Accuphase og effekt?

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Accuphase har serdeles velbygde og velklingende produkter. Men hvorfor øker ikke effekten med mer enn 40% når man endrer belastingen fra 8 ohm til 4 ohm på de integrerte forsterkerne som E-308? Strømsterke forsterkere vil jo kunne doble avgitt effekt når impedansen halveres. Er det litt sparsomt dimensjonert?

A

Affa

Gjest
Få integrerte gjør det. De tunge produsentene rater ofte 8 ohm effekten lavt slik at den leverer det dobbelte i 4 ohm på papiret. Feks 50w 8ohm - 100w 4 ohm, men den leverer egentlig 75w i 8 ohm....Accuphase bruker vel 4 ohm effekten som sitt "mål" i motsetning til de fleste andre produsenter (selv om knapt noen god dynamisk høyttaler er i nærheten av 8ohm last.)

EDIT: EC sine integrerte leverer i praksis samme effekt i 8, 4 og 2 ohm.... før forvrengningen går i taket. Det er elendig for en transistorforsterker og det forklarer EC sin totalt "råtne" oppførsel på vanskelige høyttalere.

B

brand-x

Gjest
Affa !

Kan ikke få blitt mere enig både ang. specene og ikke minst hva Ec angår. Nå er det også slik att det finnes aksept for ett nominellt avik på impedanser til høyttalere på rundt 15%. Og som du sier en 8 ohms HT kan ofte ha en dynamisk impedance fra under 2 ohm til over 30 ohm. ref. matti Ottala...

mvh
brand-x

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.548
Torget vurderinger
18
Det finnes vel knapt noen forsterker som virkelig dobler effekten ved halvering av motstand. De fleste produsenter oppgir lavere effekt ved 8 ohm for å få det til å se ut som forsterkeren dobler effekten. På sine effektforsterkere gjør også Accuphase dette. Min P-370 er oppgitt til 75/150/300 watt i 8/4/2 ohm men i manualen står de virkelige tallene som er 133/220/330.

Accuphase har serdeles velbygde og velklingende produkter. Men hvorfor øker ikke effekten med mer enn 40% når man endrer belastingen fra 8 ohm til 4 ohm på de integrerte forsterkerne som E-308? Strømsterke forsterkere vil jo kunne doble avgitt effekt når impedansen halveres. Er det litt sparsomt dimensjonert?

A

Affa

Gjest
Bekrefter det jeg sa. Som "tung" aktør tar Accuphase utgangspunkt i 2 ohms effekten og regner seg tilbake.

N

nb

Gjest
Lyric har det i alle fall, men vet ikke om de er importør

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
....På sine effektforsterkere gjør også Accuphase dette. Min P-370 er oppgitt til 75/150/300 watt i 8/4/2 ohm men i manualen står de virkelige tallene som er 133/220/330.
Det er mulig at Accuphase har endret strategi for de oppgir nemlig effekten ved 8 ohm og regner seg ikke tilbake fra 2 ohm på klasse A/B forsterkerne. De anbefaler faktisk ikke lavere belastning enn 4 ohm på de integrert forsterkerne bortsett fra E-550 som er ren klasse A. Dersom man skal regne seg tilbake fra 4 ohm blir effekten som følger:

E-213: 2 x 55 W @ 8 ohm (Accupase oppgir  2x90 W)
E-308: 2 x  70 W @ 8 ohm (Accupase oppgir  2x100 W)
E-408: 2 x 130 W @ 8 ohm (Accupase oppgir  2x180 W)

Dette viser at det er ikke all verden av muskler i disse klasse A/B integrerte. Men som sagt E-550 er en riktig strømsterk muskelbunt som driver helt ned til 1 ohm.

Til sammenligning oppgir ML og KRELL en reell dobling av effekt ved halvering av impedansen (NB fra 8 ohm til 4 ohm) for sine A/B konstruksjoner.

O

om.s

Gjest
Det er mulig at Accuphase har endret strategi for de oppgir nemlig effekten ved 8 ohm og regner seg ikke tilbake fra 2 ohm på klasse A/B forsterkerne. De anbefaler faktisk ikke lavere belastning enn 4 ohm på de integrert forsterkerne bortsett fra E-550 som er ren klasse A. Dersom man skal regne seg tilbake fra 4 ohm blir effekten som følger:

Dette viser at det er ikke all verden av muskler i disse klasse A/B integrerte. Men som sagt E-550 er en riktig strømsterk muskelbunt som driver helt ned til 1 ohm.

Til sammenligning oppgir ML og KRELL en reell dobling av effekt ved halvering av impedansen (NB fra 8 ohm til 4 ohm) for sine A/B konstruksjoner.
At det ikke er noen kraftpakker disse Accuphase integrerte, fikk jeg bla bekreftet da min tidligere E306V skulle drive mine også da, relativt beskjedne ML Aerius I, det var ingen god match......

mvh

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.548
Torget vurderinger
18
Hvor har du disse tallene fra ? De oppgir da 2 X 90 @ 8 ohm og 2 X 115 @ 4 ohm.
På effektforsterkerene så regner de seg tilbake fra 1 ohm.

Ps. Tror du at f.eks ML331 yter 100 watt @8 ohm ? Tipper det reelle tallet ligger nærmere 200W.

A

Affa

Gjest
ML331 måler litt over 100 w i 8 ohm. 334 som er oppgitt til 125w i 8 ohm måler, typisk 140-240-430 (8-4-2)

H

hobby

Gjest
Har nettopp fått E-408 i hus (i anlegg 2... 8)) og det låter "fryktelig bra" ! Her har jeg et par Sonus Faber Concerto Domus og det virker til å være en veldig god match. E-408 er så bra at det kanskje hadde vært mer på sin plass med et par Cremona...?

O

om.s

Gjest
Har nettopp fått E-408 i hus (i anlegg 2...  8)) og det låter "fryktelig bra" ! Her har  jeg et par Sonus Faber Concerto Domus og det virker til å være en veldig god match. E-408 er så bra at det kanskje hadde vært mer på sin plass med et par Cremona...?
Det vil jeg tro, jeg vet det er folk her i Gøteborg som sverger til Accuphase og SF, og da gjerne i den tyngre enden, men det synes å være en match made in heaven......

mvh

A

Affa

Gjest
Hva i svart faen gjør de åndssvake erteposene på toppen av de italienske kulturformidlerne?

K

kbwh

Gjest
Hva i svart faen gjør de åndssvake erteposene på toppen av de italienske kulturformidlerne?
Placebo?
Jeg vil tro at lyden blir verre med de fete rottene. Placebo altså.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Kulturkrasj...typisk sommer- / turistscenario med blond svensk mus sittende oppå en mørk italiener med gyllen hud... ;D

He, he...

N

nb

Gjest
Det er (muligens) musene til Viking ;D Var en diskusjon om de for en tid tilbake om deres fantastiske virkning. Lå i en tråd om "utrolige tweaks" eller noe slikt. Du ville vridd deg i smerte over "fysikken" bak de. De så i alle fall sånn ca slik ut

A

Affa

Gjest
Fy faen. Folk sier Ludvig XIV var sprø. Svenskene har funnet likemannen. Jeg ser han har slengt et par tryllesteiner på toppen av de asiatiske beistene sine. Rart ikke soloppgangens sønner har integrert slike fantastiske lavaklumper i designet sitt i utgangspunktet.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
19
At det ikke er noen kraftpakker disse Accuphase integrerte, fikk jeg bla bekreftet da min tidligere E306V skulle drive mine også da, relativt beskjedne ML Aerius I, det var ingen god match......

mvh
Accuphasene kan enkelt oppgraderes til rene muskelklumper ved å oppgradere intern kabelføring a`la Doxa, sånn som visse ikke "tror på" ;)

Mvh. RS

K

kbwh

Gjest
Du skal ikke oppgradere Accuphase, RS; Du skal tilbe dem ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
19
Du skal ikke oppgradere Accuphase, RS; Du skal tilbe dem  ;D
Etter oppgradering kanskje?? Foruten generelt pinglete strømbaner er flere effekttrinn utstyrt med pot-metre inkl. signalkabel av svært tvilsom kvalitet. Direktekobling av strøm inn + bypassing av pot`s forvandler slappe Accuphaser :eek:

Mvh. RS

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.942
Torget vurderinger
49
Har nettopp fått E-408 i hus (i anlegg 2...  8)) og det låter "fryktelig bra" ! Her har  jeg et par Sonus Faber Concerto Domus og det virker til å være en veldig god match. E-408 er så bra at det kanskje hadde vært mer på sin plass med et par Cremona...?
Kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig enig i din beskrivelse av 408 ;D

Bruker denne på ProAc D38 og dette spiller fantastisk ,uten pusteproblemer .

Har planer om å oppgradere til D80 ,så jeg hadde satt pris på om du kunne "ymtet" litt om hvordan dette funker Hobby ? Helst ikke i forhold til Citadellene ,for de har jeg ikke råd til ;)

Eirik

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.942
Torget vurderinger
49
 Etter oppgradering kanskje?? Foruten generelt pinglete strømbaner er flere effekttrinn utstyrt med pot-metre inkl. signalkabel av svært tvilsom kvalitet. Direktekobling av strøm inn + bypassing av pot`s forvandler slappe Accuphaser :eek:

Mvh.  RS
Har hatt Elektrocompaniet RS og det er slappt ,opplever ikke Accuphase som slappt ,ville heller sagt behagelig musikalske ;D

H

hobby

Gjest
Kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig enig i din beskrivelse av 408  ;D

Bruker denne på ProAc D38 og dette spiller fantastisk ,uten pusteproblemer .

Har planer om å oppgradere til D80 ,så jeg hadde satt pris på om du kunne "ymtet" litt om hvordan dette funker Hobby ? Helst ikke i forhold til Citadellene ,for de har jeg ikke råd til  ;)

Eirik
Hei,
har faktisk for moro skyld nettopp testet Accuphase E-408 mot Proac D80'ene også. Det spilte overraskene bra! Veldig fin mellomtone og stort lydbilde. Hvis du er fornøyd med 408/D38 komboen er det nok ingen fare å gå for D80 :)
Og så er du i oppgraderingsloopen for da vil du sikkert ha separate Accuphase komponenter osv.... ;)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.942
Torget vurderinger
49
Da blir det nok D80 ;D

Er veldig spent på forskjellen til D38 .
D80 har jo 2x2 8" basser + det er en 3veis konstruksjon ,så noe forskjell bør det jo være .
Det var enorm forskjell fra D25 til D38 iallefall.

Er det like lang innspilling på den som på D38 -D25 ?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Prøvde E 307 mot Proac Furure One og de åpnet ikke bånddiskanten, men E 408 er vel "dobbelt så sterk" så der burde det vel ikke bli noe problemer.

Produktene til Accuphase gir god lyd, men synes kanskje de har litt mye unødvendig tilkoplinger.

Da blir det nok D80  ;D

D80 har jo 2x2 8" basser + det er en 3veis konstruksjon ,så noe forskjell bør det jo være .

H

hobby

Gjest
Prøvde E 307 mot Proac Furure One og de åpnet ikke bånddiskanten, men E 408 er vel "dobbelt så sterk" så der burde det vel ikke bli noe problemer.
Har selv hatt ProAc Future One tidligere før jeg kjøpte D80. Bånddiskanter krever generelt mye "futt" for å åpne. Diskanten på D80 er enklere.

Ellers skal 400-serien av integrerte forsterkere til Accuphase være betydelig bedre enn 300 serien. I tillegg skal siste versjon 308, 408 osv. være betydelig bedre enn forrige versjon 307, 407 osv.

O

om.s

Gjest
Kombinasjonen Accuphase E306V og ProAc Future 0,5 m/Wireworld kabling er den desidert dårligste kombinasjonen jeg har hatt hjemme, ett kron exempel på at dette med matching er a&o, det er jo meget gode produkter i seg selv, men sammen......

mvh

H

hobby

Gjest
Da blir det nok D80 ;D

Høres spennende ut. Har også hatt D25 tidligere. Tror at D80'ene nok har minst like lang innspillingstid, og heller enda lenger...

Topp Bunn