Høyttalere Adyton Imagic 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg syns Piega Coax 711 er de beste høyttalerne de har på Duet i Oslo. Det er høyttalere som koster 170 løk men tegner opp et solid lydbilde og er altspisende..Jeg har stått på scenen på Sentrum Scene, kulturkirken Jakob og andre steder i korsammenheng og Piegaene er som Kulturkirken Jakob, en kirke med øleim.

    Det er lenge siden jeg har hørt Adyton høyttalere, men Geir Fredriksens kreasjoner er noe helt annet med holografi av en annen verden, dynamikk og sofistikert luksus hvor høyttalerne forsvinner helt i et superkontrollert fjellstøtt dynnamisk superdetaljert lydbilde. Alt dette uten å miste musikalsk varme. Dette er nok mer sportsbil ish.
    Master One er klart bedre enn Coax 711, på alle områder, har hørt dem på samme anlegg, alt likt... jeg liker dem vesentlig bedre, men dobbel pris
    Well Coax 711 er de beste i pisklassen, tror jeg :)
    Og vesentlig enklere med rom og plassere
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.146
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Takk for at du dreide tråden til topic igjen Leikis Lyd!
    Det finnes en egen Piega vennetråd der det tema kan tas tenker jeg.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Det er vel Peerless TG9FD som sitter i Imagic 1.5
    Jeg har snakket mye med Geir Tømmervik om disse, både iMagic 1.6 og 2.0 samt Silver signature serien. Det er umulig å få ut av Geir hvilke faktiske elementer som er brukt, men jeg har et klart inntrykk av at dette er i det minste tungt modifiserte elementer, så jeg tror ikke det er mulig å gå i butikken og få tilsvarende... En annen ting er jo at Geir Fredriken har brukt hele livet sitt på å komme frem til konstruksjonen, så det er vel mere enn middels kompleks oppbygning på alle plan her.... ordet Geni sitter løst på Oslo HiFi center når Geir Fredriksen nevnes.

    Spesielt snakkes det om Geniforklaring når den spesielle transmisjonslinjen på iMagic 1.5 og iMagic reference nevnes... spesielt at både bassene og fulltonelinjen sitter delvis i samme transmisjonslinje
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Ville bare i formere dere om at det nå har kommet
    en ny generasjon Adyton Imagic.
    Første sending har vel ankommet OHC, så vidt
    Jeg kan forstå.😀

    Ellers får dere ha en riktig god Jul!
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det er vel Peerless TG9FD som sitter i Imagic 1.5
    Jeg har snakket mye med Geir Tømmervik om disse, både iMagic 1.6 og 2.0 samt Silver signature serien. Det er umulig å få ut av Geir hvilke faktiske elementer som er brukt, men jeg har et klart inntrykk av at dette er i det minste tungt modifiserte elementer, så jeg tror ikke det er mulig å gå i butikken og få tilsvarende... En annen ting er jo at Geir Fredriken har brukt hele livet sitt på å komme frem til konstruksjonen, så det er vel mere enn middels kompleks oppbygning på alle plan her.... ordet Geni sitter løst på Oslo HiFi center når Geir Fredriksen nevnes.

    Spesielt snakkes det om Geniforklaring når den spesielle transmisjonslinjen på iMagic 1.5 og iMagic reference nevnes... spesielt at både bassene og fulltonelinjen sitter delvis i samme transmisjonslinje
    Geir Tømmervik er selger og tjener penger på å skape mystikk og myter rundt egne produkter (og konstruktør). Jeg har hørt den mannen si så mye BS at jeg ville tatt alt som kommer fra den munnen med en stooor klype salt. Vedder på at det er standardelementer som står i der, selv om konstruksjonen kanskje ikke er helt standard. Hvis konstruktøren sier at det ikke er standard så er jeg tilbøyelig til å tro på det, men selgeren er selger.

    Må forøvrig legge til at det jeg har hørt av iMagic låter veldig bra. Er også nysgjerrig på de nyere konstruksjonene fra Fredriksen under eget merke.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Det er vel Peerless TG9FD som sitter i Imagic 1.5
    Jeg har snakket mye med Geir Tømmervik om disse, både iMagic 1.6 og 2.0 samt Silver signature serien. Det er umulig å få ut av Geir hvilke faktiske elementer som er brukt, men jeg har et klart inntrykk av at dette er i det minste tungt modifiserte elementer, så jeg tror ikke det er mulig å gå i butikken og få tilsvarende... En annen ting er jo at Geir Fredriken har brukt hele livet sitt på å komme frem til konstruksjonen, så det er vel mere enn middels kompleks oppbygning på alle plan her.... ordet Geni sitter løst på Oslo HiFi center når Geir Fredriksen nevnes.

    Spesielt snakkes det om Geniforklaring når den spesielle transmisjonslinjen på iMagic 1.5 og iMagic reference nevnes... spesielt at både bassene og fulltonelinjen sitter delvis i samme transmisjonslinje
    Geir Tømmervik er selger og tjener penger på å skape mystikk og myter rundt egne produkter (og konstruktør). Jeg har hørt den mannen si så mye BS at jeg ville tatt alt som kommer fra den munnen med en stooor klype salt. Vedder på at det er standardelementer som står i der, selv om konstruksjonen kanskje ikke er helt standard. Hvis konstruktøren sier at det ikke er standard så er jeg tilbøyelig til å tro på det, men selgeren er selger.

    Må forøvrig legge til at det jeg har hørt av iMagic låter veldig bra. Er også nysgjerrig på de nyere konstruksjonene fra Fredriksen under eget merke.
    Jeg er enig i at Geir Tømmervik kan bruke en del store ord innimellom, det er blitt sagt om elementene til iMagic Silver Signature at hvert element koster like mye som bass elementene i noen store Martin Logan subwoofere (husker ikke hvilken modell) og det synes jeg høres ut som en god ”17. Mai tale”.

    Vanskelig for meg å si noe med troverdighet om dette men elementene i iMagic Silver Signature ser ut som Fountek FE85 eller FR88ex, ikke spesielt dyre elementer, men det kan selvfølgelig være de er tweaket hardt, og at det kan være spesial serier levert fra Fountek... men det må vel da være fountek som benyttes her
    https://www.parts-express.com/fountek-fr88ex-3-neodymium-full-range-speaker-driver--296-719

    I min naivitet har jeg vanskelig å forstå hvorfor det for eksempel ikke kan lages en ny generasjon iMagic 1.5 basert på den serien fra Fountek ....
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Att en konstruktør i lille Norge som kun lage noen få par ht, skal få de til å modifisere sterkt tviler jeg på.
    Var jo på besøk hos Seas, der sa de da att for å gjøre slikt må de opp i store serier.
    Ble vel også avslørt for en del år til bake att hr Tømmervik kom med påstander om att ht var spesiallaget med deres spesifikasjoner.
    De driver butikk, de liker å lage myter rundt produktene sine, men for meg og sikkert flere faller det feil ut.
    De ønsker jo å fremstå som om att dette koster skjorta (noe det gjør) men flaut å si att delekostnadene er ganske små.
    Da EC cd spilleren kom var det ikke mye delekostnader der heller. Men det skal tjenes penger.
    De må ha så høye priser for att mannen i Trondheim skal få til salt, som sagt det er jo ikke voldsomt mange han selger i året.
    Har også fått høre att Fredriksen sier at større en 12" basser ikke klarer å henge med i bassen, dette er jo rent vås.
    Dette kom fra en ihuga Fredriksen tilhenger. Dette ble sitert av vedkommende. ht er bra de men det får være grenser til påstander.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Har også fått høre att Fredriksen sier at større en 12" basser ikke klarer å henge med i bassen, dette er jo rent vås.
    Dette kom fra en ihuga Fredriksen tilhenger. Dette ble sitert av vedkommende. ht er bra de men det får være grenser til påstander.
    Så det er greit å basere seg på rykter og "jeg har blitt fortalt at..."?? Typisk sentralen.............
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje greit å roe ned tonen litt her nå, eller være litt mer saklig. Jeg er forøvrig enig med Viking i at rykter og såkalte påstander blir litt feil å fremsette. Jeg ser forøvrig ikke hvorfor dette er noe typisk for HFS, folk kommer med diverse påstander overalt, ikke bare her på Sentralen.

    Uansett, la oss holde oss til fakta og seriøs diskusjon.

    Mvh
    Høvdingen
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Ville bare i formere dere om at det nå har kommet
    en ny generasjon Adyton Imagic.
    Første sending har vel ankommet OHC, så vidt
    Jeg kan forstå.������

    Ellers får dere ha en riktig god Jul!
    God Jul!

    De står å spiller nå!
    Jeg tilbragte tre timer med Geir og dem i går. Fine saker! Mulig dem havner på furterommet mitt ;D
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ville bare i formere dere om at det nå har kommet
    en ny generasjon Adyton Imagic.
    Første sending har vel ankommet OHC, så vidt
    Jeg kan forstå.������

    Ellers får dere ha en riktig god Jul!
    God Jul!

    De står å spiller nå!
    Jeg tilbragte tre timer med Geir og dem i går. Fine saker! Mulig dem havner på furterommet mitt ;D
    Hvilke modeller snakker vi om?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Spiller bra de der :D
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Flotte ting dette, åpenbart slankere enn Silver Signature, er det kanskje også mindre elementer her?
    Førsteinntrykk, spiller de bedre enn silver signature?

    Jeg synes dog alle Adyton sine line-source lider av mere eller mindre det samme syndromet med et noe høyt lydbilde, funker ikke 100% for meg men det er kun min subjektive mening, men .... det er vanvittig gode høyttalere.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Flotte ting dette, åpenbart slankere enn Silver Signature, er det kanskje også mindre elementer her?
    Førsteinntrykk, spiller de bedre enn silver signature?

    Jeg synes dog alle Adyton sine line-source lider av mere eller mindre det samme syndromet med et noe høyt lydbilde, funker ikke 100% for meg men det er kun min subjektive mening, men .... det er vanvittig gode høyttalere.
    Slankere eller dyper? - eller slankere og dypere?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    De er vel kun 8cm brede :)
    Flotte ting dette, åpenbart slankere enn Silver Signature, er det kanskje også mindre elementer her?
    Førsteinntrykk, spiller de bedre enn silver signature?

    Jeg synes dog alle Adyton sine line-source lider av mere eller mindre det samme syndromet med et noe høyt lydbilde, funker ikke 100% for meg men det er kun min subjektive mening, men .... det er vanvittig gode høyttalere.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Er det noen som vet hvordan iMagic 1.5 ser ut innvendig?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er vel Peerless TG9FD som sitter i Imagic 1.5
    Jeg har snakket mye med Geir Tømmervik om disse, både iMagic 1.6 og 2.0 samt Silver signature serien. Det er umulig å få ut av Geir hvilke faktiske elementer som er brukt, men jeg har et klart inntrykk av at dette er i det minste tungt modifiserte elementer, så jeg tror ikke det er mulig å gå i butikken og få tilsvarende... En annen ting er jo at Geir Fredriken har brukt hele livet sitt på å komme frem til konstruksjonen, så det er vel mere enn middels kompleks oppbygning på alle plan her.... ordet Geni sitter løst på Oslo HiFi center når Geir Fredriksen nevnes.

    Spesielt snakkes det om Geniforklaring når den spesielle transmisjonslinjen på iMagic 1.5 og iMagic reference nevnes... spesielt at både bassene og fulltonelinjen sitter delvis i samme transmisjonslinje
    Geir Tømmervik er selger og tjener penger på å skape mystikk og myter rundt egne produkter (og konstruktør). Jeg har hørt den mannen si så mye BS at jeg ville tatt alt som kommer fra den munnen med en stooor klype salt. Vedder på at det er standardelementer som står i der, selv om konstruksjonen kanskje ikke er helt standard. Hvis konstruktøren sier at det ikke er standard så er jeg tilbøyelig til å tro på det, men selgeren er selger.
    Geir har utelukkende gitt meg gode råd, og ved flere anledninger spart meg for betydelige summer.
    Vi er forøvrig intelligente folk og kan benytte egne ører til å bedømme
    Ble litt nysgjerrig her på hva slags "summer" Tømmervik har spart deg for. Han har i og for seg spart meg også for noen summer, men det var fordi jeg valgte å avstå fra å kjøpe noe som helst.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Geir Tømmervik er selger og tjener penger på å skape mystikk og myter rundt egne produkter (og konstruktør). Jeg har hørt den mannen si så mye BS at jeg ville tatt alt som kommer fra den munnen med en stooor klype salt. Vedder på at det er standardelementer som står i der, selv om konstruksjonen kanskje ikke er helt standard. Hvis konstruktøren sier at det ikke er standard så er jeg tilbøyelig til å tro på det, men selgeren er selger.
    Geir har utelukkende gitt meg gode råd, og ved flere anledninger spart meg for betydelige summer.
    Vi er forøvrig intelligente folk og kan benytte egne ører til å bedømme
    Ble litt nysgjerrig her på hva slags "summer" Tømmervik har spart deg for. Han har i og for seg spart meg også for noen summer, men det var fordi jeg valgte å avstå fra å kjøpe noe som helst.
    Det første rådet jeg fikk fra Geir var å ikke kjøpe nye høyttalere, da han mente mine Duntech PCL-15 er klassikere .... deretter har han spart meg for mye penger ved at jeg har kunnet komme til hi-end rommet og høre på musikk så mye jeg vil ... for deretter å finne ut at han hadde rett, Duntech PCL-15 har så mye musikk glede i seg ... at jeg har avstått fra Adyton iMagic racet ....

    Geir har fått meg til å forstå hvor mye man kan få ut av et moderat anlegg, det er nok ikke det som var hans målsetning, men det er hva jeg har oppnådd med uendelig mange demoer hos OHC ;D bl.a hele Adyton range'n fra iMagic 1.60 til 2.0, Silver Signature 1.6 og 2.0 og iMagic Reference .... iMagic er vanvittig bra, men det er ikke min retning .... de har ikke magi'en til en mini-monitor. (p.s. Det er min subjektive oppfatning etter å ha hørt alt som er å oppdrive av Adyton)

    Jeg har en kamerat som har brukt betydelige summer på Adyton og Burmester og Avid, respekterer dette fullt ut... vanvittig bra anlegg, men jeg gjør ikke det samme da vi er ute etter forskjellige ting :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Takk for utdypende svar. Tømmervik skremte meg bort ved at han snakket negativt om alt jeg hadde fra før. Noe hadde han rett i, noe ikke. Men uansett ble jeg ganske muggen. Det tjente Stereofil ganske mye på. :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Takk for utdypende svar. Tømmervik skremte meg bort ved at han snakket negativt om alt jeg hadde fra før. Noe hadde han rett i, noe ikke. Men uansett ble jeg ganske muggen. Det tjente Stereofil ganske mye på. :)
    Tror det kan være litt "skylapper" hos OHC innimellom, alt de ikke selger er fryktelig dårlig..... (med unntak av Duntech)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Et litt morsomt poeng er at de senere har begynt å selge noe av det "dårlige" utstyret selv. ;)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Et litt morsomt poeng er at de senere har begynt å selge noe av det "dårlige" utstyret selv. ;)
    Med fare for ny derailing: Noe spesielle produkter du tenker på her?
    Tidligere har Ayre tidligere har blitt benevnt som bortimot ubrukelig av gutta på OHC, nå selger de det .... men kanskje det er blitt mye bedre nå ....
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.776
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    OHC er størst på high-end i NordEuropa og får sannsynligvis støtt og stadig forespørsler fra aktører som ønsker sine produkter vist frem i Dronning Mauds gate. Man kan ta feil av produkter som man trodde var dritt, men som plutselig sitter som ei kule på kef høyttalere for eksempel.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Et litt morsomt poeng er at de senere har begynt å selge noe av det "dårlige" utstyret selv. ;)
    Med fare for ny derailing: Noe spesielle produkter du tenker på her?
    Tidligere har Ayre tidligere har blitt benevnt som bortimot ubrukelig av gutta på OHC, nå selger de det .... men kanskje det er blitt mye bedre nå ....
    Jeg tenkte også på Focal, som nå for enkelte produkters vedkommende selges som "markedets beste".
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    OHC er størst på high-end i NordEuropa og får sannsynligvis støtt og stadig forespørsler fra aktører som ønsker sine produkter vist frem i Dronning Mauds gate. Man kan ta feil av produkter som man trodde var dritt, men som plutselig sitter som ei kule på kef høyttalere for eksempel.
    Ja, OHC kan velge og vrake på øverste hylle, hva de vil selge, det er nok mye de må takke nei til rett og slett fordi de ikke kan ta inn "alt"
    Nå sies det også fra OHC at Joachim Gerhard fortalte dem at hans høyttalere aldri har lått bedre enn hos OHC.....
    (ooops, sorry, skal aldri mere nevne Audio Physic i denne thread'en)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.776
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Fikk en demo hos Tømmervik i dag på Adyton Gracili høyttalere på bildet. Beste lyd jeg har hørt på leenge, åpent og behagelig og stort uten å bli superpågående. Kan stilles inn for å passe ører og rom etter individuell smak. Det låter så bra at jeg forstår ikke hvorfor man skal kjøpe høyttalere som er dyrere enn dette. Da må man være blodfan av Black Debatt og liknende for å kjøpe noe annet i samme prisklasse eller dyrere. For herligheten koster det 10 lavtlønnsyrke månedslønninger etter skatt inkludert goodwill i forhold til en god basskasse. Det kommer også superdiskant som kan settes på vanlige mer edruelige høyttalere fra samme kanten. Adyton is back.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    OHC er størst på high-end i NordEuropa og får sannsynligvis støtt og stadig forespørsler fra aktører som ønsker sine produkter vist frem i Dronning Mauds gate. Man kan ta feil av produkter som man trodde var dritt, men som plutselig sitter som ei kule på kef høyttalere for eksempel.
    Ja, OHC kan velge og vrake på øverste hylle, hva de vil selge, det er nok mye de må takke nei til rett og slett fordi de ikke kan ta inn "alt"
    Nå sies det også fra OHC at Joachim Gerhard fortalte dem at hans høyttalere aldri har lått bedre enn hos OHC.....
    (ooops, sorry, skal aldri mere nevne Audio Physic i denne thread'en)
    Beklager avsporing, men jeg hørte det samme om Dieter Burmester, han hadde vistnok aldri hørt hans utstyr bedre enn på OHC, men dette var alstå ifølge Geir Tømmervik ...

    Men Geir spilte altså en Gang Pink Floyd The Wall i high end rommet med iMagic 2.0... jeg mener det var med Burmester 001, mono koblede Burmester 956 og Burmester S8 sub. Mulig det var en Wadia DAC med i bildet også, husker ikke helt; Det var i kjent stil kabler til mer enn Kr 10,- her ;)

    Det var så vanvittig inn i granskaugen at jeg spurte ham hvor han hadde fått tak i den masteringen av The Wall ... Roger Waters var der så til de grader tilstedeværende ..... Neida, det var standard, digitalisert Vinyl :eek:

    Kan ikke huske å ha vært med på noe lignende, selv Kef Muon, Audiovector R11, Piega MLS, McIntosh XRT 2.1K har ikke vært i nærheten av det sjokket jeg fikk den gangen.... men da hadde også Geir et strømfilter på størrelse med en liten Huynday ....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn