Albert King

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Har akkurat hørt på BluesAsylet på NRK P2, hvor det ble spilt bl.a. musikk med Albert King. Denne utøveren var ukjent for meg, men dette var jo riktig så bra! Hva er statarisk pensum i denne fyren?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.811
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Spilte ikke han i Norge for ca. 20 år siden?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.782
Sted
Hus
Han spilte i kjelleren på Chatau Neuf i juni 1989 mener jeg å huske. Var der selv :)

Jøgga skrev:
Spilte ikke han i Norge for ca. 20 år siden?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Denne er j*** bra. Klassiker!

Ellers liker jeg sen '70 og '80-talls Albert også. Kul blanding av blues og funk, mer over mot bluesen enn Johnny Guitar Watson fra samme perioden, men groove så det holder likevel.

Det er litt vanskelig å finne noe å anbefale. Han er nok en av de som skrev under på papirer uten å lese først. Innspillingene hans ser ut som om de kommer alle steder fra, og i ny innpakning hver gang...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Usannsynlig god gitarist denne Albert King. Og synge kan han også.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Bach_Man skrev:
Usannsynlig god gitarist denne Albert King. Og synge kan han også.
Niende januar, og allerede en klar kandidat til "understatement of the year"
;D
Som tidligere nevnt, denne er et must:

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I BluesAsylet ble det sagt at han spilte med strengene opp-ned. Jeg ser jo at han spiller venstrehendt, men jeg trodde at han hadde snudd strengene, slik undertegnede måtte gjøre da jeg herjet Kongeriket som verst med gitaren min. Når jeg ser på bilder av ham, kan det faktisk se ut som han spiller med strengene opp-ned. Av erfaring vet jeg at det er frøktelig plundrete (det var slik jeg startet min gitaristkarriere ;D men kom på bedre tanker etterhvert), men han får det tydeligvis til. Knut Reiersrud nevnte forøvrig i programmet at Albert King hadde stemt gitaren lavere enn vanlig, slik at strengene ble "slakkere". På den måte kunne han "dra" dem sidelengs så mye han ville (tilgi meg mangel på faguttrykk).
Jimi Hendrix spilte forresten også "links", men jeg vet ikke om han hadde strengene opp-ned?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sånn jeg har forstått det spiller han 'opp ned' ja. Det begynte sikkert med at han lærte å spille på et lånt instrument. Hadde ikke 20 lapper til gitar etter 'komfen', de gutta..

;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg syntes det ble veldig vanskelig når jeg fikk lærebok i gitarspill og måtte tenke motsatt hele tiden. Derfor konvertete jeg ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Spiller du venstrehendt med strengene i 'riktig' rekkefølge' (som Hendrix), eller spiller du høyrehendt gitar med en venstrehendt kropp (som Robert Fripp)?

Det er uansett helt klart at det finnes tre måter å gjøre det på, og alle funker.  ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Siden han gjerne bendet strengene langt mer enn det som er normalt var det en fordel med strengene opp-ned, da kunne han trekke de tynne strengene nedover med de store kraftige hendene i stedet for å skyve dem oppover.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Zomby_Woof skrev:
Spiller du venstrehendt med strengene i 'riktig' rekkefølge' (som Hendrix), eller spiller du høyrehendt gitar med en venstrehendt kropp (som Robert Fripp)?

Det er uansett helt klart at det finnes tre måter å gjøre det på, og alle funker. ;D
Med de tynneste strengene nederst. Tar grepene med høyre hånd og harver over strengene med venstre.

Topp Bunn