Hadde funka for meg. ;D ;D ;D

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Det stemmer, PT fungerer aldeles utmerket på både PC og Mac (jeg kjører det på begge). Forøvrig er det vel pre-produksjon de nevnte artistene gjør hjemme på kjøkkenet, og det er ikke akkurat et nytt fenomen. Før brukte man små portastudioer som tok opp på kassetter, så var det harddiskbaserte alt-i-ett-studioer (det produseres vel fortsatt slike løsninger), nå er det PC/Mac som er greia. Pro Tools, som er det enkleste, mest intuitive av dem alle, er heller ikke lært på en dag - jeg har tatt to eksamener i Pro Tools og har brukt det hver dag i tre år, og det er først nå jeg synes jeg begynner å få teken på det.

Det hjelper jo heller ikke å ha en fet opptaksrigg hjemme om man ikke kjenner til håndverket og forholdene som ligger bak et godt resultat. De færreste har jo for eksempel et godt isolert opptaksrom tilgjengelig hjemme, så å ta opp noe annet enn virtuelle instrumenter og direct-input instrumenter, fungerer dårlig. En høykvalitets mikrofonpark koster også fort over 10 lapper, for ikke å snakke om dersom man ønsker å bypasse AD-konverterne i billige lydinterfacer.

Miks er også noe som krever sitt, både av lytterom, monitorer, teorikunnskaper og erfaring.

At man kan få et ganske bra resultat i hjemestudioet, er det ikke tvil om, men helt helt feinschmecker blir det ikke.

Det var nettopp dette som Portal skriver at denne nevnte riggen er ypperlig som "portastudio", til å lage preproduksjoner, demoer, ideer, låtskriving og også overdubs. Men noe "proft lydstudio" til 10 000 norske kroner får man ikke. Jeg regner et proft lydstudio som litt mer enn Digidesign Mbox og PTLE. Bare noen få brukbare plugins koster jo 10k.

K

knutinh

Gjest
Det er spennende med live-opptak. Men det er vanskelig å gjenskape følelsen i konsertlokalet.

Skal man ha ultimat naturtrohet så må man utstyre en mann i salen (med din hodefasong) med mikrofoner i øregangen og lytte til opptaket via hodetelefoner.

Men skrik og skråk fra de ved siden av, gnissing i klær etc oppleves ikke like naturlig når man hører det på opptak som når man er der : det er bare irriterende.

Andre muligheter er å mikse overhead-mikrofoner med tørr master fra miksebordet, men det gir utfordringer mhp fase.

Til slutt så er det et spørsmål om mikrofonteknikk. Det finnes ingen mikrofonteknikk som kan fange et feilfritt stereoperspektiv i enhver setting for avspilling på et vanlig stereoanlegg, det er prøving feiling og erfaring.

-k

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Jeg regner et proft lydstudio som litt mer enn Digidesign Mbox og PTLE. Bare noen få brukbare plugins koster jo 10k.
Javisst. De fleste proffe studioer med respekt for seg selv, kjører hvertfall ett Pro Tools HD3-system, og da har du bikka 100.000 for bare DSP-kortene. Og så skal du ha en kraftig datamaskin, et eller flere interfacer, preamper og monitorer i tillegg. Og helst en duganes kontrollflate, så man slipper å sitte og klikke rundt med musa for hver eneste ting man gjør. Og ikke minst, som du sier, plugins - Waves Diamond Bundle, som begynner å nærme seg "industristandard", koster vel fort 70.000 spenn for den utgaven som er programmert for å nyttegjøre seg DSP-kortene i datamaskinen.

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
"Uten mikrofon kan du bare lage instrumentalmusikk"..... lalalala... hva slags instrumenter kan man bruke da?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
587
Torget vurderinger
1
Man kommer et lite stykke på vei med noe så enkelt som Garageband. Trent Reznor / Nine Inch Nails la nettop ut råfilen til noen av sangene på Garageband format ( fra den nye cd'en) , og har tenkt å legge ut for alle sangene på sikt (eller no slikt), han har også gjort dette før.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
"Uten mikrofon kan du bare lage instrumentalmusikk"..... lalalala... hva slags instrumenter kan man bruke da?
Virtuelle instrumenter/software synthesizere og instrumenter som du plugger rett i interfacet (elektrisk gitar, bass, hardware synther etc.)

Du kan strengt tatt ta opp stemme gjennom pickupene på en el-gitar og, hvis du skriker alt du har ;)

Man kommer et lite stykke på vei med noe så enkelt som Garageband. Trent Reznor / Nine Inch Nails la nettop ut råfilen til noen av sangene på Garageband format ( fra den nye cd'en) , og har tenkt å legge ut for alle sangene på sikt (eller no slikt), han har også gjort dette før.
Til låtskriving og eksperimentering er det sikkert helt utmerket, selv om jeg personlig ville foretrukket kraftigere og mer fleksible verktøy.

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Siden ProTools er trukket frem som et godt og brukervennlig program så hadde jeg bare lyst til å komme med en annen anbefaling. ProTools er nemlig helt avhengig av sine egne lydkort for å fungere. Cubase4 er et tilsvarende program som ikke har begrensninger på antall spor osv. slik som ProTools LE har. Det kan også brukes på det meste som eksisterer av lydkort både på Mac og PC. Fullt kompatibel med Intel Mac-maskiner og koster ca. 7.000,-. Jeg valgte dette programmet for å slippe å bytte ut hele hardware-parken, og har ikke angret et sekund på det.

Har man aldri bruk for mer enn 12 mic-innganger samtidig (det kreves en ekstra mic-preamp med digitalutgang for å få mer enn 4 samtidig) så er nok ProTools LE en enkel og forholdsvis rimelig løsning, men blir LE for lite, eller du har annen hardware, så er Cubase4 en mye bedre løsning. Proffutgaven av ProTools er serdeles bra, men den koster flesk, og vil derfor være utilgjengelig for de fleste av oss vanlige hjemmestudiobrukere.

T

theStig

Gjest
Jeg sysler mest med opptak av akustiske ting, og det gjør jeg så og si uten unntak med et stereo mic-par. Til noe sånt så kan en faktisk få en highe-end rigg til under 100.000 kr. Det dyreste i en sånn rigg bør/skal være mikkene synes jeg, det er jo her det meste kan gå galt. Et par DPA 4006 matched pair er ikke helt gratis...

Men - jeg kjøpte akkurat en rimelig "pakke" til koret jeg synger i (til opptak av konserter og øvelser), basert på en Zoom H4 recorder og et par Røde NT5 mikker. Inkl et stativ, kabler, transportkoffert og litt diverse kom alt på ca. 10.000 kr. Det er selvsagt ikke en high-end rigg, men uansett bra ytelser til prisen.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Siden ProTools er trukket frem som et godt og brukervennlig program så hadde jeg bare lyst til å komme med en annen anbefaling. ProTools er nemlig helt avhengig av sine egne lydkort for å fungere.
Med ProTools M-Powered kan du bruke en rekke av de rimelige M-Audio lydkortene. På LE er man, som du sier, prisgitt Digidesign.

Cubase4 er et tilsvarende program som ikke har begrensninger på antall spor osv. slik som ProTools LE har. Det kan også brukes på det meste som eksisterer av lydkort både på Mac og PC. Fullt kompatibel med Intel Mac-maskiner og koster ca. 7.000,-. Jeg valgte dette programmet for å slippe å bytte ut hele hardware-parken, og har ikke angret et sekund på det.

Har man aldri bruk for mer enn 12 mic-innganger samtidig (det kreves en ekstra mic-preamp med digitalutgang for å få mer enn 4 samtidig) så er nok ProTools LE en enkel og forholdsvis rimelig løsning, men blir LE for lite, eller du har annen hardware, så er Cubase4 en mye bedre løsning. Proffutgaven av ProTools er serdeles bra, men den koster flesk, og vil derfor være utilgjengelig for de fleste av oss vanlige hjemmestudiobrukere.
Cubase er et fullt ut brukendes program, ingen tvil om det, men for meg fremstår PT som lettere å lære og mer fleksibelt mtp. routingmuligheter internt i programmet. Jeg synes også GUI'en i PT er mye renere og mer logisk enn i Cubase. MIDI-delen i Cubase er vel fortsatt noen hestehoder foran den i Pro Tools, men så var Pro Tools ikke tiltenkt funksjon som MIDI-sequencer i utgangspunktet. For folk som komponerer hjemme, er vel Cubase og Logic kanskje mer "fornuftige" valg enn Pro Tools, som først kommer til sin rett på redigering-, opptak- og miksesiden. Jeg vet om ganske mange som komponerer i Logic, konsoliderer prosjektene og bringer de over i Pro Tools for å mikse de. Det eneste man trenger da, er en MBox 2 Mini som koster rundt 3.000 spenn med Pro Tools LE inkludert. Kjøper du ekspansjonspakken Music Production Toolkit til rundt 3.000 i tillegg, får du 48 stereospor og en haug med plugins ekstra.

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Med ProTools M-Powered kan du bruke en rekke av de rimelige M-Audio lydkortene. På LE er man, som du sier, prisgitt Digidesign.
Joda, jeg er klar over M-Audio-varianten, og det er jo et fremskritt i og med at M-Audio-produktene også fungerer bedre med annen software enn ProTools-produktene gjør. Men fortsatt kan man ikke bruke Echo, Tascam, Mackie osv-osv i forbindelse med ProTools.

Cubase er et fullt ut brukendes program, ingen tvil om det, men for meg fremstår PT som lettere å lære og mer fleksibelt mtp. routingmuligheter internt i programmet. Jeg synes også GUI'en i PT er mye renere og mer logisk enn i Cubase. MIDI-delen i Cubase er vel fortsatt noen hestehoder foran den i Pro Tools, men så var Pro Tools ikke tiltenkt funksjon som MIDI-sequencer i utgangspunktet. For folk som komponerer hjemme, er vel Cubase og Logic kanskje mer "fornuftige" valg enn Pro Tools, som først kommer til sin rett på redigering-, opptak- og miksesiden. Jeg vet om ganske mange som komponerer i Logic, konsoliderer prosjektene og bringer de over i Pro Tools for å mikse de. Det eneste man trenger da, er en MBox 2 Mini som koster rundt 3.000 spenn med Pro Tools LE inkludert. Kjøper du ekspansjonspakken Music Production Toolkit til rundt 3.000 i tillegg, får du 48 stereospor og en haug med plugins ekstra.
Hadde ikke ProTools vært såpass enkelt så hadde det ikke vært noen argumenter igjen for å kjøpe LE- eller M-varianten. Du får forresten en light-versjon av Cubase4 også som heter (mener jeg å huske) Studio til slutt. Koster rundt 4.000,- og er fortsatt mye "kraftigere" enn ProTools LE/M. Tror forresten du vil bli overrasket over denne nye Cubasen, men til syvende og sist blir det vel slik at det man er mest vant til å bruke er det beste uansett :)
Cubase4 Studio og et rimelig Echo-lydkort er forresten også et fantastisk alternativ til en like rimelig penge som LE/M. Man må bare se selv hva man liker best.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Jepp, til syvende og sist handler det om personlige preferanser, da man stort sett kan oppnå det samme i alle DAW'er (selv om eksempelvis side-chaining er vanvittig mye lettere i PT enn i Cubase, men så har Cubase andre funksjoner, som f.eks. freeze, som ennå ikke eksisterer i Pro Tools).

Ett argument til for å bruke PT i hjemmestudioet, i tillegg til den ryddige GUI'en og arbeidsflyten, er at du da er direkte kompatibel med store studioer, dersom du i fremtiden skulle ønske å ta med prosjektet ditt til et slikt.

Joda, jeg er klar over M-Audio-varianten, og det er jo et fremskritt i og med at M-Audio-produktene også fungerer bedre med annen software enn ProTools-produktene gjør.
ProTools LE-hardware funker utmerket i alle DAW'er som har ASIO-støtte, det være seg Cubase, Sonar, Ableton Live eller hva det skulle være.

Men fortsatt kan man ikke bruke Echo, Tascam, Mackie osv-osv i forbindelse med ProTools.
Det er vel et bevisst, markedsstrategisk valg fra Digidesign sin side.

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Ett argument til for å bruke PT i hjemmestudioet, i tillegg til den ryddige GUI'en og arbeidsflyten, er at du da er direkte kompatibel med store studioer, dersom du i fremtiden skulle ønske å ta med prosjektet ditt til et slikt.
Joda, som fullt prosjekt er vel det enklere. Imidlertid kan man importere selve filene fra Cubase eller andre og jobbe videre med dem i ProTools-studioer hvis man skulle ha behov for det. Ihvertfall har jeg gjort det flere ganger motsatt vei (gjort opptak i ProTools LE-studio og mixet hjemme i Cubase4).

ProTools LE-hardware funker utmerket i alle DAW'er som har ASIO-støtte, det være seg Cubase, Sonar, Ableton Live eller hva det skulle være.
Har ikke testet det selv, men snakket med en hos importøren av ProTools som mente det ikke var helt problemfritt mellom ProTools LE hardware og annen software. Mulig 003-modellene har blitt bedre på det området.

ProTools LE ble meget seriøst vurdert da jeg kjøpte Cubase4, men jeg valgte sistnevnte pga flere muligheter + kompabillitet med hardware jeg allerede hadde.

Topp Bunn