Akkustikk og plassering av høytalere i nytt rom

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hei alle sammen
Inspirert av innlegget til Rudi som også ser ut til å bo i samme kommune som meg ønsker jeg å legge frem et utkast til mitt mulige dedikerte lytterom. Muligens siden rommene i dag er disponert som utleiebolig noe jeg ønsker en snarlig slutt på. Så får det koste hva det må… Inkludert har jeg laget en skisse over et forslag til oppsett (ALT 1). Dette medfører at den ene ht blir stående tett på sidevegg mens den andre ht blir stående tett på pipa som naturlig nok ikke lar seg flytte. Med andre ord vil ht se en bredde som tilvarer ca 3,6 m i førsterefleksområdet og en lengde ca 6 m. Førsterefleksområdene vurderer jeg å dempe med Rockwool 5 cm plater eller lignende. Det samme bak sofa og bak anlegget. Ellers vil jeg også ha muligheten til å legge noen plater i taket. Veggene består av trepanel og gulv av parkett på betong mens i taket vurderer jeg å legge panel av staver med kort bredde på tvers av lytteretning. Disse vil derfor kunne fungere som en liten difusor tror jeg.
Høytalerne er Respon Grande Artist D som med fordel skal vinkles innover til de møtes foran lytteren. Man skulle tro at dette medførte mindre refleksjon fra veggene.

ALT 1: Er dette en god start eller bør jeg plassere ht langs langveggen? Med vedlagt forslag kan jeg både se peisen og sitte i lytte posisjon.
Hvor i rommet bør jeg først plassere akustikkplater?

Har også tegnet inn ALT 2 & 3. Diise vil gi en dårligere utnyttelse av annen bruk av rommet.

Ja, jeg skal selvsagt prøve selv men jeg trenger å planlegge plasseringen av ht og sitteposisjon før jeg bygger om huset…..

Vedlegg

A

Arne_Belinda

Gjest
Mitt forslag:

Tanker om dette: Du får en mulighet til å anvende plassen ved inngangen til rommet til andre aktiviteter. For eksemplel spillkrok til barna eller en liten tv-krok. Plasseringen av anlegget gjør at du kan/bør dempe bak høyttalerne og på venstre vegg ved førsterefleksjon. Med lyttepos slik vil du få godt med luft bak hodet og hyllene bak i rommet fungerer supert som diffusorer. Lytteposisjonen slik gir også en flerbruksmulighet ved at du kan snu stolen og lage en sittegruppe foran peisen, koselig og praktisk. Høyttalerne er bare plassert tilfeldig på tegningen, de og lytteposisjonen justerer selvfølgelig til det er optimalt. Med tre akustikkplater og et tykt teppe så er dette et velfungerende rom til musikknytelse samt opphold for flere også. Hva synes du? (Jeg har bare tegnet oppå din tegning, så det er de gule boksene som utgjør mitt eksempel) AB

Vedlegg

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Glimrende forslag, dette kan jeg prøve. Fordelen er at lytteren er fristilt veggene men desverre er ikke høytalerne det. Når det gjelder alternativ bruk så har vi allerede et eget rom for tv. Jeg har derimot tenkt å installere hjemmekino med prosjektor.
På grunn av pipas plassering må jeg inngå noen kompromisser.

Mvh

A

Arne_Belinda

Gjest
Takker. Liker ditt forslag også, men ville der og forsøkt å lage en kombiløsning. Det vil også bidra til at du får en mer frigjort plassering av lyttestolen. Blir moro å følge med på dette, du får oppdatere oss med bilder og inntrykk etterhvert som det skrider frem. AB

Vedlegg

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Som du ser så har den opprinnelige figuren antydet 1. ordensdempning med Rockwool eller lignende markert røde felt. Jeg tror disse blir essensielle i et slikt oppsett. I tillegg kan jeg nok legge 2 plater i taket. Ved å trekke stolen frem oppnår man fristilling fra refleksjoner bakfra. Det eneste er at skal jeg klare 2,5 m likesidet trekant blir stolen stående helt bak ved bordet. Rommets lengde er kun 6 m. 2+2,5*sin (60)=4,2 m. jeg blir altså sittende 1,8 m fra bakveggen +/- . Vi snakker her om små justeringer og jeg tror løsningen som er skissert blir den første å prøve.

Topp Bunn