ADC ZLM pickup - en oppdatering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Denne MM pickupen spiller noe inn i gamperæva bra punktum finale. Hearing is believing dessverre.

    Sikkert ingen interesse for 40 år gamle greier her men legger nå ut denne likevel.

    Det ser ut til at stiften er god for 1000 timer iht info på nettet og med et stifttrykk på ca 1g slites både stift og vinyl minimalt. Kjøpte denne ca 1977 og den spiller på en måte som ikke noe annet jeg noensinne har hørt. Vurderer å kjøpe en ny stift slik at jeg har ut "min tid". Det er utført fleksetester på opphengene på ubrukte 40 år gamle pickuper av denne typen og det er verifisert at de er like myke som da de var nye.

    Selve stiften og armen er så ufattelig små i størrelse og selve armen er konisk og er tynnest på midten for å redusere vekt og masse.
    Laster opp noen mikroskopbilder senere. Må nok ha en barberbladeggreferanse ved siden for å se de ufattelig små dimensjonene det er på dettee.

    Prisene varierer nå fra ca $140 til $394 og det er en grunn til det. Specen på stiften til $140 er i hht originalen:


    Skjermbilde 2019-04-05 kl. 12.54.23.jpg


    Skjermbilde 2019-04-05 kl. 12.33.31.jpg



    ADC ZLM Cartridge Details
    - Frequency response: 20Hz - 20kHz ± 1.0dB; 10Hz - 26 kHz ± 1.5dB
    - Output: 3.5 mV
    - Stylus type: Nude Aliptic diamond tip
    - Diamond tip dimensions: 0.0002" scanning radius × 0.0015 bearing radius
    - Tracking force: 0.5 - 1.25 g ± 0.25 g
    - Output balance: 1dB max difference
    - Channel separation: 30 dB at 1kHz; 20 dB at 10kHz
    - Inductance: 580 mH
    - Resistance: 820 ohms
    - Load resistance: 47,000 ohms
    - Load capacitance: 275 pF
    - Cartridge weight: 5.75 grams
    Gudd ´elg.... :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den og broren ADC XLM og AKG P8ES var gamle travere....samt Grace F9 serien
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vel, ZLMn er nå mer en ultralettbent ballettdanser enn en traver... dessuten spiller den - med original 40 år gammel stift buksene av en ny Denon DL103R (MC) til sammenligning...
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.794
    Antall liker
    3.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har en slik uten stift liggende.
    LP gear har flere forskjellige stifter som passer.
    Kan du si noe om de typene eller anbefale et sted å kjøpe stift.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vel, ZLMn er nå mer en ultralettbent ballettdanser enn en traver... dessuten spiller den - med original stift buksene av feks ny Denon DL103R (MC) til sammenligning...
    JA... fantastisk pickup som av en eller annen grunn ikke har fått sin heder og ære. Og som nå kan plukkes opp for "småpenger".
    Integra er et funn om man er så heldig at man kommer over den.

    FD7B2600-F9DE-4EE3-ACFD-6A1769665118.jpg
    347CFDB6-3622-4826-8641-1628B2DE20C8.jpg
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    728
    Antall liker
    486
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Jeg har en zlm med original stylus, spiller veldig bra, stramt dyp bass, detaljert. Har også en erstatning stylus fra lp gear men har ikke prøvd den ende. Original stylus finnes, de koste litt men i min mening er de verdt det. De har veldig høyt compliance og spiller best i ultra lett armer, sme III er en god match.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har forsøkt å ta noen mikroskopbilder. Litt problematisk å få rigget det til ordentlig men skal få det til senere. Mulig stiften fikk seg en trØkk når spilleren fikk 23 kg forsterkeren over seg, bøyde armen og stiften forsvant f´n i vold men den spiller fortsatt som ei kula. Etter det jeg kan se holder den fortsatt alliptic fasongen. Skal lage til en bedre, mer forstørret og detaljert versjon senere. Fanen er ca 2mm lang


    Stiften peker mot venstre. Sett forfra.
    ADC STIFT_Skjermbilde 2019-04-08 kl. 17.13.45.jpg


    Nålefanen antatt ca 2mm lang.
    ADC_STIFT_ARM_PIC011.jpg


    ADC ALLIPTIC stiften til venstre.
    audio_1977-10_ADC-1.jpg


     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Vet du compliance på den flotte gamle ADC ZLM ? en slik skulle man ha testet ut før gamlehjemmet er neste stopp hvis jeg husker på det :D
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    728
    Antall liker
    486
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Vet du compliance på den flotte gamle ADC ZLM ? en slik skulle man ha testet ut før gamlehjemmet er neste stopp hvis jeg husker på det :D
    Lest en plass det var > 40! Du trenger en ultra lett tonearm for optimal resultater.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    A-Arve var inne på dette og nevnte ADC i sammenhengen. Husker ikke tallet han nevnte men kan det ha vært 10-12? ... med alle forbehold.

    Tror at oppheng/lagring av armen og er veldig viktig. Trodde forøvrig at min arm var tung - helt til jeg skiftet den pga skaden.
    Antar at røret er av strukket messing ell og veggene er løvtynne så den veier ikke all verden. I tillegg er det benyttet temmelig unik lagring for både vertikal og horisontalplanet.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    den og broren ADC XLM og AKG P8ES var gamle travere....samt Grace F9 serien
    Grace F9 kan det framleis skaffast stiftar til, og dei er skikkeleg gode. Merk deg at dei kan skaffast fleire utgåver.
    Eg likte F9 betre enn både ADC og AKG-pickupane. Men det er lenge sidan eg høyrde på desse - ein gong på 70-talet, meiner eg. F9 kjøpte eg i 1982, og har han endå, med ny stift.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har en slik uten stift liggende.
    LP gear har flere forskjellige stifter som passer.
    Kan du si noe om de typene eller anbefale et sted å kjøpe stift.
    En får kvalitetsstifter med Elliptical sliping til noen hundringser på eBay men de er ingen fullgod erstatning for originalen. Fullt spillbar thou.

    De eneste to steder jeg har funnet som tilbyr den originale slipingen og konstruksjon er LP Gear og https://www.adelcom.net/ADCStylus1.htm (adelcom) men prisen hos Adelcom er dobbel av LPGear uten at jeg kan finne forskjeller i spec eller design.

    Har forsøkt å kjøpe 3 stk Eliptical erstatninger men ingen av de er i nærheten av den 40 år gamle originalen som jeg tror også er veldig lite slitt ut fra mikroskopbildene.

    Husker ikke hvilke disse uoriginale er i farta. Alle de uoriginale jeg kjøpte er eliptisk, den siste laget i Japan men var heller ikke imponerende. Ingen av disse erstatningene er "spilt inn" om det skulle gjøre noen forskjell.

    Etterhvert vil jeg selge DL103R og kjøpe ny ADC originalerstaning.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ting som kan tyde på at det er greit å vurdere ny stift uansett,

    Her møter stift passerspiss - for referansens skyld.



     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Leste et innlegg fra en som jobbet på ADC i de årene disse ble bygget. Han skrev at alle ADC elementer er like. Det er bare nålene som er forskjellige. Mao lett å oppgradere.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litt bedre bilder av ADC ZLM stiften. Det ser ut som den har samme form som da den var ny på 70 tallet, eventuell slitasje må være minimal og det er intet som tyder på at den er slitt lydmessig. En total rens skal den få.


    ADC_NÅLSBIG_kjermbilde 2019-07-27 kl. 11.02.44.jpg


    ADC_NÅLSkjermbilde 2019-07-27 kl. 11.02.44.jpg




     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Todays D Day.....

    Spiller for tiden igjennom alle nye (gamle) LPer jeg har rasket til meg ila de siste årene og for å unngå eventuelle problemer har jeg benyttet 1974 Sansui SR-212 spilleren med den gamle ZLM PU men med brand new NOS stift. Dette låter mirakuløst bra men ingen vil tro det før de har hørt det. Eiere av XLM Y/ ZLM andre ADC etc (XLM stort sett samme PU annen stift) har jo i seg bekreftet det samme. For meg helt utrolig hva denne PU leverer. Jo mer komplisert musikken er jo mer kommer den unike ytelsen til sin rett.

    Så jeg tenkte, hvorfor ikke prøve den på 1812 også, en innspilling som AA beskriver som særlig krevende mht til sporing. Not so, den eneste som vart skræmt var mÆ. Det kostet den ingenting å dra igjennom kanonskuddene på Telarken. Ikke et fnugg av avvik. Sansui armen på denne spilleren er jo mekanisk / statisk balansert som alle Sansui armer, det betyr i praksis at armens masse er i balanse om alle akser og at stiften er i fri flyt i forhold til å spore. Denne platen har forøvrig særdeles høyt innspillingsnivå og veldig bra lyd.

    Stifttrykk ble satt til 1,25g med antiskating det samme.

    ADC ZLM (induced magnet) er med god margin overlegen alt annet jeg har rillet. Etter jeg er ferdig med å rundspille og analysere alt nyervervede PVC materiale blir ZLMn pakket bort og kun tatt fram ved spesielle anledninger.

    Gudd evening.


    Monster 1:



    Monster 2


    Monster 3:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn