Aktivt delefilter - Få tak i...?

Leo

Medlem
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
Jeg holder på med et lite økonomi-prosjekt - å bygge sub i stua. Nå er forsterkeren på plass, elementet står i en midlertidig kasse og delefilter er under utprøving. I papirene er forsterkeren oppgitt til halvparten av det som står på hjemmesia, altså 1x500w.

Problemet nå er delefilter. De jeg leker med nå er billige, men definitivt ikke bra. Et filter alene fungerte forferdelig dårlig. To i serie kuttet adskillig bedre, MEN det virker som om de stjeler vanvittig mye av signalstyrken, for med begge filtrene i serie får jeg henta ut veldig lite effekt.

Så... Her er det jeg trenger hjelp. Er det noen som vet om et aktivt, effektivt delefilter som ikke stjeler halve signalet og som ikke koster skjorta? (ikke aktuellt å bruke flere tusen på filter i dette prosjektet)

Jeg hadde håpa på noe som kutta rundt 60Hz. I tillegg tenkte jeg å bygge et passivt filter rundt samme eller litt høyere frekvens.

Jeg er veeeldig åpen for forslag... :)

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hva slags filter er det du trenger? 1,2 eller 3 vegs?
Hvilke frekvenser ønsker du å dele på?

Mvh
Bjørn

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Problemet nå er delefilter. De jeg leker med nå er billige, men definitivt ikke bra. Et filter alene fungerte forferdelig dårlig. To i serie kuttet adskillig bedre, MEN det virker som om de stjeler vanvittig mye av signalstyrken, for med begge filtrene i serie får jeg henta ut veldig lite effekt.

Så... Her er det jeg trenger hjelp. Er det noen som vet om et aktivt, effektivt delefilter som ikke stjeler halve signalet og som ikke koster skjorta? (ikke aktuellt å bruke flere tusen på filter i dette prosjektet)

Jeg hadde håpa på noe som kutta rundt 60Hz. I tillegg tenkte jeg å bygge et passivt filter rundt samme eller litt høyere frekvens.

Jeg er veeeldig åpen for forslag... :)
Er det 70Hz-filteret du har brukt? De oppgir ikke ved hvilken impedans filteret kutter ved 70Hz. Jeg antar for enkelhets skyld at det er ved 8 ohm. En spole på 18.2mH deler ved 70Hz (6db/oct). Putter du to i serie blir spoleverdien 36.4mH og du deler ved 35Hz. Dette er forklaringen på det lave signalet. Ved 70Hz har du da 6dB demping, og ved 140Hz er det dempet 12dB.

Du trenger brattere filter, som Stig allerede har sagt. Det normalt enkelt å få til dette passivt også, hvis du ikke ønsker å kjøpe f.eks en Behringer-boks. Her finner du spole og kondis-verdier, om du ikke allerede vet de:
http://www.the12volt.com/caraudio/cross8ohm.asp

Knut

T

theStig

Gjest
De delefiltrene han han brukt er for å koble før effektforsterkeren, ikke før høyttaleren.

Dessuten går det svært svært dårlig i praksis å dele så lavt som 70 Hz med et passivt filter før høyttaleren. Dette fordi impedansen i høyttaleren er alt annet en flat på 8 eller 4 ohm i bassområdet.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Ok, det burde jeg kanskje sett fra utformingen ¨,
Men, det halverer uansett delefrekvensen.

K

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Antall liker
0

Leo

Medlem
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
Takker for responsen folkens. Det ser ut som Behringer CX2310 vil være den ideelle løsningen for meg, det gir også muligheter for videre bygging om lyst og kronasje melder seg. Et skritt nermere ferdigstillelse... :)

Leo

Medlem
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
theStig: Du har helt rett. Filtret jeg har prøvd ut kan kalles et passivt filter før forsterker, og ja, det fungerte dårlig.

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Hei.
Har et par gode Embla mono aktive filtre. Deling og litt frekveskorr kan gjøres ved å endre på motstander og kondiser. Eget pc program hvor du ser frekvenskurvene med de verdiene du ha satt inn. Ganske knall. Du får de for et par lapper. Har selv gått over til digitalt Lyngdorf.

Mvh BA

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du bør gå for et aktivt filter som kan skjære 18 eller 24 dB/oktav. Et billig og helt ok alternativ er Behringer CX2310, som du bla. finner her:
http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5/main.asp?wwwalias=nmd&subgid=92&gid=85
Ser spennende ut dette Behringer-filteret. Er det en oppgradering på vanlige passive hifi-filtre med komponenter av god kvalitet tro?

Jeg har jo fire like forsterkere, kunne vært artig å prøvd.. men problemet lå vel i at det kun er XLR inn/ut på det. Overganger virket å være svinedyre så det ut som.. eller?

Mvh Vidar P

Leo

Medlem
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
Jeg lurer også litt på dette med XLR og overganger. Hva vil dette si i praksis?

T

theStig

Gjest
XLR til phono overganger koster 90 spenn på Norsk Musikk. Dyrt er det jo, når en tenker på at et komplett behringer delefilter koster 995,-

Det overgangene gjør er å koble det single-endede signalet på phono-pluggen til bare den ene fasen på den balanserte 3-pins XLR pluggen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
90kr var billigere enn Elfa og Eltek ja, der lå det over 150kr pr stk.
For toveis drift må man uansett ha 3 overgarnger pr kanal; 1 inn og to ut. Fins det ikke delefilter med RCA-muligheter da...?

Mvh Vidar P

T

theStig

Gjest
Man kan jo lage kabler selv med XLR i ene enden og phono i den andre.....

Topp Bunn