Akustikk i kjellerstua

• Trådstarter Slettet medlem 32125
  • Startdato
S

Slettet medlem 32125

Gjest
Hei, tenkte å kjøpe 8 stk akustikk plater og montere på bakvegg. Imellom vinduer. Er det en Ok løsning?
FC4DD04D-1B2B-4CC2-9A11-F17A2F3BA06A.jpeg
CFB47516-F4CB-467F-9ED0-1E20746EEC3F.png
CFB47516-F4CB-467F-9ED0-1E20746EEC3F.png
42DF02D2-67AE-45CC-BD5F-9902A7C75EB7.jpeg

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Alltid en god løsning å dempe rett bak hue. Men jeg vil advare mot å dempe med tynne plater da de bare demper høyt i frekvens.
Bedre enn ingenting er nok mulig, men man får langt bedre resultat med absorbenter som demper mye lenger ned i frekvens. Baksiden er at de nødvendigvis bygger mer.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er dette et kvadratisk rom? Hva er romdimensjonene og avstand fra høyttalere til veggen bak sofa?

S

Slettet medlem 32125

Gjest
Er dette et kvadratisk rom? Hva er romdimensjonene og avstand fra høyttalere til veggen bak sofa?
7x4 mtr ca. 3mtr mellom høytalere og 3mtr til lytteposisjon. Avstand sofa/vegg er 20 cm

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
7x4 mtr ca. 3mtr mellom høytalere og 3mtr til lytteposisjon. Avstand sofa/vegg er 20 cm
Ok. Jeg tok meg friheten med å simulere rommet ditt basert på informasjonen du har oppgitt og sånn ca øyemål på avstander. Forutsetter et kvadratisk rom med sidevegger i begge ender;

pål gundersen - simulering.jpg

Tok utgangspunkt i at høyre høyttaler er ca 1,5m fra sidevegg (senter av høyttaler), 3 meter mellom høyttalerne og 1 meter fra drivere til frontvegg. Hodet ca 40 cm fra bakvegg og takhøyde 2,40.

De røde stolpene er stående bølger mellom frontvegg og bakvegg, de grønne er mellom sideveggene. Det er disse som utgjør de største problemene her.
Hullet mellom 50-60 hz kommer av at refleksjonen fra sideveggen(e) er ute av fase med direktelyden. Stemmer det sånn ca med kjempedrønn rundt 40-45 hz og en suckout i 50-60 hz området?

Avhengig av friheter du kan ta deg i rommet kan det tenkes at du kan angripe både de sjenerende refleksjonene rett bak hue OG noe av bassutfordringene som også bidrar til å skape et litt blodfattig lydbilde. Jeg brukte 10,5 cm RPG Absorbor bak hodet og ville nok ha gått for minimum tilsvarende dypde i din situasjon også, men med helt frie tøyler og erfaringen jeg har nå så ville jeg kanskje sett på muligheten for å lage en falsk vegg med både absorbenter og trykkbaserte bassfeller bak sofaen.

S

Slettet medlem 32125

Gjest
Ok, takk for svar. Det blir nok ingen super avanserte løsninger for det får jeg nok ikke lov til av kona…må være noe litt enkelt som jeg får sneket inn litt innimellom.

S

Slettet medlem 32125

Gjest
Ok. Jeg tok meg friheten med å simulere rommet ditt basert på informasjonen du har oppgitt og sånn ca øyemål på avstander. Forutsetter et kvadratisk rom med sidevegger i begge ender;

Vis vedlegget 761520

Tok utgangspunkt i at høyre høyttaler er ca 1,5m fra sidevegg (senter av høyttaler), 3 meter mellom høyttalerne og 1 meter fra drivere til frontvegg. Hodet ca 40 cm fra bakvegg og takhøyde 2,40.

De røde stolpene er stående bølger mellom frontvegg og bakvegg, de grønne er mellom sideveggene. Det er disse som utgjør de største problemene her.
Hullet mellom 50-60 hz kommer av at refleksjonen fra sideveggen(e) er ute av fase med direktelyden. Stemmer det sånn ca med kjempedrønn rundt 40-45 hz og en suckout i 50-60 hz området?

Avhengig av friheter du kan ta deg i rommet kan det tenkes at du kan angripe både de sjenerende refleksjonene rett bak hue OG noe av bassutfordringene som også bidrar til å skape et litt blodfattig lydbilde. Jeg brukte 10,5 cm RPG Absorbor bak hodet og ville nok ha gått for minimum tilsvarende dypde i din situasjon også, men med helt frie tøyler og erfaringen jeg har nå så ville jeg kanskje sett på muligheten for å lage en falsk vegg med både absorbenter og trykkbaserte bassfeller bak sofaen.
Sikkert ett dumt spørsmål….hva utgjør forskjellen på bassport bak kontra foran?

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sikkert ett dumt spørsmål….hva utgjør forskjellen på bassport bak kontra foran?
For romresponsen i bassen? Veldig lite til ingenting. Utfordringene med porter kommer gjerne litt oppover I frekvens hvor man gjerne får både hørbare kanselleringer mellom port og driver samt hørbare portresonanser hvis porten er dårlig designet og/eller lite demping i kassen.

S

Slettet medlem 32125

Gjest
For romresponsen i bassen? Veldig lite til ingenting. Utfordringene med porter kommer gjerne litt oppover I frekvens hvor man gjerne får både hørbare kanselleringer mellom port og driver samt hørbare portresonanser hvis porten er dårlig designet og/eller lite demping i kassen.
Ok. Var en som beregnet kassevolumet og bass porten her på sentralen og det var vist bra. Bare lurte på om det var forskjell og ha den foran fremfor bak😊😊Tusen takk for svar

Topp Bunn