Akustikkproblem?

JRB

Medlem
Ble medlem
23.11.2009
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei.
Kanskje noen her kan gi råd om et problem jeg ikke finner ut av.

Hi-Fi-anlegget (komponentene ser du i signaturen) er plassert på omtrent midt på langveggen i en stue som måler ca. 8x4 meter. Fra høytalerne til lytterposisjonene er det drøye 3 meter. Stua er avdelt med kjøkkenseksjon i den ene enden og en hylleseksjon med en soveplass i den andre enden.

Som dere skjønner bor vi trangt og av praktiske årsaker må anlegget og høytalerne stå der de står (pluss/minus ½ meter). Stua inneholder en god del møbler og planter. Taket er av betong, veggene av sponplater med tapet og på gulvet stort knyttet teppe.

Problemet er at uansett hva jeg gjør så høres all musikk ut som om jeg har en tykk lue av ull ned over ørene. Holder jeg derimot hendene som trakter bak ørene høres plutselig alle detaljene i musikken klart og tydelig, særlig diskantdetaljer. Nydelig og detaljert. Kona opplever det samme.

Nå er jeg riktignok ingen ungdom lenger så jeg har vært inne på tanken at kanskje hørselen er blitt så svekket etter hvert. Men hvis jeg lytter med hodetelefoner er plutselig aller detaljene i musikken der igjen. Så det kan ikke være det.

Så hva er dette? Er stua overdempet (mye møbler, planter og tepper). I så fall vanskelig å gjøre noe med. Håper noe av dere eksperter kan komme med noen råd.

Forsterkeren (Lyngdorf TDAI 2200RP) jeg har har romkorreksjon. Den hjelper heller ikke. Bruker som oftest å spille med den ”bypassed”.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Sitter du i en lav stressles lignende stol? Høy rygg på stolen? Veldig lav sittehøyde?

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.457
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Det høres ut som du sitter nært bakvegg, slik at du i tillegg til direktelyden også hører en rekke refleksjoner via veggen bak lytteposisjon. Når du plasserer hendene rundt ørene slik du beskriver, skjermer du ørene for de tidligste av disse refleksjonene. En absorbent bak lytteposisjon burde gjøre nytten dersom det er slik jeg antar.
Slik jeg bruker ordene:
Frontvegg: veggen du ser på når du lytter. Veggen bak høyttalerne.
Bakvegg: veggen bak lytteren(e)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.811
Sted
Phobos
Når man former hendene rundt ørene får man en traktvirkning, akkurat som et omvendt horn. Med andre ord en forsterkning, akkurat som at dyr med god hørsel har store ører. At alt blir tydeligere er derfor normal oppførsel og sier ingenting om akustikken.

Jeg tror som noen nevner tidligere her at mye refleksjoner og stående bølger i bassområdet i lytteposisjon er hovedsynderen. Har du ekskludert muligheten for at et diskantelement kan være dødt i tillegg?

JRB

Medlem
Ble medlem
23.11.2009
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Sitter du i en lav stressles lignende stol? Høy rygg på stolen? Veldig lav sittehøyde?
Ja, det stemmer nok (veldig god stol).

JRB

Medlem
Ble medlem
23.11.2009
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Når man former hendene rundt ørene får man en traktvirkning, akkurat som et omvendt horn. Med andre ord en forsterkning, akkurat som at dyr med god hørsel har store ører. At alt blir tydeligere er derfor normal oppførsel og sier ingenting om akustikken.

Jeg tror som noen nevner tidligere her at mye refleksjoner og stående bølger i bassområdet i lytteposisjon er hovedsynderen. Har du ekskludert muligheten for at et diskantelement kan være dødt i tillegg?
Takk for raskt svar. Høytalerene er nye og diskantelementene er OK, så det er nok ikke der problemet ligger. Heller mere til at det kan være noe med lytterposisjonen. Sitter tett opp til bakveggen.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Prøv å sitte i en kjøkkenstol eller lignende. Hvis det hjelper vet du hva som er synderen.

JRB

Medlem
Ble medlem
23.11.2009
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
Det høres ut som du sitter nært bakvegg, slik at du i tillegg til direktelyden også hører en rekke refleksjoner via veggen bak lytteposisjon. Når du plasserer hendene rundt ørene slik du beskriver, skjermer du ørene for de tidligste av disse refleksjonene. En absorbent bak lytteposisjon burde gjøre nytten dersom det er slik jeg antar.
Slik jeg bruker ordene:
Frontvegg: veggen du ser på når du lytter. Veggen bak høyttalerne.
Bakvegg: veggen bak lytteren(e)
Ja, jeg sitter dessverre nær bakveggen. Men jeg har prøvd å henge et tykt knytteet, ganske stort teppe på veggen og det hjalp ikke hørbart.

JRB

Medlem
Ble medlem
23.11.2009
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Prøv å sitte i en kjøkkenstol eller lignende. Hvis det hjelper vet du hva som er synderen.
Takk for tipset. Skal prøve det imorgen.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.821
JRB,

Den ullfølelsen kan godt være noen få frekvensområder gir stående bølger og dominerer lydbildet. Dette er et akustikkproblem som i stor grad kan kureres med sofistikert EQ / romkorreksjon.
Lyndorf har en automatikk der den skal ta hensyn til egenlyden i høyttaleren. Slikt er imidlertid vanskelig å lage slik at det fungerer 100% og det er derfor mulig at Lyngdorfen blir lurt av akustikken til å tro at høyttalerne skal ha bomullslyd. Men den andre muligheten er selvsagt at det låter svært ulikt på forskjellige steder i rommet, og når Lyngdorfen leter etter minste felles multiplum så blir det slik som det blir.

Jeg ville forsøkt å ta et nytt sett med Lyngdorf- målinger hvis jeg var deg. Men ikke følg bruksanvisningen. Mål der folk har ørene sine når de lytter til musikk. Du kan gjerne ta alle målingene i sweet spot (der du har nesetippen din) hvis du virkelig ønsker å finne ut om Lyngdorfen kan fikse dette.

Og hvis du har muligheter til å definere target respons selv så bør du forsøke det også.

JRB

Medlem
Ble medlem
23.11.2009
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Takk til alle for råd og tips.

Griffenfelt: Dessverre hjalp det ikke å bytte ut godstolen med en kjøkkenkrakk, men teorien var grei nok den.

En spesiell takk til Bx: Det hjalp å lure Lyngdorfens rommkorreksjon med å bare ta målinger i sweat spot. Etter bare fire målinger bestemte den seg for å mene at nå var rommet 100% korrigert. Og resultatet ble en stor forbedring!! Kona synes det lød himmelsk! Men som den innbarka audiophile jeg er er det "aldri" godt nok. Så nå kommer jeg nok til å kaste meg litt mer over alle de korreksjonsmulighetene som Lyngdorfen innbyr til.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.821
Så bra at du fant en løsning.

Det er mulig du kan forbedre dette ved å ta flere målinger fra nesten, men ikke helt, samme sted. Gjør små forflytninger av mikrofonen slik at refleksjonene får litt forskjellig timing hver gang. Dette vil gi Lyngdorf en glattere gjennomsnittsmåling og dette tror jeg kan være en fordel.

Topp Bunn