Akustikkplater bak bilder etc

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
Er det mulig å oppnå noen effekt ved å plassere akustikkplater bak bilder, malerier osv?
Vet jo at dette fungerer om det er snakk om bilder på lerret eller stoff, men hva om det er snakk om en treplate eller en ramme med glass?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Du kan nok oppnå en viss effekt, men den blir nok tildels kraftig redusert. Virkemåten til akustikkplatene er at lydbølger som treffer platen blir absorbert. Hvis lydbølgene blir reflektert før de treffer akustikkplaten forsvinner dermed effekten. Tre og glass har riktig nok forskjellig evne til å reflektere lydbølger men jeg tror ikke de slipper igjennom særlig mye fra mellomtonen og oppover i alle fall.

Forøvrig rimelig å teste, hvis du allererde har akustikkpanelene.

Mvh

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Tre eller glass over/under bildet - da har akustikkplater ingen effekt.

Bilder med kun lerret med en akustikkplate bak - god effekt.

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
176
Torget vurderinger
4
Hvis jeg skal synse her, og det skal jeg, vil det som toref skriver ha en viss effekt. Dersom du ønsker å dempe diskant tror jeg effekten er nær null, men for mellomtone kan det være noe å hente, så dersom man ønsker å dempe mellomtone (vet ikke hvilke frekvenser dette vil gjelde, øvre mellomtonespekteret kanskje???) uten å drepe noe i toppen kan dette kanskje ha noe for seg.

Men ta dette for det det er: 1-minutts synsing i arbeidstiden.

Mvh
Kaptein Ufattelig

Topp Bunn