tkr skrev:
2 ) Ikke invester mer penger i aksjer enn du har råd til å tape.
Enig i det meste som er sagt, men den regelen er litt for defensiv. Hvis du sprer risikoen på et dusin anerkjente selskaper i forskjellige bransjer og forskjellige land (selskapene på Oslo Børs går i alle sammen i takt med oljeprisen!), så er sjansen for at alle går konkurs samtidig og at du dermed taper alle pengene omtrent som sjansen for å bli truffet av en asteroide. Not bloody likely.
Derimot bør du ikke sette deg i en slik situasjon at du blir tvunget til å selge unna på et tidspunkt når markedet er depressivt. Sørg for å ha nok penger i banken til å ta unna uforutsette utgifter med bil, hus, hifi osv uten å måtte selge aksjer. Vær forsiktig med å investere lånte penger, for du øker risikoen dramatisk. Hvis du nesten har nedbetalt huset, kan du likevel velge å investere litt penger i aksjer i stedet for å nedbetale helt. Men for all del, ikke sett deg i en situasjon hvor banken kan tvinge deg til å selge unna hvis rentene stiger eller aksjemarkedet faller.
Et spesielt hensyn er aksjer i egen arbeidsgiver - om det skulle være en aktuell problemstilling. Mange selskaper har rabatterte aksjeprogrammer for ansatte. Disse kan være gunstige, men om du får for stor del av sparepengene i arbeidsgiverens aksjer eksponerer du deg for en dobbel smell: Hvis firmaet begynner å gå dårlig, risikerer du både å miste jobben og mesteparten av sparepengene. Det er ganske mange i Ford og GM som har opplevd dette...
Investeringer i enkeltaksjer krever veldig mye tid og egen analyse for å være spesielt lønnsomt. Du kan trygt regne med at alle som uttaler seg i media om en aksje eller et annet investeringsobjekt har en egen agenda, enten det er kjendisinvestorer som spår ragnarokk eller anonyme forumdebattanter som skryter en aksje opp i skyene. I praksis er det beste du får til over tid å følge index. Det gjør du enten gjennom å spare i et indeksfond, eller ved selv å kjøpe aksjer i de selskapene som utgjør index. Med mindre du er spesielt interessert i å følge med i selskapene ville jeg gått for fonds. Alternativt OMFs oppskrift, men du vil da i perioder være ganske skjevinvestert i forhold til index, ettersom du skal ha ganske mange børsposter i ganske mange selskaper for å kunne vekte deg opp og ned som du vil på tvers av bransjer og land.
Jeg greier ikke å "time" aksjeinvesteringer spesielt godt, men kan ha en viss følelse av hvor markedet har tenkt seg sånn ca et halvt år fremover i tid. Derfor setter jeg meg ned hver jul og sommer for å tenke gjennom hvordan jeg vil plassere pengene det neste halve året - hvor mye vil jeg ha i banken/pengemarkedsfond, hvor mye i obligasjonsfond, hvor mye i aksjefond, hvor mye i enkeltaksjer. Jeg gjør sjelden brå bevegelser, men kan f eks bestemme meg for å ta litt gevinst i aksjefondene og spare litt mer i pengemarkedet over de neste månedene, eller motsatt. Det gjør jeg ved å justere spareavtalene for hvor mye penger som skal inn i hvert fond hver måned, og ved å selge noen andeler i de fondene som skal vektes ned. Helst vil jeg også selge unna litt hver måned, sånn at jeg får et gjennomsnitt av prisingen over to-tre måneder heller enn å prøve å treffe en topp.
Det er en sammenheng mellom risiko og avkastning. Investeringene som gir høyere avkastning over tid er gjerne de som også svinger mest på kort sikt. Sparekonto i bank er det tryggeste og svinger minst, deretter pengemarkedsfond. Kanskje 5 % rente pr år over lang tid. Obligasjonsfond (investment grade, ikke junk bonds!) gir kanskje 6 %, aksjefond 8-10% i gjennomsnitt over lang, lang tid. Enkeltaksjer er også mer og mindre risikable. Det er forskjell på daytradernes favoritter og de store, "kjedelige" selskapene som gir jevn verdistigning og utbytte over mange år. Det er bare du som kan finne ut hvordan du vil balansere avkastning ("grådighet") og risiko ("nattesøvn"). Noen trives med mer risiko enn andre.
Og, ikke få panikk når markedet faller og alle prøver å komme ut av døren samtidig. Da er det gjerne for sent for småsparere allerede. Sett gjerne en stop-loss, som OMF sier, og hold deg til den. Da kan du fortsatt sove rolig selv når det hagler aksjemeglere langs veggene på Wall Street. Lykke til!