Adyton Forsterkere

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Ønsker å starte en streng der vi kan dele våre erfaringer og kunnskap med Adyton forsterkere.
Har personlig Cordis 2 og Modus reference XT med nyeste strømforsyning. Cordis 2 er den råeste forsterkeren jeg har vært borti, utklasser både CJ350SA, Krell kav 400, DPa1s og A1b ved bruk på ML Summit og CLS.Cordis 2 har en utrolig dynamikk og er utømmelig hva gjelder krefter samt en kontroll på bassen som er det beste jeg har vært borti, CLS`ene får virkelig frem hele sitt potensiale Trodde ikke det gikk an å spille høyt på CLS før jeg fikk denne forsterkeren, de spiller så høyt som 100dB nå, noe som tidligere var utenkelig. Har også testet Cordis 1.6, også en utrolig bra forsterker.
Modus synes jeg er helt i toppklasse, men har ikke fått testet den mot dyrere forforsterkere.

Håper det er flere som vil dele sine erfaringer med Adyton.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.983
Antall liker
6.201
Jeg har bare hørt cordis 1.8, og det fikk fram entusiasten i meg, for å si det sånn.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg har hørt Cordis 1.8 på ett sett med Aural. Det røkka bra på rett sted!

Superb transient og utkling! Og for en nydelig klang!!!
Øksehuggene på plata til Waters var rett og slett dritrealistiske!!! Jeg skvatt høyt!
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Har prøvd Cordis 3B på JMlab Alcore. For å si det sånn, det var ikke mer å hente på høyttalerne. Beste forsterker jeg har hatt i hus.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Er ikke 3B den med aktiv bias, via pot?
Og den Forsell Reference ble basert på?

Som jeg forøvrig har hørt.
Beste ampen på kloden til å høgge ut trommesett fra noen høyttaler!!!
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Har lest flere plasser at Forsell Reference er 2 stk. Cordis 1.6 brokoblet i samme chassis. Om dette stemmer vet jeg ikke da jeg ikke har undersøkt innmaten i en selv.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det tror jeg er feil.
Mener det var 3B som var utgangspunktet for denne.
Den heter forresten Forsell The Statement... ;)

Kretsløsningen finnes forresten og i noen amper som heter Oasis... Fra HDL
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Er ikke 3B den med aktiv bias, via pot?
Og den Forsell Reference ble basert på?
Jeg fikk beskjed av eier at det var samme forsterker som Forsell The Statement amplifier, som var "Class A recommended" av Stereophile. Den var i hvert fall satans tung å drasse på.
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Vennligst kom ned på det aktuelle nivå. Hyggelig å få kjennskap til den virkelig store The Statement. Men er det noen som har erfaringer med de vanlige dødelige (Modus, cordis 1.6, 1.8, 2.0.)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Har en Adyton Opera (Klasse A 60W integrert forsterker). som jeg er strålende fornøyd med. Denne har en gjennomsiktighet og klang som få andre forsterker jeg har hørt, og har også evnen til å spille glimrende selv på lave volumer. Regner med dette har sammenheng med at den spiller i ren klasse A. Byttet ut en Krell KAV 300i til fordel for denne.

Den har også forbausende mye krefter.Jeg bruker den til å drive to Respons Grande med Passive Subber. Dette går helt greit, og disse er jo regnet for å være svært sultne, selv om jeg godt kunne tenkt meg mer reserver av og til. Men til daglig bruk av musikk og film låter dette glimrende. Har svært lyst til å skaffe meg et Cordis sett etterhvert eller evt. en Forsell, men har ikke råd til det nå. (sistnevnte er heller ikke god å få tak i, eneste jeg kjenner til som har denne ser ikke ut til å ha planer om å bytte den ut). Vet ikke om så mange andre alternativer som vil gi meg det jeg ser etter.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Det tror jeg er feil.
Mener det var 3B som var utgangspunktet for denne.
Den heter forresten Forsell The Statement...  ;)

Kretsløsningen finnes forresten og i noen amper som heter Oasis... Fra HDL
Mye mulig du har rett. Jeg vet bare at det står endel på nettet om akkurat dette og jeg har ikke sett noen avkrefte påstanden om at det er 2x1.6 =3b=Statement
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hmm..
Kanskje noen kan komme med endelig korreksjon da?
Er ikke skråsikker selv.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Ta en titt på bildene av anlegget til "johnnybgood" under "hi-fi anlegg". Det spiller forøvrig bra... ::)
Mener at forsell-the-statement ble produsert av adyton og tweeket av doktoren?

Har selv hatt cordis 1.6 og var meget godt fornøyd med denne. Et lite irritasjonsmoment for sarte ører kan imidlertid være viftestøy...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.287
Antall liker
16.318
Sted
Østfold
Vennligst kom ned på det aktuelle nivå. Hyggelig å få kjennskap til den virkelig store The Statement. Men er det noen som har erfaringer med de vanlige dødelige (Modus, cordis 1.6, 1.8, 2.0.)  
1.8 koster vel 100k, mens 3b hadde en pris på 125k. Det er vel ikke så langt unna?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Joda, det er Cordis i moddet form, det er det, men hvilken model, det er noe annet.

Grunnet 3B sin tendens til å "drifte" i bias tror jeg dette ble faset ut i The statement, akkurat hvordan husker jeg ikke da.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.287
Antall liker
16.318
Sted
Østfold
Statement skal være 3B-basert, og etter hva jeg har hørt skal den elektriske siden av forsterkeren ikke være veldig modifisert.
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Cordis 1,6 signature på 90-tallet. Imponert over lyden i demorommet hos OHC. Naboen kjøpte denne, men den ga aldri de STORE opplevelsene der. Tror det kom av elektronikken rundt(linjetrinn etc). Nakamichi amp 1 hadde mer trøkk nedover husker jeg. Senere ble cordis 1,6 byttet ut med Meridian 505 monoblokker. Disse hadde større rom/dybde og ga generelt et bedre lydbilde.

Har senere opplevd 2 stk integrerte forsterke med bedre lyd enn de som er nevnt over.


stereo
 

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
177
Antall liker
17
Adyton bygges av en kar fra Hell ??? i Trøndelag   ;D. Vedkomne kommer fra det "tidligere" Adyton.
Men om det finnes andre på eier siden vet jeg ikke.
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Joda, det er Cordis i moddet form, det er det, men hvilken model, det er noe annet.

Grunnet 3B sin tendens til å "drifte" i bias tror jeg dette ble faset ut i The statement, akkurat hvordan husker jeg ikke da.
Det er en Cordis 3B Signature i moddet utgave og med en totalt forskjellig innpakning.
 

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
99
Antall liker
0
Når Adyton gikk konkurs i 1998? kjøpte OHFC opp varemerket og restlageret som for det meste bestod av "nesten" ferdige 3B Signature, og masse deler og print. Det forklarer hjemmesiden, og også de andre produktene (Ontech-dac'en og andre) som kommer med Adyton navn

De 3B Signature som var igjen ble solgt rundt i Hi-Fi Center kjedens butikker (OHFC og Kjeden var samme da) Mens de fleste ble kjøpt opp i små partier av Dr. Forsell for salg i Statene. Dr. Forsell hadde ikke råd til å kjøpe alle i en batch:)

De delene som var igjen er basisen for Cordis 1.8 som selges i dag.

Ut fra hva jeg har hørt var å selge 3B signature til rett over 100K et rent tapsprosjekt som kun var mulig grunnet konkursen.
Til sammenligning tror jeg ikke du får kjøleribbene til 3B Signature inn i den "lille" boksen til Cordis 1.8.

3B Signature var en oppgradert 3B med hurtigere og større PSU + at de økte antall utgangstransistorer fra 35(?) til 48!!!(?)
Cordis 1.6 Signature hadde til sammenligning "kun" 12 transistorer per kanal
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Det ryktes at det kommer en ny versjon av Cordis 1.6, denne kommer sannsynligvis til å koste ca halvparten av det 1.8 koster idag.....
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Når Adyton gikk konkurs i 1998? kjøpte OHFC opp varemerket og restlageret som for det meste bestod av "nesten" ferdige 3B Signature, og masse deler og print.  Det forklarer hjemmesiden, og også de andre produktene (Ontech-dac'en og andre) som kommer med Adyton navn

De 3B Signature som var igjen ble solgt rundt i Hi-Fi Center kjedens butikker (OHFC og Kjeden var samme da) Mens de fleste ble kjøpt opp i små partier av Dr. Forsell for salg i Statene. Dr. Forsell hadde ikke råd til å kjøpe alle i en batch:)

De delene som var igjen er basisen for Cordis 1.8 som selges i dag.

Ut fra hva jeg har hørt var å selge 3B signature til rett over 100K et rent tapsprosjekt som kun var mulig grunnet konkursen.
Til sammenligning tror jeg ikke du får kjøleribbene til 3B Signature inn i den "lille" boksen til Cordis 1.8.

3B Signature var en oppgradert 3B med hurtigere og større PSU + at de økte antall utgangstransistorer fra 35(?) til 48!!!(?)
Cordis 1.6 Signature hadde til sammenligning "kun" 12 transistorer per kanal
Mine to Statements som er kjøpt secondhand er fra en serie som blei solgt hos "asylet" og satelittbutikkene 2000/2001. Dette sier vel kanskje noe om at også doktoren hadde problemer ettersom "asylkjeden" kjøpte opp/omsatte noen noen titalls forsterkere av denne fortreffelige forsterkeren!!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det ryktes at det kommer en ny versjon av Cordis 1.6, denne kommer sannsynligvis til å koste ca halvparten av det 1.8 koster idag.....
Namme!
Håper den blir lik originalen og ikke "S" utgaven da... Synes den var litt for klinisk jeg.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Hvem er det som er  eier av Adyton, mon tro?  ;)

http://www.adyton.no/
Tømmervik har i allefall pumpet inn en uviss mengde kapital for å få i gang produksjonen og har vel med dette kontroll både på pris og å forhandlersiden.
Sikkert ingen dum investering. ;)
Morty
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Kva effekt har forresten Adyton Cordis 1.6 signature?
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
kjetinho skrev:
Kva effekt har forresten Adyton Cordis 1.6 signature?
Modellen før signature yter 2x150W i 8ohm, 1%THD.
 

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
384
Antall liker
7
hei,

jeg har to stk. cordis 1,5 symphonic series (bi-amp) og en modus. høytalerene er et par gamle merlin exl 1+1, kabler er wireworld eclipse. synes dette fungerer ok, spiller ganske varmt, nesten litt rør.

mvh

-morten-
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei Adyton venner.

Jeg har en gammel tynn sak.. En Adyton Symphonical series 1 (effekt. 2x80w). Tror denne er rimelig gammel 15-20 år, men den skal være oppgradert med ny strømforsyning for noen år siden.

Spiller meget bra syns jeg.. selvfølgelig ikke samme power som de nyere versjonene, men fin klang og detaljrikdom....

Noen med eldre modeller en min?
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
easyrider skrev:
Hei Adyton venner.

Jeg har en gammel tynn sak.. En Adyton Symphonical series 1 (effekt. 2x80w). Tror denne er rimelig gammel 15-20 år, men den skal være oppgradert med ny strømforsyning for noen år siden.

Spiller meget bra syns jeg.. selvfølgelig ikke samme power som de nyere versjonene, men fin klang og detaljrikdom....

Noen med eldre modeller en min?
Hei!
Jeg hadde denne modellen (Symphonic serie 1). Kjøpte den på OHC i 1990 etter en kjempeomtale i Audio 8. Låt forsåvidt ok, men hadde ikke mulighet til å drive mine Infinity Kappa 8. Derfor forsvant den fort ut og ble erstattet med Nakamishi PA7II.

mvh
 

Sig

Fersking
Ble medlem
06.12.2020
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
Bergen
Hei Adyton venner.

Jeg har en gammel tynn sak.. En Adyton Symphonical series 1 (effekt. 2x80w). Tror denne er rimelig gammel 15-20 år, men den skal være oppgradert med ny strømforsyning for noen år siden.

Spiller meget bra syns jeg.. selvfølgelig ikke samme power som de nyere versjonene, men fin klang og detaljrikdom....

Noen med eldre modeller en min
 

Sig

Fersking
Ble medlem
06.12.2020
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
Bergen
Jeg har Adyton P3000 og C3000, trolig fra mellom - 80 - 82, kjøpt i - 88 og siden spilt på.
Deilig lyd, masse nok kraft
 
Topp Bunn