S
Slettet medlem 32125
Gjest
Hei, tenkte å kjøpe 8 stk akustikk plater og montere på bakvegg. Imellom vinduer. Er det en Ok løsning?
|
7x4 mtr ca. 3mtr mellom høytalere og 3mtr til lytteposisjon. Avstand sofa/vegg er 20 cmEr dette et kvadratisk rom? Hva er romdimensjonene og avstand fra høyttalere til veggen bak sofa?
Ok. Jeg tok meg friheten med å simulere rommet ditt basert på informasjonen du har oppgitt og sånn ca øyemål på avstander. Forutsetter et kvadratisk rom med sidevegger i begge ender;7x4 mtr ca. 3mtr mellom høytalere og 3mtr til lytteposisjon. Avstand sofa/vegg er 20 cm
Sikkert ett dumt spørsmål….hva utgjør forskjellen på bassport bak kontra foran?Ok. Jeg tok meg friheten med å simulere rommet ditt basert på informasjonen du har oppgitt og sånn ca øyemål på avstander. Forutsetter et kvadratisk rom med sidevegger i begge ender;
Vis vedlegget 761520
Tok utgangspunkt i at høyre høyttaler er ca 1,5m fra sidevegg (senter av høyttaler), 3 meter mellom høyttalerne og 1 meter fra drivere til frontvegg. Hodet ca 40 cm fra bakvegg og takhøyde 2,40.
De røde stolpene er stående bølger mellom frontvegg og bakvegg, de grønne er mellom sideveggene. Det er disse som utgjør de største problemene her.
Hullet mellom 50-60 hz kommer av at refleksjonen fra sideveggen(e) er ute av fase med direktelyden. Stemmer det sånn ca med kjempedrønn rundt 40-45 hz og en suckout i 50-60 hz området?
Avhengig av friheter du kan ta deg i rommet kan det tenkes at du kan angripe både de sjenerende refleksjonene rett bak hue OG noe av bassutfordringene som også bidrar til å skape et litt blodfattig lydbilde. Jeg brukte 10,5 cm RPG Absorbor bak hodet og ville nok ha gått for minimum tilsvarende dypde i din situasjon også, men med helt frie tøyler og erfaringen jeg har nå så ville jeg kanskje sett på muligheten for å lage en falsk vegg med både absorbenter og trykkbaserte bassfeller bak sofaen.
For romresponsen i bassen? Veldig lite til ingenting. Utfordringene med porter kommer gjerne litt oppover I frekvens hvor man gjerne får både hørbare kanselleringer mellom port og driver samt hørbare portresonanser hvis porten er dårlig designet og/eller lite demping i kassen.Sikkert ett dumt spørsmål….hva utgjør forskjellen på bassport bak kontra foran?
Ok. Var en som beregnet kassevolumet og bass porten her på sentralen og det var vist bra. Bare lurte på om det var forskjell og ha den foran fremfor bakFor romresponsen i bassen? Veldig lite til ingenting. Utfordringene med porter kommer gjerne litt oppover I frekvens hvor man gjerne får både hørbare kanselleringer mellom port og driver samt hørbare portresonanser hvis porten er dårlig designet og/eller lite demping i kassen.