Juss og økonomi Aktier og Investering.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
13.467
Sted
Oslo
Det for en amatør å plukke vinner aksjer eller time kjøp og salg er nesten umulig.
Jeg har et fast trekk i måneden på et indeksfond og holder meg stort sett til det, når børsene faller markant som under korona og tRump toll Tull så kjøpte jeg litt mere.
Som en "ekspert" sa det: kjøp på fallende kurser og selg på stigende kurser. De aller fleste amatører gjør det motsatte.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.799
Jeg er i en fond nu.
Men vil give Novo en chance i det nye år. Gennem Nordea er jeg iøvrigt i flere fonde. Mest i Globale aktier. Mvh og tak for interessen og forslag!

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.064
Nordea Global Enhanced KL 1 ( Eft)
Den ser forsåvidt grei ut innholdsmessig, ser ut til å være global indeks-ETF, men den er dyr. 0.58% i året er altformye for noe slikt, det bør koste 0.20% eller deromkring. Den har også tegningskostnader (0.10%) og salgskostnader (0.05%) det er ganske drøyt.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
13.467
Sted
Oslo
Den ser forsåvidt grei ut innholdsmessig, ser ut til å være global indeks-ETF, men den er dyr. 0.58% i året er altformye for noe slikt, det bør koste 0.20% eller deromkring. Den har også tegningskostnader (0.10%) og salgskostnader (0.05%) det er ganske drøyt.
Hva som skjer med "the Magnificent Seven" kan man lure på, hva som skjer med dollaren kan man lure på, jeg ville iallefall vært skeptisk til et internasjonalt fond vekta 70% mot amerikanske aksjer nå. But: I might be right I might be wrong.
Holder meg til norden indeks, gjør neppe ei kule, taper neppe alt, og forhåpentligvis er det bedre enn penger i banken og penger i madrassen

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.799
Kanskje fordi det giver godt afkast i den sidste ende. Anyway så er jeg helt klar over at jeg ikke er i nærheden af at være en top aktie haj. Men tak for deltagelse

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.064
Hva som skjer med "the Magnificent Seven" kan man lure på, hva som skjer med dollaren kan man lure på, jeg ville iallefall vært skeptisk til et internasjonalt fond vekta 70% mot amerikanske aksjer nå. But: I might be right I might be wrong.
Holder meg til norden indeks, gjør neppe ei kule, taper neppe alt, og forhåpentligvis er det bedre enn penger i banken og penger i madrassen
Joda, ikke uenig i mye av det og jeg har vært innom det samme noen ganger i finanskrise-tråden. Men det er hva læreboka sier, bred diversifisering, lave kostnader og lang horisont.

Det er også greit å være klar over at det er en god del som har endret seg de siste la oss si 20 årene. Det er svært store mengder penger som passivt flyter inn i systemet hele tiden, pensjonssparing og dets like er langt på vei outsourcet til finansmarkedene. Sentralbanker har blitt mye mer vare for markedsreaksjoner enn de var før og det er en ikke ubetydelig mengde "moral hazard" ved at man blir "bailet ut" når ting blir veldig hårete (tenk finanskrise og covid). Selv om det etter enhver verdsettelsesmodell er ganske villt i USA så kan det bli veldig mye villere. Om/når det smeller er umulig å vite.

Sist redigert:
Topp Bunn