Albumstafetten 28

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.391
    Antall liker
    11.133
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Deftones er ikke et band jeg har hørt så mye på (Adrenaline og Around the Fur), og denne skiva har jeg ikke hørt i det hele tatt før stafetten. Høres ut som de lot seg inspirere av NineInchNails på en dårlig dag på denne skiva.. hadde trodd jeg kom til å like dette bedre
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    White Pony

    Verst: Den dominerende vokalen… skitzomosjonell prog med hint av aggroræpp don’t do it for me.

    Best: Små tendenser til (mektige) J. Broadrick i noen av de bakenforliggende gitarriffene.

    Konklusjon etter 1 gjennomhøring: Suger vel strengt tatt ikke totalt testikkel, men mannen med mikrofonen har altså munnen full av melodiøs pungsekk det meste av tiden – det gir et overordnet preg… av suging.

    Synes ellers at «Deftones" er et lite passende navnevalg. Mine referanser sier at med «-tones» som suffiks bør man helst bedrive noe sekstitallsrelatert.


    e
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ang Mind spiders - Meltdown

    Var et nytt bekjentskap for min del, og et ganske sådan. Egentlig.

    Ungdommelig og fresht. Snappy garagepop/punk eller deromkring? Smått assosiasjoner til Hunx&his punx og Nobunny, sjøl om sistnevnte definitivt serverer mer iørefallende og minneverdige melodier i mine ører. Men det er tilløp til noen knæsje låter her; You are dead, More than you og Play you out er fine ting.

    Litt mye orgel/synth og andre uhumskheter til tider for at eg får helt sansen for det, men joda - alt i alt trevligt nok dette.

    6+/10 tror eg. 7 på en god dag.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Mind Spiders gjør ikke så mye galt innenfor – det som ihvertfall innledningsvis synes som – "Ramones backer Marc Bolan»-rammen. Likevel ikke noe videre til livsgrunnlag, det alene. Kommer seg imidlertid midtveis i platen (gjentatte lyttinger virker også å ha en mildt “åpenbarende" effekt).

    Synes bandet har mest å fare med når de nærmer seg nevnte WOV og – paradoksalt nok Burnt; DEVO! – i uttrykket. Skulle jeg velge ville jeg altså gått fra denne til Inhumanistic fra 2013.

    Favoritter fra Meltdown: Fall In Line. Skull-Eyed. Wait For Us

    Vokalen (kronisk doblet, og innpakket i plate-reverb) – som ellers gir meg en underlig “svenske-vibb” (Wannadies? Per Gessle?) – sitter forøvrig ikke helt godt i miksen, en miks som høres litt «fraværende» ut gjennom mine stuehøyttalere. Ryddigere på hodetelefoner, men da spenner til gjengjeld et litt sprikende stereoperspektiv bein for helheten.

    e.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.391
    Antall liker
    11.133
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Joda, det er litt Devo der espege (den Devo plata jeg anmeldte ville også kledd å ha litt Devo der;)) Vokalen minner meg litt om Buzzcocks (dersom de hadde vært smurfer) Gjentatte lyttinger hjelper; en sympatisk skive - og det er ​en skive, ikke bare en samling låter..
     

    Some11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Innlegg
    145
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    Cloroform- Cracked Wide Open

    267177d1403615502-hva-ha-rer-du-pa-na-musikk-cloroform01.jpg


    Cloroform, Cracked Wide Open. 2005


    Etter en uke med festival og kjør i Amsterdam, en bilresie på rundt 7 timer fra gardemoen, fire timer søvn og en dag på jobb med forrykende aircondition-forkjølelse skal jeg nå begi meg ut på å annmelde denne skiven av Norske Cloroform. Jeg har gått en stund og lurt på hva slags musikk denne gruppen produserer, iogmed det spennende bandnavnet som stammer fra en substans jeg såvidt er kjent kan frembringe søvninge tanker rellataivt hurtig.
    Jeg må ærlig meddele jeg ble umiddelbart skuffet da jeg snurra igang skiva og noe som kunne høres ut som bra produsert og kastrert sexpistols med dårlig uttalt engelsk jeg har store problemer med å forstå, tøyt ut av anlegget. Utover i skiva forstetter falsettstemmen til vokalisten som en blyantspiss mot de febrede trommehinnene mine mens repettetive bassriff spilles på en halvfuzza gitar, noe som ikke faller i smak hos meg. Jeg syns også der kunne vert mer fylde i trommene, de virker bleke og blikkboksaktige, disse også svært repettetive og virker for meg som en ikke særlig begavet perkusjonist.


    Skiva er morrsommt mixa da, med klar lydsignatur har jeg ingen problemer med å høre at de artistiske færdighetene til bandmedlemmene burde vert høyere for at materialt de spiller skal vere hørbart. Med små artige hint av ulyder fra instrumentene gir det skiva NOE lytteverdi for meg. Syns jeg hører en kontrabass innimelloom en del av rotet i noen låter som er ett av favorittinstrumentene mine, i egna musikk. Dette var ikke egna musikk.
    Der er rolige partier som passer artistnivået bedre, men mesteparten av denne skiva mener jeg ikke har noen lytterverdi. det er kansje feil dag og tidspunkt å revidere denne skiva, og jeg låver å ta en kikk på skiva og backcatalogen til Cloroform ved en senere, forhåpentligvis bedre annledning!


    må nok legge meg på 3er'en, desverre.


    -Matthias
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Cloroform
    cracked Widerøe open (vi lar autokorrekturen stå denne gangen)
    KAAA Records 2005

    image.jpg


    Hva skal man skrive? Ikke prøv å finne ut hva sangene handler om!

    Stavangertrioen Cloroform burde være kjent for mange. De holdt det gående i åtte-ti år. Hvor store de var vet jeg egentlig ikke, og jeg har ikke rukket å finne ut av det heller.
    Vokalist og organist John Erik Kaada har drevet med noen kunstlete orkestergreier, og har komponert noe filmmusikk hist og pist.
    Bassist Øyvind Storesund har også figurert i publikumssuksessen Kaizers Orchestra, og Wunderkammer. Trommisen Børge Fjordheim er visst fast hustrommis for "en stinkende sleipe kladd" (tekstreferanse -ta den den som kan).

    Powertrioen gav ut syv plater på ni år.
    Jeg har ikke hørt alle platene, i alle fall ikke som jeg kommer på i farta.
    Såvidt jeg veit har de kommet ut på selskapet til John Erik Kaada alle platene. Arrester meg gjerne. :)

    Når jeg setter på plata første runde så syntes jeg umiddelbart at dette låt da snilt? Jeg husker Cloroform som langt mer utilgjengelig og eksperimenterende. En runde tilbake til første plata bekrefter dette. Jaja. Jeg har vel ikke hørt denne før da... Men visselig. Her er låter en drar kjensel på. You talk way too much har man da hørt før. Ei skikkelig morsom låt forøvrig.

    Uansett.

    Cracked wife open (vi lar den også stå) er en fin støypopgreie. Ifølge Wikipedia heter dette visst "syrejazzrock". Et knippe låter. Noen kjappe, andre roligere. Jeg liker veldig godt sounden jevnt over, selv om det på noen av kutta blir vel mye grums. Helt på linje med some11 her.
    På en annen side -her snakker vi kun smak- så liker jeg den blodfattige trommelyden. Det kan nesten høres ut som det er spilt inn i en kjeller, med minimalt av demping i rommet. Noe for seg selv tenker jeg. Ikke ugjort, men tøft nok.

    Dette er dyktige gutter med mye å vise til. Mangel på talent finner jeg ikke.
    Når det gjelder vokalen til Kaada, så kan du ta den, og ha den, og få riket attpå.
    Gutten får Thor Heyerdahl til å høres ut som han har vokst opp i Cambridge, og Michael Stipe sine tekster blir så tydelige som kravebeina på en anorektiker. Jeg aner at det stort sett handler om fornikering? Det er jo rock'n'roll, så hvorfor ikke...

    Hvorvidt det de gjør på akkurat denne plata er krevende greier, er vel ikke et tema. Musikken er enkel. Noen av arrangementene henger i en TYNN tråd. Det er helt sikkert en mening bak oppbyggingen av feks. Lifelong Tragedy, jeg tar den bare ikke.
    Det samme tenker jeg om ganske mange av låtene. Om det som egentlig ligger til grunn for dette er det nakne lydbildet, som gjør de støyfulle og brå overgangene (i mine ører) noe usmaklige, eller er det faktisk slik at komponisten Kaada (det står jo ikke på internett hvem som har komponert herlighetene, i alle fall ikke der jeg lette) ikke har hatt helt dagen skal jeg ikke spekulere. Men det er noe som ikke stemmer.

    For meg funker det bedre når gutta fiser på med enkle rockelåter uptempo, og holder seg i det blide landskapet.
    Crush, Come with me Please, og Broken ble umiddelbare favoritter. Førstnevnte kommer til å gå på repeat hele sommeren, for yngstemann på tre har fått fullstendig filla på "hipp hipp hå".

    Jeg triller en femmer.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte jo at en burde nevnt Kaada/Patton romances, siden det ville fortalt noe om respekten Kaada nyter. Men det glemte jeg jo helt av.
    Dette, og Kaizers, er kanskje noe av grunnen til at jeg var streng i min karaktergivning.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Okei musikk dette.Fra før har jeg bare hørt en plate som jeg kopierte fra en kompis.Det er deres 'deconstruction'.Syns denne er et hakk bedre enn stafettplaten,men har vel ikke hørt tilstrekkelig på 'cracked wide open'.Syns bandet burde ha fått mer oppmerksomhet.

    mvh.s,
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.391
    Antall liker
    11.133
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Cloroform kan være tøft, på denne skiva er det ok.. en sekser..
     
    Sist redigert:

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Takker og bukker for anmeldelser.

    Som forventet faller ikke dette helt i smak her på sentralen. Jeg oppdaget selv bandet på øya festivalen for noen år siden og de er absolutt artig å se live. Jeg ble i alle fall helt hekta etter å ha sett dem kun en gang. Kaada spiller på to og tre synther samtidig som han synger. Og bare det at cloroform er baserte på synth, og at jeg liker det vil si at dette er spesielt. Bassisten er også konge. Vrenger strengene rundt halsen! Forhåpentligvis kommer de tilbake nå når Kaizers er historie og Janove skal satse på Broadway :(

    Uansett koser jeg meg med denne platen og Love you more er en konge låt.

    Mike Parton samarbeidet er allerede nevnt, men sjekk ut filmmusikken til O Horten. Instrumentalen som heter Over Hardangervidda er verdt å høre på. For trøblete å legge ut link på tlf i Provance. Sjekk ut selv!

    Jeg gir selv denne en 9er
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Cloroform kan være tøft, på denne skiva er det ok.. en sekser..
    Husker ikke helt, har plata, dessverre på slikt CD-coaster, ligger i en kasse hos svigermor. Tok bilder av gutta ifb. med plata, det som festet seg mest for ettertiden er at det er en trio med veldig hyggelige karer. Å være hyggelig er ikke å kimse av, gjerne det man husker best i livet, bra folk mener jeg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bra! Da er vi jaggu ferdige med enda en runde. Takk, alle sammen. Da tar vi sommerferie! :)
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Bra! Da er vi jaggu ferdige med enda en runde. Takk, alle sammen. Da tar vi sommerferie! :)
    Artig dette, hver gang, og spesielt når karakterene går fra bunn til topp. Hadde ikke særlig anledning til å være med i siste runde. Ønsker Dazed en god sommer og for en flott innsats.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    God Sommer!
    Skal fise igjennom ministafetten, synse ufint og hemningsløst engang, har bare så lyst til å høre så mye annet for tida.



    her er forresten HFS-versjonen av bandet, vet ikke helt hvilket katalognummer og pressing.
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    God Sommer! rin runde med slapp deltakelse fra Pluto. Var i Nice med litt varierende nettdekning og mye rosevin
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.920
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Sortland
    Nok en gang en fin Albumstafett!
    Beklager slapp deltagelse denne runden, traff mitt i feriestyret så det ble liten tid til kontemplativ lytting.
    Noe jeg skal ta igjen - her var mye morsom musikk nominert.

    Vel blåst! Og god sommer til hele hurven. Snakkes i slutten av august tenker jeg!
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Forhåndsdømt.

    Echo and the Bunnymen har jeg aldri lyttet noe på. I denne sammenheng en positiv overraskelse, faktisk. Synes egentlig materialet er relativt sterkt for det det er. Ikke enig i at dette er overarrangert. Litt travle strykere iblant (ref. "Silver"), ellers er den underliggende konstruksjonen særs kompetent disponert.

    OK, noen av mine indisiebaserte fordommer finner fast grunn; Litt Simple Minds, en skvett U2 her og der. Storslagent. Melodiøst. Klamme stadionformatpretensjoner. Men samtidig; "Nocturnal Me" er jo nærmest målsydd for Nick Cave. "Thorn of Crowns" er the Birthday Party (á la "Six Strings…") with a J.Division/Doorsy feel – i lettversjon om ikke annet. Marsjtrommevirvling og angrepsvillige strykere gir noen assosiasjoner til Swans ("Yo Yo Man"). Og "Killing Moon" er en potensiell trigger for rulletekstene på en (uspesifisert) helaftens Agent 007. Ligger noen lag her altså. Svulstighet. Melankoli. Oh yes. Følsomme menn.

    Datert? Vel. Ja og nei. Tidstypisk tynn og udynamisk kassegitar og ditto uspennende trommesett (sjekk ut skarplyden på åpneren «Silver"). Karakteristisk fuktig eighties klang (Lexicon?) på vokaler. Likevel finnes det rikelig med velplasserte musikalske elementer i denne produksjonen… Ankepunkt er miksen, som ikke akkurat bidrar til å pumpe opp et engasjement. Ligger som et lokk. Flatt.

    Allerede fra låt #2 er lydbildet merkbart/merkelig dempet. Balansen mellom stemmen og kompet er innimellom oppsiktsvekkende dårlig vektet. Bandet høres tidvis underlig distansert ut. Hvor blir bassen av på "Crystal Days"? Og "Yo Yo Man" er jo enda verre!?.. her er jo det meste øyensynlig eq’et bort. "Thorn of Crowns" burde jo vært drevet av bass og trommer, men hvorfor disse befinner seg da i naborommet?Skjønner jeg ingenting av. Bedrer seg jo litt på "Killing Moon", så ikke vet jeg hva som har foregått i mikserommet. Aner ikke hva denne platen måler i DynamicRangeRunkernes parallelle univers, men det skulle nesten vært artig å se… etter altså å først ha hørt.


    eps


    postskrift: Som seg hør og bør sjekker jeg ut noe mer av porteføljen til EatB. På «Porcupine» blir det for Bono Voxaktig for meg. Mulig låtene er OK men klarer ikke å høre forbi (vokalen). I skyggen av
    Bonokomplekset synes de ensformige og maskinmessige. Stopper der for denne gang.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    DEVO faller ikke helt i smak, ser jeg. Velvel. Jeg synes det er noen veldig bra spor på denne plata, og jeg liker den presise start-stop -syntesizeren. Det er en fremmedgjort stemning. Hvem kan motstå spor som It's Not Right, Snowball, og Ton O' Luv? Ganske mange av dere, tydeligvis. Hehe :) Det er etpar feilskjær. Tittelsangen Freedom Of Choice er ingen favoritt, og Gates Of Steel er helt forferdelig. Men resten, fra Cold War hele veien ut til og med Planet Earth, holder et høyt nivå. Jeg tror jeg elsker denne plata. Ikke monogam kjærlighet, altså.
    Revenge of the Nerds.

    Her godkjennes kandidaten (DEVO) av absolutt hele kjernefamilien, både "voksne" (alt er relativt) og avkom.

    Var ikke helt der i 1980, da Freedom of Choice kom ut. Dengang var tung/hard rock fra foregående tiår konge på haugen (min lille). Husker ikke eksakt, men kan anta at videoen til «Whip It» = første sannsynlige krysning. Riktignok var min empati for denslags «populærmusikalske» uttrykk relativt lav, men fikk altså registrert at «synthpop» saktens kunne gjøres på (bisart) underholdende vis.

    Etterhvert utviklet jo ørene seg; utvidet komfortsone, dypere estetisk forståelse og alt det der. Og til slutt plukket jeg opp en Best Of (DEVO) for et nysgjerrig (og personlig revidert) gjenhør av «hit’ene». Resultat? Alt fra "Q: Are We Not Men?…" frem til (og med) "Oh, No! It's…" har siden fått mye spilletid her – tittellåten fra "Freedom…" ikke minst.

    Så; å avskrive dette bandet pga. dets elektronisk vektede instrumenteringsdisposisjoner (@Townes) er selvfølgelig lov, men (u)rimelig overfladisk, og forøvrig en fornærmelse overfor gruppens foregående anstrengelser. DEVO er (/var) jo i utgangspunktet like mye punk og new wave som pop; man trenger ikke klikke seg gjennom mange konsertklipp på Tuben for å få det konstatert – er egentlig bare å bøye seg i scenestøvet for utvist grad av tilstedeværelse (alt. ungdommens språk: de "eier")!.. Og hvordan man så kan klistre et elitismebegrep (@Handsoer) på denne nerdeklubben er uforståelig – lampeskjermhattene er OneSizeFitsAll, og om man velger å ta den på eller ei har med helt andre skiller å gjøre.

    At ikke alt engasjerer like mye på akkurat denne utgivelsen skal glatt innrømmes, men DEVO får min stemme uansett – for å være (/ha vært) D.E.V.O, om ikke annet.


    e.

    (Bob "Bob2" Casale : 1952 - 2014)
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Asscrack Wide Open. Cloroform.

    LESS COWBELL! Ikke mangel på hverken (gode) evner eller idéer her, men «Kill your darlings.» er nok et begrep man med fordel kunne gjort seg bedre kjent med. I denne kreative flerhullsorgien burde gjeldende trio konsekvent tatt livet av ca. halvparten (og attpåtil kuttet 3-4 enkeltlåter). At den sentrale vokalprestasjonen har en tydelig blink (Shoot me! Pleeease!) tusjet i pannen kan vel enhver med et snev av gehør registrere, men åpenbart ingen av de tre direkte involverte (?!). Hvorfor noen skulle gidde å bruke tid og penger i et studio for så å toppe kransekaken med slikt gebrokkent katzenjammer er knapt forståelig.

    e
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Blir det noen ny runde snart? Har et par plater på lur som muligens kan engasjere mer enn espeges betraktniger av min siste nominasjon. Altså Cloroform. Som jeg for øvrig håper kommer med nytt album nå når Kaizers er oppløst.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Er det noen som kan bære kapteinsbindet? jeg har grunnet jobb, ingen mulighet nå.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Kan knapt stille som innytter, men blir vel til at eg hiver inn ei skive sikkert. Så fremt en kapteinstype trer fram.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.920
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Sortland
    En kort orientering om hva kapteinsbindet innebærer skulle vel løse saken.
    ..Eller er det bare jeg som savner stafetten?

    jeg kan stå som stafettgeneral - men trenger en liten innføring.

    ...sikkert ikke mye arbeid - men gi meg et lite hint?
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Jeg savner også stafetten. Det er supert om du kan overta som ny general.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Savner også stafetten innimellom. Men savner tid også.
    Uansett, om vi får en General Handsoer som er villig til å svinge pisken, så kommer eg sikkert til å nominere noe gammal skjit.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Hm, har en måned fri nå så om det blir en ny runde er jeg også med. Men struktur til å lede en slik kabal er våpen som ikke inngår i mitt arsenal.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.920
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Sortland
    Mye arbeid?
    Struktur?

    Styre påmelding (med innlagt forhåndssensur ;) )
    Lage spilleliste i fyen
    trekke anmeldere og album (har hatt!)
    og poste listen.

    Litt innpisking etterhvert kanskje?

    høres overkommelig ut.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.119
    Antall liker
    32.586
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    er vel noenlunde slik ja.

    1. lage en tråd Påmelding til albumstafett nr 29. med en tidsfrist.

    deretter trekke/fordele/pare album og personer og lage et tidsskjema og opprette tråd nummer to Albumstafetten nr 29.
    Er vel mulig å kopiere mye fra tidligere stafetter/tråder.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En kort orientering om hva kapteinsbindet innebærer skulle vel løse saken.
    ..Eller er det bare jeg som savner stafetten?

    jeg kan stå som stafettgeneral - men trenger en liten innføring.

    ...sikkert ikke mye arbeid - men gi meg et lite hint?

    Ah. Supert.

    Jeg skrev noen linjer om hva det innebærer å holde styr på stafetten i en PM til en potensiell ny general tidligere. Her er innholdet:

    Jeg pleier å poste en "Påmelding til albumstafetten"-tråd, og la folk få en uke eller halvannen til å komme med nominasjoner. Du har jo sett hvordan det har vært, så har jeg brukt programmet "The Hat" til først å trekke rekkefølgen på albumene, og sette datoer da de skal anmeldes. Det bør gå noen dager fra trekningen til de første anmeldelsene skal leveres, selvsagt, så førstemann rekker å høre litt på platen sin.

    Deretter putter jeg navnene til alle som skal være med i "The hat" og trekker en rekkefølge på anmelderene. Først en gang, og setter inn de to første på plate nr. 1, de to neste på plate nr. 2, osv. Når jeg har satt inn alle navnene én gang, trekker jeg en ny rekkefølge av anmeldere, og fyller inn anmeldere for resten av plateen/datoene. På denne måten får alle levert én anmeldelse før noen leverer sin andre.

    (Du kan selvsagt bare trekke lapper av en bolle eller noe hvis det er enklere for deg.)

    Datoene pleier jeg å sette til mandager, onsdager og fredager for ca. den første halvparten av runden, og mandag, tirsdag, torsdag og fredag i den siste halvdelen, for å få litt trøkk mot slutten. Jeg synes det er greit å hoppe over helger.

    Så poster du en "Albumstefetten XX"-tråd med en tabell/oversikt over datoene, platene og anmelderne, samt kanskje Spotify-linker. Jeg er ganske fornøyd med hvordan det har gått med det opplegget jeg har brukt de siste gangene, så du kan jo kikke litt på de rundene hvis du vil.

    ...Men det er selvsagt bare sånn jeg har valgt å gjøre det. Hvis du vil gjøre noe annerledes i rundene der du holder i lista, er det jo opp til deg. Tenkte bare det var greit å overføre mine erfaringer med det.
    Og som en tilføyelse: Når noen blir trukket til sin egen nominerte plate, flyttes de selvsagt bare til neste plass på lista, og så setter du neste trukne navn på den plassen som ble ledig.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn