Akk - denne terroren...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Må si jeg begynner å bli litt lei. Har de ikke noe mer fornuftig å finne på?

S

Slubbert

Gjest
Mener du Mumbai? Har ikke noe annet å finne på...hvilket håpløst etnosentrisk og okkupasjonsapologetisk utsagn. Disse stakkars motstandskjemperne er tvunget til slike desperate metoder som et direkte resultat av amerikansk imperialisme, plynding og vestens kreftaktige kapitalistiske grådighetskultur. Chomsky ser det for hva det er, og ser deg for hva du er; du har antageligvis aldri hverken satt deg ned og samtalet med én av disse terroristene eller prøvd å vise noen forståelse for hans uoppfylte behov og bekymringer. Tenk urettferdigheten; du har storskjerm og stereoanlegg mens han knapt har råd til et måltid om dagen og en anstendig samling bombekastere. Men du ser vel kanskje ham som mindre av et menneske fordi han ikke er hvit og lyshåret? Jeg skal ikke bruke "R"-ordet er, men du skjønner hva jeg mener. Nei, jeg sier deg; når du lærer disse menneskene å kjenne og kommer forbi alt dette med hellig krig og jomfruer og sånt, så vil du oppdage personligheter så omtenksomme og rene av hjerte at det fyller meg med skam over å være vestlig. [/akle]

S

Slubbert

Gjest
Nå igjen ja? Der ser vi hva som skjer når den muslimske delen av befolkningen kommer over en viss andel. Dette er garantert å komme hit også, for i følge rights.no er over halvparten av skolebarna i mange deler av Oslo nå fremmedkulturelle. Tenk på barna! Kan du se inn i øynene på en gråtende norsk skolejente som blir mobbet fordi hun er den eneste i klassen uten hijab? Dette plagget som er laget for å tukte pikebarn, jeg anbefaler deg å lese boken "Større enn alt er friheten til å være som meg", du kan kjøpe den gjennom rights.no. Forøvrig har rights.no også masse informasjon om andre relaterte ting som du bare finner på rights.no. Hva var tema igjen? [/komponenten]

S

Slubbert

Gjest
Hva er problemet? Dette skjedde på et hotell, her kan staten bare gå inn og forby hoteller. Terroristene ble sikkert provosert av det moralske forfallet i hotellbaren. Barer må også forbys. Det er ingen tvil om at mange, mange ting må bli forbudt for å ordne opp i dette. [/gjest]

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Er det mange innlegg som er slettet i denne tråden?
Det ser ut som slubberten driver å svarer på innlegg som ikke er der.
Bortsett fra det første som antakelig var myntet på meg og som viser at litt selvironi stadig er godt egnet på diskusjonsforum...

Edit: skjønner nå at jeg ikke er våken nok til å lese inlegg om morgenen... 8)

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Først slippe de inn, og så klage på at de bomber litt rundt seg? Nei, ærlig talt..!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Hm. Er litt sur for at Slubbert ikke la inn innlegg for meg også... Men de som kom var i utgangspunktet meget interessante, ja. :) Slubberts variant over Honk-innlegg ville antakelig sett ca sånn ut:

Vi kan ikke bare fordømme uten å ha satt oss inn i, og forsøkt å balansere all tilgjengelig informasjon om emnet. VET vi for eksempel usvikelig sikkert at dette er muslimske opprørere, eller er dette bare noe som legges ut for å sverte en gruppe og skape splid og ufred? Mange mener det er slik det forholder seg. Dessuten er det ikke usannsynlig at vi har å gjøre med enkeltpersoner som er så hardt, og så langt presset at de tyr til alle tenkelige midler uansett resultat, og dette er det verste man kan møte i dagens skakkjørte verden. Dette vil kunne koste mer blod.
Men inntil videre blir det vel feil å dele ut skyld og løsninger. [/Honkey-Chateau]

Når andre ikke gjør det må man gjøre det selv! :)
EDIT: Har redigert en liten detalj som ganske riktig ble påpekt av min kone alltid på passelige motdebbattant her nedenfor
Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
He-he, vi er som et gammelt ektepar som kjenner hverandre ut og inn ser jeg… Forskjellen er bare at det er en kone og mange menn… ;D

Ikke helt enig i at ditt innlegg ville blitt som du skrev Honkey.
Du glemte helt å nevne at du tar avstand for benevnelsen ”de”, da dette er gruppetenking, og du bruker at på til ordene ”en gruppe mennesker” som ikke i stor nok grad viser at det vi egentlig snakker om er mange enkeltindivider. ;)

Slubbert sitt svar ville vel blitt noe ala:
Sånn går det når man innskrenker menneskers frihet. Om alle hadde fått lov å gjøre helt som de ville uten reguleringer, lover og FORBUD, ville alle føles seg som frie og lykkelige individer og aldri noensinne ønske å skade andre enn seg selv. ::)

S

Slubbert

Gjest
Dette er bare begynnelsen, snart blir det like ille tilstander som i Malmø. Begynnelsen på slutten uten tvil, selv jeg har også merket at ting hardner til. Jeg må bare si som det er at livet her i Eurabia har blitt temmelig tøft i det siste, jeg kjenner det virkelig på kroppen og i hverdagen. Med det sagt vil jeg nu tre tilbake til akterdekket, hvor en laksekanapé og tre flasker Krug Vintage Clos du Mesnil '98 venter. Knallhardt sier jeg. [/oddgeir]

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
hehe - som hentet rett ut av anarkisthåndboka 8) (tenkte på siste del av innlegget til komponenten...)
Her er mailadressen til Nammo A.S : info@nammo.com

S

Slubbert

Gjest
Dere apologeter utviser en patetisk neglekt som er konsekvensielt gitt av hjernedød konsumerisme og infatuasjon for biasert amerikansk populærkultur. Jeg er føkkings fed up med amerikaniseringen og det innsnevrede verdenssyn dere promoterer. Sug på en dildo,

Nå skal jeg lese dikt av Subcomandante Marcos og høre på punk. Føkk dere.

[/ akles andre innlegg etter motgang i tråden]

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Foreldrene mine er i India akkurat nå, vet ikke helt hvor. Små sjanser for at noe har skjedd, men uansett kommer slikt nærmere på en enn om man bare leser det i avisen.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Slubbert skrev:
Dette er bare begynnelsen, snart blir det like ille tilstander som i Malmø. Begynnelsen på slutten uten tvil, selv jeg har også merket at ting hardner til. Jeg må bare si som det er at livet her i Eurabia har blitt temmelig tøft i det siste, jeg kjenner det virkelig på kroppen og i hverdagen. Med det sagt vil jeg nu tre tilbake til akterdekket, hvor en laksekanapé og tre flasker Krug Vintage Clos du Mesnil '98 venter. Knallhardt sier jeg. [/oddgeir]
Selvsagt har du helt rett. Men heldigvis har disse apekattene snart litt realt svartkrutt i vente når Obama (Den Kongelige Norske Venstresides nye kjæledegge) viser sitt sanne jeg, og går sammen med Pakistans marionettregjering og gir pakket det de ber om.
Da skal nok pipen stilne hos negerelskerne, andre lettlurte nek og dånende raddisnegresser. [/BBKing]

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Slubbert er virkelig i sitt ess i dag. ;D ;D ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
He-he, vi er som et gammelt ektepar som kjenner hverandre ut og inn ser jeg… Forskjellen er bare at det er en kone og mange menn… ;D
...polygami altså? -noen samfunn praktiserer "flermanneri" faktisk. Er ikke polygami ulovlig i Norge..? Eller, har det blitt så store kulturelle omveltninger her at dette nå tillates? ;D

Mvh. Bjørn

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
When you add it all up
The tears and the marrowbone
There's an ounce of gold
And an ounce of pride in each ledger
And the Germans kill the Jews
And the Jews kill the Arabs
And the Arabs kill the hostages
And that is the news
And is it any wonder that the monkey's confused
He said Mama Mama, the President's a fool
Why do I have to keep reading these technical manuals
And the joint chiefs of staff
And the brokers on Wall Street said
Don't make us laugh, you're a smart kid
Time is linear
Memory's a stranger
History is for fools
Man is a tool in the hands
Of the great God Almighty
And they gave him command of a nuclear submarine
Sent him back in search of the Garden of Eden

M

Morpheus

Gjest
Haha, nydlig satire der Slubbert. Spesielt akle/atle/tølper sitt innlegg nr.2 var spikeren på hodet i mine øyne. Slike innlegg var medvirkende til at jeg har "meldt" meg litt ut her på OT selv om jeg dann og vann er inne å titter litt.

Slubbert;du ville nok kunne fyllt rollen til Georg Apenes både innholdsmessig og vokabulærtmessig den dagen han abdiserer..

For øvrig kjekt du minnet meg på amused to death med Roger Waters der Bjørn. På tide å gi den en lytt igjen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Mens vi morer oss så er det verdt å merke seg at dette er en stor og koordinert masseterror aksjon der en rekke personer har brukt automatvåpen og granater mot sivile. De har angrepet minimum 7 ulike steder, hoteller og offentlige steder og har tatt gisler. Indiske soldater har kjempet seg gjennom etasjene på hotellene og forsøker å få kontroll. Det antas at over 100 mennesker er blitt drept og at flere hundre skal være såret etter at væpnede menn gikk til angrep på en rekke mål i den indiske storbyen onsdag kveld.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2792975.ece

Bjørn

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Jeg synes man burde slutte å fokusere på om "ting som skjer" er gjort bevisst eller ei. Det ramler jo busser med hundrevis av mennesker utenfor skrenter i India hver dag. De er det visst ikke så nøye med..

Hvorfor er det så veldig forferdelig mye verre med folk som dauer pga andres aktive handlinger i forhold til folk som dauer av andre ting?

P

Parelius

Gjest
AlexanderK skrev:
Jeg synes man burde slutte å fokusere på om "ting som skjer" er gjort bevisst eller ei. Det ramler jo busser med hundrevis av mennesker utenfor skrenter i India hver dag. De er det visst ikke så nøye med..

Hvorfor er det så veldig forferdelig mye verre med folk som dauer pga andres aktive handlinger i forhold til folk som dauer av andre ting?
Nei du kan så si. Det eneste som er sikkert at vi skal dø. Så når, hvordan og hvorfor er jo helt irrelevant i så henseende. Akk!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvorfor er jeg ikke overrasket over at det synes å være muslimske grupperinger bak dette i India? Slikt blir det til slutt verdenskrig med religiøs inndeling av. Rett og slett en religionskrig. Naivt og altfor enkelt kan noen si. Vi får se.
Det er antakelig grenser for hvor lenge vanlige mennesker (ie verdenssamfunnet) finner seg i overgrep fra disse krypene. Til slutt smeller det. Alvorlig. Tipper jeg. Og tør jeg tilføye... håper jeg!

Mvh Vidar P

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Kanskje. Ser man litt historisk på det så har man religiøs fanatisme i nærmest alle religioner. Slik som det protestantiske Norden på 1600-tallet.

Uansett, det bor en minoritet på 120 millioner muslimer i India. Men de er ikke alene om å bruke vold og terror i landet for å oppnå det de måtte ønske. Det har hinduer og sikher også gjort.

Mvh. Bjørn, på en måte...

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Det er vel og overvurdere menneskeheten dersom man tror at vi noen gang skal komme oss ut av det hjørnet vi har malt oss inne i nå.
Lev mens du kan, og gi litt mer faen er mitt råd 8)

Ø

ØivindJ

Gjest
AlexanderK skrev:
ØivindJ skrev:
Jeg vil si det spiller en rolle..
Hvorfor det, egentlig?

Det er mitt liv og jeg har et ønske om å bruke det på det som betyr noe for meg, personlig.

Visst kunne (og har) jeg risikert livet for det jeg elsker å gjøre, og visst kunne jeg risikert livet for det som betyr all verden for meg.

Men å bare bli fratatt det på den mest meningsløse måte, hva kan være mere horribelt/meningsløst/bortkastet enn det?

Er ikke dette selvfølgeligheter for deg?

Edit: Da spiller det en rolle om det er bevist, eller om det ikke var til å unngå.

Ledig annonseplass

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
0
Et rent materielt spørsmål. Hvor farlig er terror sammenlignet med "krigen mot terror" telt i menneskeliv? (Altså uten at en tar høyde for estimater om at krigen mot terror har mangedoblet mengden terror i verden og sånn sett kanskje bør ansees å være en av terrorens hovedårsaker heller enn et forsøk på å kvele den, eller andre motiver som sanksjonsregimer, støtte til korrupte diktatorer og lignende.) Hva er den største morderen, terror eller den såkalte krigen mot terror? Dette er ikke et moralsk spørsmål. Har noen peiling?

Til dere som higer etter en clash of civilizations, eller et korstog mot islam:
Sikkerhetstjenesten MI5 har gransket bakgrunnen til flere hundre kjente og antatte britiske ekstremister og terrorister, og slår fast at det ikke lar seg gjøre å utarbeide noen generell profil på dem, skriver The Guardian.

MI5-rapporten knuser flere myter om hvem som ender opp som terrorister, og konkluderer blant annet med at kun et fåtall av dem er islamistiske fundamentalister.
http://www.avis2.no/nyheter/Britisk_etterretning_tar_oppgjoer_med_terrormyter46589

It concludes that it is not possible to draw up a typical profile of the "British terrorist" as most are "demographically unremarkable" and simply reflect the communities in which they live.
They are mostly British nationals, not illegal immigrants and, far from being Islamist fundamentalists, most are religious novices. Nor, the analysis says, are they "mad and bad".
The security service also plays down the importance of radical extremist clerics, saying their influence in radicalising British terrorists has moved into the background in recent years.
The research, carried out by MI5's behavioural science unit, is based on in-depth case studies on "several hundred individuals known to be involved in, or closely associated with, violent extremist activity" ranging from fundraising to planning suicide bombings in Britain.
Far from being religious zealots, a large number of those involved in terrorism do not practise their faith regularly. Many lack religious literacy and could actually be regarded as religious novices. Very few have been brought up in strongly religious households, and there is a higher than average proportion of converts. Some are involved in drug-taking, drinking alcohol and visiting prostitutes. MI5 says there is evidence that a well-established religious identity actually protects against violent radicalisation.
http://www.guardian.co.uk/uk/2008/aug/20/uksecurity.terrorism1

Selvfølgelig må det være behagelig med prefabrikerte enkle løsninger som også fungerer som ventil for deres skyggeprojeksjoner, men dette er et komplekst saksforhold.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ledig annonseplass skrev:
They are mostly British nationals, not illegal immigrants and, far from being Islamist fundamentalists, most are religious novices. Nor, the analysis says, are they "mad and bad".
Ingen klokker som ringer når du leser ovenstående?

Vil du ikke vite hvem disse "British nationals" er? Og hvorfor er det ikke lenger slik at det er de utpregede hardcore "fundamentalists" som står for terroren? Sier det noe om utviklingen i den voksende gruppen muslimer (praktiserende eller ikke) i England, eller mener du at den britiske "regular Joe" som står bak terrortrusselen?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hans Rustad skriver dette om terroren i India:

Sporene var tydelig og gjenkjennelige: total forakt for menneskeliv, angrep på de mest høyprofilerte målene, for å få maksimal oppmerksomhet, gisseltaking av gjester, som gjemmer seg i desperasjon (en kokk ble "funnet" etter flere timer i skjul, og henrettet), spesiell jakt på briter, amerikanere og jøder. Selv navnet på gruppen, som ingen har hørt om, sier mye: Decccan Mujahedin. Deccan var et muslimsk kongedømme i det sørlige India.

Hva tenker de i Pakistan, hvor angriperne trolig har en eller annen forbindelse? Er de i stand til å ta inn over seg det som har skjedd? Erfaringer fra tidligere er at man bortrasjonaliserer: det er ikke deres bord. Det har vært holdningen til muslimer over hele verden: det angår ikke dem. Men det gjør det. Hvis ikke muslimer forstår at dette berører dem, kan det ende med en forferdelse. For Indias muslimer, for Pakistan, for muslimer i Europa og andre steder. For dette gjentar seg, det kommer angrep andre steder. Verdensopinionen ser mønsteret: 9/11, Bali, Casablanca, Madrid, Istanbul, London, Algerie. Hvis reaksjonen er benektelse, akkumuleres en demning som en dag brister. I første rekke i form av skjerpet kontroll og restriksjoner og mistenksomhet. Det vil få store følger for muslimers samliv med ikke-muslimer.

Angrepene brakt på en måte India nærmere Vesten: Det viste at de har samme fiende. Terroren bevisstgjør. Den sjokkerer og synker langsomt inn:

Hva tenker inderne når de ser noen av landets fremste symboler bli angrepet og gå opp i røyk? I Europa har man utviklet en politisk nytale som benekter realitetene, og som har mye til felles med muslimenes benektelse: SVs Ågot Valle snakket om vestlig korsfarermentalitet i en radiokommentar torsdag morgen.

Terroristene tvinger en til å velge: sivilisasjon eller barbari, og man må våge å se hva som driver dem; ideologisk, politisk, religiøst, og hvem som støtter dem, med penger, logistikk, opplæring. George W. Bush har fått mye pepper for uttalelsen om "du er enten med oss eller terroristene", men hadde rett: det går ikke an å forholde seg nøytralt til denne konfrontasjonen. Man må velge. Sivilisasjon eller barbari.
http://www.document.no/2008/11/post_39.html#more

Ledig annonseplass

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
0
Hva skal en si når forskere ansatt av britisk etteretning og deres metoder settes opp mot Hans Rustads eminente skrapsinn?

How did the "war on terror" metaphor get established as the idea to characterize our Middle East involvement? Neuroscience tells us that ideas are physically instantiated as part of our brains and that changes occur at the synapses. Such synaptic changes, called long-term potentiation, occur under two conditions - trauma (where there is especially strong neural firing) and repetition (where neural firing recurs). September 11 was a national trauma, and the "war on terror" was introduced under conditions of trauma, then repeated over and over for years. The result was that the metaphorical idea became physically instantiated in the brains of most Americans
George Lakoff

Det har seg nok slik at disse metaforene du besitter i forbindelse med terror er ting jeg ikke evner å rikke på. Det jeg kan gjøre er ikke å ta debatten på dine premisser, som i mine øyne er veldig skjeve. Det finnes ingen krig mellom sivilisasjoner. Muslimer flest er langt mer moderate enn hva du virker å være. Terrorisme er kriminalitet. Kriger foregår mellom nasjoner og hærer. Motivasjonen bak terroren er særdeles kompleks.

But the worst thing about this slogan is that it hasn't worked to defeat terrorism. The so called "war" has created even more terrorism - as we have seen so tragically in Iraq. The State Department itself recently released a study showing that worldwide terrorism har increased 25 percent in 2006, including a 40 percent surge in civilian fatalties.
John Edwards, 2007

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Litt å tenke på for de som ønsker uhemmet innvandring av muslimer til Vesten.

Det viser seg (ikke uventet) at lederne for det groteske angrepet i India var britiske statsborgere.

Da kan vi altså forvente at terror i stigende grad vil ha sine røtter i Europa i tiden som kommer.

Spennende tider, men retorikken vil nok ikke endre seg,.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/india/3534784/Mumbai-attacks-Are-they-British.html

For de som hevder at dette må sees på som enkelthendelser (sic) så skulle man jo tro at med muslisk tilstdeværelse i India siden år 715, at integreringen hadde kommet lenger.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
AlexanderK skrev:
ØivindJ skrev:
Hvorfor det, egentlig?

Det er mitt liv og jeg har et ønske om å bruke det på det som betyr noe for meg, personlig.

Visst kunne (og har) jeg risikert livet for det jeg elsker å gjøre, og visst kunne jeg risikert livet for det som betyr all verden for meg.

Men å bare bli fratatt det på den mest meningsløse måte, hva kan være mere horribelt/meningsløst/bortkastet enn det?

Edit: Da spiller det en rolle om det er bevist, eller om det ikke var til å unngå.
Tja.. Livet er jo stort sett basert på tilfeldigheter, så om man tilfeldigvis blir knerta av en terrorist, er jo det kjedelig, men ikke noen stor overraskelse egentlig. Det er jo veldig sannsynlig at noe usannsynlig skjer.

Jeg skjønner veldig godt at noen blir terrorister. De risikerer livet for det de elsker, og visst risikerer de livet for det som betyr all verden for dem. Nemlig rettferdighet og motstand mot den vestlige verdens syn på livet og samfunnet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
AlexanderK skrev:
ØivindJ skrev:
AlexanderK skrev:
ØivindJ skrev:
Hvorfor det, egentlig?

Tja.. Livet er jo stort sett basert på tilfeldigheter, så om man tilfeldigvis blir knerta av en terrorist, er jo det kjedelig, men ikke noen stor overraskelse egentlig. Det er jo veldig sannsynlig at noe usannsynlig skjer.

Jeg skjønner veldig godt at noen blir terrorister. De risikerer livet for det de elsker, og visst risikerer de livet for det som betyr all verden for dem. Nemlig rettferdighet og motstand mot den vestlige verdens syn på livet og samfunnet.
Forstår du mennesker som i sitt hat dreper mennesker som ikke har noe med situasjonen å gjøre?

Jeg skjønner ikke dem og jeg skjønner ikke deg, hva vinner man på å drepe uskyldige mennesker?
Det er ikke motstandskamp man snakker om her, det er blind og meningsløs vold, og du forsvarer det.

Topp Bunn