Albumstafetten 15

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Dazed skrev:
Brasseeeee! Kom igjen. Dette suger!
Roa'n Jan. Take a chillpill.

Hurray For The Riff Raff - Hurray For The Riff Raff

Rastlaus ungdom, kullsyre i blodet og heimerømming til New Orleans førte til ein ny start i for Alynda Lee, frontfiguren i bandet med det fine namnet. Der sprøyta ho den støvete New Oreals folken med sigøynersaft og reslutatet har blitt tre langspelarar og ein EP.

På dette 2011-albumet er det hjartesorg og elendighet der ho gret "broken down old heartbeat'' og “you stick the needle in your arm and your baby starts crying”. Eller, gret er kanskje feil ordval, for frøken Segarra verkar ikkje veldig sentimental. Veslevaksen, nærast full-av-seg-sjølv-musikk, på den gode måten.

Musikken, med eit bein i roots og eit anna i røveri er silkefin. Det er passe godt og passe skeivt. Det blir heller aldri for mykje med både banjo, munnspel, trekkspel, slidegitar, vanleggitar, blåsere, vokal og piano sidan det er dynamisk og har ein tiltrekkande råheit.

Eg skulle ynskje Alynda inviterte til eit meir interessant univers, for myten ho spinn om seg sjølv bygger opp til slik historiefortelling. Istaden blir det litt stykkevis og delt.

Eg landar på ein god og trygg 7'ar.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Der ja. Flott! Jeg er ganske rolig, jeg. Som få andre på HFS heter jeg ikke Jan heller. ;)

Denne platen overrasket meg litt. Sikkert bare av å ha sett coveret, antok jeg at det måtte være en slags skranglete garasjepunk. Sånn går det når man har fordommer. ;)
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. :)
Skal absolutt følge med HFTRR i framtiden.
Sørgelig at anmeldelser uteblir, stafetten blir noe oppstykket av det.

Edit: Såg ikke at anmeldelsen din var komt Brasse :-[
Ikke problem og lese at det er samme plata vi har hørt selv om du synes den er litt stykkevis og delt og jeg synes den var helstøpt ;)
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Flotte anmeldelser begge to, skal ta en kikk på denne plata når det byr seg men inntil videre får jeg greie meg med 2 gode beskrivelser,

Hepphepp
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Riff Raff får nøye seg med 5 fra meg.

Gode anmeldelser!
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Bent skrev:
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. :)
Skal absolutt følge med HFTRR i framtiden.
Sørgelig at anmeldelser uteblir, stafetten blir noe oppstykket av det.

Edit: Såg ikke at anmeldelsen din var komt Brasse :-[
Ikke problem og lese at det er samme plata vi har hørt selv om du synes den er litt stykkevis og delt og jeg synes den var helstøpt ;)
Plata er heilstøypt nok, det er berre det at historiane og tekstane ikkje er så sexy som eg skulle ønske.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Dazed skrev:
OK. Da er vi klare for Twilight Singers! :)
Sikker på det?

----

Twilight Singers - Dynamite Steps
http://open.spotify.com/album/32SfdFSPkv28k51GfGH849

Amerikansk generisk indierock av typen der man ikke makter å huske hvordan musikken var 20 miutter etter platen er ferdig. Minner meg litt om Decemberists.

Tredje låt kunne ha vært bra, litt vrengt vokal er greit nok, men et lydbilde som er som hentet fra en Mars Volta-plate ødelegger selv denne låten som kler en viss dynamikkløshet og overstyring. Energisk men ødelagt musikk. Kan gi asossiasjoner til tidlige motorpsycholåter og er ikke ille isolert sett.

On the Corner er en annen låt som kunne vært god hvis det satt noen like kyndige bak spakene som bak mikrofonene. Dette blir bare utrolig slitsomt å høre på. Samme med Gunshots, ødelagt musikk.

Jeg kunne forsåvidt likt musikken, denne produksjonen som ødelegger den. Nok en casualty of the loudness war. Platen kan høres på i passelige porsjoner, som 1 sang i uken eller deromkring.

Høydepunktet er vel coveret.

Vis vedlegget 4
 

Vedlegg

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.069
Antall liker
32.366
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Vil, i ventetida på anmeldelse nummer to, bare tusen takke Brasse og Bent for meget solide anmeldelser av Riff Raff. Bedre enn jeg kunne klart, har dere beskrevet essensen av albumet. Innholdsmessig, eller vurderingsmessig, er jeg nesten helt på linje med Bent. Bortsett da fra at jeg mener dette er en nier-plate. Pga gode melodier og særpreget.

Når det gjelder støy, er det nesten verdt en egen tråd. Mange artister, særlig innen indieleiren, legger bevisst hvit støy eller annen bakgrunnssus på noen eller alle spor. Muligens for å unngå å virke polert, eller overprodusert. Om man liker det eller ei, er en annen sak, men vanligvis er det altså bevisst, mener jeg.

Andre artister legger inn kontentum over sporene, feks som Joe Henry har gjort på sin siste skive. Da er det altså miljølyd i bakgrunnen. På Henrys Reverie er det alt for mye av den, imho. Men det er vel smak og behag der også.

Tilbake til dagens album. :)
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
united59 skrev:
Når det gjelder støy, er det nesten verdt en egen tråd. Mange artister, særlig innen indieleiren, legger bevisst hvit støy eller annen bakgrunnssus på noen eller alle spor. Muligens for å unngå å virke polert, eller overprodusert. Om man liker det eller ei, er en annen sak, men vanligvis er det altså bevisst, mener jeg.
Tilbake til dagens album. :)
Det funket jo bra genialt på Loveless, spørs om det funker i dag?

Per
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
The Twilight Singers - Dynamite Steps

Twilight Singers er et derivat av kolossale Afghan Whigs som har smøget(evt. smygt for dere nynorske) seg under radaren min. Frontmann Greg Dulli har endatil med denne plata fått kollektivet sitt utgitt på gode gamle Sub Pop, noe som kanskje burdte fanget interessen min.

Det er flere virkelig gode låter her og høydepunktet for min del er Get Lucky, en låt jeg kan sverge på at jeg har hørt før selv om etterforskningen ikke har ført frem til noe. Til alt overmål virker det å være en liveinnspilling også, et ganske uvanlig men meget velkomment trekk. Eller er det bare kunstig jubel? Be Invited er også en låt jeg liker meget godt og i det hele tatt syns jeg at denne plata står seg best på de roligere partiene. Twilight er vel muligens mer enn et navn, kanskje det er et stikkord på når plata bør høres?

Twilight Singers oppfyller de fleste av kriteriene for et band som burdte fenge meg. Men allikevel er det noe som ikke sitter helt... Noe med den Coldplayaktige, klagende vokalen som kommer smygende som på f.eks. Gunshots og She Was Stolen? Når denne plata er på sitt beste er den veldig bra, men dessverre er det litt for lenge mellom høydepunktene til at den kommer til å finne veien til min stabel.

Jeg syns ikke dette var noen enkel plate å mene noe om. Det er heller ingen enkel sak å sette karakter på dette siden den varierer såpass mye, men jeg havnet tilslutt opp på 6 siden jeg syns den hever seg en del over middels samtidig som at den ikke helt forsvarer en sjuer siden jeg vet hvor bra Afghan Whigs var og det kommer jeg til å fortsette og holde mot Greg Dulli til han gir ut noe bedre. ;D
 

Vedlegg

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Gode anmeldelser !

Har denne på dobbel vinyl,men det blir aldri til at jeg går og snur plata mange nok ganger til at den blir hørt i sin helhet.Midt på treet,uten de store høyde- eller bunn-punkter.Ville ha landet på en sekser jeg også.

mvh. s,
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
mikefish skrev:
Gode anmeldelser !

Har denne på dobbel vinyl,men det blir aldri til at jeg går og snur plata mange nok ganger til at den blir hørt i sin helhet.Midt på treet,uten de store høyde- eller bunn-punkter.Ville ha landet på en sekser jeg også.

mvh. s,
Mange takk! Så den er utgitt på dobbel vinyl altså? Da blir det mye snuing, ja. Det er jo kjempekanonmessig at de gir ut mer og mer ny musikk på vinyl, men jeg må si jeg er skeptisk til denne trenden med doble skiver der hvor det ikke behøves. Man får knapt tid til å plassere skinkene i sofaen før man må bort å snu...
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Enig ! Det er et slit med de nye lp'ene som bare har 2-3 låter på hver side.Spesielt når man har manuell platespiller.Sikkert gunstig for lydgjengivelsen,men savner de gode,gamle med opp til 6-7 låter pr.side.

mvh. s,
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.069
Antall liker
32.366
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Fine anmeldelser.
Har bare hørt på denne et par ganger. Hører det er noe der, men litt usikker på hva. Tenkte det trolig er en sånn der 6-7-plate, og da er det sjelden de får så mange flere sjanser.

Men muligens knekkes koden en gang, sånn plutselig?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gode anmeldelser. Må innrømme at jeg ikke har spilt akkurat denne stafettplata, men når jeg hører "Afghan Wigs" og "Sub Pop", må jeg nesten gi den en runde!
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Flotte anmeldelser av begge :)
Har hørt gjennom plata et par ganger og synes den til tider kan være ganske fengende, men den er litt for ujevn til at jeg blir sittende og lytte aktivt gjennom hele plata. Hadde nok havnet på en sekser jeg også.
Ikke utenkelig at denne blir hørt på flere ganger, i hvertfall deler av den. ;)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Mange takk. :)

Jeg fikk i det minste en påminnelse om at jeg må spille Aghan Whigs igjen. Det er for lenge siden nå.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Synes noen gir høyere poengsum enn det de faktisk skriver skulle tilsi?
Alt over 5 er jo bedre enn gjennomsnittet..

Selv gir jeg denne siste 4.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.333
Antall liker
10.904
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
gode anmeldelser, selv om jeg personlig syns musikk kvalitet skal telle mer enn produksjon. Nominerte den fordi jeg opplever at "ingen" snakker om twilight singers, til tross for at mange snakker om afghan whigs. dette er vel så nærme man kommer afganerpels i dag. Blackberry Belle fra 2003 er vel min favoritt. Stafettplata tror jeg får en 6er hos meg, og enkelte dager 7
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Burnt_Island skrev:
gode anmeldelser, selv om jeg personlig syns musikk kvalitet skal telle mer enn produksjon. Nominerte den fordi jeg opplever at "ingen" snakker om twilight singers, til tross for at mange snakker om afghan whigs. dette er vel så nærme man kommer afganerpels i dag. Blackberry Belle fra 2003 er vel min favoritt. Stafettplata tror jeg får en 6er hos meg, og enkelte dager 7
Et album er jo en helhet og det er mange mennesker involvert i det ferdige produktet. Musikerne er bare noen av dem, og selv om de iherdig gjør hva de kan så kan klodriker med spaker lage tullball av det hele, og det er resultatet av det hele som teller.

Men det var en usedvanlig vanskelig plate å mene noe om dette. Når jeg tenker etter nå så husker jeg ikke en eneste strofe fra platen, selv om det ikke er mange timene siden jeg hørte den sist. Når den i tillegg krever enorm disiplin for å høre mer enn et spor eller tre av gangen, så har man allerede glemt hva man hørte fra forrige gang man satt den på. Lysten til å gi opp var absolutt til stede, og anmeldelsen ble nok ikke av bedre standard enn hva jeg synes om platen.

Helt ukjent musikk for meg dette. Men alltid artig å høre noe nytt. :)
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.069
Antall liker
32.366
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Synes noen gir høyere poengsum enn det de faktisk skriver skulle tilsi?
Alt over 5 er jo bedre enn gjennomsnittet..

Selv gir jeg denne siste 4.
Setter du virkelig karakterer ut i fra et snitt?
Hvis alle platene et år er "dårlige", ville den minst dårlige da fått 10?

Tror kanskje vi opererer med forskjellige kriterier/skalaer, selv om den skulle gå fra 1-10 for oss alle.
For meg er 4 ganske dårlig. 5-6 er plater som kanskje kan være ok, men vil ikke bruke tid på dem all den tid at livet er kort og jeg har tilgang på svært mange gode plater.

Tror jeg har hørt 100 nye plater i år som jeg ville gitt 7 eller bedre. Men det gis vel ut titusener. Antar at jeg ville gitt 4 eller dårligere på 70-80 prosent av dem, men ren gjetting så klart.
Uansett er det det som skrives som er interessant. Da kan tallene tom. være overflødige.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.901
Antall liker
1.912
Sted
Sortland
Gjestemedlem skrev:
Høydepunktet er vel coveret.

4,5/10
Blir det ikke litt mye å gi 4,5 når coveret er platas høydepunkt?
Når jeg leser anmeldelsen ser det ut som en 2'er,
skal uansett gi den en runde nå ;)

..... og konklusjonen er vel at det rett og slett er kjedeliger greier.
Tekkelig og fint, men kjedelig. 4,5/10 høres ut som en grei karakter ;)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
united59 skrev:
Karma skrev:
Synes noen gir høyere poengsum enn det de faktisk skriver skulle tilsi?
Alt over 5 er jo bedre enn gjennomsnittet..

Selv gir jeg denne siste 4.
Setter du virkelig karakterer ut i fra et snitt?
Hvis alle platene et år er "dårlige", ville den minst dårlige da fått 10?

Tror kanskje vi opererer med forskjellige kriterier/skalaer, selv om den skulle gå fra 1-10 for oss alle.
For meg er 4 ganske dårlig. 5-6 er plater som kanskje kan være ok, men vil ikke bruke tid på dem all den tid at livet er kort og jeg har tilgang på svært mange gode plater.

Tror jeg har hørt 100 nye plater i år som jeg ville gitt 7 eller bedre. Men det gis vel ut titusener. Antar at jeg ville gitt 4 eller dårligere på 70-80 prosent av dem, men ren gjetting så klart.
Uansett er det det som skrives som er interessant. Da kan tallene tom. være overflødige.
Tror kanskje du mistolket meg litt? Jeg forholder meg her til en skala fra 1 til 10. Da tilsvarer 5 det som for meg tilsvarer "midt på treet" i følge den skalaen.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.333
Antall liker
10.904
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
The Disposable Heroes of Hiphoprisy - Hypocrisy Is the Greatest Luxury (1992)

Hiphop som ikke slår an blandt svarte, Hiphop som hverken er EastCoast, WestCoast eller Golden Age. En plate som aldri solgte særlig godt i starten, men som havnet i "1001 plater du må høre før du dør"-lista for "evig" berømmelse.

Hvordan høres dette ut? En duo som kom fra San Fransiscos avantgardejazz/ industry miljø ligner det ikke mye på det Dr Dre, Snoop Dogg og 2pac drev på med litt lenger sør. Det kan minne svakt om Public Enemy, remixet av Bill Laswell/ Material. Jeg synes faktisk dette minner mye om Materials Hallucination Engine, uten å egentlig ligne. Siden den er en av mine favorittplater får gutta pluss for
dette.

Tekstene er politisk korrekt raseri, med spark i mange retninger. Både uten- og innenrikspolitikken til Bush administrasjonen får gjennomgå, og ellers er de innom homofobi, populærkultur, svartes oppfatninger av hva som er bra, og hvites oppfatninger av det igjen med mer. Et par runder med selvransakelser er de også innomm. Det er forbausende hvor aktuelle tekstene fortsatt er; hvor lite som tilsynelatende har endret seg på 20 år. Det er også rart å tenke på at denne skiva er 20 år gammel omtrent.

Minus: Tung industrifunk er nokså monotont. Etter en stund har du hørt hva det går ut på, og selv om det er kult så blir jeg fort mett. Burde hatt dette på en dobbeltlp med 2-3 låter på hver side, og
pauset mellom sidebyttene.
Uansett om det er intelligente observasjoner med god og korrekt bruk av både ironi, sarkasme og skarpe observasjoner, så blir tekstene doserende, belærende og forelesende etterhvert. Jeg blir mett på det og. (Jeg mener at de kunne brydd seg litt mer om Music og litt mindre om Politics.Her har de noe å lære av A tribe called Quest som gav ut østkystens mest interessante HipHop skive omtrent på samme tida.)

Music and Politics skiller seg fra resten med å kun bæres av et funky gitarspill, på kanten til å være underspilt. Dette legger de en melodiøs og selvgranskende tekst oppå. Det er beste låta for meg.
Forutsatt at jeg kan nyte den i små porsjoner får den en 7er, må jeg høre det hele i en tagning blir det en monoton femmer.

Tekster fx her:
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.901
Antall liker
1.912
Sted
Sortland
united59 skrev:
GOD anmeldelse.
Opplagt ikkeno' for meg. ;D
Enig.
Selv om tung industrifunk opplagt er noe for meg innimellom. :D
for de som lurer: Burnt git en meget god beskrivelse av albumet.
Selv om 'doserende industrifunk' høres noe negativt ut ;) - det svinger som ville H. 8)
med mange lekre detaljer innimellom.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
The Disposable Heroes Of Hiphoprisy - Hypocrisy Is The Greatest Luxury
(1992)
Jeg har har lyttet til denne en rekke ganger over de siste ukene men har dessverre litt dårlig tid til selve anmeldelsen. Beklager dette Hanseren.

Bandet eksisterte fra 1990-93 og denne platen kom ut i 1992. Det var tre musikere som var kjernen:
Michael Franti - Vokalist, låtskriver og sampler (i hverfall deltagende)
Charlie Hunter - 7strengs gitar og orgel
Rono Tse - litt usikker på hva den duden spilte

Platen består av 13 låter og er ca 60 minutter. Og denne gangen er det ok at den er såpass lang.

Det første jeg biter meg merke i er vokalen. Den er plutoniumsbra. Han rapper ikke, han forteller med et rikt spekter av sinne, desprasjon, refs og resingnasjon i et rolig, mørkt og uttryksfult leie. Her er det samfunnskritiske tekster om krig, kapitalisme, Tv, politikere og generelt om det amerikanske samfunnet. Det er fengende låter i skjæringspunktet Jazz, funk og eksprimentel rock. Det er en plate med musikalsk dybde og det er mye kul jazz mellom linjene. Det er samtidig snappy og fengende hele tiden. Geniale samplere.

Det minner meg om mye men spesielt om "my life in the bush of ghost" med David Byrne/Brian Eno og da mener jeg stemnigen og ikke nødvendigvis det musikalske uttrykket.

Dette er en skatt som jeg først ble oppmerksom på via denne stafett-runden. Håper det går han å kjøpe platen. Jeg vil også utforske bandmedlemmenes solo-skiver.

Anbefalles!!

En sterk 9
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gode anmeldelser av The Twilight Singers - Dynamite Steps. Skal høre igjennom i løpet av kvelden
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
2 flotte anmeldelser igjen.
Har hørt gjennom platen selv og dette er ikke musikk jeg hørte på for 20 år siden og det fenger meg lite i dag også.
Går fort lei og etter 3-4 sanger har jeg mest lyst til og skifte plate :-\
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.901
Antall liker
1.912
Sted
Sortland
Takk til Fingern ;)
Får man fram essensen i et album er vel det det viktigste.
Kort og presist kan det også være.
Deler nok fortsatt din oppfatning av karakteren-
albumet holder utrolig bra til å være så gammelt.
Mestparten av plata ligger på 9-10 i karakter men
etpar 6-ere trekker det hele ned til en fjellstø 9'er. :D
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Gode anmeldelser som berører det essensielle i denne utgivelsen. Personlig liker jeg dog sjelden hip hop.
Denne platen bedømmer jeg på to plan. Rent objektivt er dette uvanlig god kvalitet innen sjangeren.Dvs en 9. For meg personlig blir det likevel ingen prioritert nytelse i sweet spot. Dvs 3
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Hipoprisy, for en skive. Fra den tiden da rap fortsatt var the black CNN og ikke handlet om champagne og dyre biler.

Satanic Reverses, Television The Drug of The Nation, Language of Violence, og for en avslutning ! Dead Kennedys cover/rewrite og uendelig sørgmodige Water Pistol Man.

Og hvor passende er det ikke at denne skiva anmeldes nå som det har kommet et eget reklameunderforum for KKV i musikkseksjonen.

Takk for en nominasjon helt fra utkanten av det forventede, Hansern. Et album som står sammen med The Revolution Will Not Be Televised i kategorien for skiver flere burde høre.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den er vel mer aktuell enn noensinne, så kritikken mot det politiske innholdet anser jeg for å være et bomskudd anno 2011. Selv har jeg hatt den siden den ble "unnfanget", og skammer meg absolutt ikke over det. Den definerte perioden for meg, selv om jeg også hørte på mer typisk svart beslektet musikk på den samme tiden. Men så bør det nevnes at My Life With The Thrill Kill Kult, Ministry og lignende stod høyt i kurs samtidig.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Roberten skrev:
Hipoprisy, for en skive. Fra den tiden da rap fortsatt var the black CNN og ikke handlet om champagne og dyre biler.

Satanic Reverses, Television The Drug of The Nation, Language of Violence, og for en avslutning ! Dead Kennedys cover/rewrite og uendelig sørgmodige Water Pistol Man.

Og hvor passende er det ikke at denne skiva anmeldes nå som det har kommet et eget reklameunderforum for KKV i musikkseksjonen.

Takk for en nominasjon helt fra utkanten av det forventede, Hansern. Et album som står sammen med The Revolution Will Not Be Televised i kategorien for skiver flere burde høre.
Det underforumet er i veien og det ødelegger min pek og klikkrytme :mad:
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.901
Antall liker
1.912
Sted
Sortland
Roberten skrev:
Takk for en nominasjon helt fra utkanten av det forventede, Hansern. Et album som står sammen med The Revolution Will Not Be Televised i kategorien for skiver flere burde høre.
Forventninger er farlige greier veit du ;)
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.901
Antall liker
1.912
Sted
Sortland
Chuck Ragan: Covering Ground



Hadde jeg skrevet denne anmeldelsen etter etpar gjennomhøringer hadde den blitt kort (men ikke så sint): ''Straight radiovennlig og ufarlig americana. Noe uptempo, noen ballader. Usedvanlig kjedelig. Styr unna''. Gjentatte spillinger avslørte raskt at dette ikke gir et fullgodt bilde av albumet.

Optimistisk startet jeg med en gjennomgang låt for låt:

1: Nothing Left To Prove: Lovende åpning, greit vers men det tar aldri av; låta kommer aldri videre etter en lovende begynnelse. På slutten av låta høres det ut som om bandet gir opp mens vokalisten med overdreven entusiasme fortvilet prøver å dra de andre med seg. - som en vokalist som endelig får prøve seg som låtskriver og nekter å innse at låta stinker våt hund. Det beste som kan sies om denne er at hele låten minner om introen til en Springsteen-låt.
Ingen god åpning med andre ord.

2: Nomad By Faith: Mere up-tempo med pumpende kassegitar og fiolindriv i tradisjonell stil. Koring og svaring i refrenget. Det høres ut som om det skal svinge - men det blir bare nesten! Veldig rart, men dette er åttende fulle gjennomhøringen og jeg tramper fremdeles ikke takten. Mere hysterisk vokal mot slutten som overhodet ikke løfter noe som helst.

3: You Get What You Give: Igjen en melodi som aldri går noen steder, bandet prøver men det svinger rett og slett ikke. Ikke antydning til bevegelse i foten. Virkelig plagsom og masete vokal - hvis eneste utvikling i uttrykk er å gå fra masete til enerverende. Midtempo låt med oppskriftsmessige fioliner og koring.

4: Wish On The Moon: Mere av det samme - halvferdig melodi som vokalisten frenetisk prøver å mase liv i, han jobber energisk med å overbevise bandet og oss om at han har en melodi å synge. Fortsatt oppskriftsmessig og klisjemettet arrangement og usedvanlig klisjefyllt tekst. Totalbildet av denne er at det er fryktelig masete. Her siteres også det fra "Can't Help Falling in Love With You", noe som som rett og slett bare påkaller en hoderystende latter.
Oppsummering av de 4 første låtene: Det starter med en dårlig låt - og så blir det bare værre.

....og sånn skrider albumet framover, det blir meningsløst å ta for seg resten av albumet på denne måten. Avslutningslåta må allikevel trekkes fram:

10: Lost And Found: Denne varer i 12 minutter? Starten er faktisk sympatisk. Er det platas beste melodi? Litt kledelig banjoplukking, ja er nok den beste melodien på plata. Ikke misforstå - det er ikke en god melodi - men den beste hittil. Etter 4:10 fader første del ut. Så får vi en 5 minutter lang lydcollage - litt gåing, inn i bilen, ut på motorvegen, biler som kjører forbi, litt industrilyd - det en sitter igjen med er et stort hvorfor! Det er dørgende kjedelig og helt uinterressant. Javel, det er en bil som kjører fra rurale til urbane strøk....aha: nå skal byfolka vekkes til revolusjon....av musikkens krefter (hjelpe seg!). Så avsluttes verket med en bleik Bob Dylan kopi. Rett og slett. Både tekst, melodi og framføring. Hadde man hørt denne for seg selv hadde den vært en grei rip off til å være en 17-åring, på dette albumet setter den et uverdig punktum som spikrer karakteren på albumet.

Oppsummert: Melodiene er flate og enkle ideer som ikke utvikles i noen retning, de 2-3 tilløpene til fullstendig melodi minner mye om allsangrock fra trøndelag. Vokalisten maser og maser, han har en svært begrenset stemme og klarer aldri å formidle noenting som helst. (Det virker innimellom som om han ønsker å høres ut som Bruce, og han avslutter med en bleik Dylan-kopi.) Nå er det jo forsåvidt ikke slik at han har noe å formidle - for makan til klisjefyllte tekster er det lenge siden jeg har hørt. Man tar seg selv i å le av enkelte strofer. Le gjør man også av arrangementene. Tenk deg en førstereisgutt på lunsjbuffet: han laster på tallerkene litt av allt som er tilgjengelig - allt blandes i en eneste smørje. Ragan kommer fra pønkrock og han fremstår her som en mann som har 'oppdaget' country; det lesses på med all musikkstilens artefakter, de kommer ofte samtidig, og i hvertfall i samme låt - uten at de aksentuerer noe som helst i hverken melodi eller tekst. Her pøses på med fele, banjo, køntrigitar og koring av alle slag. Det blir bare planløst effektmakeri som irriterer og dreper alle tilløp til engasjement for undertegnede.

(Har nå hørt albumet 6-8 ganger, jeg har 4 ganger hørt alle låtene etter hverandre og siste gang bestemte jeg meg for at dette skal kjøpes - helst på vinyl. Jeg skal ta den med ut i garasjen og sakte knuse den med en øks. Å høre et helt album uten at det noengang er antydning til at man tramper takten kan gjøre slikt med folk.)

Karakter? Dette er faktisk noe av det dårligste jeg noensinne har hørt, og når vi trekker fra 1 poeng for irritasjonen og aggresjonen det har framprovosert er det bare en mulighet: 1/10

Huff.
 

Vedlegg

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
;D ;D ;D ;D

Fantastisk bra Hansern!

Er nok ikkje helt enig med deg, for meg blir dette en helt ok plate (ville nok landet på 5/10). Men du har jo nailet mye av det som også er mine ankepunkter. Begrenset stemme har han, og den der "heart on sleeve" greia han kjører fra a-å kan bli slitsomt og masete. Hører forsåvidt mer Springsteen enn Dylan i Chuck Ragan. Problemet er at det blir litt havlveis hele greia.

Men om du kjøper den på vinyl for å trashe den, kan du heller gi den til meg :D
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.333
Antall liker
10.904
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Jeg bøyer meg i respekt for innsatsen du har lagt i anmeldelsen av en plate du virkelig ikke liker. Kudos!

(andre kommentarer får vente til begge anmeldelsene er inne.)
 
Topp Bunn