Akustikk-tiltak i nytt rom. (tips til plate i taket)

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Jeg har flyttet inn i nytt hus og har fått eget rom til stereoanlegget. Rommet er 4,90 x 3,64 med gipsvegger. På kortsiden har jeg stikkontakter på egen kurs tenkt til anlegget, men jeg ser nå i ettertid at dette var lite gjennomtenkt. Tenker nå å sette høgtaleren med ryggen mot lagsiden i stedet, og heller dra en skjøteleding, (heller det enn å koble på samme kurs på varmekabeler og lyspærer med dimmer?)
Med høgtalerne på langsiden vil de to vinduene som er i rommet bli plassert bak høgtalerne, og veggene til høyre og venstre blir like. Jeg får også mer luft på sidne.
Noen innvendinger? Kjører jeg motsatt blir det vinduer på høyresidem, og veggene blir således ikke helt like og de må stå nærmere sideveggene...

Det som er det egentlige problemet mitt er den enorme romklangen. Jeg eier svært mange bøker og har tenkt å kle inn den ene sideveggen i bokyller, og etterhvert få opp platesamlingen på veggen til venstre. Nå lurer jeg på om jeg skal skru opp noen akustikkdempende plater i taket. Er dette en god løsning? Har jeg noe å tape på det? Og så lurer jeg på none har et konkret forslag til plate som ikke koster så alt for mye.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Lydogakustikk.no
Broadabsorber

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

hifi-vegard

Medlem
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
34
Antall liker
10
Sted
Bergen
«Ikke koster så mye» ������
For demping per krone er nok noe selvlaget med rockfon plater det beste.
Noen vil sikkert påpeke at det ikke fungerer like godt ned i frekvens, og at du må ha mer tykkelse for samme effekt, greit nok.
Jeg er ikke ekspert, så du bør også se en video på YouTube om refleksjonspunkter og plassering. Alle sier det samme om at man bør dempe sideveggene, gjerne taket, bakvegg hvis man sitter nær den, og ha helt symmetrisk demping i rommet. Det er også bra å ha et avlangt rom framfor et bredt.
Flaks at du har eget rom, da kan du bare ta deg ut :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.336
Antall liker
8.417
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
«Ikke koster så mye» ������
For demping per krone er nok noe selvlaget med rockfon plater det beste.
Noen vil sikkert påpeke at det ikke fungerer like godt ned i frekvens, og at du må ha mer tykkelse for samme effekt, greit nok.
Jeg er ikke ekspert, så du bør også se en video på YouTube om refleksjonspunkter og plassering. Alle sier det samme om at man bør dempe sideveggene, gjerne taket, bakvegg hvis man sitter nær den, og ha helt symmetrisk demping i rommet. Det er også bra å ha et avlangt rom framfor et bredt.
Flaks at du har eget rom, da kan du bare ta deg ut :)
Slike plater er harde å demper kun i toppen.
Gå for tykkere isolasjon som er av den "myke" sorten.
15 til 20 cm i førsterefleksjon.
Samme i tak, store bassproblemer er det lurt å ta kunn front eller bakvegg.
Dette stopper etterklangen, stående bølger.
Men å starte med førsterefleksjonene er lurt.
 
Topp Bunn