AES/EBU 110/75 ohm?

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Trodde en AES/EBU XLR alltid var 110 ohm. Men ser CHord har sine AES/EBU på 75ohm. Trodde 75ohm var forbeholdt BNC/spidf. Noen som vet?
Håper at det kan være feil skrevet, muligens bare kopiert info fra bnc kabelen deres.
 
Sist redigert:

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
En nyere AES/EBU standard tillater både 75ohm (coax) og 110 ohm twisted pair (XLR).
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Fant ut at CHord hadde gått litt egne veier. Kabelen de har er ca 50ohm noe de selv mener er det beste!?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er kanskje en del av det som tydeligvis er deres nye policy, å gi blaffen i etablerte standarder og/eller selge slangeolje.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Chord er vel ikke akkurat kjent for det hvis jeg oppfattet deg korrekt:)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg har alltid sett på Chord som et seriøst og skikkelig firma om enn noe traust. Når de nå har begynt å selge grisedyre ethernet kabler havnet de straks på min Tulling Liste.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.941
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
På min tullingliste også,synd at en seriøs kabelleverandør begynner å tulle slik :confused:

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.830
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.392
Antall liker
721
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Jeg har alltid sett på Chord som et seriøst og skikkelig firma om enn noe traust. Når de nå har begynt å selge grisedyre ethernet kabler havnet de straks på min Tulling Liste.
mange der da? Det er merker der ute som har lagd dyre kabler i årevis, også ethernet
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.830
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min liste er ihvertfall ganske lang. Egentlig burde vi skille mellom nutcases som muligens selv tror på sprøytet sitt og sjarlataner som sprøyter ut pseudoteknikk mot bedre vitende. Krabater som Coconut Audio, Machina Dynamica og PWB Electronics er surrealistisk ironi eller hinsides redning, avhengig av hvordan man ser på dem. Derimot er det et antall "velrenommerte" produsenter av "referansekabler" som hører hjemme på den andre listen, den som Chord meldte seg på med styrke da de lanserte den ethernet-kabelen til 15700 og bekrefter med en 50-ohms AES/EBU-kabel nå.

Den første gruppen har i det minste en viss underholdningsverdi, jfr stilling ledig-annonsen hos Coconut Audio:

Salesman
If you work for us, you will get no payments whatsoever, instead you will lose money. But you will get something better, heavenly eargasms!

We will send you a cable that you will install into your audio system, your job is to burn in this cable for many months until it reaches top performance, listen to it as much as you like, and learn how it sounds like. Then it's time for you to find a buyer for this cable, all of this money goes to Coconut-Audio. After the cable is sold, you ship it to the buyer using your own money.

This is where the amazing thing happens, we will send you another cable, a better cable! The process repeats again until you sell that one too, and the one after that. Eventually you are using our best cable in your system, after you sell that one, we will send you another one. This means that you will own a Coconut-Audio cable in your system the rest of your life, for the cost of shipping.

Rules

This job is only open to honest audiophiles. Businessmen or other dishonest people are NOT allowed.

To work for us you need to be a Coconut-Audio customer and have submitted a review to us to show that you can hear the improvements.
På den andre siden, den dyreste "AES/EBU"-kabelen til Chord har ingen oppgitt impedans i det hele tatt. Ikke så rart, når den er bygget opp av to mikro-coaxer som er tvinnet sammen. Da er formodentlig den karakteristiske impedansen mellom lederne bortimot uendelig, ihvertfall hvis skjermene er jordet. Det ser ut til å være samme mikro-coaxer som i Ethernet-kabelen. De coaxene er opprinnelig ment brukt til endoskopi fra produsentens side. Et sted inni dette ligger et tydelig "Up yours" fra Chord til kundene. ;)

http://www.chord.co.uk/product/chord-sarum-tuned-aray-aesebu/
 
Sist redigert:
Topp Bunn