Har i grunn ikke tenkt å starte en debatt, men grafene som er vist her er relativt godt kjent - og noen kan sikkert forklare hvor de kommer fra.Audiofi skrev:"Diktet opp sine argumenter, OMF"? Hvor står det? Det har jeg slett ikke skrevet eller ment, men jeg har vist til noe som er veldokumentert. At Audio Physic er en høytalerprodusent er helt irrelevant. Forskningen og white paperet som ligger bak er like seriøst som hvilken som helst annen forskning og er foretatt i samarbeid med Dr. Macolm Hawksford og Universy of Essex som du sikkert selv vet ikke er noen lettvektere. Dette de har kommet frem til har blitt tilsidesatt med enkel retorikk som vrøvl, på jordet etc. og en og annen graf som ikke er satt i noen sammenheng eller hvor man forklarer hvordan man har kommet frem til grafen.OMF skrev:Jeg er i grunn ikke spesiellt lærd innen akustikk, men bøkene står i hylla og de skal pløyes før tiltak i mitt kommende lytterom blir bestemt.
Likefullt noen kommentarer:
1) Nå er det ikke Orso eller Mr T som har diktet opp sine argumenter - dette er så vidt jeg har skjønt meget veletablerte sammenhenger.
2) Audio Physics er en høytalerprodusent og har nok først og fremst utviklet denne teknikken for å optimalisere høytalerne i normale lytterom - sterk vinkling innover reduserer refleksjoner blant annet.
Sånn prinsippielt er det et realtivt langt stykke vei å gå fra å "optimalisere plassering av høytalere i en vanlig stue" til å "designe et optimalt lytterom".
Med det ambisjonsnivået du har vill jeg vel anbefale deg å gå litt mer i dybden her - og ikke minst ta en ekstra runde med byggetenginene for å se om du kan få til andre løsningen er med såpass asymmetri og lytteposisjon inntil bakvegg!
I beste mening.....
Mvh
OMF
Forøvrig er det med Audio Physics høytalere i et vanlig rom jeg har tenkt å benytte meg av deres metode. Nettopp det den er laget for. I denne tråden har ikke "designe et optimalt lytterom" vært nevnt eller vært noe mål.
Lytteposisjon inntil bakvegg er som du ser av AP metoden den foretrukkne måten. Jeg ser ingen grunn til å sette meg spesiellt inn i dette selv, når andre har gjort det før meg for å kunne foreta det jeg ønsker å oppnå og funnet en metode som er velprøvd med suksess.
Mine utfordringer er fremdeles assymetrien og stolen mellom høytalerne. Dette er noe som ingen så langt har ønsket å kommentere, men som fortsatt egentlig er temaet for tråden.
Du skriver også at "innspill, tanker og forslag mottas med takk" - du har fått en del konkrete og gode tips - men tipsene var kanskje ikke det du hadde sett for deg.
I mine øyne kan man selvsagt minimere og optimalisere høytalere og rominteraksjon ved flytting av lytteposisjon og høytalere, men man kan på ingen måte "skyve" seg vekk fra grunnleggende akustiske problemer.
Chesterfilen tror jeg ikke er problematisk i det hele tatt. Det er også helt uproblematisk å slenge et tykt pledd over den ved lytting.
Usymmetrien kan selvsagt bli problematisk. Jeg ser ikke helt for meg hvordan dette skal bli - men generellt er det vel langt bedre å ha usymmetrien bak lyttrene enn bak høytalerne - så jeg tviler på dette er kritisk. Derimot bør du gjøre det du kan for at lyden og refleksjoner er mest mulig symmetrisk. Mao - hvis usymmetrien kan gjøre at du får refleksjoner fra ene siden og ikke fra den andre, bør du etterstrebe og minimere disse.
Lytteposisjon inntil bakvegg er ikke gunstig - fordi her er det en ansamling av refleksjoner. Min første tanke var å kle hele bakveggen med akustikkplater - jo tykker jo bedre (30 cm) - slik at du får minimalt med refleksjoner.
Jeg har opp igjennom årene hørt mange oppsett - og det er samspillet mellom høytalere, rom og lytteposisjon som alltid dominerer hvordan resultatet blir.
Det er en preferansesak hvor "livlig klang" man ønsker - men de fleste vil nok likefullt hevde at denne "klangen" bør være lik over hele frekvensspekteret og at den er jevnt fallende.
En sterk refleksjon fra en sidevegg, frontvegg eller sidevegg er selvsagt hørbart og vil påvirke lyden. Mange vil kanskje til og med hevde i positiv retning - persepsjon av lyd er sterkt vanedannende og har man alltid "dobbeltsaltet" maten - så smaker mat uten salt veldig rart. Det er forsåvidt en annen debatt - men skal man få god lyd (Altså transparent og nøytral) må man tørre og lytte hos og på andre og se litt på teorien.
En litt tabloid påstand er kanskje at den største skuffelsen lydmessig for min del i forhold til forventninger bygd opp at vertskapets pengebruk og egenomtale har jeg møtt hos de som først og fremst lytter på seg selv og i liten grad på andre og fakta! (dette gjelder ikke ditt oppsett så er det også sagt!).
Mvh
OMF