Accuphase E-550 vs Luxman L590A II?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
503
Torget vurderinger
14
Hei folkens

Leser litt hifi på kalde vintersdager og har studert Luxman L590A II litt den siste tiden da eg har Accuphase E-550 sjølv og dette er vel samenlignbare produkter.

Denne Luxman,en har trafoe(r) på 680VA men min Accuphase har trafo på 430VA og det første som slår meg da er at Lux,en må ha meir strømreserver og fare med når impedansen faller ned mot 3omh.

Er det noken som kjenner begge forsterkerne eller har funnet ein test der man tester dei opp mot ein an?

Link Luxman: http://www.audioart.no/l590a.php

Link Accuphase: http://www.accuphase.com/cat/e-550_e.pdf

Kjør debatt. ;)

Mvh
TAF

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.220
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Trenger du mer på 3 ohm, når Accu' er spekket med effekt-dobling ned til 2 ohm? Og ikke flater ut før med 1 ohm...
(Men Lux'en er sikker også en grei forsterker, ser nesten Accu' ut i byggemåte..)

Arne K

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
503
Torget vurderinger
14
Nei for så vit ikkje,men prøver berre å gjere meg kjent med forskjellige produkter og lera meg å forstå ka eg leser. ;)

Noke bytte blir ikkje aktuelt anyway da Luxman sitt innebygde riaa har fått lunken kritikk og så mangler den innebygd Dac.

Ellers så får den gode omtaler over alt.

TAF

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Antall liker
38
Torget vurderinger
11
Diskusjonen blir vel ganske akademisk når E-550 er en eldre modell som er erstattet av E-560?

M

musicus

Gjest
Michail skrev:
Diskusjonen blir vel ganske akademisk når E-550 er en eldre modell som er erstattet av E-560?
Nå var det var jo ikke forskjellen E-550 vs E-560 han spurte etter så spm er vel absolutt relevant ;)

Selv får jeg litt sånn assosiasjoner til Lexus vs Toyota, og jeg tror jeg vet hvilken jeg ville valgt.

mvh

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
503
Torget vurderinger
14
Det har da ikkje skjedd noke nytt på trafo siden så vit eg kan sjå?

Eller?

TAF

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
503
Torget vurderinger
14
Her er det rein nysgjerrighet ang Luxman. Accuphasen blir nok lenge den. ;)

Takk for sist Musicus.

TAF

M

musicus

Gjest
T A F skrev:

Takk for sist Musicus.

TAF
Det samme TAF, hyggelig å se at Accuphasen har funnet seg en godt hjem, den savnes til tider, og skulle man en dag gå tilbake til integrert transistor, står den, evnt E-560, veldig höyt på short listen :) ..

mvh

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
503
Torget vurderinger
14
musicus skrev:
T A F skrev:

Takk for sist Musicus.

TAF
Det samme TAF, hyggelig å se at Accuphasen har funnet seg en godt hjem, den savnes til tider, og skulle man en dag gå tilbake til integrert transistor, står den, evnt E-560, veldig höyt på short listen :) ..

mvh
Ja denne er eg så fornøyd med at den rekner eg med blir her lenge,men tanken på å prøve ut litt rør igjen er også tilstede,men det skal ikkje gå på bekostning av Accuphasen.
Det må bli eit annleg nr to evt.
Det er faktisk kommet ein E-550 til her i bygda,så du kan sei den har gjort meirsmak i nabolaget. ;)

Beklager OT.

TAF

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.925
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trur ikkje det vert lett å finne ein samanliknande test av akkurat desse to modellane, men det var nokre slike "duellar" i danske high fidelity ca 1979, meiner eg å hugse.
Arkivet er no på fjernlager, så det vert litt vanskeleg å vere meir eksakt....

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.464
Torget vurderinger
1
Nå gjelder vel spørsmålet forsterkerne som er til salgs nå? 590A mk 2 og E-550/560 er jo tilnærmet likt spesifisert både når det gjelder effekt, byggkvalitet osv. Jeg synes det er fascinerende med japansk kl A i highend og skulle også gjerne sett en sammenliknende test i et eller annet blad/forum.

Luxman 590A mk2 fikk forøvrig en strålende test i nettmagasinet Tone Audio nr 15.

Ett punkt der det ER forskjell på disse er frekvensen for tonekontrollene. Jeg mener bestemt at disse har livets rett (her er det sikkert mange andre meninger) og at de gjør forsterkeren mye mer anvendelig; det gir en viss innflytelse på frekvensgangen der en ønsker å kompensere for a) dårlig innspilte plater med skakkjørt frekvensgang, b) ørets varierende oppfatning av ulike frekvenser etter som volumet varierer, og c) romressonanser, topper og dipper pga rommets fasong, møblering etc.

Begge regulerer +/. 10dB ved henholdsvis 100Hz og 10kHz for Luxman og 300Hz og 3kHz for Accuphase. Luxman regulerer altså lengre ut på frekvensfløyene enn Acc, Spørsmålet blir da: Hvilken av disse treffer best i forhold til de ulike behov (a, b og c) i et tilnærmet normalmøblert lytterom? Noen som har synspunkter/erfaringer på dette?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
503
Torget vurderinger
14
Tonekontrollene har absolutt livets rett og er til stor hjelp i diverse problematikker som Odd J nevner i innlegget sitt.

For meg som ikkje bare sitter på kvalitets innspelingar,så er det greit å "pusse" opp dårlege innspelingar.

Eg også leste testen i Tone Audio,men det hadde vore artig med ein test opp i mot ein an. Lurte egentlig på om Luxe,n har meir strøm reserver.

TAF

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.464
Torget vurderinger
1
Har googlet litt rundt, ser ut som det er få (les ingen) direkte sammenligninger mellom 590A mk2 og Accuphase 550/560. Fant en test et eller annet sted (6moons?) der de testet lillebroren L-550A (2 x 20W kl A) og også sammenlignet med Accuphase. Luxman'en ble vurdert som svært bra og tilnærmet nøytralt klingende i motsetning til Accuphase som lå mot det mer varme og innsmigrende. Denne ble da lettere å få til ørevennlig match med det aller meste av utstyr, mens Luxman helst bør pares med noe fyldiglydende.

Hvorvidt 590A mk2 mangler den lille varmen som mange finner attraktiv i Accuphase's kl A forsterkere er det kanskje noen som vet?

Er det i det hele tatt noen her som har kjøpt 590A mk2 eller fått hørt på denne hos AudioArt og vil dele noen synspunkter?

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Antall liker
0
Jøss, jeg har ikke fått med meg at Luxman er tilbake i Norge engang. Det var en positiv nyhet, selv om jeg neppe får råd til å kjøpe noe med det første. Men det vekker mange minner om gode platespillere og ikke minst forsterkere. L550 for eksempel, er jo en legende. Får håpe de lager like godt utstyr fortsatt.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
503
Torget vurderinger
14
I følge tester og omtaler så er kvaliteten og finish på Luxman i high end sjiktet og er nok på nivå med Accuphase.

Som Odd J skriver så skal den vist vere betraktelig lysare i spelestil en Accuphase,så den hadde nok ikkje passa inn her med mine Tannoyer som kan bli vel hissige i toppen med feil matching,men det hadde vore artigt å prøvd.

TAF

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.707
Torget vurderinger
1
Begge er Japansk håndtverkstradisjon på sitt beste. Japanerne er mindre kyniske enn amerikanerne (og de fleste andre for den del), så her får du antakelig godlyd også for penga.
Uansett er dette produkter som er bygget for å vare. Ironisk egentlig, og som å kaste perler for svin da audiofile bytter komponenter som andre bytter sokker.... ;D

Vedlegg

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.464
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Uansett er dette produkter som er bygget for å vare. Ironisk egentlig, og som å kaste perler for svin da audiofile bytter komponenter som andre bytter sokker.... ;D
Du har unektelig et poeng der! Men kanskje den relativt stive prisen og den superbe byggkvaliteten i disse produktene kan få folk til å slå seg til ro i lang tid framover? Det å å få fred i sinnet og langsiktig eierglede er jo attraktivt i seg selv. Den frenetiske byttingen som sikkert rir oss alle i perioder er jo ikke bærekraftig, for å si det sånn... :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Odd J skrev:
Voff skrev:
Du har unektelig et poeng der! Men kanskje den relativt stive prisen og den superbe byggkvaliteten i disse produktene kan få folk til å slå seg til ro i lang tid framover? Det å å få fred i sinnet og langsiktig eierglede er jo attraktivt i seg selv. Den frenetiske byttingen som sikkert rir oss alle i perioder er jo ikke bærekraftig, for å si det sånn... :)
For de fleste foregår den byttingen over de første årene, så slår man seg mer til ro. Men noen blir aldri friske igjen...
Uansett så er high end også et spørsmål om god bruktverdi for både kjøper og selger. Slike som dette er såpass eksklusive at de for mange kan være en drøm som lar seg oppfylle på bruktmarkedet. Da er det kjekt at de er bygget for å vare.

Jeg kan ikke for det, men Luxman og Accufase har alltid klart å sjarmere meg. Fornuftige og gode produkter. Skulle ønske at også andre ville ta tonekontroller på alvor. En gang i fremtiden tror jeg at jeg kommer til å eie en av Luxmans fornuftige rørforsterkere.

Topp Bunn