Ultravox – Rage in Eden (1981)
80-tallets trommemaskiner og synter har jeg et meget anstrengt forhold til. Maskinene ønsket konstant å plage meg noe heltforjævlig, mens jeg bare ville smadre dem mot veggen, et gjensidig hatforhold der.
Og Ultravox du, hmm, på 80-tallet hadde jeg en kamerat (merkelig nok er vi fortsatt venner) som ustanselig plaget meg med å spille elektropopen til akkurat den gruppa. Tror Ultravox utviklet seg til å bli symbolet på det jeg hatet ved 80-tallsmusikken. Bare så det er klart: her bør alt over minus 2 i karakter være
bra, united er full av fordommer.
Det er vel ikke så vanskelig å gjette seg til at dette er en britisk gjeng. Noe med det teatralske, som den gjengse amerikaner aldri kunne finne på? (Det fins helt sikkert mange unntak fra fordommene mine, noen øskystdamer, etc...). Ultravox har hatt to elektrohelter:
John Foxx var hovedmannen på 70-tallet, mens
Midge Ure avsløste ham som sjef på 80-tallet. Førstnevnte hadde mye glamrock i seg, mens Ure var mer kunstrockete. Så vidt jeg vet spilte de to aldri sammen i bandet.
Rage in Eden var deres femte plate, den andre med Midge Ure, og den fulgte etter suksessen
Vienna som kom året forut for denne plata.
For å ta introene først: Det beste jeg kan si om dem, er at de er korte. Ellers er forspillene omtrent det verste med hele plata. De er alle ille, og særlig de som er basert på de kunstige trommene, får det til å grøsse i meg. Hør på de første 3-4 sekundene på toerlåta
We Stand Alone , så skjønner man fort hva jeg mener. Riktignok går de mekaniske kjønnsløse trommene gjennom hele hver låt, men aldri er de så påtrengende som i introene. Samt i noen mellomspill da, de er
nesten like ekle å høre på. Når vokalen først kommer i gang, slår heldigvis noen forsvarsmekanismer inn, selvhypnosen gjør at rytmene iallefall delvis sjaltes ut, jeg hører på sangen. Som iblant faktisk er litt OK.
Ja, albumet
har dessverre noen gode låter. Dermed kan det jo ikke så lett avfeies med en totalslakt, og anmelderen må lide seg gjennom introer og slitsomme rytmer noen ganger til. Det beste på plata kommer i starten, låta
The Voice er faktisk en meget bra poplåt. Her er ikke innpakninga så håpløs heller, introen er superkort og selv mellomspillet fungerer, mye synt til tross.
I Never Wanted To Begin byr på et interessant og variert lydbilde, selv om den låta samtidig kan påstås være den mest pompøse i rekken av bare pompøse spor. Tittelåta er ikke ille, men samtidig den låta som irriterer meg mest. Fordi de her avslører at de har
ekte trommer. Hvorfor ikke bruke settet skikkelig da? Andre lyspunkter er det fint få av. Muligens den småraffinerte bruken av fiolin flere steder og det at de enkelte spors lydkulisser faktisk er litt varierte.
Konklusjonen er at dette er et av de mest meget- og intetsigende albumene jeg har hørt. Intelligent og helt dødt.
Ikke hjalp det å drikke plata bra heller. Men det visste jeg vel fra før, Vienna ble forsøkt tolerert på den måten noen ganger på 80-tallet (tror jeg tilslutt stjal og kasta vekk et ex av den fra kompisen min).
Den får 2 av 10.
Pga. The Voice.