Alt til hus og bolig Alarm

D

Danke

Gjest
Jeg lurer på tips til boligalarm. selv om jeg ikke har dyreste hifi så har høytalere og skivsamling stor affeksjonsverdi. Det er mange alarmsystem bla ting som har kamera og oppkobling til mobil etc
..

G

Gjestemedlem

Gjest
Har ikke sammenlignet så mange alternativer, men har alarm fra Sector Alarm. Koblet til sentral ved brann eller innbrudd, kamera i begge etasjer.

Håper ikke å få bruk for dette noen gang.

Regner med at skurker heller velger et hus uten alarm, sentralkoblinger og kamera.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.537
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Jeg lurer på tips til boligalarm. selv om jeg ikke har dyreste hifi så har høytalere og skivsamling stor affeksjonsverdi. Det er mange alarmsystem bla ting som har kamera og oppkobling til mobil etc
..
Det er helt avhengig av hvilke alarmselskaper som har tilbud der du bor. Du bør sjekke hva de tilbyr, vektertjeneste, brannalarm, utrykning uansett hva som utløser alarmen osv. og hvilken responstid de kan garantere. Prisen er ikke det du først skal spørre om.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har satt opp eget system fra Wolfguard med bevegelses sensorer, dør sensorer, brannsensor mm. Gir meg melding på SMS og telefon om alarmen går. Har skall sikring og fjernbetjening per telefon eller fjernkontroll, samt tastatur ved døra. I tillegg har jeg 3 web kamera som jeg kan gå inn på fra mobil og evnetuelt ta bilde av kjeltringen om noen skulle prøve seg. Greit å ha hvis en feilmelding skulle komme, noe det ikke har vært noe av. Jobber 25 minutter hjemmefra, omtrent det alarmseskapet bruker på å rykke ut.

Grunnpakket kjøpte jeg fra Danmark. Resten har jeg supplert med fra Kina via Ebay. Kjører trådløst på 433 mhz området. Hadde tidligere et system som kjørte på 800 mhz men er det samme som de stor selskapene bruker og hadde mange feilalarmer. Etter at jeg byttet til WolfGuard har alt fungert smertefritt. Litt styr å sette opp men stabilt som fjell etter det.

Hovedenheten har jeg bygd inn i en slagsikker kasse og gjemt unna slik at ikke kjeltringen setter den ut av spill ved et slag med en hammer. Kostet vel totalt ca 3000 kr.

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Data fra straffesaker og etterforskning har vist at de fleste innbrudd var gjennomført innen 10 minutter. Det ble gjort en test her for et par år siden hvor raskeste utrykning fra alarmselskapene var på 18 minutter. Denne type kriminalitet går vel uansett rett i arkivskuffen hos politiet, så med unntak av egenandel hos forsikringsselskapene er det vanskelig å se noen voldsom oppeside. Det kan jo være at sjansen for innbrudd kan reduseres noe med alarmmerking, men klistremerker kan vel kanskje anskaffes uavhengig av alle disse andre kostnadene. Var for litt siden et intervju med en tidligere aktiv innbruddstyv som påstod at alarm hadde en relativt liten effekt på om han brøt seg inn eller ei (vel vitende om utrykningstid), men det var nå han, kan jo være andre tenker seg mer om selvsagt.

C

cruiser

Gjest
Har satt opp eget system fra Wolfguard med bevegelses sensorer, dør sensorer, brannsensor mm. Gir meg melding på SMS og telefon om alarmen går. Har skall sikring og fjernbetjening per telefon eller fjernkontroll, samt tastatur ved døra. I tillegg har jeg 3 web kamera som jeg kan gå inn på fra mobil og evnetuelt ta bilde av kjeltringen om noen skulle prøve seg. Greit å ha hvis en feilmelding skulle komme, noe det ikke har vært noe av. Jobber 25 minutter hjemmefra, omtrent det alarmseskapet bruker på å rykke ut.

Grunnpakket kjøpte jeg fra Danmark. Resten har jeg supplert med fra Kina via Ebay. Kjører trådløst på 433 mhz området. Hadde tidligere et system som kjørte på 800 mhz men er det samme som de stor selskapene bruker og hadde mange feilalarmer. Etter at jeg byttet til WolfGuard har alt fungert smertefritt. Litt styr å sette opp men stabilt som fjell etter det.

Hovedenheten har jeg bygd inn i en slagsikker kasse og gjemt unna slik at ikke kjeltringen setter den ut av spill ved et slag med en hammer. Kostet vel totalt ca 3000 kr.
Skal du "rykke" ut selv da ved innbrudd?

D

Danke

Gjest
Det var vel en sak om en huseier som tok innbruddstyv på fersk gjerning.... Endte med basketak og at han overmannet innbrudstyven og holdt han til politiet kom....

Politiet arresterte selvfølgelig huseier isteden, typisk Norge...

G

Gjestemedlem

Gjest
Data fra straffesaker og etterforskning har vist at de fleste innbrudd var gjennomført innen 10 minutter. Det ble gjort en test her for et par år siden hvor raskeste utrykning fra alarmselskapene var på 18 minutter. Denne type kriminalitet går vel uansett rett i arkivskuffen hos politiet, så med unntak av egenandel hos forsikringsselskapene er det vanskelig å se noen voldsom oppeside. Det kan jo være at sjansen for innbrudd kan reduseres noe med alarmmerking, men klistremerker kan vel kanskje anskaffes uavhengig av alle disse andre kostnadene. Var for litt siden et intervju med en tidligere aktiv innbruddstyv som påstod at alarm hadde en relativt liten effekt på om han brøt seg inn eller ei (vel vitende om utrykningstid), men det var nå han, kan jo være andre tenker seg mer om selvsagt.
Utrykning er vel mer nyttig når det kommer til branntilløp, oversvømmelse eller naturskader.

Kameraovervåkning og filming ved innbrudd vil vel kanskje være mer avskrekkende for banditter, med mindre de har satt seg et konkret mål og bare skal inn for å hente det.

I så fall er forsikring nyttig.

Tilsammen vil disse tre faktorene gjøre at man minsker risikoen for stort økonomisk tap om det skjer noe.

D

Danke

Gjest
Utrykning er vel mer nyttig når det kommer til branntilløp, oversvømmelse eller naturskader.

Kameraovervåkning og filming ved innbrudd vil vel kanskje være mer avskrekkende for banditter, med mindre de har satt seg et konkret mål og bare skal inn for å hente det.

I så fall er forsikring nyttig.

Tilsammen vil disse tre faktorene gjøre at man minsker risikoen for stort økonomisk tap om det skjer noe.
Det er utrolig sjelden innbruddstyver bruker maske, så ja kamera er greit.. Lue og hette bruker de vel ofte, men kamera er klart avskrekkende. Det samme er sirener som naboer kan høre. Dersom man både har sirene, kamera og varsler gode naboer om at man skal bort så kan man nok sove trygt på ferie...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde et gammelt abbonnemt og utstyr. Dvs. forrige eier av huset hadde det. Jeg valgte å ikke videreføre abbonnementet da jeg overtok og de tilbød seg da å oppgradere alt til siste versjon uten kostnad.
Ingen bindingstid heller så det var helt ok tilbud.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Njah, Utrykning er kjempegreier for å sikre stedet dersom det har vært innbrudd også, samt at politiet faktisk får vite om handlingen, og sikrer spor.
Det går ofte i skuffen, men alle vaneinnbruddstyver har det til felles at før eller senere blir de tatt. Ja, de blir faktisk det. En rutinert politimann trenger ofte ikke mer enn et blikk på brekkmetoden før han kjenner igjen et MO, og kan arkivere saken i rett folder...

For en hel haug år siden jobbet jeg i bransjen, og da var det ingen tvil om hva jeg ville ha anbefalt (datidens Securitas, brann, vann og innbrudd, med lokal utrykning), men det er leeenge siden, og nå har jeg ikke peiling. Selskapene har fisjonert, fusjonert og omorganisert seg så området er ugjenkjennelig for en gammel driftsmann.

B

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Skal du "rykke" ut selv da ved innbrudd?
Da ringer jeg politiet/brannvesen/rørlegger etc direkte før jeg drar hjemme - har slegge i garasjen....
Sikkerhetsselskapet gjør vel ikke stor mer bortsett fra å ringe eieren som så må ringe politiet/brannvesen osv.

Og så lurer jeg på hvor mange som har slik alarm om som faktisk setter den på og bruker den ?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.202
Torget vurderinger
1
Jeg har selv alarm fra Altibox. Koster vel ca 500/mnd. Vekterutrykkning og direktekobling til brann. Dette er rett og slett et elendig produkt. Jeg tror jeg har brukt alarmen 2-3 ganger og kun når vi har vært bortreist i lange perioder. Displayet er ødelagt (flere bekjente har identisk problem) så det er umulig å se status på systemet - dvs siste to gangene vi var på ferie kom jeg hjem og fant ut at alarmen faktisk ikke var skrudd på som jeg trodde. Jeg avvikler for tiden dette meningsløse tapssluket, men kona føler at det er veldig trygt med direktevarsling til brann. Vi har masse venner og familie i umiddelbar nærhet, så for meg har vekterutrykkning kun en teoretisk verdi. Jeg er også svært skeptisk til verdien av direktevarsling til brann. Er imidlertid vanskelig å argumentere mot kona som "føler" at dette er trygt... ;D

Har delvis erstattet dette med https://futurehome.no, men er vel ikke helt overbevist over dette systemet heller. Er stabilt og varsler meg om bevegelse når huset er satt i bortemodus, men kameraintegreringen som i første omgang ble lovet for et år siden er fortsatt ikke lansert.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har verisure. Fungert bra. Ca 450/mnd.
Men koster vel og en god slup å installere ?
Har to verisure pakker (villa + leilighet), veldig fornøyd. Villapakken som inneholder 3 dører, 3 bevegelsessensorer, røyk/brann + fuktighet på kjøkkenet, fikk jeg vel nesten gratis (inkl utstyr)siden de hadde kampanje for å erstatte eldre anlegg. Leiligheten var også på en eller annen form for bonuskampanje, så følg med. Det er lett å utvide anlegget ved å hekte på flere sensorer selv, så man kan jo bare kjøpe en basis/minimuspakke og utvide den selv. Vurderer å ta en pakke på hytta også. Merk, installasjonen er vel vanligvis uansett gratis, det er bokser og sensorer man betaler for.

Topp Bunn