Adobe Lightroom 2

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Er det noen her smop har erfaringer med dette programmet?

Jeg gjør mitt beste med redigering her, men hver gang jeg legger vekk en redigert mappe så blir alle de redigerte bildene mine kun sånn som de var før redigering.

Hvor er lagre knappen min? Jeg akter ikke ha de uredigerte bildene mine i mappen de skal være i etter de er redigert.

McLaren

avo

Medlem
Ble medlem
11.08.2007
Antall liker
0
Henger meg på denne. Har lastet ned den nye beta versjonen av Lightroom, og her er det uante muligheter. Her er alt bortsett fra lagreknapp..Burde på en enkel måte være mulig å lagre redigert bilde, samt beholde original og bestemme mapper for dette. En annen mulighet er at jeg er teit, men spesielt intuitivt er dette ikke.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.722
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
Hvor er lagre knappen min?
McLaren
Når bildet er ferdig i "Develop"-modus, høyreklikk på bildet, velg export.

;)
/-Jan P.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Aha!

Og så må jeg kanskje velge at bildene blir lagret i samme mappe som de kom fra så de erstatter orginalene?

McLaren

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.722
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
Aha!

Og så må jeg kanskje velge at bildene blir lagret i samme mappe som de kom fra så de erstatter orginalene?

McLaren
Ja, om du ikke ønsker å bevare originalen. Det avhenger også av hvilket billedformat du jobber i. Det avgjør du selv i neste dialogboks hvor velger ønsket folder og i hvilket billed-format du ønsker at resultatet skal lagres i - f.eks. "jpg".

For egen del jobber jeg i Raw-format på kameraet, og exporter bildene til egnet mappe som "jpg-fil". Da beholdes originalbildet slik det ble eksponert.

/-Jan P.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg jobber selv i raw.

Jeg har vært svoren Picasa tilhenger helt tiul jeg har begynt og skjønne hvordan dette fungerer skikkelig.

Fett!

Hvor legger du mappen med orginalfiler?

Hvordan fungerer quick selection?

Om en liten stund skal jeg gjøre om pc opplegget mit, sette inn ett par tre nye disker i maskinen og da sette opp en egen disk for foto og lightroom.
Noe spesielt jeg bør gjøre/ikke gjøre?

(jeg kommer nok til og stille flere dumme spm underveis.)

McLaren

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Husk bakcup!!

Jeg har alle bildene mine på to separate harddisker - hvor alt, såvel originaler som diverse arbeidskopier, er sirlig duplisert. Den ene harddisken ligger i et brannsikkert hvelv på jobben - den andre har jeg her hjemme. I tillegg har jeg de siste 10-12 årenes bilder liggende i medium-kvalitet JPEG på PCens lokale harddisk - slik at kona og jeg skal kunne gå kjapt inn og ta en titt når vi har lyst - men uten at det tar for stor lagringsplass. Nesten 40 års lysbildeproduksjon er digitalisert og Photoshoppet i løpet av de siste 12 månedene, og nå nærmer jeg meg oppløpssiden. Har vel bare en 1.500 bilder igjen å behandle - så kan jeg slappe av. Men vil nødig miste dette - derfor har jeg vært ekstremt nøye med backup.

Topp Bunn