Forsterkere Adyton eller Luxman?

Tessy

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
44
Antall liker
13
Jeg har en Adyton 2.8 forsterker som driver et par KEF Reference 5. Det er masse dynamikk og detalj. Men jeg kunne tenkt meg mer ‘kropp`, litt fyldigere basstone. Jeg vet at KEF selv i en del tilfelder foretrekker Accuphase, og også nå i det senere også Luxman, til sine demonstrasjoner. Luxman er også et valg mange KEF-brukere har tatt. Stereoforsterkeren M-900u har, hva jeg forstått, fått god kritikk. MEN - er det lurt å bytte den meget gode Adyton, på 2x250 W, og til en nypris for seks år siden til 195 000 til en Luxman på 150 W til ett nå betydelig lavere pris? Vill jeg gjøre noe dumt at bytte eller er det noe å hente hos Luxman som jeg ikke har nå? Vill for all del ikke ha mindre dynamikk og oppløsning, men som sagt, vill kanskje ha mer varm bass (har også to aktive subwoofere) og kanskje litt mindre spiss diskant, en det jeg har nå. Finnes det noen ute på forumet som kan gi en tvirådig noen gode råd i saken?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hva med Audio Insights (Geir Fredriksen) nyeste forsterkere? :D
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.535
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
0
.....jeg kunne tenkt meg mer ‘kropp`, litt fyldigere basstone.....
Det er vel mer rommet og plassering som er utfordringen enn valget av forsterker.....?

Du kan poste et bilde av systemet så får man lettere et inntrykk ?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Du må i allefall lytte og sammenligne nøye før du bestemmer deg...
Sørg for at voluminnatilllingen gir samme spenning på høyttaler og dermed samme lydnivå så sammenligningen blir reell

PS Wow for et anlegg du har!!! De bør jo låte knallbra
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Du kan ikke gjøre noe med pre amp i stedet? Tror ikke Luxman vil gi deg det du et ute etter, har eid m900u. Kanskje NEMO kunne være verdt å teste.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.608
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg ville ikke brukt penger på ny forsterker med det første. Kjøp gjerne en Umik1 mikrofon og kjør noen REW målinger. Da kan du til en tusenlapp både høre og måle endringer i frekvensrespons ved litt flytting av høyttalerne, sweetspot og evt andre forhold som påvirker akustikken. Hvis det feks er vesentllige dipper i frekvensrespons som skyldes høyttalernes interaksjon med rommet så løses ikke det ved å investere i ny forsterker.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.608
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Alternativt har jeg en Kef Reference 209 sub som jeg brukte sammen med 207/2. Den legger til en oktav til med bass under der Ref 5 gir seg.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hva med en Musical Innovation pre?
Og Heed Obelisk oppgradert DAC hvis du i dag bruke 096 som DAC ?

DAC gir litt varm og glatt lyd som det er fra dyre dac.
MI pre, gir et vanvittig skyv og er ikke tynn og sånt.
Men kanskje vanskelig å låne for test...hør i MI tråden ..snille folk der som sikkert låne deg en i noen dager. Evnt Roar har kanskje noe å låne ut for test? Ring å hør..
Heed får du sikkert låne hos importør.
 
Topp Bunn