Høyttalere Aktive studiomonitorer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Noen erfaringer/synspunkter på aktive studiomonitorer? Vurderer Yamaha HS7. Plasseres på musikkrom/kontor ca 12kvm.
    image.jpg
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha'ene er vel først og fremst ganske flate og "avslørende" i profilen, og dermed bra egnet til mixing/mastring i studio.
    Men hvis det du skal er å høre på musikk (for nytelsens skyld!) kan de nok være litt nådeløse.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Det blir lytting på klassisk og jazz på relativt lavt/moderat vokum. Nøytral lydkarakter er et must for meg!
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Leste mye bra om Dynaudio for noen år siden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Disse Yamaha monitorene har en del musikkforretninger. Hør på de, så vil du etter et halvt minutt konkludere med at de er HELT ubrukelig til ditt formål.
    Men aktive studiomonitorer er OK nok, men noen høres ut som glass, som akkurat disse gjør.
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    De Yamahaene har jeg hatt - og de ble fort solgt igjen, for å si det sånn. De hadde ett stort problem, og det var en fullstendig mangel på bassgjengivelse. Problemet kan dog løses med en equalizer, men det var upraktisk i akkurat den brukssituasjonen jeg hadde (mobilt bruk). Forøvrig syntes jeg lyden var veldig bra i forhold til prisen.
    Jeg endte til slutt opp med et sett med Dynaudio BM6A mk2, som må være de beste høyttalerne jeg har hørt noensinne. Det er de høyttalerne jeg bruker i hovedanlegget, og det fungerer helt utmerket i en liten stue. Har du større stue går det an å få kjøpt matchede subwoofere. Ved hjelp av en basskutt-bryter på BM6 lar man subwooferen ta bassregisteret og BM6 mellomtone og diskant. Suwooferne koster imidlertid 20.000 kroner pr. stk, så det blir ikke aktuelt for meg å kjøpe dem. Vær oppmerksom på at disse (og mange andre) studiohøyttalere ikke har volumkontroll, så du må ha en eller annen form for forforsterker eller passiv volumkontroll. Sistnevnte selges som tilbehør hos de fleste forhandlere av slikt utstyr.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    På 12 kvadrat passer sikkert Dynaudio BM5A ypperlig. Mange monitorer egner seg rett og slett ikke for "listening pleasure", jeg var heldig og fant en som passer meg.

    B
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    De Yamahaene har jeg hatt - og de ble fort solgt igjen, for å si det sånn. De hadde ett stort problem, og det var en fullstendig mangel på bassgjengivelse. Problemet kan dog løses med en equalizer, men det var upraktisk i akkurat den brukssituasjonen jeg hadde (mobilt bruk). Forøvrig syntes jeg lyden var veldig bra i forhold til prisen.
    Jeg endte til slutt opp med et sett med Dynaudio BM6A mk2, som må være de beste høyttalerne jeg har hørt noensinne. Det er de høyttalerne jeg bruker i hovedanlegget, og det fungerer helt utmerket i en liten stue. Har du større stue går det an å få kjøpt matchede subwoofere. Ved hjelp av en basskutt-bryter på BM6 lar man subwooferen ta bassregisteret og BM6 mellomtone og diskant. Suwooferne koster imidlertid 20.000 kroner pr. stk, så det blir ikke aktuelt for meg å kjøpe dem. Vær oppmerksom på at disse (og mange andre) studiohøyttalere ikke har volumkontroll, så du må ha en eller annen form for forforsterker eller passiv volumkontroll. Sistnevnte selges som tilbehør hos de fleste forhandlere av slikt utstyr.
    Du hadde eksakt samme HS7? Ikke HS5?
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Ka med Audio Pro Addon t12?

    De har eg på pcpulten min, og etter min meining spiller de heilt nydelig :)
    Men om du skal ha det heilt nøytralt har kansje desse litt for mykje guff i bunn, det er imponerende mykje bass i desse småtassene.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt HS7 er vesentlig bedre på bassrespons enn HS5, og har sett flere antyder HS8 kan ha for mye bass. Jeg er meget nøktern mhp bass, så tror HS7 kan ha lyd jeg oppfatter balansert iht slik jeg skal bruke de. ...her blir det IKKE rock på høyt volum..!!! DM5/6 blir for dyre så gambler på HS7. Når jeg lytter mest seriøst blir det uansett hodetelefoner
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Har hørt HS7 er vesentlig bedre på bassrespons enn HS5, og har sett flere antyder HS8 kan ha for mye bass. Jeg er meget nøktern mhp bass, så tror HS7 kan ha lyd jeg oppfatter balansert iht slik jeg skal bruke de. ...her blir det IKKE rock på høyt volum..!!! DM5/6 blir for dyre så gambler på HS7. Når jeg lytter mest seriøst blir det uansett hodetelefoner
    Bare sørg for å ta med noe musikk du kjenner godt og få prøvd høyttalerne i butikken før du eventuelt kjøper.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Bruker JBL LSR305 i husets hobby/lekerom. Spiller ganske så utrolig til prisen. Varm, fyldig lyd med plenty detaljer.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har HS7 i et lite hjemmestudio nå og er veldig fornøyd med dem. De låter slett ikke som 'glass' eller klinisk. Jeg bruker NI Komplete 6 som interface.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gammel tråd, men tenker det er unødvendig å starte en ny.

    Jeg vil ha god og nøytral lyd på PC pulten som brukes til gaming, film, og litt musikk av og til.

    Har sett litt på Genelec, Dynaudio, Adam, og annet.
    Men etter hva magefølelsen forteller meg, ser det ut som PSI Audio er noe som passer mine ører.
    Håper Prolyd har noe utstilt som jeg kan høre på.

    Tenker at disse små to-veis tassene med 5" låter greit?

    220229.jpg


    A14-m. Koster ca. 28000,- paret.

    Disse er sikkert enda bedre:

    WEB_Image PSI Audio A25-M 3-veis Studiomonitor (b) psi_a25-3d_black-1856092098.jpeg


    ...men blir litt kostbart som PC høyttalere kanskje, 125000,- paret.
    Kun 8,5" bass, men koster omtrent det samme som hele DIY riggen min.

    Er det noen her som har hørt noen av modellene til PSI Audio?
    Det virker på meg som dette er gjennomført og solid kvalitet.
    Ingen DSP, 100 % analog.
    Det er ikke veldig mye info om dem på nett, men klarer ikke finne noen negativ omtale av PSI Audio.

    Swiss made. :)
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg har noen studiomonitorer med 8" ved PCen, kunne ikke vært mer happy, litt annen prisklasse enn det du kikker på dog. ;)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Se efter JBL små studiemonitor . Jeg har lige købt et sæt til mit Tv og er dybt imponeret over de kan lave sådan et sæt med så god lyd til få penge.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Se efter JBL små studiemonitor . Jeg har lige købt et sæt til mit Tv og er dybt imponeret over de kan lave sådan et sæt med så god lyd til få penge.
    Jeg tror likevel PSI Audio spiller i en annen liga enn eks. JBL LSR 305.
    De koster jo mye mer, da bør de også låte mye bedre.

    Nå gjelder jo ikke denne regelen i hifi bransjen, men i pro bransjen tror jeg du ofte får det du betaler for, men ikke alltid der heller. ;)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg tror likevel PSI Audio spiller i en annen liga enn eks. JBL LSR 305.
    De koster jo mye mer, da bør de også låte mye bedre.

    Nå gjelder jo ikke denne regelen i hifi bransjen, men i pro bransjen tror jeg du ofte får det du betaler for, men ikke alltid der heller. ;)
    Jeg er meget uenig her. :) PA udstyr er i dag tæt på at overhale meget HiFi udstyr når det kommer til troværdighed. HiFi er så begrænset.
    Meget såkaldt HiFi udstyr burde slet ikke have denne betegnelse. Nok nærmere Low Fi :)
    Men jeg gav 3000kr for et sæt JBL 308 MKII . Jeg fandt ingen HiFi højttalere der kunne tilbyde bare i nærheden af hvad disse 308 kan præstere i gengivelse af musik/Detaljer/Bas. :) Nu er de tilsluttet Tv Men jeg prøvede at tilslutte dem til anlægget og her imponerede de . Men husk på kun 1500kr stykket. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror du har misforstått mitt forrige innlegg.
    Men det er helt ok. Orker ikke lenger å kverulere på HFS.
    Jeg trenger ingens godkjennelse for å handle det jeg har lyst på. :)

    Jeg stoler heller ikke 100% på reviews, så jeg vil nok prøve å få en lyttetest før en handel.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg tror du har misforstått mitt forrige innlegg.
    Men det er helt ok. Orker ikke lenger å kverulere på HFS.
    Jeg trenger ingens godkjennelse for å handle det jeg har lyst på. :)

    Jeg stoler heller ikke 100% på reviews, så jeg vil nok prøve å få en lyttetest før en handel.
    Vi skal da ikke kverulere :) :) Spændt på at se hvad du ender op med :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn