ADAM P11a, en  anbefaling.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Har hatt denne utmerkede aktive høyttaleren på lån/oppbevaring en stund nå og vil bare få komme med en anbefaling til dem som måtte være i markedet for noe sånt.

Høyttaleren har separat forsterker til bass og diskant, og dermed elektronisk delefilter. Begge forsterkerne er på 100w. Bassen er en 7" og diskanten er en ekte AMT. AMT-enheten spiller fra 1.8KHz,

Jeg har i dag sittet å hørt en del på denne høyttaleren i nærfelt(2m) koblet til en Xindak/Harmony design drivverk/dac-løsning og med en NHT-pro passiv volumkontroll.  Dette lyder helt eksepsjonelt godt! Enhetene er særdeles godt integrert og lyden er svært sammenhengende og klar. Bassen er det beste jeg har hørt fra en stativhøyttaler noensinne, og dynamikken er god. Prisen på denne høyttaleren (rundt 15000,- )gjør at dette for meg fremstår som et regelrett kupp.
Sitter å hører på "The wall" nå. Magisk!

http://www.adam-audio.de/german/studio/nearfield/p11a_data.htm

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Re: ADAM P11a, en  anbefaling.

AAAAhhh, kult altså. Nærfelt 2m? Trodde nærfelt var sånn at du kunne ta på elementene jeg.....hvordan opptrer den da, f.eks i enden av en litt stor pult? Regner med det er litt tak i den 7" så ved en veldig nær montering må de sikkert dempes skikkelig mot underlaget. Hva tror du?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Mulig jeg strakk begrepet nærfelt litt langt, men jeg sitter rundt 1.8m fra dem, og dem har mye luft rundt seg. Står på et par Target stativer.

Plassering på bord/pult/sjenk etc har jeg svært dårlig erfaring med. Tror neppe det blir bedre på en miksepult. Det blir massivt med reflekser og ressonanser. Montert som en vanlig stativhøyttaler funker det ihvertfall meget bra.

Hadde jeg ikke hatt byttedilla til tider hadde jeg gått for et par av disse, eventuelt en større modell. Selv om bruken av aktive filtre og biamping nok er vesentlige komponenter i denne høyttalerens høye ytelse er det sånn at dette på sett og vis også er noe av det som teller negativt for meg som er periodehifibyttebefengt. Jeg setter pris på å kunne variere komponentene i større grad enn hva en slik aktiv løsning gir meg mulighet til. Kjøper man en aktiv monitor er man på sett og vis ferdig for en stund eller?

R

Rojoh

Gjest

Litt dumt at de fleste aktive studiomonitorene har inngangsimpedans på 10kohm. Dette gjelder også Dynaudio mener jeg å huske. Hadde den vært litt høyere, så kunne man sikkert med fordel brukt en god rørpre, og hatt mulighet til litt tuberolling.

Mvh. Johan

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Litt dumt at de fleste aktive studiomonitorene har inngangsimpedans på 10kohm. Dette gjelder også Dynaudio mener jeg å huske.  Hadde den vært litt høyere, så kunne man sikkert med fordel brukt en god rørpre, og hatt mulighet til litt tuberolling.

Mvh. Johan
Finnes vel rørpreamper som kan drive 10Kohm også, selv om utvalget vel er noe begrenset. Jeg kjører som sagt passiv pre på ADAM P11a, og det funker finfint. Ingen hørbare impedansproblemer.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Finnes vel rørpreamper som kan drive 10Kohm også, selv om utvalget vel er noe begrenset. Jeg kjører som sagt passiv pre på ADAM P11a, og det funker finfint. Ingen hørbare impedansproblemer.
Jeg kjører balansert signal fra d/a, gjennom balansert passiv pre, og til den balanserte inngangen på P11a. Kan det ha noen konsekvenser for impedanstilpasningen? Jeg er selv skeptisk til de potensielle problemene med den relativt lave inngangsimpedansen kombinert med passiv drift, men det funker altså meget bra. Har prøvd aktiv pre også, bare så det er sagt.

R

Rojoh

Gjest

Godt mulig. Jeg har ingen personlige erfaringer utover at jeg testet en Consonace rørpre på Midgard-blokkene. Dette var bare en kort oppkobling en kveld da Lydlauget hadde treff her i byen. Det var en heller dårlig match med resten av anlegget, så det er ikke godt å si hvor bra den kombinasjonen var. Ikke noe tull med støy og brumming iallefall. Nuvel, jeg har da røreffekt også, så det blir ikke en aktuell problemstilling med det første.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

Jeg kjører balansert signal fra d/a, gjennom balansert passiv pre, og til den balanserte inngangen på P11a. Kan det ha noen konsekvenser for impedanstilpasningen? Jeg er selv skeptisk til de potensielle problemene med den relativt lave inngangsimpedansen kombinert med passiv drift, men det funker altså meget bra. Har prøvd aktiv pre også, bare så det er sagt.
Jeg vet ikke, men siden rørpreen min faktisk har balansert inn/ut, så har jeg tenkt tanken på et slikt "mini-anlegg", men valgte altså annerledes denne gangen. Så nå er det hodebrying med å finne de "optimale" høyttalerne til effekttrinnet...
;)

Mvh. Johan

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Adam har en egen hifiserie også hvor man kan velge mellom aktive eller passive varianter.  Nå er jeg forsåvidt godt fornøyd med mine egne Vienna Mozart Grand og har ingen planer om å bytte. Likevel har den tiden jeg har brukt disse ypperlige monitorene gitt mersmak.

Denne her ble testet i det danske High Fidelity med godt resultat.

Topp Bunn