Dyr, jakt, våpen og fiske Akvarium noen?

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Fant et tørt 70liter kar på kottet. Det er nå grusa og lett beplanta på stua i påvente av nye leieboere.

Noen som har gode forslag til lettvinte morsomme fisk for en erfaren akvariet som har glemt "litt"?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Hadde fire kar, har nå bare ett lite ett. Selv liker jeg afrikanske ciclider (Malawi). Slipper endel stell fordi det er naturlig ikke ha planter, bare stein. I tillegg er de fargesteerke, og kan være lett å få til å yngle.

blobb blobb
:)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Det er jo så mye som er stas. Mitt forslag er vel å lese litt og gjøre noen butikkbesøk for å komme på hva man har mest lyst på. Jeg har hatt litt lyst på søramerikanske dvergciclider i det siste, og det kunne jo være noe? Jeg har hatt mye forskjellig siden -85, også saltvann, og drev litt med småskala oppdrett av maller og Malawi for noen år siden, men har ikke hatt noe hjemme på ca fem år. For et år siden satt jeg opp et lite korallrevsakvarium på kontoret, og det er veldig gøy, men mer leamikk og styr. Det er dog greiere enn for noen år siden pga tilgjengelig teknikk og bedre kunnskap om hva som trengs. Avleggere av "alt" av koraller er også lett tilgengelig.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
De fleste Malawiciclider blir nok litt brutale eller store i 70L, men Tanganyikasjøen har mye fornøyelig og mer omgjengelig, som sneglehuslekere og Julidochromiser.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Når vi først er inne på akvarier. Har et 200l familieakvarium (er det det et kalles ?) med skalarer, praktbotia ++. Etter at mine algespiser har dødd etterhvert - de var store, sliter jeg med oppblomstring av svartalger. Tør ikke prøve algemidler da det tok knekken på min praktbotia siste jeg prøvde og jeg har 7-8 STORE. Alt jeg finner av algespisere rundt om kring er knøttsmå og klarer ikke å holde tritt ?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg har selv holdt på med akvarier i ulikt antall og størrelser i drøyt 35 år. Begynte med en 12 ltr:eek: i sin tid, deretter via 70 ltr, 128 ltr, 180 ltr, 250 ltr og så ned igjen til 160 ltr for så gå helt ned til et 43 ltr nano-kar som jeg har i dag.

OBS vedr. eldre silikonlimte kar som har stått tomme en stund > Det er ikke dønn sikkert de bokstavelig talt holder vann. Men det er du sikkert klar over.

Mht til fisk - i mindre kar, så ville jeg begrenset meg noe mht chiclider (også dvergchiclider). Jeg har hatt en god del arter gjennom årene. De er jo generelt morsomme fisk, men skaper som regel en del "uro", og begrenser hva annet man kan ha i samme karet. I tillegg så raserer jo enkelte arter det meste av planter og noen klarer å flytte utrolige mengder grus/samd på kort tid. Sommerfulg- og nøkkelhullchiclider er jo to arter som generelt er fredlige og ikke raserer karet, og kan til nød også gå sammen med annen mindre stimfisk.

Men her er mitt forslag:
Et utvalg med passe stim innenfor eksempelvis neon, sort neon, sort tetra og smykke/smaragd tetra, med noen corydoras og otto´r er i mine øyne bra kombinasjoner i et lite selskapsakvarie. Og - så er jeg litt svak for dvergbotia.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
sliter jeg med oppblomstring av svartalger
Alger er i utgangspunktet et resultat av ubalanse (lys, forurensing osv). Det varierer litt hva man kaller ulike algetyper, og jeg er litt usikker på hva du mener med svartalger.
Et tips er å totalt mørklegge karet i 8-10 dager (dekk til med pledd el.likn. slik at ikke noe lys slipper til), for deretter å bytte ut 1/3 av vannet. Tilsett godt med planter (om du ikke allerede har) - gjerne noen hurtigvoksende. Putt i en co2-tablett èn gang pr uke. Ha godt lys (rør bør/må byttes årlig - og bruk akvarierør med riktig styrke og fargetone). Lys bør stå på max 11 timer i døgnet.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
sliter jeg med oppblomstring av svartalger
Alger er i utgangspunktet et resultat av ubalanse (lys, forurensing osv). Det varierer litt hva man kaller ulike algetyper, og jeg er litt usikker på hva du mener med svartalger.
Et tips er å totalt mørklegge karet i 8-10 dager (dekk til med pledd el.likn. slik at ikke noe lys slipper til), for deretter å bytte ut 1/3 av vannet. Tilsett godt med planter (om du ikke allerede har) - gjerne noen hurtigvoksende. Putt i en co2-tablett èn gang pr uke. Ha godt lys (rør bør/må byttes årlig - og bruk akvarierør med riktig styrke og fargetone). Lys bør stå på max 11 timer i døgnet.
Og det går bra å mørklegge med fisk i ?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Ja, fisken bør ikke ta skade av noen mørklagte dager, men - for å få bukt med et algeproblem så er jo det aller beste å re-starte karet. Dvs ut med alt, ordentlig rengjøring, nye planter, nye lysrør osv.
Jeg har ikke opplevd å miste fisk ved bruk av (riktig dosering) algemiddel.

Har du oversikt/kontroll med verdiene i karet ditt mtp nitrit/nitrat og gh/kh/ph?
Hva slags filter bruker du?
Har du nok belysning?

Denne artikkelen gir litt innsikt i vannverdier: Vannverdier | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk
Og her litt om alger: Alger i akvariet! | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
^ Ja, fisken bør ikke ta skade av noen mørklagte dager, men - for å få bukt med et algeproblem så er jo det aller beste å re-starte karet. Dvs ut med alt, ordentlig rengjøring, nye planter, nye lysrør osv.
Jeg har ikke opplevd å miste fisk ved bruk av (riktig dosering) algemiddel.

Har du oversikt/kontroll med verdiene i karet ditt mtp nitrit/nitrat og gh/kh/ph?
Hva slags filter bruker du?
Har du nok belysning?

Denne artikkelen gir litt innsikt i vannverdier: Vannverdier | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk
Og her litt om alger: Alger i akvariet! | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk
Det er nok oppblomstring av rødalger/penselalger jeg har fått selv om de ser svarte ut. Karet har vært i drift lenge - mer enn 10 år og de har vært der hele tiden. Har klart å holde de i sjakk ved hjelp av Siamsiske algespisere. Har hatt en 3-4 store 8-10 cm lange som har beitet godt, men nå har de tatt kvelden og har ikke funnet annet en noen bitte små erstattere. Resultater er total oppblostring i løpet av et par mnd. Byttet rør nylig og men tror ikke det er det.

Sist jeg prøvde algemiddel fulgte jeg bruksanvisning og det fungerte bra for alle fisk untatt prakbotiane som tok kveld alle samme. Derfor er jeg livredd, da partbotiane er vært tusener... Jeg får lese meg opp litt og kanskje prøve trikset ditt. Uansett må det gjøre noe - ser ikke bra ut nå !

Kanskje du har et tips på et safe algemiddel ?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
^ Ja, fisken bør ikke ta skade av noen mørklagte dager, men - for å få bukt med et algeproblem så er jo det aller beste å re-starte karet. Dvs ut med alt, ordentlig rengjøring, nye planter, nye lysrør osv.
Jeg har ikke opplevd å miste fisk ved bruk av (riktig dosering) algemiddel.

Har du oversikt/kontroll med verdiene i karet ditt mtp nitrit/nitrat og gh/kh/ph?
Hva slags filter bruker du?
Har du nok belysning?

Denne artikkelen gir litt innsikt i vannverdier: Vannverdier | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk
Og her litt om alger: Alger i akvariet! | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk
Det er nok oppblomstring av rødalger/penselalger jeg har fått selv om de ser svarte ut. Karet har vært i drift lenge - mer enn 10 år og de har vært der hele tiden. Har klart å holde de i sjakk ved hjelp av Siamsiske algespisere. Har hatt en 3-4 store 8-10 cm lange som har beitet godt, men nå har de tatt kvelden og har ikke funnet annet en noen bitte små erstattere. Resultater er total oppblostring i løpet av et par mnd. Byttet rør nylig og men tror ikke det er det.

Sist jeg prøvde algemiddel fulgte jeg bruksanvisning og det fungerte bra for alle fisk untatt prakbotiane som tok kveld alle samme. Derfor er jeg livredd, da partbotiane er vært tusener... Jeg får lese meg opp litt og kanskje prøve trikset ditt. Uansett må det gjøre noe - ser ikke bra ut nå !

Kanskje du har et tips på et safe algemiddel ?
Har du skaffet nye Siamesiske Algespisere? De vokser fort hvis de har nok alger å gumle på. Kan være greit å skaffe seg et JBL testsett for å sjekke vannverdier, mye fosfat gir typisk mye penselalger.

Et annet tips, som jeg har prøvd selv - i akvarier som er for små for Siamesiske Algespisere - med hell mot penselalger, er Easy Life Easycarbo:

AQUARIUM PLANT FERTILIZER CARBON SOURCE EASYCARBO 250ML | eBay

Du følger doseringen på flasken 1ml per 50 liter vann per dag - og bruker en sprøyte (slik som finnes i disse testsettene) og sprøyter doseringen rett på penselalgene. I løpet av noen dager er løsner algene. Bruke samtidig for eksempel PMDD og du får veldig god plantevekst.

Til trådstarter - i en 70 liter ville jeg hatt en liten gjeng med Pansermaller, mellom 5-10 stk. Er Cory elsker - akkurat nå har jeg mellom 200 og 300 stk 4 mnd gamle Aenus pansermaller etter et meget vellykket oppdrett - som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med.

Her er noen av de:

 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.134
Sted
Oslo
Når vi først er inne på akvarier. Har et 200l familieakvarium (er det det et kalles ?) med skalarer, praktbotia ++. Etter at mine algespiser har dødd etterhvert - de var store, sliter jeg med oppblomstring av svartalger. Tør ikke prøve algemidler da det tok knekken på min praktbotia siste jeg prøvde og jeg har 7-8 STORE. Alt jeg finner av algespisere rundt om kring er knøttsmå og klarer ikke å holde tritt ?
Jeg brukte Siamensis for å bli kvitt svartalgene. De er ganske effektive som små og gikk over til å bli litt late men helt greie arbeidere :)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
^ Ja, fisken bør ikke ta skade av noen mørklagte dager, men - for å få bukt med et algeproblem så er jo det aller beste å re-starte karet. Dvs ut med alt, ordentlig rengjøring, nye planter, nye lysrør osv.
Jeg har ikke opplevd å miste fisk ved bruk av (riktig dosering) algemiddel.

Har du oversikt/kontroll med verdiene i karet ditt mtp nitrit/nitrat og gh/kh/ph?
Hva slags filter bruker du?
Har du nok belysning?

Denne artikkelen gir litt innsikt i vannverdier: Vannverdier | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk
Og her litt om alger: Alger i akvariet! | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk
Det er nok oppblomstring av rødalger/penselalger jeg har fått selv om de ser svarte ut. Karet har vært i drift lenge - mer enn 10 år og de har vært der hele tiden. Har klart å holde de i sjakk ved hjelp av Siamsiske algespisere. Har hatt en 3-4 store 8-10 cm lange som har beitet godt, men nå har de tatt kvelden og har ikke funnet annet en noen bitte små erstattere. Resultater er total oppblostring i løpet av et par mnd. Byttet rør nylig og men tror ikke det er det.

Sist jeg prøvde algemiddel fulgte jeg bruksanvisning og det fungerte bra for alle fisk untatt prakbotiane som tok kveld alle samme. Derfor er jeg livredd, da partbotiane er vært tusener... Jeg får lese meg opp litt og kanskje prøve trikset ditt. Uansett må det gjøre noe - ser ikke bra ut nå !

Kanskje du har et tips på et safe algemiddel ?
Har du skaffet nye Siamesiske Algespisere? De vokser fort hvis de har nok alger å gumle på. Kan være greit å skaffe seg et JBL testsett for å sjekke vannverdier, mye fosfat gir typisk mye penselalger.

Et annet tips, som jeg har prøvd selv - i akvarier som er for små for Siamesiske Algespisere - med hell mot penselalger, er Easy Life Easycarbo:

AQUARIUM PLANT FERTILIZER CARBON SOURCE EASYCARBO 250ML | eBay

Du følger doseringen på flasken 1ml per 50 liter vann per dag - og bruker en sprøyte (slik som finnes i disse testsettene) og sprøyter doseringen rett på penselalgene. I løpet av noen dager er løsner algene. Bruke samtidig for eksempel PMDD og du får veldig god plantevekst.

Til trådstarter - i en 70 liter ville jeg hatt en liten gjeng med Pansermaller, mellom 5-10 stk. Er Cory elsker - akkurat nå har jeg mellom 200 og 300 stk 4 mnd gamle Aenus pansermaller etter et meget vellykket oppdrett - som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med.

Her er noen av de:
Takker for tips - det stoffet der skal jeg prøve samt at jeg får ta noen analyser - har analysesett. Det små siamerserne jeg skaffet har forsvunne ser jeg og - de store scalarene er mistenkt... Får ta meg en tur på en annen butikk - TAM på Liertoppen er dyre og har dårlig utvalg.

Har nok vært litt sløv og latt humla suser - det fungere dårlig.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Da blir det nok forsiktig oppstart med endlerr, det er med andre ord ikke flytte inn fisk enda.
img4965.jpg

og noen pansermaller kanskje:
corydoras_melanotaenia_02.jpg

Plantene har stått noen dager.
Ser at de har begynt å gro.
:)
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Da kan jo kanskje et dvergcichlide-par være på sin plass - for å ta seg av all ynglen;)
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
I en oppstartsfase er det lønnsomt å ha noen skikkelig hurtigvoksende planter slik at di holder Nitrat ned på et ekseptabelt nivå. Det å mørkelegge et kar gjør som oftest vondt værre når det gjelder alger. Desverre så klarer algene seg mye lengre enn plantene og når lyset blir slått på så fortsetter algene friskt mens plantene sturer. Vannpest er en skikkelig røver til å ta unna nitrat.

Når det gjelder penselalger så er disse ufattelig vanskelig å bli kvitt. Mekanisk fjerning så godt det lar seg gjøre. Innredning tas ut og skrubbes skikkelig og deretter ut på altanen for nedfrysing(på vinterstid) eller fryseboksen om sommeren. Har de festet seg på røtter så er nedfrysing siste sjanse. Den minste fuktighet i rota så overlever det bestanding noen som sakte, men sikkert blomstrer opp i gjen.

Det er viktig å måle nitritt i et nytt kar. Har man startet opp karret med å sette inn innredning og planter vil det ta ca 35 dager før nitrigensyklusen er fullført og karret er klar for fisk. Da er det viktig å bare sette inn noen for bakteriekolonien i filteret er ennå noe tynn og disse krever mat for å formere seg. Diblingstiden for disse i ferskvann er ca 8 timer.

Endlers guppy er flotte fisk og supplert med Corydoras blir det fine greier. Anbefaler Corydoras Sterbai da disse er mere omsettelig hvis du er så heldig å få lek på disse.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
I en oppstartsfase er det lønnsomt å ha noen skikkelig hurtigvoksende planter slik at di holder Nitrat ned på et ekseptabelt nivå. Det å mørkelegge et kar gjør som oftest vondt værre når det gjelder alger. Desverre så klarer algene seg mye lengre enn plantene og når lyset blir slått på så fortsetter algene friskt mens plantene sturer. Vannpest er en skikkelig røver til å ta unna nitrat.

Når det gjelder penselalger så er disse ufattelig vanskelig å bli kvitt. Mekanisk fjerning så godt det lar seg gjøre. Innredning tas ut og skrubbes skikkelig og deretter ut på altanen for nedfrysing(på vinterstid) eller fryseboksen om sommeren. Har de festet seg på røtter så er nedfrysing siste sjanse. Den minste fuktighet i rota så overlever det bestanding noen som sakte, men sikkert blomstrer opp i gjen.

Det er viktig å måle nitritt i et nytt kar. Har man startet opp karret med å sette inn innredning og planter vil det ta ca 35 dager før nitrigensyklusen er fullført og karret er klar for fisk. Da er det viktig å bare sette inn noen for bakteriekolonien i filteret er ennå noe tynn og disse krever mat for å formere seg. Diblingstiden for disse i ferskvann er ca 8 timer.

Endlers guppy er flotte fisk og supplert med Corydoras blir det fine greier. Anbefaler Corydoras Sterbai da disse er mere omsettelig hvis du er så heldig å få lek på disse.
Flott med konkrete råd!
Anbefaler du å vente 35 dager før det settes ut fisk?
Corydoras Sterbai var kjempefin!
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
^ Du har jo en meget kompetent butikk i "nærheten".
Jan Holt/Webzoo i Heggedal.
Velkommen til Webzoo's nettbutikk.
Jo da - Jan/Webzoo har jeg brukt i sikker 6-8 år på for og diverse småting. Det går jo ikke an å kjøpe på Liertoppen, men var ikke klar over at han har planter og fisk, men det er vel av nyere dato - sløv igjen - får ta meg en tur en av dagene :p

For øvrig var vannet ok målt med Tetratest 5in1 strip: N03: 25 mg/l, NO2:1 mg/l, GH 6-10 dH, KH:3-6 dh og PH: 6.4-6.8
 
Sist redigert:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
I en oppstartsfase er det lønnsomt å ha noen skikkelig hurtigvoksende planter slik at di holder Nitrat ned på et ekseptabelt nivå. Det å mørkelegge et kar gjør som oftest vondt værre når det gjelder alger. Desverre så klarer algene seg mye lengre enn plantene og når lyset blir slått på så fortsetter algene friskt mens plantene sturer. Vannpest er en skikkelig røver til å ta unna nitrat.

Når det gjelder penselalger så er disse ufattelig vanskelig å bli kvitt. Mekanisk fjerning så godt det lar seg gjøre. Innredning tas ut og skrubbes skikkelig og deretter ut på altanen for nedfrysing(på vinterstid) eller fryseboksen om sommeren. Har de festet seg på røtter så er nedfrysing siste sjanse. Den minste fuktighet i rota så overlever det bestanding noen som sakte, men sikkert blomstrer opp i gjen.

Det er viktig å måle nitritt i et nytt kar. Har man startet opp karret med å sette inn innredning og planter vil det ta ca 35 dager før nitrigensyklusen er fullført og karret er klar for fisk. Da er det viktig å bare sette inn noen for bakteriekolonien i filteret er ennå noe tynn og disse krever mat for å formere seg. Diblingstiden for disse i ferskvann er ca 8 timer.

Endlers guppy er flotte fisk og supplert med Corydoras blir det fine greier. Anbefaler Corydoras Sterbai da disse er mere omsettelig hvis du er så heldig å få lek på disse.
Flott med konkrete råd!
Anbefaler du å vente 35 dager før det settes ut fisk?
Corydoras Sterbai var kjempefin!
Det er ikke en anbefaling, men en direkte nødvendighet. Nitrogensyklusen er ikke noe man kan påvirke i særlig grad og etter 23-25 dager vil du få en nitritt-spike som fiskene dine ikke vil sette pris på. Ha tålmodighet og la karret fullføre en hel syklus så slipper du problemer. For å få opp nivået på bakteriekulturen kan du fore karret litt i denne perioden. Dette kan gjøres med en liten agurkbit, brokkolistilk. Husk bare på at det ikke blir for meget for da kommer algene.

Endlers guppy er vanskelig å få tak på i viltform og er ofte rimelig tandre fisk(mye innavl på disse). Disse bør settes inn i veletablerte kar slik at å sette de inn i et nystartet kar ender ofte med god dødsrate.

Når du måler vannverdier så er 5 i 1 stripe så unøyaktige at målingene er nesten bortkastet. Bestill heller dråpetester fra Webzoo.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
I en oppstartsfase er det lønnsomt å ha noen skikkelig hurtigvoksende planter slik at di holder Nitrat ned på et ekseptabelt nivå. Det å mørkelegge et kar gjør som oftest vondt værre når det gjelder alger. Desverre så klarer algene seg mye lengre enn plantene og når lyset blir slått på så fortsetter algene friskt mens plantene sturer. Vannpest er en skikkelig røver til å ta unna nitrat.

Når det gjelder penselalger så er disse ufattelig vanskelig å bli kvitt. Mekanisk fjerning så godt det lar seg gjøre. Innredning tas ut og skrubbes skikkelig og deretter ut på altanen for nedfrysing(på vinterstid) eller fryseboksen om sommeren. Har de festet seg på røtter så er nedfrysing siste sjanse. Den minste fuktighet i rota så overlever det bestanding noen som sakte, men sikkert blomstrer opp i gjen.

Det er viktig å måle nitritt i et nytt kar. Har man startet opp karret med å sette inn innredning og planter vil det ta ca 35 dager før nitrigensyklusen er fullført og karret er klar for fisk. Da er det viktig å bare sette inn noen for bakteriekolonien i filteret er ennå noe tynn og disse krever mat for å formere seg. Diblingstiden for disse i ferskvann er ca 8 timer.

Endlers guppy er flotte fisk og supplert med Corydoras blir det fine greier. Anbefaler Corydoras Sterbai da disse er mere omsettelig hvis du er så heldig å få lek på disse.
Flott med konkrete råd!
Anbefaler du å vente 35 dager før det settes ut fisk?
Corydoras Sterbai var kjempefin!
Det er ikke en anbefaling, men en direkte nødvendighet. Nitrogensyklusen er ikke noe man kan påvirke i særlig grad og etter 23-25 dager vil du få en nitritt-spike som fiskene dine ikke vil sette pris på. Ha tålmodighet og la karret fullføre en hel syklus så slipper du problemer. For å få opp nivået på bakteriekulturen kan du fore karret litt i denne perioden. Dette kan gjøres med en liten agurkbit, brokkolistilk. Husk bare på at det ikke blir for meget for da kommer algene.

Endlers guppy er vanskelig å få tak på i viltform og er ofte rimelig tandre fisk(mye innavl på disse). Disse bør settes inn i veletablerte kar slik at å sette de inn i et nystartet kar ender ofte med god dødsrate.

Når du måler vannverdier så er 5 i 1 stripe så unøyaktige at målingene er nesten bortkastet. Bestill heller dråpetester fra Webzoo.
Jeg har aldri ventet på langt nær så lenge com 35 dager. Ei uke er vel absolutt maks
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Man trenger strengt tatt ikke å ha nitrifiseringen oppe å gå før man har fisk i, om belastningen er er liten og man med fordel har litt salt i vannet (klorid konkurerer ut nitritt og nitritt er derfor harmløst om det er 20ggr (eller var det 100 - det varierer nok også mellom arter) så mye klorid som nitritt i vannet). Mye fisk, foring og bløtt vann i et nyoppstartet og lite kar krasjer helt sikkert. Nitrifiseringen (amoniakk > nitritt > nitrat) og annen bakteriell nedbryting av avfall krever tilførsel av næring av noe slag for å komme i gang, og litt foring i tomt kar (eller dosering med amoniakk) gjør at man kan ha en nogenlunde fungerende nitrogensyklus før fisken går i. Et kar med grus, røtter, stein og friske planter vil ikke utvikle noe særlig med nitrifiserende bakterier om man ikke tilsetter noe de kan jobbe med.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Man trenger strengt tatt ikke å ha nitrifiseringen oppe å gå før man har fisk i, om belastningen er er liten og man med fordel har litt salt i vannet (klorid konkurerer ut nitritt og nitritt er derfor harmløst om det er 20ggr (eller var det 100 - det varierer nok også mellom arter) så mye klorid som nitritt i vannet). Mye fisk, foring og bløtt vann i et nyoppstartet og lite kar krasjer helt sikkert. Nitrifiseringen (amoniakk > nitritt > nitrat) og annen bakteriell nedbryting av avfall krever tilførsel av næring av noe slag for å komme i gang, og litt foring i tomt kar (eller dosering med amoniakk) gjør at man kan ha en nogenlunde fungerende nitrogensyklus før fisken går i. Et kar med grus, røtter, stein og friske planter vil ikke utvikle noe særlig med nitrifiserende bakterier om man ikke tilsetter noe de kan jobbe med.
Nitrifiseringen skal være i orden før man setter inn fisk. Det hjelper ikke at belastningen er liten. Rundt dag 20 vil karret ha mye ammoniakk og det er unødvendig å la fisken gå i giftig vann når det er så enkelt som å vente til filteret har ordnet det hele.

Jeg sier som en av Norges beste akvarister gjennom tidene. Hvorfor i all verden skal man salte ferskvannsfisk. Nitrogensyklusen tar 35 dager uansett hva man måtte gjøre med karret. Fiskeløs innkjøringen med ammoniakk er for den vidrekommende og ikke noe jeg anbefaler for alle. Fordelen med denne er at man får raskere opp en stor bakteriekultur slik at filteret klarer å håndtere større biologisk belastning.

Bytt 30 % av vannet i uka (tommelfingerregel) etter at du har satt inn fisk så burde det hele fungere greit.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hadde et svært akvarium en gang, bla. a. med en fin stim med vinkeltetra. Helt til noen fant ut at det var en god ide å kjøpe en slangehodefisk og sette ut i dette. Den kombinasjonen anbefales ikke.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.134
Sted
Oslo
Vi kjørte med fisk fra første dag, svarte og gule Molly, etter råd fra Akvariemagasinet på Løren i Oslo. Det gikk helt fint og de fikk til slutt masse unger.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hva slags råd man får fra Akvariemagasinet kan nok avhenge av hvilken tid på humøret man treffer innehaveren
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ja da har jeg vært på Webzoo og handlet, i flere omganger da de var tomme for 30W rør første gang.

Det hadde det skjedd forandringer gitt. Fra en lagerlokale var det nå seksjon med ferskvann og saltvann etter at Jan Holt Akvarium hadde flyttet inn. Slik jeg forsto har Webzoo kjøpt seg inn hos Jan. Webzoo vil forsett som nettbutikk og fortsatt holde kunstige priser - takk og lov...

Nå ser akvariet veldig bra ut etter en skikkelig slakt av gamle planter - bare rotstokk igjen, i fall de spirer. Videre er alt inventar skuret med fiberduk og ser rent og fint ut, grusen er slamsugd skikkelig og steiner har fått et opphold i fryseren. Hadde neste glemt hvor glade praktbotia er i enkelt planter så halvparten av plantene er nesten spist opp nå, men nye som praktbotia ikke liker, håper jeg :p, er på plass. I tillegg har det kommet en liten stim siamesiske algeetere og noen Flying Fox samt noen perlegurami på plass.

Bra !
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Ja da har jeg vært på Webzoo og handlet, i flere omganger da de var tomme for 30W rør første gang.

Det hadde det skjedd forandringer gitt. Fra en lagerlokale var det nå seksjon med ferskvann og saltvann etter at Jan Holt Akvarium hadde flyttet inn. Slik jeg forsto har Webzoo kjøpt seg inn hos Jan. Webzoo vil forsett som nettbutikk og fortsatt holde kunstige priser - takk og lov...

Nå ser akvariet veldig bra ut etter en skikkelig slakt av gamle planter - bare rotstokk igjen, i fall de spirer. Videre er alt inventar skuret med fiberduk og ser rent og fint ut, grusen er slamsugd skikkelig og steiner har fått et opphold i fryseren. Hadde neste glemt hvor glade praktbotia er i enkelt planter så halvparten av plantene er nesten spist opp nå, men nye som praktbotia ikke liker, håper jeg :p, er på plass. I tillegg har det kommet en liten stim siamesiske algeetere og noen Flying Fox samt noen perlegurami på plass.

Bra !
Bilde kanskje?
:)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ingen som fikk med seg dagens "Drømmedesign" på Vox?

Det var en kar som hadde bygga akvarium i kjelleren, med en smal stripe på toppen som var tilgjengelig fra stua, og hele veggen i kjellerstua var vegg i akvariet. Det akvariet hadde vel ca 22000 l vann...

Johan-Kr
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Kjører det forholdsvis enkelt:
pent!
hvor stort er kartet?
Ganske store fisk?
Jo takk -tatt i betraktnig at karet nettopp er rensket og helt nyplantet er det ok. Står igjen noen pistrer av gamle plater/morplanter i midten bak i håp om at de kommer seg. Karet er på 200l. Svarthaien (tro jeg den het, selv om den ikke er mye til hai) er 10 år + det samme gjelder vel praktbotiane der den største er nærmere 15 cm. Praktbotia er dog noen rotekopper og planteetere av rang, men veldig livlige fisker som kan bli 20-30 år har jeg lest. Har begynt å gi de agurk skiver i det siste og det ser ut til å hjelpe mot plante spising - virker som de kjedespiser... Skalarer og annen fisk er av nyere dato.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Tømte hagedamen i helga, utrolig hvor fort gullfisk vokser selv om den knapt blir matet og det ikke finnes noen sirkulasjon.

Må si at de virkelig har imponert med hvor hardføre de er, 6 av 6 har klart seg og samtlige har doblet seg i størrelse.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Vi har også akvarium, tross alle innsigelser fra far i huset. Merkelig nok ble det han med innsigelser og null interesse, som har nesten hele jobben med dette, tross alle lovnader. Nesten rart at det fortsatt lever fisk oppi der.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Bytt ut fisken med ferskvannsreker så slipper du mesteparten av arbeidet. Vil tro det er mer humant hvis man skal se på dyrevelferd også.

Opplevde det samme med hun jeg har barn med, kjøpte et lite akvarium på 30 liter og det genererte mye unødvendig arbeid og alt falt på meg.
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
1.719
Sted
Sandefjord
Pre-Corona hadde jeg 0 akvarium, så fikk de små en glassbolle med noen reker i mens vi hadde hjemmeskole...
Nå har jeg 10 akvarium i drift og ca 400 fisk/yngel ;)

Håper også å få satt opp et 720L i stuen etterhvert... 😂
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
...kjøpte et lite akvarium på 30 liter og det genererte mye unødvendig arbeid...
Generelt sett sies det at jo mindre akvariet er, desto mer jobb. Men - det er en sannhet med modifikasjoner. Har hatt akvarie opp til 250 ltr, men har i dag et Nanokar på 43 ltr.
Å vedlikeholde dette tar i snitt 1/2 time i uken, hvilket jeg ikke karakteriserer som mye arbeid. Noe av cluet er å ha et ok filtersystem, tilstrekkelig lys, holde kjemien i balanse bl.a gjennom regelmessig skifte av 1/3 av vannmengden - OG et fornuftig antall fisk.
 
Topp Bunn