Høyttalere Aktive høyttalere til større stue

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
164
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Med et sett svære elektrostater ville jeg også ødelagt hele utsikten min... :rolleyes:
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
164
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Har kommet dithen at jeg vurderer å bygge opp et aktivt system basert på GroundSound Dcn28 eller lignende.
Erfaringene med MiniDSP og Dirac gjør at jeg er meget nyskjerrig på hva man kan gjøre når man tar dette et steg videre.
Tror rett og slett jeg skal begynne med å gå aktivt på 805ene, se hvordan det utarter seg og ta det derfra.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.889
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Høres ut som en god plan.:)

Har såvidt begynt selv.
Jeg kjører pc basert musikk, så jeg støtter meg på Audiolense XO i stedet for Groundsound.
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
164
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Tror jeg starter med DDRC-24en og setter sammen noen Hypex moduler til å begynne med..
Mistenker at jeg er en elendig møbelsnekker og modding av 805 virker å være en grei start på høyttalersiden.
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
164
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Ble møkkalei AppleTV idag og kjøpte en Bluesound i villt sinne!
Skulle gjort det for lenge siden, et helt klart løft lydmessig og ikke minst brukervennlig.
 

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
558
Antall liker
100
Sted
Oslo
Adam column: på torget nå. Mye for pengene synes jeg. Lest og hørt bra ting om disse, men ikke hørt dem selv.
Ikke hørt de der jeg heller, men har hatt billigere ADAM monitorer selv, kjøpte de etter anbefaling fra en bekjent som driver lydstudio.
Syns de ga veldig mye for pengene.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Column Mk3 - Description | ADAM Audio GmbH

Synes disse var helt fantastiske til prisen. I tillegg har man en del justeringsmuligheter pga litt EQ.
Testet de opp mot andre løsninger som f.eks McIntosh og B&W 804 Diamond.Var aldri noen tvil om at disse var vesentlig bedre til halve prisen.
Tror de koster ca 68.000, men det er lov til å prute 😀
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Adam column: på torget nå. Mye for pengene synes jeg. Lest og hørt bra ting om disse, men ikke hørt dem selv.
Ikke hørt de der jeg heller, men har hatt billigere ADAM monitorer selv, kjøpte de etter anbefaling fra en bekjent som driver lydstudio.
Syns de ga veldig mye for pengene.
Jeg så ikke denne. 26.000 ja. Da har ikke folk den villeste ide om hva de går glipp av for pengene. Angående Hegel Dac-en vil jeg tippe at det ikke er den beste matchen til disse.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Adam column: på torget nå. Mye for pengene synes jeg. Lest og hørt bra ting om disse, men ikke hørt dem selv.
Ikke hørt de der jeg heller, men har hatt billigere ADAM monitorer selv, kjøpte de etter anbefaling fra en bekjent som driver lydstudio.
Syns de ga veldig mye for pengene.
Jeg så ikke denne. 26.000 ja. Da har ikke folk den villeste ide om hva de går glipp av for pengene. Angående Hegel Dac-en vil jeg tippe at det ikke er den beste matchen til disse.
Focalius. Har du mulighet til og sjekke ut Kii3 ? Har fått interesse for disse, det er en ting som er litt negativt med dem, det har så stor dsp forsinkelse i normal stilling att du ikke kan bruke den i ett multikanal oppsett, subb og bakkanaler vil komme inn for tidlig. Den har en såkalt low latency innstilling som løser dette problemet, men lydkvaliteten blir og redusert. Siden importør av Kii3 holder til i Arendal og du er en med mye erfaring fra forskjellige høytalere mener jeg du er perfekt for jobben. Det jeg først og fremst ønsker og vite er hvor god er lyden i begge modus, hvor god er lyden i low latency mode samenlignet med andre høytalere du har erfaring med. Siden dette er en tråd om aktive høytalere, regner jeg med att denne forespørsel kan ha interesse for trådstarter og andre.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg ser at importører av Kii3 nesten er å regne som en nabo siden det er ca 2 km unna.
Jeg kan godt kontakte han for en lytt, men skal det bli noe spesielt ut av det er det jo hjemmelån som hadde vært det beste.
Kommer jo an på om han tør det siden jeg ikke akkurat er typen til å skryte av ting jeg ikke liker, men samtidig så vil jeg heller ikke slenge drit om de på et forum-siden de da hadde vært lånt av en butikk. F.eks de nevnte 805 Diamond var lånt av en kamerat og da måtte han tåle at de ble slaktet 😀
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg er også spent på å lese flere erfaringer med Kii Three. Har fulgt litt med på tyske nettforum der denne høyttaleren blir ivrig diskutert. Noen mener at den er så bra at det er "game over" for alle andre høyttalere, på en måte. Men så er det andre som mener at det absolutt er en veldig god høyttaler, som heller ikke er så ille dyr med tanke på at den er aktiv og derfor har alt inkludert... Men at den likevel har noen begrensninger i forhold til enkelte andre høyttalere.

Mitt inntrykk er at Kii Three antakelig er det aller beste man kan få hvis man vil ha en boksehøyttaler som ikke er alt for stor. Men har inntrykk av at man fortsatt kan få bedre lyd med store høyttalere av typen linjekilder, CBTene til Don Keele, store horn, lx 521 til Linkwitz, osv. Men om sagt, vil gjerne lese erfaringer fra flere som får hørt dem ordentlig.

(og ja: hvorfor i alle dager er ikke det adam-paret solgt for lengst? Synes det virker som et helt absurd godt kjøp)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Angående Adam-ene så har de en liten bakdel hvis man snakker om å fylle et rom på 70 kvm. Problemet da er at EQ må sikkert stå på 0 på bassen, mens jeg selv brukte -6db. På 0 har de litt lett for å bunne (svingspolen slår bak i magneten). På -6db skjedde dette aldri og jeg spilte veldig høyt til tider, ca 110 db fra 3 meter i sweetspot.
Hvis man i tillegg bruker en antimode mellom pre/dac og Adam-ene vil man også ha muligheten til å få en enda bedre bassrespons og tune toppen mer etter smak. Importøren av Adam gjorde dette hos meg med et utrolig godt resultat. Jeg som trodde de kunne være litt slappe i bassen og mangle litt punch måtte bite det i meg som feil. Løftet også noen små db i øvre mellomtone for enda bedre sammenheng.

Så et regnestykke på 26.000 for Adam, en brukt antimode til 4.000 og f.eks en brukt Parasound P5 som pre/dac til 7.000 gir en pris på 37.000 kr. Da har man et anlegg jeg tror det vil være temmelig umulig å slå til prisen hvis man trenger noe som både kan flytte luft, spille høyt og ellers ha mange gode kvaliteter som detaljer, oppløsning og ikke minst pin pointing.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg er også spent på å lese flere erfaringer med Kii Three. Har fulgt litt med på tyske nettforum der denne høyttaleren blir ivrig diskutert. Noen mener at den er så bra at det er "game over" for alle andre høyttalere, på en måte. Men så er det andre som mener at det absolutt er en veldig god høyttaler, som heller ikke er så ille dyr med tanke på at den er aktiv og derfor har alt inkludert... Men at den likevel har noen begrensninger i forhold til enkelte andre høyttalere.

Mitt inntrykk er at Kii Three antakelig er det aller beste man kan få hvis man vil ha en boksehøyttaler som ikke er alt for stor. Men har inntrykk av at man fortsatt kan få bedre lyd med store høyttalere av typen linjekilder, CBTene til Don Keele, store horn, lx 521 til Linkwitz, osv. Men om sagt, vil gjerne lese erfaringer fra flere som får hørt dem ordentlig.

(og ja: hvorfor i alle dager er ikke det adam-paret solgt for lengst? Synes det virker som et helt absurd godt kjøp)
Skal ringe importøren i morgen for å høre om han inne Kii3 for demo/utlån. Spennende saker det der.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Jeg er også spent på å lese flere erfaringer med Kii Three. Har fulgt litt med på tyske nettforum der denne høyttaleren blir ivrig diskutert. Noen mener at den er så bra at det er "game over" for alle andre høyttalere, på en måte. Men så er det andre som mener at det absolutt er en veldig god høyttaler, som heller ikke er så ille dyr med tanke på at den er aktiv og derfor har alt inkludert... Men at den likevel har noen begrensninger i forhold til enkelte andre høyttalere.

Mitt inntrykk er at Kii Three antakelig er det aller beste man kan få hvis man vil ha en boksehøyttaler som ikke er alt for stor. Men har inntrykk av at man fortsatt kan få bedre lyd med store høyttalere av typen linjekilder, CBTene til Don Keele, store horn, lx 521 til Linkwitz, osv. Men om sagt, vil gjerne lese erfaringer fra flere som får hørt dem ordentlig.

(og ja: hvorfor i alle dager er ikke det adam-paret solgt for lengst? Synes det virker som et helt absurd godt kjøp)
Har snakket med en svenske som har kjøpt Kii3, han hadde Django xl som vistnok er veldig bra i bassen, hans mening er att Kii3 har en fyldigere bunn og høres ut som en større høytaler. Har ikke hørt Django xl så dette sier ikke meg så veldig mye men han er bra fornøyd med kjøpet.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Nå har jeg starta med han Glenn som er forhandleren av Kii3. Han kjente allerede til deg, alfalfa.
Han mente de ville utkonkurrere enhver høyttaler til 100.000. Det er vel i det prisleiet mine ligger på. Artig om han har rett, selv om jeg tror ASW-ene vil feie gulvet med de :)
Han får inn det siste han trenger i morgen, så vi skal finne en dag til uka som passer. Bat78 på forumet her blir også med for å flere meninger.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Kjenner ikke til de høyttalerne fra før av Focalius... Hva er det som gjør at du liker dem så godt? :)

Googlet dem raskt da, og ser at de er veldig mye større enn Kii Three. Jeg synes ofte at store høyttalere høres bedre ut enn små høyttalere, i hvert fall i rom med en viss størrelse. Så sånn sett tror jeg Kii Three starter med et handikap. På den annen side har Kii Three den komparative fordelen at de er aktivt drevet uten passivt delefilter, at de har en bass-spredning som visstnok skal funke bedre i vanlige rom, og at lyden blir optimalisert gjennom DSP. Men... alt dette er BARE spekulasjon fra min side, hehe.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Nå har jeg starta med han Glenn som er forhandleren av Kii3. Han kjente allerede til deg, alfalfa.
Han mente de ville utkonkurrere enhver høyttaler til 100.000. Det er vel i det prisleiet mine ligger på. Artig om han har rett, selv om jeg tror ASW-ene vil feie gulvet med de :)
Han får inn det siste han trenger i morgen, så vi skal finne en dag til uka som passer. Bat78 på forumet her blir også med for å flere meninger.
Da er det bare og smøre seg med tålmodighet, ikke det jeg har mest av. Takker så mye Focalius.
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Nå har jeg starta med han Glenn som er forhandleren av Kii3. Han kjente allerede til deg, alfalfa.
Han mente de ville utkonkurrere enhver høyttaler til 100.000. Det er vel i det prisleiet mine ligger på. Artig om han har rett, selv om jeg tror ASW-ene vil feie gulvet med de :)
Han får inn det siste han trenger i morgen, så vi skal finne en dag til uka som passer. Bat78 på forumet her blir også med for å flere meninger.
Velkommen skal dere være. Blir moro å demonstrere høyttalerne for dere.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Nå har jeg starta med han Glenn som er forhandleren av Kii3. Han kjente allerede til deg, alfalfa.
Han mente de ville utkonkurrere enhver høyttaler til 100.000. Det er vel i det prisleiet mine ligger på. Artig om han har rett, selv om jeg tror ASW-ene vil feie gulvet med de :)
Han får inn det siste han trenger i morgen, så vi skal finne en dag til uka som passer. Bat78 på forumet her blir også med for å flere meninger.
Velkommen skal dere være. Blir moro å demonstrere høyttalerne for dere.
Ingen demo i Oslo og omegn?
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Nå har jeg starta med han Glenn som er forhandleren av Kii3. Han kjente allerede til deg, alfalfa.
Han mente de ville utkonkurrere enhver høyttaler til 100.000. Det er vel i det prisleiet mine ligger på. Artig om han har rett, selv om jeg tror ASW-ene vil feie gulvet med de :)
Han får inn det siste han trenger i morgen, så vi skal finne en dag til uka som passer. Bat78 på forumet her blir også med for å flere meninger.
Velkommen skal dere være. Blir moro å demonstrere høyttalerne for dere.
Ingen demo i Oslo og omegn?
Vi holder til i Arendal, men planlegger å avholde demos rundt forbi i Norge i nær fremtid. Første demo utenfor Arendal blir HiFi Messen i Horten.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Nå har jeg starta med han Glenn som er forhandleren av Kii3. Han kjente allerede til deg, alfalfa.
Han mente de ville utkonkurrere enhver høyttaler til 100.000. Det er vel i det prisleiet mine ligger på. Artig om han har rett, selv om jeg tror ASW-ene vil feie gulvet med de :)
Han får inn det siste han trenger i morgen, så vi skal finne en dag til uka som passer. Bat78 på forumet her blir også med for å flere meninger.
Velkommen skal dere være. Blir moro å demonstrere høyttalerne for dere.
Ingen demo i Oslo og omegn?
Vi holder til i Arendal, men planlegger å avholde demos rundt forbi i Norge i nær fremtid. Første demo utenfor Arendal blir HiFi Messen i Horten.
Kan jeg spørre hva du bruker for å fôre Kii Three-ene med lydsignaler?

Bruker du romkorreksjon?
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Kan jeg spørre hva du bruker for å fôre Kii Three-ene med lydsignaler?

Bruker du romkorreksjon?
Foreløpig er eneste kilde en PC/Mac i forkant av høyttalerne med en USB til AES konverter i påvente av at Kii CONTROL blir ferdig. Det benyttes ikke noe ytterligere romkorreksjon eller prosessering enn hva som allerede er implementert i THREE (det er ikke så rent lite).
 
Topp Bunn