AKG hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt klart AKG-fan! Kjøpte mine K701 for ni år siden, tror jeg. Husker at jeg betalte kr. 2.600 fra en nettbutikk, på et tidspunkt hvor Soundgarden solgte de for kr. 4.500...

    Mine brukes i kombinasjon med IsoTek EVO3 Aquarius / Hegel HD2 / Hegel HD11 / Burson Soloist i et uavhengig oppsett i "PC-kroken". Det virker som om AKG er det riktige valget for meg, for jeg har testet en del heftige modeller fra andre merker, uten å bli overbegeistret. Blant annet Audeze LCD 4 med Moon Audio DAC/forsterker på til sammen rundt 100 lapper, pluss strømrens og kabler til sikkert enda mer. Da konkluderte jeg med at mitt oppsett er mer enn bra nok... Jeg hadde også LCD 2 på hjemlån, men valgte å beholde K701. Grado GS1000i hadde jeg også på hjemlån - de låt absolutt greit i butikken, men ble en elendig match med Burson.

    En modell som kunne vært interessant å teste, er K712 PRO. De låter vel litt fyldigere enn mine, og jeg ser at de har gått bort fra "taggete" hodebånd, noe som bør være mer komfortabelt. Men det overrasker meg at de fortsatt bruker de elastiske strengene til fjæring av hodebåndet, for disse blir jo veldig slakke med tiden. Tror uansett ikke jeg trenger å vurdere noe dyrere en K712, når jeg tross alt ikke har blitt overveldet av en modell til 13-14 ganger prisen 8)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Har K701 og K550. Førstnevnte kommer jeg aldri til å kvitte meg med. Drives av Burson.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Mindre bass enn HD 700? Da er det for lite for meg. Men dealbreakeren for meg er det hodebåndpatenten. Funker ikke for skallen min.

    God lesning ellers, forøvrig!
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Har K240 DF og K280. Førstnevnte har fortsatt en stor stjerne hos meg, selv om jeg har mye annet spennende å lytte til. Det er noe befriende ved å lytte til en så jevn frekvensgang. Sistnevnte får musikken fra min ungdom til å høres ut som dengang, hvilket har sin egen sjarme.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Mindre bass enn HD 700? Da er det for lite for meg. Men dealbreakeren for meg er det hodebåndpatenten. Funker ikke for skallen min.

    God lesning ellers, forøvrig!
    De har bytta ut humpene nå! Takk :)
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Jeg var en tur på OHC for en stund siden og hørte på endel forskjellige hodetelefoner og en av de jeg likte best var AKG K712 pro.
    Har enda ikke fått kjøpt meg ett sett men de står høyt på lista for kjøp.
    Var veldig nær på å slenge meg med pp massdroppen som var akkurat. Men da hadde jeg akkurat kjøpt ett annet sett.
     

    Olmais

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2013
    Innlegg
    166
    Antall liker
    76
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ett sett K545 på kontorpulten som drives av en MF V90-HPA. Veldig fin kombinasjon. Har testet mye annet men ender tilbake til AKG. For spaserturen til og fra jobb har jeg ett sett K451. Den er helt suveren til portabelt bruk. Lett, god lyd og passelig godt isolert.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Har N60.
    Brukt mest til støyreduksjon på fly uten musikk. Meget behagelig å ha på (har ikke reist lenger strekning enn 3 timer med dem enda).
    God støyreduksjon, men det er den første av denne typen jeg har, så ingen sammenligningsgrunnlag.
    Lyden er helt grei, musikalsk og behagelig men ikke så bra som mine Beyerdynamic T 5 p.

    Interessant test her hvor de måler økt forvrenging (THD) når støyreduksjonen er på.
    AKG N60 NC: Review

    mvh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    K701 var min første ordentlig gode hodetelefon men det er og den hodetelefonen jeg har savnet minst etter å ha solgt den. Jeg mener det var en K701 hype på forumet for noen år siden.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har et par 551 og et par K240 Monitor 600 Ohm som sikkert er 20 år gamle. De siste ligger mest til "pynt" mens K551 brukes på terrassen med iPod touch og FiiO E11 Kilimanjaro 2 hodetelefonforsterker.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt K701 og K551, og har i dag kun K451 som "nød-headset". Likte veldig godt lyden av K701 og også K551 men de måtte vike plassen for de noe omstridte Nighthawk'ene. Kanskje ikke bare p.g.a lyden men også bærekomfort. Synes ikke AKG'ene er like komfortable. K451 synes jeg er helt OK og uslåelige til den prisen jeg ga (450,- på Telia (Netcom het det visst da)).
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    K701 var min første ordentlig gode hodetelefon men det er og den hodetelefonen jeg har savnet minst etter å ha solgt den. Jeg mener det var en K701 hype på forumet for noen år siden.
    Det stemmer. Men AKG sin produktutvikling har skuffet. En gang kjempet de om tronen, men nå driver de fremdeles og pusher forskjellige inkarnasjoner av 701-designet i en tid der en rekke andre produsenter har produkter av langt høyere klasse.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Husker fatter`n skulle kjøpe seg hodetelefoner, mens jeg kjøpte basketkort på triaden på lørenskog. Da han kom og plukket meg opp hadde han dratt til med et par til 2000,-. Syntes det var helt rått! Dette må vel ha vært i 1994/1995. Akg K500. Jeg bruker de nå, og de er jammen dønn strøkne :) I tillegg har jeg noen Grado til utebruk.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg solgte K701, ble aldri glad i dem.
    Nå har jeg bare 240MkII men jeg vil si jeg er fan likevel. :)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Hadde K701 en periode. Flott oppløsning og bredde i lydbildet, men litt for lite kraft nedover i frekvensene. Ble derfor solgt. Har nå Sennheiser HD598, som er temmelig bra til prisen. Blir å oppgradere etter hvert, men kan fint leve med HD598 en stund.
     

    holyman2084

    Medlem
    Ble medlem
    20.02.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har en formening om AGK K550? Ser de er på tilbud hos soundgarden til 1295 ,-

    Er på utkikk etter hodetelefoner til hjemmebruk på en Marantz pm7200ki med hodetelefonutgang. Lyden er selvsagt viktig, men viktigst av alt er komfort og at det er lang kabel/mulighet for å oppgradere kabel.

    edit, ser nå at det er fast kabel på disse...
     
    Sist redigert:

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Leser denne tråden og har lyst etterhvert å få testet AKG 7 serien og 8 serien.
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Har lenge hatt lyst på AKG men egentlig aldri vurdert K701. Men etter å ha lest hele testen så skjønner jeg jo at det ikke er noe vits! Det som ofte har blitt sagt om den er at den er veldig lys og at Q701 er bedre på det område.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    K712PRO er tuna mørkere og fyldigere i bassen enn 701
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    +6dB heving i det bass område. Hørte k712 på OHC som sagt tidligere og blei imponert av de. De stod med en Heimdall 2 kabel tilkoblet. Så jeg lo ganske godt av det! (dobbelt så dyr kabel som hp)
    men K712 husker jeg som favoritt fra den lytten sammen med noen grado hodefoner.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt noen AKG de 6-7 år jeg har "fordypet" meg i headfi. Startet med K701, utvidet med K702. Solgte etterhvert begge da jeg hadde mange andre hp etterhvert. Måtte så få en AKG igjen og da ble det K712 pro. Den likte jeg svært godt lydmessig spesielt i starten. Etter en stund synes jeg den manglet litt av åpenhet og klarhet jeg var vant med fra tidligere K701/702, men aller største problem med min K712 var at den hadde uakseptabelt mye knirk og knak ved aller minste bevegelse på hodet etc. Solge den da og kjøpte en Q701. Sistnevnte forenet det beste fra K701 og K712 uten noen ulemper. Q701 virker mye tightere mhp fysisk montering enn K712, vet ikke helt hvorfor min 712 hadde disse problemene. Antakelig uheldig med at en del av delene var produsert i gamle (slitte) støpeverktøy like før de ble utskiftet. Oppsummert; ekstremt godt fornøyd med Q701, den kan jeg med stor sikkerhet si aldri blir solgt...!
     
    Sist redigert:

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok du var uheldig med dine K712 - mine er minst like stabile og "knirkefrie" som K701. Men nå er det jo ikke akkurat den generelle byggekvaliteten som er styrken til noen av disse hodetelefonene. Jeg opplever mine modeller som ganske så like lydmessig, men med betydelig mer bunn i K712. Den største fordelen med sistenevnte vil jeg si er at de har gått bort fra det "taggete" og ukomfortable hodebåndet til K701.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Ja, byggekvalitet på Q/K701-702-712 er enkel som du sier, men likevel robust nok uten store problemer. Har hatt 5 stk 701/702/712, og kun 712 som hadde plastdeler som ikke satt tight sammen og da mye knirk. De andre kan også gi noe knirk, men helt bagatellmessig sammenlignet med den 712 jeg hadde. Og 712 ble kjøpt ny aldri åpnet før jeg fikk den! Jeg tok opp problemet med AKG som helt som forventet var helt ufortående til min "klage". Jeg måtte da bare selge de, og håper kjøperen ikke leser dette!!!!!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I studio hadde jeg to sett K701, men de ble solgt sammen med storparten av utstyret da jeg gav meg i studiobransjen. Privat har jeg i dag et sett K530 som jeg bruker på pc-en og et sett K490NC som jeg bruker når jeg er ute eller på reise. Savner fortsatt K701, så jeg tror nok jeg kommer til å kjøpe et sett av dem eller etterkommerne når jeg og min bror får satt sammen kjellerstudioet vårt. God nok headamp tror jeg at vi har, for de trenger virkelig det.
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Jeg lyttet til en AKG K550 forleden på en Hegel H12 dac.

    Jeg var ikke overbevist, men nå er jeg vant til ett annet oppsett, men selv mine Momentum leverer bedre mellomtone enn det jeg hørte, og spesielt luft og engasjement manglet. Men mer nøytral enn momentumene er de. Bass slam er ikke så tilstede, men så er de lukket, og det var jo merkbart. Men for 15-1600 kroner.. så er det jo en bra høretelefon.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kjøpt meg disse, men må skifte pre så jeg får brukt de. :)
    Tips til god pre til Doxa? Kravet er musikalsk og kvalitet.


    maxresdefault.jpg
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Har testet k701 for mange år siden og holdt nesten på å kjøpe de. Eneste grunnen til det var litt for lite bass. Så testet jeg K551 opp mot Momentum og andre dyrere varianter, men ingen spilte så åpent og korrekt som K551, alle de andre hadde en signatur i bass eller andre steder i frekvensområdet. I tillegg har K551 svært behagelig bærekomfort. Brukes ofte når jeg går tur, meget godt fornøyd!:)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    AKG Q701

    Ikke kjøpt noe forsterker til de enda og har ikke innganger på dac eller pre.
    Men måtte teste litt nå allikevel direkte på pc med spotify.

    Høres flott ut dette.
    Luftig og dynamisk med litt varme. Veldig luftig. En får fot også. :)
    Her sit en faktisk i salen på live opptak. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    AKG Q701

    Ikke kjøpt noe forsterker til de enda og har ikke innganger på dac eller pre.
    Men måtte teste litt nå allikevel direkte på pc med spotify.

    Høres flott ut dette.
    Luftig og dynamisk med litt varme. Veldig luftig. En får fot også. :)
    Her sit en faktisk i salen på live opptak. :)
    Ja, den er fin. Men den vokser godt med en ordentlig forsterker - får mer punch og dybde, bedre kontroll. Trenger ikke være dyrt, men de trenger litt fres for å være på sitt beste =)
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Hei! Må melde meg inn i denne klubben jeg og..
    Slo til på et pent brukt K712 Pro på Finn.
    Låter overraskende bra bare fra iPad, må forske litt på forsterker osv fremover.
    Noen anbefalinger som ikke koster allverdens?
    Kjøpt litt for å bruke i øvings og studio sammenheng hvor det er fint å høre kontrabassen min akustisk også.
    Fint med åpne hodetelefoner da.
    Låter over all forventning så langt..

    Kunne denne funke? Mulig å bruke som øvingsforsterker i tillegg og til å gjøre opptak.
    http://http://philjonesbass.com/product/bighead-mobile-headphone-amp-with-da-converter/



    Mvh J.O
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Hei! Må melde meg inn i denne klubben jeg og..
    Slo til på et pent brukt K712 Pro på Finn.
    Låter overraskende bra bare fra iPad, må forske litt på forsterker osv fremover.
    Noen anbefalinger som ikke koster allverdens?
    Kjøpt litt for å bruke i øvings og studio sammenheng hvor det er fint å høre kontrabassen min akustisk også.
    Fint med åpne hodetelefoner da.
    Låter over all forventning så langt..

    Kunne denne funke? Mulig å bruke som øvingsforsterker i tillegg og til å gjøre opptak.
    http://http://philjonesbass.com/product/bighead-mobile-headphone-amp-with-da-converter/



    Mvh J.O
    Bighead ser for så vidt grei ut, men vanskelig å vurdere, om den gir bedre lyd enn hodetelefonutgangen på iPad. Den er kun A/D-konverter, så iPad tilkobles analogt (hodetlf.utg -> AUX).

    Eneste portable alternativ jeg kan finne med tilsvarende funksjonalitet og pris er Apogee One (for Mac el. for iPad&Mac). Fordelen med denne er høy grad av integrasjon med iPad/Mac (iOS/MacOS), samt utvidet funksjonalitet, f.eks. D/A-konvertering (kan fungere som DAC/AMP for iPad/Mac).

    Ulempen i forhold til Bighead er betydelig kortere batteri-levetid (3t vs 8t), og jeg er usikker på, om Apogee One kan brukes til ren monitorering, dvs bare instrument inn og hodetelefon ut.

    Så Bighead er kanskje best i ren øvesituasjon, mens Apogee One er best i opptaksituasjon og i kombinasjon med iPad/Mac.

    Har ingen personlig erfaring med de to, så kan ikke bidra med mer enn ovenstående.

    ONE - USB Audio Interface/Microphone - Apogee Electronics
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Hei! Må melde meg inn i denne klubben jeg og..
    Slo til på et pent brukt K712 Pro på Finn.
    Låter overraskende bra bare fra iPad, må forske litt på forsterker osv fremover.
    Noen anbefalinger som ikke koster allverdens?
    Kjøpt litt for å bruke i øvings og studio sammenheng hvor det er fint å høre kontrabassen min akustisk også.
    Fint med åpne hodetelefoner da.
    Låter over all forventning så langt..

    Kunne denne funke? Mulig å bruke som øvingsforsterker i tillegg og til å gjøre opptak.
    http://http://philjonesbass.com/product/bighead-mobile-headphone-amp-with-da-converter/



    Mvh J.O
    Bighead ser for så vidt grei ut, men vanskelig å vurdere, om den gir bedre lyd enn hodetelefonutgangen på iPad. Den er kun A/D-konverter, så iPad tilkobles analogt (hodetlf.utg -> AUX).

    Eneste portable alternativ jeg kan finne med tilsvarende funksjonalitet og pris er Apogee One (for Mac el. for iPad&Mac). Fordelen med denne er høy grad av integrasjon med iPad/Mac (iOS/MacOS), samt utvidet funksjonalitet, f.eks. D/A-konvertering (kan fungere som DAC/AMP for iPad/Mac).

    Ulempen i forhold til Bighead er betydelig kortere batteri-levetid (3t vs 8t), og jeg er usikker på, om Apogee One kan brukes til ren monitorering, dvs bare instrument inn og hodetelefon ut.

    Så Bighead er kanskje best i ren øvesituasjon, mens Apogee One er best i opptaksituasjon og i kombinasjon med iPad/Mac.

    Har ingen personlig erfaring med de to, så kan ikke bidra med mer enn ovenstående.

    ONE - USB Audio Interface/Microphone - Apogee Electronics
    Takk for svar.
    Kanskje det blir to løsninger.. En for kritisk/kose lytting og for mere arbeids situasjoner.
    Uansett gøy med nye hodetelefoner.
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Med ett par AKG K 242 HD får jeg vel meldte meg på her. :)
    Men de blir dessverre ikke brukt etter at Audioquest Nighthawk kom i hus.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vekker en sovende tråd med et sett K712 PRO 8)

    6-IMG_7223.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn