Akustikk på JackX-vis

O

oslosentrum

Gjest
Eg planlegger å bekle veggane med gardin på JackX-måten for å få eit akustisk godt rom.

Nokre forslag til nokre gardin som duger veldig bra akustisk (og som ser OK ut) ?
I kva butikkar får ein kjøpt dei ? (positivt viss det er i Oslo eller i nærheten av Oslo)

Eg tenkter å bekle følgande veggar: veggen på 4.70 m, veggen på 2.64 m, veggen på 4.2 m, tre meter av venstredelen av veggen på 5.88 m, samt den delen av veggen på 4.5 m som ikkje allerede er dekka av gardin.
Gjer eg det så er alle veggane (utanom den på 1.17 m samt veggane ved kjøkkendelen av stua) dekka av gardin.

Har du synspunkt på denne løysinga i frå eit akustisk perspektiv ?

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.505
Torget vurderinger
1
Ditt eneste akustiske tiltak blir gardiner? Om ja så tror jeg du vil få en ullen lyd, for mye demping i det øverste frekvensområdet. Det er mulig det lages noe scenemolton som har behandlet overflate for å unngå dette problemet, men å dekke et stort område på måfå og håpe på godt resultat :-\

På bildet over ser det mer ut som gardinene har som oppgave å dempe refleksjoner av lys ved filmtitting enn noe stor funksjon for akustikken

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Hei, Oslosentrum.

Gardinene er en etterlevning fra tiden før jeg fikk satt opp de akustiske platene på veggene. Gardiner kan i et visst monn dempe/absorbere noe, men kun i et meget begrenset frekvens-område. Grunnen til at jeg ikke har tatt de ned fullstendig er for å dempe for de lyst malte veggene ved kinotitting. Skal du akustisk behandle rommet ditt anbefales at du benytter en kombinasjon av diffusere og absorbenter, oppsatt etter en nøye gjennomtenkt plan. Forøvrig er gardinene kjøpt hos Kid interiør, billigste sort.

Mine GoldenHorn (Svanå akustikk, diffusere, i taket) og Signature Line (absorbenter i basstraps, 1.refleksjonspunktene) har jeg handlet hos Frode Olsen i AcousticTuning. Han vil kunne være behjelpelig med å få ditt rom målt/gi deg tilbud på remedier som vil kunne egne seg i ditt rom. Jeg vet at han er ofte i Oslo, og han yter (alltid) 1.ste klasses service. Flere bilder av mitt rom om du følger linken i min signatur.

http://www.acoustictuning.com

Cheers!

O

oslosentrum

Gjest
Takk til dykk som har kome med kommentarar.
Eg har lagt "akustikkambisjonane" på is med mitt nåverande rom.

Topp Bunn