Diverse Advarsel om PayPal-relatert phishing-svindelforsøk

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.237
Antall liker
4.864
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
I dag ble jeg oppringt fra +47 460 99 023.
Damen som ringte, snakket engelsk med tydelig indisk aksent, og hevdet å være ansatt i PayPal og at hun kontaktet meg vedrørende et svindelforsøk mot meg. Angivelig hadde noen svindlere opprettet en falsk PayPal-konto i mitt navn og med mine bank- og betalingsdetaljer, som hun hevdet at de må ha fått tak i ved å hacke min mobiltelefon, PC eller en eller annen nettbutikk som jeg hadde benyttet. De hadde deretter brukt denne kontoen til å bestille gavekort og Bitcoins for $299.

Dette luktet umiddelbart svindel lang vei, men til å begynne med lot jeg som ingenting, for jeg ble litt nysgjerrig på hvordan denne svindelen var tenkt å fungere.
Hun sendte meg så følgende melding på SMS fra "SITEAT":
A Technician has initiated a remote support session. Join here; https://zassist.in/'P1o To report abuse, click here: zassist.in/abs
Så instruerte hun meg til å klikke på lenken og fra den siden laste ned, installere og kjøre enten Android- eller iPhone-appen som var å finne der. Hun skulle så lede meg gjennom hvordan bruke appen til å logge på PayPal og kansellere kjøpene som de fiktive svindlerne altså skulle ha foretatt. Jeg gjorde selvfølgelig ingen av disse tingene, da det var overtydelig at dette var forsøk på en phishing-svindel.

Så nå er dere advart, jenter og gutter. Ikke la dere lure av disse skamløse, men heldigvis temmelig inkompetente skurkene! :)

Jeg har rapportert saken til phishing@paypal.com.
PayPal ringer forøvrig aldri sine kunder direkte, med mindre det er som oppfølging av en sak som kunden selv har rapportert inn. Og i så fall ringer de til norske kunder på norsk og fra et irsk nummer (+353).
 
Sist redigert:

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.625
Antall liker
14.070
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Eg fekk tilsvarande oppringing tidlegare i år, men eg var ikkje like tolmodig som deg så eg bare la på.
Må snart slutte å ta telefonen.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.157
Antall liker
7.800
Sted
Oslo
Har også fått tilsvarende oppringing.
Ringte meg tre ganger, også etter at jeg hadde sletta konto på PayPal.
Ba om å bli kontaktet på mail, hørte aldri noe etter det.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.727
Antall liker
9.362
Sted
Trondheim
Jeg fikk 3 slike i går. Fra forskjellige norske telefonnummer. Jeg bare la på. Jeg har aldri hatt en PayPal-konto.
 
Topp Bunn