Akustikk i bil

Arff

Medlem
Ble medlem
12.05.2012
Antall liker
0
Jeg er nå i gang med å tenke akustikk i bilene mine, og ikke bare i stua/lytterommet. Resultatet blir nok ikke et kjempelavt støygulv, men i alle fall et mer behagelig førermiljø. Stort sett alt jeg vet om lyd og akustikk har jeg lært av dere på dette forumet, og jeg ønsker gjerne input på dette prosjektet også. Veistøy er kraftigst i området mellom 700 og 1300 Hz etter det jeg har lest:
What Is the Frequency of Road Noise? | eHow

For å få til et bedre førermiljø (mtp. støy) har jeg foreløpig tre mulige tiltak:

1) Øke massen til plater/paneler som vibrerer, slik at frekvensen havner under hørbart nivå. Planen er å klistre på butylplater f.eks. av denne typen:
StP Butyl dempematter - 3kg pr. kvm - 2mm tykk - 4m� pakke Silver Bulk - Judys Bilstereo
Har hørt at man bør unngå asfaltplater da dette vil lukte og ikke tåle temperaturer særlig godt. Typiske plasser å bruke slike plater vil være i dører, gulv, bagasjerom, hjulkasser etc. Planen er å kakke løs og høre hvor jeg får klang/ringing.

2) Legge inn materialer som blokkerer/reflekterer lyd, f.eks. tunge materialer laget av EPDM:
Isobar M050
Disse kan legges i gulv, rundt hjulkasser osv. for å sørge for at en god del av hjulstøyen ikke kommer inn i bilen. Disse kan også limes på hvis man ønsker vibrasjonsdemping i tillegg (øke massen på tynne paneler).

3) Plassere absorbsjonsplater på innsiden av disse andre platene. Disse vil, sammen med seter og annet mykt interiør, fange opp en del av den lyden som har kommet seg inn i bilen. Hva vil dere anbefale her? Det bør vel være et materiale som har en "åpen struktur" slik at de absorberer bra? Disse platene/mattene vil ligge inni bilen, og vil ikke være utsatt for fuktighet.

Planen er å starte med en varebil jeg skal bruke som pendlebil (Peugeot Partner fra 2009 ). Må bare bestille plater først!

Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.254
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Asfalt plater funker fint rundt hjulkassene inni bilen og gulv. Gjerne på dørplaten inni dørene. Der er det gjerne noe orginalt også men ikke mye ! Og er det kun tynn plast innom dørtrekkene kan det være lurt å får på filt eller anen dempin uten på den eller rett på innsiden av dørtrekkene. Taket er også en plass dubørhuske. Det finnes også diverse sprøytbare dempe masser.

Bunen av dørene tror jeg også er en kritisk plass

Skalnesteår gjøre div dempetiltak på bilen til min far, så post gjerne resultanene av prosjektet her :)

Arff

Medlem
Ble medlem
12.05.2012
Antall liker
0
Ja, får se hvor mye det er plass til bak interiøret. Tror man skal være litt forsiktig med materialvalg hvis man legger noe utenfor plasten i dører. Det renner en del vann der ute, så jeg kommer til å styre unna absorbenter i alle fall. Har tro på filt/absorbsjon rett bak dørtrekket, som du nevner!

Har nå funnet en norsk nettbutikk som selger tre typer dempematter:
Dempemateriell - Bilstereosenteret.no

Butyl til vibrasjonsdemping, polyethylen (closed cell) til blokkering og polyurethan (åpen struktur) til absorbsjon. Må vel gå an å få tak i billigere plater enn de har også. Ser litt på alibaba og prøver å finne noe som kan bestilles i passende kvantum. "Minimum to fotballbaner" per bestilling blir ikke aktuelt =)

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.261
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vær klar over at slike prosjekter gjerne fører til en voldsom vektøkning på kjøretøyet.
Jeg hørte en gang om en kunde på Hi-Fi Klubben som på nittitallet hadde prøvd å dempe opp alt som kunne skrangle i bilen sin, og hadde økt vekta med et par hundre kilo. Det gikk mest i asfaltplater og ulike noisekiller-produkter basert på hva jeg fikk høre.
Prosjektet var å regne som vellykket, men dette var en herre som tydeligvis ikke var så nøye på hvordan bilen var i trafikken, bare hvordan det hørtes ut.

Siden dette er såpass lenge siden husker jeg fint lite av detaljer, men at bilen ble bæltung med alt hva det førte med seg, er uansett det viktigste poenget her.

Arff

Medlem
Ble medlem
12.05.2012
Antall liker
0
AndersR: Har totalvekten i bakhodet, ja! Kommer til å være selektiv med hvor jeg legger de forskjellige mattene. Absorbsjonsmattene er så lette at de kan man bare stappe inn over alt hvor det er plass. Jeg legger ikke inn mer enn 50 kg til sammen, for å si det sånn! =)

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.446
700-1300hz høres noe høyt ut? Jeg gjorde en skrekkelig uhøytidelig test tidligere idag med appen RTA Lite (fra Andrew Smith/Audiotools) og iPhone 4 i en 02 Renault Laguna.

80km/t, tomgangsturtall, telefon i hodehøyde:
IMG_2232.PNG

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.642
Torget vurderinger
0
Jeg er nå i gang med å tenke akustikk i bilene mine...For å få til et bedre førermiljø (mtp. støy)
Planen er å starte med en varebil jeg skal bruke som pendlebil (Peugeot Partner fra 2009 )
Ser ut som en varebil med skillevegg? Dempet kupé, nakent lasterom? Støy ved normal hastighet ca. 80-85dB.
Det er enklere å montere stort nok anlegg, som overdøver støyen, enn å "bygge om" bilen...

Arff

Medlem
Ble medlem
12.05.2012
Antall liker
0
ePi: Ser ut som om du har størst lydtrykk mellom 40 og 150 Hz en plass? Mulig målingen som ligger til grunn for 700-1300 Hz er gjort utenfor bilen (ved dekkene). Jeg skal gjøre målinger selv (REW og UMIK-1). Må bare få unna en flytting.

Flageborg: Jeg er interessert i å få ned lydnivået totalt sett. Å overdøve med lyd av en annen type blir ikke aktuelt =) Det er nok i lasterommet at det meste av jobben må gjøres. Foran er den dempet som en personbil. Blir ikke snakk om å "bygge om" bilen, men legge inn noen plater her og der. Vi får se om det blir verdt arbeidet.

Topp Bunn