Juss og økonomi Aktier og Investering.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Nogen her som hved hvornår jeg senest skal sælge aktier, for at blive kompenseret, for de tabsgivende i det nye år? Tænker jeg skal sælge dem i morgen. Hvis jeg venter længere stiger de og det er ingen fordel. Hvornår er det smartest at genkøbe?

Mvh

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Det er alltid gunstig å selge på høyest mulig kurs så hvorfor det skulle være en dårlig ting at de kan lenge skjønner jeg ikke. Litt avhengig av hvilke aksjer det gjelder så er det ikke sikkert den aktuelle børsen er åpen i morgen. Norge, Sverige og Danmark har stengt 26. desember så eventuell ordre vil først bli utført den 27. De samme børsene er også stengt 31 desember så i Skandinavia er det kun to handledager igjen i år - den 27. og den 30. desember.

Dersom du har aksjene på aksjesparekontro så får du ikke skattemessig fradrag for salg av enkeltaksjer, eventuell skatteposisjon oppstår først når du tar penger ut fra aksjesparekontoen. For vanlig gammeldags verdipapirkonto får du derimot fradrag for tap og skatt på gevinst på de enkelte aksjene.

Dersom planen er å ta skattefradrag for tap for så å kjøpe det samme igjen så er reglene litt diffuse, men om man er ute av aksjen noen dager så bør man være innenfor - poenget er at man skal ha hatt reell kursrisiko i mellomtiden.

USA har åpent i morgen, ellers er det meste stengt

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Det er alltid gunstig å selge på høyest mulig kurs så hvorfor det skulle være en dårlig ting at de kan lenge skjønner jeg ikke. Litt avhengig av hvilke aksjer det gjelder så er det ikke sikkert den aktuelle børsen er åpen i morgen. Norge, Sverige og Danmark har stengt 26. desember så eventuell ordre vil først bli utført den 27. De samme børsene er også stengt 31 desember så i Skandinavia er det kun to handledager igjen i år - den 27. og den 30. desember.

Dersom du har aksjene på aksjesparekontro så får du ikke skattemessig fradrag for salg av enkeltaksjer, eventuell skatteposisjon oppstår først når du tar penger ut fra aksjesparekontoen. For vanlig gammeldags verdipapirkonto får du derimot fradrag for tap og skatt på gevinst på de enkelte aksjene.

Dersom planen er å ta skattefradrag for tap for så å kjøpe det samme igjen så er reglene litt diffuse, men om man er ute av aksjen noen dager så bør man være innenfor - poenget er at man skal ha hatt reell kursrisiko i mellomtiden.

USA har åpent i morgen, ellers er det meste stengt

Tak Godt at vide de har åbent i morgen i USA. Jeg er vist nyheds narkoman som pensionist. Ellers kan dagene være lidt kedelige. Jeg lader Novo Aktierne stå på aktie spare kontoen så længe som muligt. Evt. til jeg bliver 80. Hvis jeg lever så længe. Er 69 og har Alzheimers disease.

God weekend til alle både tykke og smalle.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Novo Falder og falder. Ser det som en god købs mulighed. Det mener mange andre også. Købte lidt op tidligere på ugen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
6.679
Sted
Ein knaus
Eg fattar eigentleg ikkje at du har mage til å handla med einskildaksjar for «ekte pengar», @Drossel

For eigen del har eg stort sett konkludert med at det å prøva å gissa betre enn marknaden, ut frå rein eyeball-analyse av kurver og tilfeldige brokkar av informasjon, er hinsides mitt kompetansenivå. Kva forstår eg av shipping, til dømes? Ingenting, og iallfall ikkje noko eg kan læra på kort tid.

Ønskjer deg ein fortreffeleg weekend!

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Eg fattar eigentleg ikkje at du har mage til å handla med einskildaksjar for «ekte pengar», @Drossel

For eigen del har eg stort sett konkludert med at det å prøva å gissa betre enn marknaden, ut frå rein eyeball-analyse av kurver og tilfeldige brokkar av informasjon, er hinsides mitt kompetansenivå. Kva forstår eg av shipping, til dømes? Ingenting, og iallfall ikkje noko eg kan læra på kort tid.

Ønskjer deg ein fortreffeleg weekend!
Det er svært få som har noen suksess med det over tid. De man gjerne hører om er de som traff gull på en enkelt ting som tidlig Tesla, Kongsberg eller noe annet som har gått noe voldsomt og har nerver til å sitte en stund og ikke ta gevinsten "for tidlig". Et enkelt slikt treff kan kompensere for mye annet som går galt eller såder. I sum er avkastningen over tid til retail-investorer svært mye dårligere enn referanseindikser men det er selvsagt store variasjoner. Det står vel heller ikke spesielt mye bedre til med profesjonelle og selv de som har fulltid og litt til jobb med å følge en bransje eller en sektor bommer hyppig så det suser. På en annen side må man, dersom målet er å gjøre det signigikant bedre enn markedet, ha en ganske spisset portefølje.

Basert på historikk kan man forvente at en diversifisert aksjeportefølje gir en 7-8-9-10% avkastning årlig, noe mindre i reelle termer, men den samme historikken sier også en del ting man sjeldent hører så mye om, mellom annet:

- En portefølje bestående av: 20% cash (i praksis pengemarkedsfond / korte statssertifikater), 20% S&P 500 aksjer, 20% US statsobligasjoner, 20% REITs (det er noe som ikke finnes i Norge, det er litt som å eie utleieboliger i form av en børsnotert verdipapir) og 20% gull har en årlig avkastning som er ca 1 prosentpoeng lavere enn 100% S&P 500, men med enormt mye lavere volatilitet enn en ren aksjeportefølje. Indeksfond gir markedsavkastningen, men også markedsvolatiliteten som kan være betydelig.

- Det kan gå lange perioder, type 10-15 år der realavkastningen i aksjemarkedet er et sted rundt null. Sist det skjedde i USA var 2000-2010.

- De siste 15 årene er den beste 15-årsperioden å eie amerikanske aksjer siden 1970.

- Fremtidig avkastning avhenger av utgangspunkt. Basert på historikken er forventet 10-12 års avkastning i amerikanske aksjer nå et sted rundt 0 til negativ fordi prisingen er rimelig luftig.

Det har de siste årene dukket opp ganske mange finfluencere og bloggere (FIRE bevegelsen mellom annet) og det er vanskelig å fri seg fra tanken på at de er mer enn en smule påvirket av å ha vært investorer i et tidsrom hvor aksjeavkastningen har vært veldig, veldig god og mange har ikke opplevd, eller i det minste ikke vært betydelig investert gjennom, en kraftig og varig nedtur. Covid teller knapt siden det snudde såpass fort.

1742049533840.png

Og - USA er ikke med i denne tabellen, som vist over er lengste periode i USA med negativ avkastning 16 år. USA er rimelig nok langt mer diversifisert enn hva mange av de mindre landene er i form av å være en mye større økonomi som historisk har vært mindre avhengig av en enkelt sektor.

1742049648597.png

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.202
Torget vurderinger
1
Det er vel vist til det kjedsomme at ingen klarer å slå indeksen over tid. Noe som ikke er overraskende og man ser jo slik "regresjon to the mean" over alt: aksjeplukking, antall mål av Haaland, populariteten til Jens Stoltenberg osv.

Om du skal selge eller beholde aksjefond avhenger først og fremst av når du har behov for pengene. All logikk tilsier at det er lurest å kjøpe så fort som mulig og selge så sent som mulig, men fasiten i det spesifikke tilfellet vil man jo ikke vite før i etterkant. Det er jo klart at selv om man sitter på et fond i 30 år, så vil totalavkastningen bli betydelig bedre dersom man tilfeldigvis kjøpte etter et fall på 10% og solgte etter en frisk oppgang på 10%. Dette er uansett ikke mulig å forutsi, selv om det er enkelt å se og forklare i etterkant. Dersom man ser en videre korreksjon nå så er det en opplagt forklaring at den Amerikanske presidenten skaper stor usikkerhet i markedene. Dersom dette bare er et blaff og indeksene er økt 30% om fire år, så er det en like god forklaring av Trump driver næringsvennlig politikk.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Satser stadig på rebound i Novo Aktien. Har købt lidt flere og har nu 226 stk. Satser på at købe 10 stk hveranden måned fra nu. Går ud fra den stiger til ca 1000 kr om et år. De er vel færdig med nye fabrikker til den tid håber jeg.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Er steget 7 % idag. Satser på den er det dobbelte værd om bare et år. Idag står den til 470 dk.kr. Mange gode nyheder.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Frygter Trump tiltag overfor medicin priserne. Hvor meget vil det Ramme Novo? Novo har lige nu et problem i forhold til Ellys Zepbond som udviser bedre data. Tror Cagrisema snart viser nye og bedre data. Tror Novo greb det forkert an i de første tester. Anyone?

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Er steget 7 % idag. Satser på den er det dobbelte værd om bare et år. Idag står den til 470 dk.kr. Mange gode nyheder.
Og så dasker Novo ned idag p.g.a. Trump vil ramme medicinal industrien. 🧐

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Og så dasker Novo ned idag p.g.a. Trump vil ramme medicinal industrien. 🧐

Af hvem - Økonomien har haft det godt under Trump og det bliver den også denne gang. Just wait and see. Pudsigt at Danskerne har et helt andet syn på det end dere "Fjellaper" 🤣🇧🇻
Nå, er ikke Trump den store, gode lenger?

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Jeg har ændret syn på ham adskillige gange. Han er meget omskiftelig. I øjeblikket er han meget klogere end nogensinde. Det var også meget slemt en tid. Det kan selvfølgelig hurtigt vende igen med ham.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Den handels krig vender op og ned på særdeles mange ting. Spændende at være tilskuer til. Helt vilde aktie stigninger idag.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Så i morgen er det køb af Novo for 120.000. Begynder at være mange. Har i forvejen. 246 stk. De 20.000 er til aktie spare kontoen. Har hævet for 300.000 i andre aktier.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Så i morgen er det køb af Novo for 120.000. Begynder at være mange. Har i forvejen. 246 stk. De 20.000 er til aktie spare kontoen. Har hævet for 300.000 i andre aktier.
Man har en beslutning til man tager en ny. Det er slut med Novo opkøb for mig når jeg har sat de sidste 20.000 ind på aktie spare kontoen.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Jeg skjønner ikke at du gidder, og langt mindre hvorfor du gidder å poste om det. Kjøp ett eller annet fond og glem det i en 10-20 år så blir det sikkert bra til slutt. 246 aksjer i Novo Nordisk er ca 110.000 danske kroner, eller rundt 170k NOK. Det er ikke mye etter omtrent enhver standard, det tilsvarer hva man tjener i en noenlunde normal jobb i løpet av en tre-fire måneder. Det er altså en mengde penger som er langt under noe man bør bruke spesielt mye av sin energi på å forholde seg til - det spiller ikke allverdens rolle i det lange løp.

• Liker
Reaksjoner: MML

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Jeg skjønner ikke at du gidder, og langt mindre hvorfor du gidder å poste om det. Kjøp ett eller annet fond og glem det i en 10-20 år så blir det sikkert bra til slutt. 246 aksjer i Novo Nordisk er ca 110.000 danske kroner, eller rundt 170k NOK. Det er ikke mye etter omtrent enhver standard, det tilsvarer hva man tjener i en noenlunde normal jobb i løpet av en tre-fire måneder. Det er altså en mengde penger som er langt under noe man bør bruke spesielt mye av sin energi på å forholde seg til - det spiller ikke allverdens rolle i det lange løp.
Jeg tror på at de er dobbelt så meget værd inden et år. Desuden har jeg investeret meget mere end det her. Nordea administrerer det andet for mig og jeg synes de har gjort det godt den sidste tid. 860.000 p.t. Jeg kan ikke vente 10 - 20 år. Alzheimers giver mig 6- 8 år tilbage at leve i. Skal have det hele ud næste år. Bliver 70 til Ultimo November.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Weld hvor gammel er du? Desuden kunne jeg haft dobbelt så meget, hvis jeg ikke havde haft så mange problemer med min autist søn.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Weld hvor gammel er du? Desuden kunne jeg haft dobbelt så meget, hvis jeg ikke havde haft så mange problemer med min autist søn.
Jeg blir 50 om et par år, altså gammel nok til at 1-200k ikke er veldig mye penger. Da jeg var student var noe slikt en fornue. Nå om dagen? Not so much.

Alle må starte sin investeringsreise et sted og ting tar tid men så lenge avkastning i et bra år er langt under hva lfår i lønn så er det uansett ikke det slaget står.

I denne verden er sakte og kjedelig bra det blir en del til slutt. Det norske oljefond har ca 6% årlig avkastning siden starten. Holder lenge om man er tolmodig og har midler å putte inn. Du prøver å være smart og velge enkeltaksjer. Funker sjeldent bra over tid. Kjøp fond, vent og gi faen.

Om du er 70 så er risiko det siste du vil ha. Slikt er for ungdommer som meg. Du har kanskje 10 år igjen der du faktisk kan bruke penger - etter det faller erfaringsmessig forbruket dramatisk siden man er gammel og skral og det begrenser seg selv.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Nej eneste enkelt aktie jeg har er Novo. Nordea bestyrer de 75 % af investeringerne. Jeg tror stadig på Novo Nordisk. Deres nuværende problemer er en storm i en kop vand. Om ca et år er de dobbelt så meget værd.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Som en danske jeg handler med sa: alle danker som eier aksjer har aksjer i novo. Kanskje går det bra, kanskje går det dårlig. Ingen vet. Om dine 100k dobler eller halverer seg spiller uansett ingen rolle. Beløpet er for trivielt til å gjøre særlig forskjell.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Det afhænger nok af hvorhenne man er i livet. For mig som bliver 70 i år gør det en ganske stor forskel. Har 2 voksne børn som har klaret sig dårligt i livet. Er begge på førtidspension. Ikke at de er dumme men har haft for mange sociale udfordringer. Jeg har måttet støtte dem økonomisk i årevis. Nu skal drengen have til en bil. Datteren skal da også have noget selv om hun kan leve på en pind. Svært så overlegen du er. Født med en guld ske i munden åbenbart.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Har for 900.000 ca samlet i aktier til en oplysning. Jeg synes ikke selv at det er trivielt. Har ikke fået noget særligt i arv. Min stedfar drak sig ihjel i Spanien. Min mor fik Parkinson. Livet arter sig altid som man håber. Jeg er nu rimeligt tilfreds.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Født med en guld ske i munden åbenbart.
Faktisk ikke - ikke arvet noe, men etter hvert som man blir eldre tjener man normalt ganske greit og dersom man over lang tid har brukt mindre enn man tjener og puttet overskuddet i noe som gir avkastning over tid så blir det en del av det over tid. Og å ha etablert seg for ganske mange år siden hjelper også, da går det ikke så mye kontantstrøm til å betjene store boliglån. Poenget er bare at slikt må man starte med tidlig, ikke når man er i pensjonsalderen da er mye av det toget gått. For de langt fleste voksne så vil 100k som sagt tilsvare maks et par-tre måneders inntekt etter skatt. Det er jo hyggelig det men det vil sjeldent være livsendrede. Man får en uke i syden i høysesongen for en famile eller ca 1 kvadratmeter bolig i Oslo for det (6-7 om man legger normal belåning på toppen)

Basert på dine aksjeskriverier (SAS, Norwegian etc var vel også du?) så virker det som planen, om det kan kalles en plan, er å få stor gevinst på kort tid. Det er jo en mulighet, men enkeltaksjer er svært risikabelt og det kan også fort gå motsatt vei. Om det har mye å si om man tjener 100k så må man anta det har enda mer å si om man taper halvparten av det. All empiri tilsier at over tid så er forventede resultater ganske begredelige. Det er klart man kan være heldig og treffe en eller annen gullfugl en gang, men i sum går slikt sjeldent bra for de langt fleste og man ender opp med en avkatning som ligger et godt stykke under passive investeringer. Nå har du som du sier en pen slump andre steder så lit krydder på toppen av det er sånn sett greit nok. Men ville sett på hva det andre faktisk inneholder, om det er tungt vektet mot Norden/Danmark så er det fort mye Novo-aksjer inni der også.

Jeg har forsåvidt noe enkeltaksjer selv (norske banker og sparebanker) men det utgjør ikke en stor del av totalen.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Skrev et langt indlæg netop. Men der gikk noget galt med postningen. Indlægget forsvandt. Aldrig oplevet det før. Mine Novo udgør omtrent 25 % i øjeblikket. Jeg har stor tro på at det kan blive fordoblet om et år. Nu er der oceaner af dårlige nyheder. Fruergaard greb de forsøg yderst tåbeligt an. Håber en ny test sesong vil ændre meget.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Mine Novo udgør omtrent 25 % i øjeblikket. Jeg har stor tro på at det kan blive fordoblet om et år. Nu er der oceaner af dårlige nyheder. Fruergaard greb de forsøg yderst tåbeligt an. Håber en ny test sesong vil ændre meget.
Det er selvsagt mulig. Du er forsåvidt ikke alene, av 33 analytikere på Bloomberg så har 20 kjøpsanbefaling og kun 4 har salgsanbefaling (resten da "hold").

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Noget galt her på Hifisentralen lige nu. Kan ikke engang like.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Dersom man har som mål og bli i det minste moderat velstående fra aksjer så er det strengt tatt to måter å gjøre det på:

1) Ha flaks/teft/whatever å kjøpe noe som går som en kule, klare å sitte på det og ikke minst eventuelt selge for å realisere gevinsten. Siste punkt er det ganske mange som ryker på, ref f.eks Novo som har gått voldsomt opp og ditto voldsomt ned i løpet av kort tid. En slik strategi er svært risikabel og det er en høyst reell risiko for å gå på store tap og aldri komme seg tilbake. Det er ingen naturlov som sier at enkeltaksjer må komme seg igjen, det er lassevis med eksempler på slike.

2) Komme i gang tidlig, investere jevnt og trutt og være tolmodig. Det er lite sexy, ganske kjedelig men har vist seg å funke bra. Krever lite kompetanse, går stort sett av seg selv og man trenger ikke være genial eller ha teft for å få det til - man får markedsavkastningen på godt og vondt men den har pleid å være god over lang tid selv om det kan svinge mye underveis.

Problemet med 2) er at det er krevende å komme ordentlig i gang. For å sitere Charlie Munger (nylig død men var i flere tiår Warren Buffets høyre hånd og også faktisk hans læremester)

‘The First $100,000 Is A Bitch But You Gotta Do It’ If Getting Rich Is The Goal — Then, You Can ‘Ease Off The Gas’ Because It Explodes From There"

Nå sa han riktig nok dette på 90-tallet og det har vært mye inflasjon siden den gang, men om vi justerer til hjemlige forhold og holder oss til runde tall så kan man si noe i retning av at man på en eller annen måte må skaffe seg rundt 1 million kroner investert. Da begynner det virkelig å skje ting etter hvert. Dersom man ikke får arv, vinner noe eller tidlig får svært godt betalt så er det krevende å komme seg dit. Selv om man klarer å sette av 10.000 i måneden så tar det ca 8 år om man antar 7% årlig avkastning. Men så begynner det virkelig å skje ting - det tar under 5 år før man har to millioner og etter 20 år har man like under 5 mill.

Med litt andre tall og fortsatt i dollar så ser det slik ut over tid, poenget er hvor stadig mye raskere det går å få ytterligere 100k, på slutten tar det kun litt over 1 år og avkastningen gjør nesten all jobben og den jevne sparingen blir nesten uvesentlig så etter hvert kan man godt slutte med det, men det kan som sagt kreve en del års askese å komme ordentlig i gang.

1748169355626.png

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.774
Jeg læser og læser om Novo og de fejl de har begået, ved at gribe forsøg helt forkert an. Nu får de en ny leder, som forhåbentlig kan være istand til, at gøre det bedre end det Gamle Fruergaard gjorde. Desuden har de ikke kunnet følge med efterspørgslen.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok, men hele din helsehistorie og din families trenger ikke deles her hele tiden. (eller noe annet sted). Hold det for deg selv.
Ditt barn skal i tillegg gi sitt samtykke (dersom han er myndig)

Topp Bunn