- Ble medlem
- 13.02.2007
- Antall liker
- 388
Ekstermisme er irrasjonell per se, men fra de ttil å fokusere problemet så enkelt som du gjør, synes jeg er et nokså langt sprang.Voff skrev:Honkey-Chateau skrev:Jeg er selvsagt enig i at fanatisme, uansett årsak, er helt og fullstendig "på trynet", men det er da vel ikke til hinder for at jeg ved lang og iherdig innsats kan lære meg å forstå mekanismene som utløser dette faenskapet?
Men dette er to totalt forskjellige ting. Èn ting er hvorfor folk er forbanna, som kan forstås. En annen ting er et irrasjonelt drap på uskyldige mennesker. Det sistnevnte skyldes religiøs ekstremisme; intet annet. Denne er irrasjonell. Den er like irrasjonell som om jeg skulle gå ut å drepe uskyldige mennesker pga av stemmer i hodet. Ingenting rasjonaliserer denne handlingen uansett hvor god grunn jeg til å være forbanna. Du kan gjerne prøve å forstå hvorfor ekstremismen får fotfeste, men begynner du å rasjonalisere ektremismen i seg selv, som jeg mener enkelte gjør her, står jeg fast på at man legitimerer og åpner for enhver irrasjonell handling i relativismens navn.
Det sistnevnte (irrasjonelle drap fra ekstremister, min anm) skyldes religiøs ekstremisme; intet annet skriver du, men det er nok en alt for enkel analyse. Hva skyldtes RAF-drapene? Politisk ekstremisme, ferdig analyse? Mulig at dagens muslimske terrorgrupper har religiøs ekstremisme som resultat av sine mer og mindre bisarre analyser av verden generelt og vesten spesielt, men å si at årsaken i seg selv er religiøs ekstremisme, tviler jeg litt på. Jeg tror nok det er mer symptomet på deres generelle oppfatning og indoktrinering fra barnsben. Så kan man spørre seg hvorfor og hvordan det har seg at et såvidt stort antall mennesker i enkelte land havner i denne sumpen. Det er meget omfattende å forstå hele bildet.
Honkey