Akustikk tuning

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Flotte bilder....leker selv med og kle meg noen tykke absorbenter og da var dette med stålprofiler limt rundt kanten en meget god ide. :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg har nylig laget meg slike sjøl.
Brukte 58x9 glattkant furu, lagde rammeverk, kjøpte sort høyttalerfronstoff på Eltek.
Slik ble det, mye sort, men det matcher i all fall.
Sort Plasma, sort riia og sort Karan effekt og på sikt kanskje også pre og en eller annen sort dac med usb inngang :)

Jeg har brukt (mine gamle hvite og litt slitte) og de henger rett på noen vinkeljern, slik at de kommer litt ut i fra veggen (ca.5cm) og de er 5cm tykke.
Her har jeg laget en påca.60x60 for plassering i hjørnet.

Det andre hjørnet er vinklet i form av karnapp.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
KW skrev:
Hei!
Jeg har nylig laget meg slike sjøl.
Brukte 58x9 glattkant furu, lagde rammeverk, kjøpte sort høyttalerfronstoff på Eltek.
Slik ble det, mye sort, men det matcher i all fall.
Sort Plasma, sort riia og sort Karan effekt og på sikt kanskje også pre og en eller annen sort dac med usb inngang :)

Jeg har brukt (mine gamle hvite og litt slitte) og de henger rett på noen vinkeljern, slik at de kommer litt ut i fra veggen (ca.5cm) og de er 5cm tykke.
Her har jeg laget en påca.60x60 for plassering i hjørnet.

Det andre hjørnet er vinklet i form av karnapp.
Rett og slett bare noe stoff rundt noen rammer?
Hva slags stoff skaper egentlig en diffusor effekt?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Som jeg sa, sort høyttalerfrontstoff kjøpt på eltek 80 cm bredde- 67.- for metern.
Lager ei ramme (lurt å velge litt "tykkere" enn den jeg har brukt (som var 9mm))
Skru sammen med vinkeljern, jeg har brukt gjærsag for 45 grader vinkelkutt.
Stiftet stoffet etter å ha "brettet det rundt og inn i ramma.
Satte til slutt to "lister" bakpå slik at "akustikkmatta" ikke glir ut bak, samtidig som det stabiliserte det hele litt.
Skrudde så opp noen enkle/billige/litt flate hyllevinkelknekter?) (maxbo) rettt på veggen og så er det bare å tre det hele inn på, det er litt plass til det mellom rammeverket og akustikkmatta.
Lengden på hyllevinkeljernet (eller hva det nå heter ;D ) kan avpasses etter hvor langt en vil ha de (platene) hengende i fra veggen.
Mine henger som sagt 5cm (+5cm egendybde) fra vegg, og bygger da nesten like mye ut som min Pioneer plasma.
Samme måte ble brukt også i hjørnet, bare med litt større/lengre hyllevinkler.
Det er brukt samme typeakustikkplater som f.eks. the Stig med flere har brukt, som har en overflate, som skal medvirke til at ikke alle frekvenser (innenfor virkningsområdet) skal dempes like mye.
For å bibeholde den virkningen er det viktig at stoffet en bruker slipper gjennom det meste (bør kunne blåse gjennom er blitt brukt her som "forklaring" og da er jo ht.frontstoff godt egnet.
For meg er det helt greit med sort, siden jeg mener det også er en fordel ved tvtitting.
Får se om jeg kan ta et par nærbilder av "konstruksjonen i morgen (kanskje) ;)
Mvh.KW

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.401
Torget vurderinger
11

Har laget meg 4 akustikkplater på en billig og enkel måte. Har brukt Rockwool markplater da dette var det eneste som var å oppdrive. Kostet meg ca. 1400.- for 4 ferdige plater!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.401
Torget vurderinger
11

Er nettopp ferdig med platene så jeg har ikke testet ut optimal plassering enda, men to er plassert i første refleksjonspunkt mot vegg fra høyttaler

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.401
Torget vurderinger
11

Platene er som nevnt Rockwool markplater 120 x60. Det er laget ramme runt med vanlig 1"x2" trevirke. Platene ble først trukket med 5mm skumgummi deretter med billig tøy kjøpt på Ikea ;D ;D
Platene står på ben så det er lett å flytte dem rundt, eller fjerne dem ved behov!

Lydmessig ble det et løft! Mye mer ro og informasjon i lydbildet. Dette er uten tvil det billigeste tweaket jeg har gjort.Et sett med spikes koster jo mer ;D

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.401
Torget vurderinger
11

To av platene er plassert i hvert hjørne bak høyttalerene.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Så enkelt, stilig og billig kan det gjøres JK.
Det slo meg muligheten for å bruke div. skapdørhåndtak som føtter, bare en finner en fornuftig måte å feste de på.
Jeg tenker på de som har to fester inn mot eventuell dør, slik at den flaten blir selve foten.
Nok om det, her kommer tre detaljbilder av hvordan mine er festet/hengt opp på vegg.
Tok hjørne"matta som eksempel.

Her er "ramma" sett fra baksiden og som en ser så er det alltids en liten gleppe øverst hvor en da skyver det hele inn på den hvite hyllevinkeljernet.

Mvh.KW

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Veldig profft KW! Inspirerende bilder, tror sannelig jeg skal forsøke noe sånt sjøl. :)

PS: Fortsatt fornøyd med Karan'en forresten? Snuser litt på nytt effekttrinn.

Mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
KW skrev:
Hei!
Som jeg sa, sort høyttalerfrontstoff kjøpt på eltek 80 cm bredde- 67.- for metern.
Her er BILTEMAs artikkelnummer 31-402 et godt og billig tips ;)

Mvh
Rolf

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
toref skrev:
Veldig profft KW! Inspirerende bilder, tror sannelig jeg skal forsøke noe sånt sjøl. :)

PS: Fortsatt fornøyd med Karan'en forresten? Snuser litt på nytt effekttrinn.

Mvh
Takker for det!
Det som kan være litt lurt er å legge stoffet på bordet med ramma oppå, og klippe bort en del av stoffet utenfor hvert hjørne (av ramma).
Vær forsiktig og tenk deg et kvadrat (som skal bort) MINDRE enn helt i fra hjørnet.
La det være et par cm stoff "for mye" igjen for overlapping.
Det anvendte stoffet er så tynt at med litt omtanke/tålmodighet (og etter hvert) erfaring så går det rimelig greit.

Stoffet som Roda linker til er nok enda bedre samt billigere, muligens også "rettere" i kuttet siden det selges i ferdig mål (180x100)
Takk for den Roda.
Det er mulig jeg går i gang med en ekstra høyde på ca. 35-40 cm under det som vises på bildene.
Vegghylla (vinyl) fungerer ikke helt godt lengre og trolig skyldes det, den nye Karan med sin kontroll ove Cremonaene ;D
Derfor fjernes nok hylla og Rega ned på benken og da blir det plass til ca. 40cm lengre nedrekkende akustikktiltak, samt et enda "ryddigere" inntrykk OG bildeforbedrende (bedre tegning i skygge bl.a. synsmessig) :D
Materialer er kjøpt og været er dårlig ;), det er jo et rom i kjellern som også skal "behandles" tilnærmet med samme midler.
Nevner at i førstegangsrefleksjonspunkt på siden av ht. bruker jeg Furutechpanelene, et par oppe og et par nede.

Karan er jeg svært godt fornøyd med, og nå går jeg og gleder meg til snart å få høre storebror Karan S 450, som er like rundt hjørne bare ei halv mil unna, hos en av hifikompisene.
Mvh.KW
Mvh.KW

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Vel, for mitt vedkommende er det hele ganske enkelt. Man må bestemme seg for om man vil ha best mulig lyd i stua, eller ei stue med best mulig lyd... ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.067
Torget vurderinger
28
havar skrev:
Vel, for mitt vedkommende er det hele ganske enkelt. Man må bestemme seg for om man vil ha best mulig lyd i stua, eller ei stue med best mulig lyd... ;)
Med et snev av kreativitet lar det seg kombinere.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Da har jeg laget ferdig i "full" høyde (altså ca. 40 cm til under det fra forrige gang.
Synes det ble mer enhetlig og ryddig nå, jeg malte også en "list" (furuglattkant) sort for å få til en litt riktigere avslutning mot karnappet og over Plasmaen.
Slik ser det ut i stua i dag.

Her noen bilder i fra prosessen med å lage de.
Akustikkplatene har jeg hatt en god stund og de var litt slitte.
Det gjør ikke så mye siden de likevel skulle dekkes av sort ht.fronttrekk.
Alle vinkeljerna hadde jeg også liggende (fra tidligere "byggverk" i.f.b. med min andre hobby)

Fint vær var det og kjekt å stå ute ved mine volierer å "snekre" rammer, mens fuglene kvitret og sang i bakgrunnen.

Her måtte det kutting til siden dette var de rammen på kun 40 cm høyde og da er jo dette en grei måte å gjøre det på.
Kniven jeg brukte var filekniven i heimen.

Så var det å klippe til stoffet og stifte og det gjorde jeg innendørs i vinterhagen.

Her ser dere hva jeg mener med å klippe bort litt av hjørnet før stifiting slik at det ikke blir så klumpete i hjørnene.

Mvh.KW

O

omholt

Gjest
Meget bra KW. Vurderer selv om jeg skal kjøpe ferdige plater eller mekke selv. Er det noen som vet hvor man kan kjøpe hvitt høyttaler stoff? Skulle helst hatt hvitt/beiget for å matche mine Furutech paneler.

Goffy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.06.2003
Antall liker
19
Sted
Vestlandet
Pent, men til opplysning kan en ikke lime endeved. Ivar Larsen (fra Stokke i Vestfold) gjorde et pioneerarbeid når det gjaldt å utvikle fingerskjøt og maks vinkel er 12 grader. Ser at du har 45 grader og limet holder i praksis ingen ting. Med fiberplater kan en derimot lime de vinklene en vil.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Goffy skrev:
Pent, men til opplysning kan en ikke lime endeved. Ivar Larsen (fra Stokke i Vestfold) gjorde et pioneerarbeid når det gjaldt å utvikle fingerskjøt og maks vinkel er 12 grader. Ser at du har 45 grader og limet holder i praksis ingen ting. Med fiberplater kan en derimot lime de vinklene en vil.
Hei!
Vel, jeg er ingen snekker (selv om jeg har "snekret" mye) , men har likevel troen på at det vil være bedre med lim en uten i avbildede konstruksjon.
Dersom det er mer negativt å bruke lim her enn ikke (med et vinkeljern) så forklar gjerne, mer kunskap om slikt er i hvert fall ikke negativt (selv om jeg ikke helt forstår nå, før det eventuelt kommer en forklaring) ;)
Mvh.KW

Edit: jeg forstår jo prinsippet om at det er ugunstig (umulig) å lime endeved, det er jo også noe problematisk å få dekket slikt med maling.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Legger ut tre bilder av noen prøver jeg har liggende fra Glava(ecofon) etter ønske fra en via PM.
Den sorte har en litt mer finvevd struktur enn de andre fargene
Mvh.KW

Vedlegg

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Hei!

Takkar for bileta KW, eg fann ikkje nokre gode på heimesida deira. Har dei ikkje ein variant i kvitt og? Dei såg ikkje så verst ut dei der. Eg køyrer førebels udempa heime hjå meg. Har du fått godt utbyte av dempinga hjå deg?

Mvh Kjetil

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg mener bestemt at det hjelper, men uansett så står mine ht. ganske gunstig plassert ut i fra vegger.
Ca.1,5 m fra frontbaffel til bakvegg og litt over en meter fra sentrum av samme til sidevegger.
Jeg har to stykker Furutechpaneler på side/foran hver ht.
edit: Det er ikke slike som er avbildet på prøvene jeg benytter.
Mvh.KW

Topp Bunn