Aktiv støydemping: Må jeg virkelig kjøpe Bose? ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har vært på flytur, og kommet frem til at før neste gang, MÅ jeg ha et par par (Ja. Ett til meg og ett til kona) hodetelefoner med aktiv støydemping.

Jeg er litt Anti-Bose, og har alltid hatt inntrykk av at lydkvalitet (og byggekvalitet) pr. krone derfra har vært vesentlig lavere enn fra konkurrenter som Sennheiser, AKG, AT, Beyer, Denon, Sony, Grado, etc, etc. Selv har jeg stort sett kjøpt Sennheiser, men ser at det ofte er Bose (QC-15) som blir anbefalt når det kommer til aktiv støyreduksjon.

Er det slik at det faktisk er Bose som gjelder i dette markedssegmentet?

Hva med Sennheiser PCX450, AT ATH-ANC70, Sony MDR-NC200D, AKG K 490 NC, Koss QZ900, etc?

Hadde ikke Klipsch noen også?

Jeg vil helst ha noen som sitter rundt øret (circumaural) og ikke på øret (supraaural), og at de bør være medt mulig komfortable er jo selvsagt. Sånns ett digger jeg Klipsch, men PXC450 er jo temmelig dyr. Spesielt når jeg skal ha to par. :)

Forøvrig bør de være mest mulig lettdrevne, for jeg kommer til å parallelkoble begge to inn i hodetelefonuttaket på mobiltelefonen min. ;)

Så: Tips mottas med takk. :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.124
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har ikke Beats noen aktive også...
 

Ken1

Medlem
Ble medlem
04.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
0
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nye klipsch status kanskje? De ser unektelig kule ut . Eller PSB m4u, den med aktiv demping.

Kenneth
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Jeg hadde samme tankegang som deg ang Bose, vurderte alternativer som PSB (store) og andre med demping.
Grunnet vanskelighet med å få testet de forskjellige, kjøpte jeg et par Bose QC-15 basert på tester.
Støydempingen er de alene på topp om, komforten er upåklagelig, blir aldri sliten av å ha dem på hodet.
Har ingen erfaringer med Head-Fi men synes lyden er helt Ok, til mitt bruk fly/tog/reise er dem perfekte.
Aldri sett meg tilbake, anbefales :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, aktiv støydemping var jo det viktigste her. Vanlige hodetelefoner har jeg mer enn nok av. ;)
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Da er det bare å slå fra seg fordommene Dazed :)

Bose QC-15. 1500,- hos lefdal nå, det er halv pris.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mja. Blir nok det. Får dra og prøve et par for komfort og passform. Kommer nok ikke til å kjøpe dem riktig enda, men uansett. Er de noenlunde lettdrevne?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Da er det bare å slå fra seg fordommene Dazed :)

Bose QC-15. 1500,- hos lefdal nå, det er halv pris.
Halv pris er det jo ikke. Flere som selger den rett under 2000 Kr, og hos de aller fleste ligger den på 2200-2300, men jeg finner den bare til 2395 hos Lefdal også.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Hei, jeg er i samme båt som deg. Jeg hadde ikke fått med meg "hypen" rundt BOSE før jeg hørte dem nå nettopp. Jeg har et meget spinkelt grunnlag å uttale meg på, ettersom jeg ikke har fått hørt på så mye av aktive NC klokker. BOSE 15 var imidlertid helt fæl for meg og ikke noe jeg ville ha hatt. Forventer bedre lyd i noe rask fra Claes Ohlson til et par hundrelapper. Dessuten gav ikke noe tillitsvekkende inntrykk i byggekvalitet jfr oppgitt pris som var 2000 nedsatt fra 3000 (i følge Soundgarden). Men jeg må sammenligne med andre merker for ikke se om det er andre effekter som spiller inn her, nemlig press/trykk på øret av selve støydempningen. BOSE har jo et godt rykte blant mange selv om vi hifientusiaster har gjerne sett på det som dårlige produkter til en dyr penge (klassiskere som 901 unntatt selvfølgelig)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg har Logitech UE6000 som har svært god lydkvalitet men laber støydemping.
Min bror har Adio-Technica ATH-ANC7 som har bedre støykansellering enn mine Logitech men støykanselleringen er fortsatt dårligere enn QC15.
 
C

Cyber

Gjest
PSB M4U2 får du for rett over 2 lapper prutet. Spiller godt og isolerer bra.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Har selv Senheiser 450, men hadde jeg skulle kjøpt idag hadde jeg heller vurdert formstøpte in-ear monitorer.
Disse demper bedre, og du kan kjøpe den monitoren du selv ønsker, og få den tilpasset ditt øre.
Fordelen med Senheiser vs Bose er at de kan brukes selv om batteriet er flatt, og de bruker standard AAA batteri.
Sony er mer behagelige å ha på, har bedre lyd en Bose, men dårligere en Senheiser.
Lydmessig ligger vel Senheiser på nivå med 1000,- øretelefoner. Bose ville jeg ikke gitt mer en et par hundrelapper for, mtp lydkvaliteten, støydempingen derimot er svært god.
Uansett, er støydempingen i de fleste tunet mot flystøy.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Disse for MEGET god omtale fra innerfidelity :)

BOSE QC20i QuietComfort

http://www.innerfidelity.com/content/travelers-sanctuary-bose-quiet-comfort-20-noise-canceling-earphone
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Bose knuser alle på støydemping. "Alle" knuser Bose på lydkvalitet ;).
Selv foretrekker jeg in-ear på fly, eksellent støydemping (passiv), svært god lyd fra de beste.

Men noen hater å ha greier inni huet, da...

Mvh

Håkon Rognlien
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takker, folkens.

Det er flere kriterier som spiller inn. Skulle jeg kjøpt bare til meg selv, hadde IEM-er vært mer aktuelt, men jeg skal altså ha til kona også, og siden jeg som sagt skal ha dem primært for bruk i slitsomt støyende omgivelser (fly), kommer til å bruke en y-splitt for å koble to par inn i samme minijack på mobilen/iPad-en, og forfresten kommer til å høre mer på lydbøker enn på musikk, er nok støydempingen vesentlig mer viktig enn lydkvaliteten, bare den er på et visst minstemål.

Det mer y-splitten gjør jo at jeg bør kjøpe to like par også, så jeg kan være sikker på at det ikke blir mye høyere volum i det ene eller andre paret. Det går selvsagt an å undersøke litt nærmere om impedans og følsomhet, men likevel...

Så sånn sett er kanskje QC15 greit nok, hvis de er behagelige å ha på. De er ganske lette, og billige i forhold til Sennheiser, som jeg nok ville kjøpt hvis disse skulle være kontorlandskap-hodetelefoner til musikk, f.eks.

Fornuftig tenkt?
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
QC 15 er veldig,veldig behagelige å ha på har jeg inntrykk av. Og fåes billigere enn de nye in-ear pluggene QC 20, men sistnevnte har visstnok bedre lyd og støykansellering .
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Bose QuietComfort 15, samt om støykansellerende hodetelefoner

Se gjerne tråden "Bose hodetelefoner" og trådene den lenker til.

Får dra og prøve et par for komfort og passform.
Se innlegget "Ubehagelig trykkefekt" som noen opplever med støykansellerende hodetelefoner. Du (og din kone) bør derfor prøve hodetelefonen før dere kjøper.

Er de noenlunde lettdrevne?
Støykansellerende hodetelefoner har egen innebygd forsterker (de er aktive) og er laget for bruk med bærbare dingser.

Fordelen med Senheiser vs Bose er at de kan brukes selv om batteriet er flatt, og de bruker standard AAA batteri
Bose QuietComfort 15 benytter 1 stk. AAA-batteri. Jeg benytter med hell et oppladbart batteri (Sanyo Eneloop eller tilsvarende), men man kan også benytte vanlig alkalisk batteri.

Uansett, er støydempingen i de fleste tunet mot flystøy.
Bose QuietComfort 15 virker utmerket på tog, fly og buss, formodentlig også båt m.m..
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hm.

Har ikke gjort noe mer med dette.

Hva med Audio-Technica ANC9, eller ANC7b: Noen som har prøvd? Ser finere ut, og er ikke Bose. ;)
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Kan kanskje bidra litt her.

Jeg har hatt Bose helt fra den første Previous Bose headphones - Wikipedia, the free encyclopedia
og så ett par generasjoner etter det. De i linken raste sammen, mikrofonen inne i klokkene raslet løs og det blei en skikkelig ulyd i dem. De blei dimmitert etter ikke alt for lang bruk. De senere versjonen har holdt litt bedre men de har en lyd som jeg - tja ikke liker helt. Booom bass og litt mørk lyd - og så blei jeg lei "Bose" hypet - alle skal ha det og henger rundt halsen som om det skulle være den eneste løsningen.

Så da blei det Sennheiser PXC450:
Lyden var litt sjokkerende i starten, det låt flatt og uengasjerende og første feeling var reiseradiolyd. Det skal dog sies at referansen min da hadde vært ett sett dyre studiomonitorer montert nesten som hodetelefoner ;-) Etter hvert blei jeg vant med lyden og dro disse med meg på tur. Støydempingen funker - kanskje ikke like godt som Bose - MEN Sennheiser har skjønt det at man faktisk må kommunisere med andre av og til. Disse har en knapp på høyre side som du kan trykke på og du vil da få koplet inn en mikrofon slik at du kan høre hva som skjer rundt deg. Kommer damen med "kaffe,te,kaffe,te,kaffe,te..." så kan du faktisk gjøre deg forstått uten å måtte ta av klokkene. Ikke minst har disse en VELDIG kjekk funksjon hvor du har muligheten til faktisk å bruke dem UTEN batteri. Da vipper du over en liten bryter og så kan du fortsatt bruke dem (med mindre støy demping) noe som irriterte meg grønn på Bose settene.

Jeg blei etter hvert lei av å fylle opp sekken med en relativt stor "veske" med klokker som minner om hjemme-i-stua headsett. Ikke får de lett plass i flysete lommen og så da må du gjøre som de fleste gjør i dag - gå rundt med dem på halsen og se ut som en av kidsa med buksesig og caps.

Løsningen min var in ear monitor propper - hvor jeg har vært igjennom custom støpte puter/propp oppsett og flere "vanlige" propper men med gode silikon "puter". Custom propper isolerer bra, låter bra - du får bra bass da ørekanalen lukkes og på den måten ikke mister "ompf" i bassen. Typisk iPhone plugger kan låte alright - men da må jeg trykke dem helt inn i lillehjernen for å få dem forseglet - typisk vondt og plagsomt over tid. Problemet med custom propper var for meg at hvis du skal bruke dem til f.eks å sykle på jobb eller slikt - så vil ikke varme og dertil svette slippe ut og da må de filterne som står i proppen (for å stoppe ørevoks og fukt) byttes ofte. Jeg gikk tom for filter og etter det har proppene blitt lagt til sides.

Vanlige propper ala Shure "velg modell" har en fin silikon "paraply" sak som du setter over selve lydkanalen til proppen. "Paraplyen" har 3 "nivåer" som vist på bildet. Dette funker utmerket på min ører. Jeg har da kun med meg en bitteliten eske med propper, "flyadapter" og en ekstra volumkontroll duppeditt. Støyisolasjonen er helt alright, du kan nyte musikk/film i fly uten å ha noen svette store klokker på hodet (det "skinnet" som er på de fleste gjør deg svett rundt øra) og de tar ikke mer plass enn at du har dem i bukselomma. Ulempen er at du må nappe dem ut så ørevoksen skvetter - når "kaffe,te,kaffe,te,kaffe,te...." damen kommer.....

N
 

Vedlegg

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Formstøpte propper uten aktiv støydemping er nok flott. Dyrt, dog, og jeg ser i denne omgang altså etter lukkede "circumaural" fullsize-klokker med aktiv støyreduksjon.

Har flere IEM-er med forsegling bl.a. lik den du viser bilde av. De får jeg vondt i øregangene av etter en stund.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Formstøpte propper uten aktiv støydemping er nok flott. Dyrt, dog, og jeg ser i denne omgang altså etter lukkede "circumaural" fullsize-klokker med aktiv støyreduksjon.

Har flere IEM-er med forsegling bl.a. lik den du viser bilde av. De får jeg vondt i øregangene av etter en stund.
Det er vel svært få som har like ører, mine er nok forskjellige fra dine - så dette blir jo individuellt for hver person - hvilke av de "putene" man liker. Jeg har bl.a forskjell på høyre og venstre øre. Skal du ha svette klokker så ville jeg sett etter noen som funker selv om batteriet går flatt og evt "push to talk" knapp hvis du føler det er viktig.
N
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er vel svært få som har like ører, mine er nok forskjellige fra dine - så dette blir jo individuellt for hver person - hvilke av de "putene" man liker.
Jeg har bl.a forskjell på høyre og venstre øre.
Selvsagt.

Skal du ha svette klokker så ville jeg sett etter noen som funker selv om batteriet går flatt og evt "push to talk" knapp hvis du føler det er viktig.
N
Jeg har nok av andre hodetelefoner med bra lyd. På disse har god støyreduksjon og komfort høyeste prioritet, og siden de sannsynligvis blir brukt mer til lydbøker enn til musikk/film/radio (på fly/reise) er ikke "absolute spitzenklasse" lydkvalitet like høyt prioritert. Selvsagt er det bra med best mulig lydkvalitet, men som sagt... Om batteriet går flatt virker ikke støyreduksjonen, så da får jeg heller ha med flere batterier. ;) "push to talk" er sikkert kjekt å ha, men ikke så viktig.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Jeg ser at Samsung har kommet med noen trådløse hodetelefoner med støydemping. Får OK kritikk her: TEST: Samsung Level-Over - Tek.no

Jeg har hverken sett eller test de selv. Men det er litt greit å ha trådløse også. Og i tillegg er det enkelt å koble de opp mot telefonen da hodetelefonen har NFC støtte.

kommer i både rockesvart og bøghvit:

 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vi slet oss gjennom nok en flytur, og nå var det ingen vei utenom å lete opp "Bose Flagship Store" på Regent Street i London, og kjøpe to par QC25, og de gjorde faktisk at flyturen hjem ble ganske behagelig, og det gikk faktisk an å HØRE lydboken. :) En bonuseffekt var at det var lettere å høre flyvertinner og pilot over PA-en med dem på enn uten, siden motor- og vindstøy fjernes mye bedre enn stemmer. :)

Selve kvaliteten på lydgjengivelsen er ikke så fantastisk, og jeg er sikker på et temmelig mange 500-kroners klokker er på høyde med den, men her var det jo altså støyreduksjonen jeg var ute etter, og den er super! Absolutt vellykket!

Ble forsøkt solgt Beats Studio v2.0 av en selger i en annen butikk først, til samme pris og løfte om at de var "the absolutely best on the market". Testet litt i butiken, og er glad jeg ikke hørte på han. Skulle nesten ha tatt med QC25 tilbake dit etterpå og sagt: "Å Jaså? Se HER, da!" :)
 

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Innlegg
782
Antall liker
1.395
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Reiser mye selv og er heller ikke noe Bose fan. Jeg har prøvd mye forskjellige hodetelefoner og propper, å må krype til korsett og si jeg er enig med deg Dazed. Bose er rå på støydemping, men lyden er så som så... På fly gir dem deg den beste lydopplevelsen da man slipper støy og får med seg hva som skjer uten og ha et ekstremt volum på eller propper i som man må ta ut for å kunne snakke med flyvertinnen eller høre hva som blir sagt over PA.
 
Topp Bunn