Advarsel til deg som bruker Torget

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Det har den siste tiden vært en del brukere som har opplevd å få utenlandske henvendelser på bruktannonser fra Torget. Det kan være både Selges og Kjøpes annonser. Det er ikke alle slike henvendelser som er svindel, men en bør være ekstra oppmerksom på slike henvendelser.

svindel.jpg


Det som ofte kjennetegner slik henvendelser er følgende:

1. Innholdet er skrevet på dårlig engelsk, og bærer ofte preg av å være oversatt med Google translate.
2. Henvendelsen inneholder som regel lite informasjon om avsenderen, og det står f.eks. "Best regards James from Italy".
3. Email adressen til avsender er som regel en Gmail, Yahoo, Hotmail eller annen konto som ikke er sporbar.

Når en skal kjøpe eller selge noe til en ukjent bruker i utlandet, så stiller en nokså dårlig med tanke på sikkerhet, og vår anbefaling er at en styrer unna slike henvendelser, og ikke svarer i det hele tatt. Det kan selvfølgelig tenkes at en da sletter en seriøs henvendelse, men risikoen er såpass stor for at det er svindel i en eller annen form, og det er bedre og ikke ta noen sjanser.

Det er enkelte som forstår at en slik henvendelse er mistenksom, og de blir fristet til å svare, men husk da på at vedkommende får tak på din email-adresse. Svindleren kan da opprette en tilnærmet lik emailadresse som han kan bruke ovenfor andre brukere.

Hvis en skal handle med utenlandske personer som bør en vite hvem en handler med, og hvis du ikke har noen mulighet til å få bekreftet dette, så styr unna.

Det er som regel trygt å handle med personer i Skandinavia, men en bør alltid vise ekstra varsomhet ved handel over landegrensen mellom privatpersoner.

Det er også tryggere å selge utstyr fremfor å kjøpe. Hvis du mottar penger på konto så har du jo mottatt sikkerhet, men hvis du skal kjøpe noe så må du overføre penger før du mottar en vare, og derfor angriper svindlerne oftere Ønskes kjøpt annonser.

Mvh
Høvdingen
 

vassagohifi

Bransjeaktør
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
73
Antall liker
10
Sted
odense
Hej

Ja dem er der mange af, på Audiomarkt er der fyldt med dem, kender til flere af mine kunder der har mistet mange penge.

Rene
vassagohifi.com
 

ingarol2

Medlem
Ble medlem
20.08.2005
Innlegg
20
Antall liker
5
Torget vurderinger
6
Jeg ble for et par dager siden kontaktet av "Stig from Italy" (Gmail-adresse) i fbm. min ønskes kjøpt annonse. Han sa han het Stig Olsen og var norsk statsborger med tilhold i Italia. Han skrev på engelsk og ville gjerne selge meg et par Martin Logan Montis og ville selvsagt ha 50% av kjøpesummen på forhånd. Han skulle sende meg kopi av passet for vise hvem han var og ønsket at jeg skulle gjøre det samme, noe jeg selvsagt ikke gjorde. Da jeg spurte hvorfor han som norsk statsborger ikke kunne skrive på norsk, fikk jeg et svar på norsk som antagelig var oversatt med Google Translate, noe jeg fortalte han. Siden har jeg ikke hørt noe. Da er det bare å håpe at mitt navn ikke blir misbrukt.

Mvh Ingar
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg ble for et par dager siden kontaktet av "Stig from Italy" (Gmail-adresse) i fbm. min ønskes kjøpt annonse. Han sa han het Stig Olsen og var norsk statsborger med tilhold i Italia. Han skrev på engelsk og ville gjerne selge meg et par Martin Logan Montis og ville selvsagt ha 50% av kjøpesummen på forhånd. Han skulle sende meg kopi av passet for vise hvem han var og ønsket at jeg skulle gjøre det samme, noe jeg selvsagt ikke gjorde. Da jeg spurte hvorfor han som norsk statsborger ikke kunne skrive på norsk, fikk jeg et svar på norsk som antagelig var oversatt med Google Translate, noe jeg fortalte han. Siden har jeg ikke hørt noe. Da er det bare å håpe at mitt navn ikke blir misbrukt.

Mvh Ingar
Her var du nok smart, for dette er svindelforsøk.

Denne personen har sendt email til flere, og hvis du som leser dette mottar en email fra denne personen, så ikke svar, men slett emailen.

Mvh
Høvdingen
 

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
239
Antall liker
324
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Jeg synes vi skal svare og hale det ut så mye at disse svindlerne bruker mye tid uten å få en dritt igjen. Oppgi gjerne falske opplysninger angående VISA og andre ting de spør om. Kanskje de blir så lei alt "arbeidet" at de finner seg en lovlig jobb......
 

roer

Fersking
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
1
Antall liker
0
Jeg er også i forhandlinger med "the Stig" for tiden! Jeg følger tigerw97's linje og ser hvor lenge han holder ut. Han har tilbudt meg også å sende kopi av pass og id, så jeg har bedt om å få hans + adressen :)
 

astrocytom

Medlem
Ble medlem
03.11.2007
Innlegg
28
Antall liker
8
Sted
Sortland
Tom Mastroberardio

Bruker andre sine paypal kontoer til å få dem til
å sende penger.. Di tror det er tll han, Så vll han at du sender dem videre.

Har flere sider på nett som er juks. Virker seriøs.. Ops ops...
 

JauJau

Medlem
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
47
Antall liker
1
Fekk og en henvendelse av stig fra italia. Han virket svært hyggelig og Gallo ref høytalerne han skulle selge til meg var svært rene kunna han informere om. Prøvde så godt som mulig og holde forhandlingene i gang, men da eg begynte og formulere meg ved nordnorsk dialekt kom nok dessverre google translate til kort og siden har det vært stilt i fra Italia :rolleyes:
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Denne dukket opp ho meg:

Hope you doing fine

I am contacting you regarding your wanted advert. I still have this item in good working condition. I will forward you details as soon as i get you response. Thanks and hope to hear from you soon

Best Regards
Stig
Sweden

Håper du gjør det bra

Jeg kontakter deg angående ønsket annonse. Jeg har fortsatt denne varen i god stand. Jeg vil sende deg informasjon så snart jeg får svar. Takk og håper å høre fra deg snart

beste hilsen
Stig
Sverige
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
I dag kom denne.

Good day Friend

I am Nicola from Spain. Do you still have interest on this item you are looking forward to buy? I am selling it in a perfect working condition, if still interested let me know your shipping address and i will send you details and price. Thanks

God dag Friend

Jeg er Nicola fra Spania. Har du fortsatt har interesse på dette elementet du ser frem til å kjøpe? Jeg selger den i en perfekt stand, hvis det fortsatt er interessert la meg vite din leveringsadresse, og jeg sender deg informasjon og pris. takk
 
Topp Bunn