Akustikkforhold i stue

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Husbyggingen nærmer seg med stormskritt og jeg må allerede nå begynne å planlegge hvor anlegget skal stå for å få lagt opp rør i vegg. (Endelig... ;D ) Jeg har sett for meg et sted som passer bra bortsett fra at det nok er litt for mye vinduer...

Her er en plantegning:


Denne delen av stua blir ca 5,5x5,5m og med takhøyde fra 2,4m til 3,4m i pilens retning og vinduer fra gulv til tak. Det blir en stor åpning inn i et annet rom på ca 45 kvm. I tillegg blir det også åpent ned 2 etasjer og rom på totalt 60 kvm. Det blir derfor mye kubikk om dette skulle ha noen betydning for spørsmålet mitt.

Hva tror dere om en plassering i nærheten av så store vinduer (1,80m brede)? Er det noen som har en slik høyttalerplassering med godt resultat? Finnes det feks "akustiske" lammeller?

Høyttalerne er Sonus Faber Guarneri Hommage og de vil i så fall få hjelp av to stk 15" + sannsynligvis romkorreksjon og aktiv deling.
 

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det blir nok en utfordring med høyttalerne som sprer mye horisontalt. Slike bør du vurdere å skaffe deg:
http://www.akustikmiljo.se/public/d...ent01=302&parent02=0&parent03=0&level2_4=true

Hadde avstanden vært litt større, kunne du ha kjørt en Linkwitz. Men her blir avstanden litt for knapp til det. Kan godt hende det vil fungere over forventning også. Sonus Faber er da snille i toppen. I tillegg får du vel ganske bra avstand fra høyttalere til sideveggene og avstand fra sweetspot til sideveggene. Da skulle ikke etterklangstiden bli så veldig plagsom.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ev vanlige gardiner vil hjelpe. Ser det går pipe utenfor rommet, blir det peis/peisovn kloss oppi lyttepos?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Frontenden av rommet er veldig likt Linkwitz sitt. Guarneri ut, gode aktive dynamiske dipoler inn, og det eneste akustiske tiltaket en drept bakvegg?

(Ingen kan banne mer i kirken enn en frafallen, Greven.)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Takker for innspill. Vanlige gardiner skal nok ikke opp her, men de lamellene så aktuelle ut selv om jeg ikke kunne finne noen pris.

Angående pipa ser det ut til at det tradisjonelle må vike for moderne gass. Dvs vekk med pipa og inn med flat gasspeis. Uansett vil jeg ikke regne dette som "kloss oppi lytteposisjonen" da avstanden blir 2-3m.

Valentino: Et såpass drastisk "akustikk-tiltak" blir nok ikke aktuelt ;) ;D
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Trur ikkje glas er noko særleg verre enn dei fleste vegg-materiale, og det ser jo symmetrisk ut, så det burde vel gå greit. Eller er du vant til mykje demping i fyrsterefleksjonspunkta? Det skeive taket ville eg vore meir uroleg for, med tanke på balansen i lyden, men det er vanskeleg vite før ein har prøvd. Det blir spanande tider, lykke til.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hos meg har det ikke vært mye dempning i førsterefleksjonspunktene. Jeg har tenkt å teste litt med forskjellige akustiske tiltak når jeg får stereoen inn i stua. Det vil i så fall være et must at dette ikke skal være dominerende akustiske løsninger, men feks slike akustikk-lameller i svar #1 virker jo veldig spennende.

Vil det være problematisk at taket har forskjellig høyde? Jeg hadde sett for meg at dette heller kunne være en fordel feks mot stående bølger i bassområdet.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Så lenge rommet er et lukket rom vil det alltid bli stående bølger.

Bølgefronten velger minste motstands vei og kommer i retur når den blir fanget i en vegg eller i et hjørne.

Jeg tror du bør se nærmere på proporsjonene her. Jeg tror 5,5 x 5,5 kan være vanskelig å få til.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det er ikke et lukket rom - og huset kommer ikke til å bli tegnet om for å tilfrestille evt vanskelig akustikk.... ;) Dersom dere tror dette blir vanskelig/umulig å få til, har jeg andre rom å sette anlegget i, men jeg tror det blir mest brukt dersom det kan stå i "finstua".

Jeg kan jo selvfølgelig vente og teste selv, men da er det for sent å legge opp skjult anlegg for kabeltrekk..
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.666
Antall liker
1.246
Hva med å kjøpe seg litt forsikring og få lagt opp rør flere steder (i hvert fall 1 alternativ til)?

mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skråtak kan være positivt dersom:
1. Det skrår oppover og er like høyde på begge sider
2. Takhøyden er god hele veien. Typisk loftstak med lav høyde er uheldig

Så ideelt sett burde du i forhold til taket hatt høyttalerne på veggen til venstre i bildet. Slik du har tenkt å ha høyttalerne plassert nå, tror jeg det blir en utfordring med balanse. Har selv hatt store problemer med ulik høyde på hver side av høyttaler. Jeg har løst det med et tilfredstillende resultat med absorbenter i taket. Skal du ha det pent og diskré, så er ecophon (de tykkeste på 40mm) en god løsning. Kan kombineres med vanlig takplater.
http://www.ecophon.no/templates/webstartpage____84639.aspx
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Foruten alt det andre; skinnmøbler pg hifi hører ikke sammen.



Mvh. RS
 
L

Lydarne

Gjest
Hvis man ikke bruger basrefleks, og rummet er godt at tale og være i, så burde der ikke være nogen problemer.

Næsten hele min væg bag bag højtalerne er vinduer, de er dækket af persienner og tynde gardiner det ser ud ud til at virker udmærket, synes også jeg har hørt et sted at persienner skulle være godt for lyden, måske nogen kan bekræfte eller afkræfte.

Bogreoler med bøger i og "tilfældig" rod og tæpper er også godt for akustiken, et moderne high-tech rum plus kraftig oprydning kan derimod være det rene gift for lyden.
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
R.S. skrev:
Foruten alt det andre; skinnmøbler pg hifi hører ikke sammen.



Mvh. RS
Erfaringer med hvordan dette kan påvirke lyden?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
enig med ORSO:
ht på venstreveggen under 2,4m taket og "hornlader" ut mot 3,4 m taket
store glassflater gir relativt kort etterklangtid i bassen pga flexing og kan gi tørr,detaljert bass,som hos undertegnede
kubikk er også bra for høykvalitet EKTE lavbassgjengivelse ,men kan kreve seriøst membranareal for realistiske lydtrykk,siden rommet vill "lekke" bass
5,5 i kvadrat er selvsagt lite optimalt
mvh
Leif
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Torek skrev:
R.S. skrev:
Foruten alt det andre; skinnmøbler pg hifi hører ikke sammen.



Mvh. RS
Erfaringer med hvordan dette kan påvirke lyden?

Da jeg ved et tilfelle "oppgraderte" til skinnsalong (fra velour) endret det klangbalansen i så stor grad at jeg måtte justere ned mellomregisteret.
Dette er selvfølgelig bare en av flere faktorer man bør inkalkulere ved møblering av lytterom. Store bilder med glassfront er et annet tabu.


Mvh. RS
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kommer langt med "tunge" gardiner,møbler,planter,persiske tepper mm
unngå glassflater i bord og bilder,stengulv o.l
mvh
Leif
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
LMC skrev:
kommer langt med "tunge" gardiner,møbler,planter,persiske tepper mm
unngå glassflater i bord og bilder,stengulv o.l
mvh
Leif

Nemlig, mao sunn fornuft. Jeg har forresten oppnådd relativt gode resultater også med prisgunstige tepper av mindre eksotisk opprinnelse ;D


Mvh. RS
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
sant nok, men teppene bør ha en viss "substans", og bønnetepper har vel blitt vesentlig lettere å finne de seneste årene 8)
mvh
L
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Takker for tilbakemeldinger :)

Dere som foreslår å spille fra venstre mot høyre - har dere også et møbleringsforslag...? Jeg har vanskelig for å se for meg hvordan jeg skal kunne spille denne veien, samtidig som det skal se pent ut i tillegg til at man skal kunne bruke anlegget med en TV - men gode forslag mottas med stor takk!

Jeg er ganske sikker på at rommet ikke er presis 5,5x5,5m og derfor bedre akustisk egnet. Må sjekke det opp på byggetegningene som jeg ikke har tilgjengelig for øyeblikket.
 

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
2 parallelle sofaer danner en kanal foran peisen i retning fra venstreveggen mot høyre en enkel godstol på enden mellom sofaene mot peis.denne kan snus for nærfelt lyttepos voila!
mvh
Leif
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Tja.. Synes fortsatt ikke det er noe særlig annet alternativ enn slik jeg skisserer når man skal ta hensyn til mine 3 krav.

Har sett på tegningene og korrekte mål er 4,7x5,3m. Det burde være en del bedre enn rent kvadratisk rom?

OBS: Mine amatørmessige høyttaler/møbelskisseringer er altså ikke i korrekt målestokk ;)
 

Vedlegg

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hmmm... Ser ut til at prosjektet skrinlegges da mine Guarneri Hommage visstnok er for store og stygge ( :eek: ) for å stå i stua... Vel vel... Det blir nok en saftig inn-wall løsning i stede og det kan jo bli riktig så bra. Til gjenngjeld får nok han far helt frie tøyler i kjellerstua der hoveannlegget tydligvis blir henvist. Det blir nok en lydmessig bedre løsning, selv om jeg ser for meg at bruken blir noe redusert.

Takk til alle bidrag selv om akustikk ikke ser ut til å engasjere noe særlig her inne ;)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Gjenstander er bare pene hvis de ikke kan brukes til noe ;)
 
Topp Bunn