L
loFi
Gjest
Interessant test http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm - Det er visst ikke bare kabler det er vanskelig å høre forskjell på 
Du får opprette 'Kranglefanthjørnet' og flytte den dit da vettu...tkr skrev:Sukk.
ABX igjen....
Jeg er ikke sikker på at det er riktig å ha enda en "krangletråd" liggende her på hovedforum...hvis denne tråden utvikler seg slik jeg frykter, vil det være nærliggende å flytte den eller stenge den.
mvh tkr
Vi har da allerede kabelhjørnet! ;DRhesus skrev:Du får opprette 'Kranglefanthjørnet' og flytte den dit da vettu...![]()
Det er vanskelig å bevise ting, men den kan jo fungere som en ganske sterk indikator.sunzeeker skrev:Testen beviser jo en ting; at det er høytalerne som gir størst endring i lyden. Elektronikken kan man handle på lidl![]()
sunzeeker skrev:Testen beviser jo en ting; at det er høytalerne som gir størst endring i lyden. Elektronikken kan man handle på lidl![]()
SPL er det det samme som dB nivå?Soundproof skrev:Selv er jeg enig med AudioCritic, som mener at korrekt matchet SPL nivåer fra to ulike, moderne komponenter vil gjøre det nærmest umulig å høre avgjørende forskjell på dem gjennom samme høyttalerpar.
SPL=Sound Pressure Leveltopline skrev:SPL er det det samme som dB nivå?Soundproof skrev:Selv er jeg enig med AudioCritic, som mener at korrekt matchet SPL nivåer fra to ulike, moderne komponenter vil gjøre det nærmest umulig å høre avgjørende forskjell på dem gjennom samme høyttalerpar.
Eller er det andre parametre som også skal matches?
brand-x skrev:Det er nesten for utrolig til å være sant .....Soundproof har gjennom gjentatte tråder satt hele oppfattningen "vi" bruker til verifikasjon på att jo dyrere jo bedre til veggs, og så fortsetter enkelte å argumentere mot "bevisene" med att det eller det indikerer att testprosedyrene ikke er relevant.... Noen prøver å forsvare bibelen med nebb og klør, og det må dermed bety att det går på troverdigheten løs ..... Han setter hele oppfatningen av "high end" på prøve og det passer selvfølgelig ikke den menige hop som lar seg styre av tykk lommebok, "stor" profitt og fete faglige overskrifter om verdens beste og det rette kvalitetsbrandet der alle som ikke hører forskjell er idioter.....
Noen hører tydeligvis mest med øynene og argumenterer med skrytereklamen i hånden og får det til å virke som om det er ørene...
Høres ut som en spennende og sunn (for lommeboka) tilnærming til HI-Fi. Det kunne vært interessant og sett/hørt et helt anlegg satt sammen etter "Blindtest-cup metoden": Produkt A og B testes mot hverandre og hvis man ikke kan høre forskjell velges det billigste.Arne Langaas skrev:Høyttalerne og samspillet med rommets akustikk betyr alltid mest såfremt forsterkeriet kan drive det til det lydtrykknivået som lytteren ønsker uten at anlegget når klipping eller har konstruksjon som gjør at klipping ikke "høres". Dette er jo ofte grunnen til at feks. små NAD og rørforsterkere kan fungere så godt.
Jeg har alltid holdt meg til budsjettanlegg, det gir masse musikkglede, utfordringen er hele tiden å finne produkter til så lav pris som mulig som spiller så bra som mulig. Hvis man ikke bor i enebolig "ute på landet", så kan man uansett normalt ikke spille høyt.
Skal man spille høyt, og med ekstremt frekvensomfang, må man over på hi-end hvis det skal låte bra.
Jeg har som regel skrevet om budsjettløsninger på forumet her, og blir av og til enten ignorert, eller latterligjort for dette. Denne testen viser udiskutabelt at det kan være vanskelig å skille mellom dyre og billigere anlegg.
En ting til: Jeg har opplevd i en hifi-butikk å bli nektet å få lytte til anlegg fordi "små forsterkere ikke kan drive store høyttalere" selv om disse altså kan være lettdrevet. Fyren begynte øyeblikkelig å krangle med meg om dette. Han hadde i hele tatt veldig bastante meninger. Slik fremtreden selger man ikke mye hifi på!
Det er ofte med små vellydende forsterkere, CD osv. i kombinasjon med lettdrevne spennende høyttalere man ofte finner budsjett-nirvana. Selv om man i dette tilfelle kanskje gikk en litt annen vei, så er det aldeles herrlig at det ble flyttet på noen bastante meninger! Har vel egentlig alltid holdt med "underdog'en" eller "David mot Goliat" i mange sammenhenger i livet..
Jeg har tidligere etterlyst en egen avdeling som kan hete "Budsjettanlegg" på dette forumet. Budsjettanlegg er som regel starten for oss alle, det er viktig for rekrutteringen til hi-end, og burde således også være interessant for bransjeaktørene.
Jeg synes at testen er morsom.loFi skrev:Interessant test http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm - Det er visst ikke bare kabler det er vanskelig å høre forskjell på![]()
Jeg sier "ja takk", som Ole Brum sa da ble spurt om han ville ha melk eller honning.Arne Langaas skrev:Jeg har alltid holdt meg til budsjettanlegg, det gir masse musikkglede, utfordringen er hele tiden å finne produkter til så lav pris som mulig som spiller så bra som mulig. Hvis man ikke bor i enebolig "ute på landet", så kan man uansett normalt ikke spille høyt.
OldBoy skrev:Jeg sier "ja takk", som Ole Brum sa da ble spurt om han ville ha melk eller honning.Arne Langaas skrev:Jeg har alltid holdt meg til budsjettanlegg, det gir masse musikkglede, utfordringen er hele tiden å finne produkter til så lav pris som mulig som spiller så bra som mulig. Hvis man ikke bor i enebolig "ute på landet", så kan man uansett normalt ikke spille høyt.
Det er jo ingen tvil om at når det gjelder "lyd for penger", får man, objektivt sett, mest i budsjettanlegg-klassen. For hver gang man dobler investeringen, halveres skrittet man tar i retning av "den perfekte lyden".
For meg er det likevel ikke spørsmål om "best" mulig lyd for minst mulig penger, men "riktig" lyd for meg for minst mulig penger. Jeg har ett anlegg i finstua som koster godt over 100k hvis jeg skulle ha kjøpt det nytt i butikken. Jeg har kjøpt så mye brukt som jeg har hatt tålmodighet til å sitte og vente på, men har nå "riktig" lyd for mitt behov. Ikke "best", men "riktig". Og så har jeg ett anlegg på arbeidsrommet som sikkert ikke har en nypris på mer enn 10k, og som jeg ikke har betalt mer enn et par tusen for, men som spiller slik jeg vil at et anlegg skal spille på arbeidsrommet. "Riktig" lyd for pengene der også.
Budsjetter kan være så mangt. Noen har budsjetter på 1 million, andre har budsjetter nedimot en tusenlapp. Begge ender av skalaen kan oppleve musikkglede og har livets rett her på HFS.
breuer skrev:Her inne linkes det til den ene eller andre testen som enten skal bevise eller motbevise kabelforskjeller, forskjeller i andre komponenter og gud vet hva. Hva som burde vært gjort, var å samle alle blindtester en kan få tak i å se om det er noen signifikant forskjeller mellom de som har signifikante forskjeller eller ikke. Dessuten er det du selv som må sette et nivå for hva DU aksepterer for signifikansnivå før du går ut å kjøper. Jeg driver selv mye med statistikk, og vet hvor feil en kan trå med dette verktøyet. I debattene her er det vel kun knutinh som har en vitenskapelig tilnærming til hobbyen vår (eg e stor fan, knutinh).
Jeg foretrekker at kunsten og håndverket utføres av musikerne og lydteknikerne som bidrar på plata. I det minste fra xlr-pluggen på mikrofonen og fram til høyttalerterminalene hjemme i stua så er det et uhyre enkelt ideal: kjeden skal kunne gjengi en spenningskurveform med minst mulig avvik.Dr.Evil skrev:Jeg er tilhenger av vitenskapelighet både i jobb og privat, men det er vel også andre premisser som gjelder i diskusjoner omkring musikkgjengivelse, lydopplevelse og musikkopplevelse?
Her snakker vi tross alt om en "vitenskap" som i det minste favner / krysser områder / dimensjoner som; kunst, psykologi, elektronikk, fysikk, statistikk, medisin (sentralstimulerende, nevrologi, psykiatri??.....), økonomi.. osv. osv.
Blir det ikke vanskelig / uhensiktsmessig å snakke om målinger og signifikansnivåer og om vitenskapelighet som sådan? På noen av dimensjonene kanskje.....
Tror nok at disse faktorene / dimensjonene gjør hobbyen så spennende, og så vanskelig.
Signifikansnivået på dette innlegget er forøvrig opp i mot 98% ;D (N=1, p<0,02 SD= 1,5)
Ja men kunsten og håndtverket skal oppleves psykologisk. Det er både vanskelig å predikere og måle. Det viser dette abx eksperimentet med all tydelighet.knutinh skrev:Jeg foretrekker at kunsten og håndverket utføres av musikerne og lydteknikerne som bidrar på plata. I det minste fra xlr-pluggen på mikrofonen og fram til høyttalerterminalene hjemme i stua så er det et uhyre enkelt ideal: kjeden skal kunne gjengi en spenningskurveform med minst mulig avvik.Dr.Evil skrev:Jeg er tilhenger av vitenskapelighet både i jobb og privat, men det er vel også andre premisser som gjelder i diskusjoner omkring musikkgjengivelse, lydopplevelse og musikkopplevelse?
Her snakker vi tross alt om en "vitenskap" som i det minste favner / krysser områder / dimensjoner som; kunst, psykologi, elektronikk, fysikk, statistikk, medisin (sentralstimulerende, nevrologi, psykiatri??.....), økonomi.. osv. osv.
Blir det ikke vanskelig / uhensiktsmessig å snakke om målinger og signifikansnivåer og om vitenskapelighet som sådan? På noen av dimensjonene kanskje.....
Tror nok at disse faktorene / dimensjonene gjør hobbyen så spennende, og så vanskelig.
Signifikansnivået på dette innlegget er forøvrig opp i mot 98% ;D (N=1, p<0,02 SD= 1,5)
For å avgjøre hvilke avvik som er å foretrekke framfor andre så må man konsultere audiologi, men idealet er fryktelig enkelt og dermed overskuelig.
Både lydteknikere og stuebrukere kan velge å modifisere kjeden med equalisere og det ene og det andre, men det er bevisste valg som de gjør. Det er fremdeles lett å spesifisere at lydkjeden skal være nøytral med unntak av deres lydmodifiserende tillegg.
For å finne ut hva brukerne foretrekker så må man innføre blindtester med alt strevet (og usikkerheten) det legger til. Men det gir samtidig edrueliggjørende innsikt, så som at brukere flest kanskje foretrekker moderat hengekøye-EQ framfor presisjonsøkning fra 14 bit til 16 bit ;-)
-k
Vi har en form for "virkelighet" som er den som prekes i hifi-magasiner, på din lokale hifisjappe, og hos subjektivistene. Den er ikke helt koherent, men spriker litt. Dessuten har den en tendens til å gå i bølger, det som var "in" på 90-tallet er kanskje ikke "in" i dag, men kommer kanskje tilbake etter 2010.Dr.Evil skrev:Ja men kunsten og håndtverket skal oppleves psykologisk. Det er både vanskelig å predikere og måle. Det viser dette abx eksperimentet med all tydelighet.
Joda, dette kunne jo være en grei definisjon på "vitenskapelighet", men hvis vi begrenser oss til strengt vitenskapelige kriterier, vet vi jo at vi bare får med oss en liten bit av helheten.knutinh skrev:Vi har en form for "virkelighet" som er den som prekes i hifi-magasiner, på din lokale hifisjappe, og hos subjektivistene. Den er ikke helt koherent, men spriker litt. Dessuten har den en tendens til å gå i bølger, det som var "in" på 90-tallet er kanskje ikke "in" i dag, men kommer kanskje tilbake etter 2010.Dr.Evil skrev:Ja men kunsten og håndtverket skal oppleves psykologisk. Det er både vanskelig å predikere og måle. Det viser dette abx eksperimentet med all tydelighet.
Vi har en annen form for "virkelighet" som er den vi kan få innblikk i ved blindtester. En blindtest er ikke "virkeligheten". Virkeligheten er virkeligheten, men vha blindtester kan vi lage oss et lite vindu og titte inn, forhåpentligvis er vinduet rent og uten forvrengninger.
Til sist har vi den formen for virkeligheten som avsløres ved målinger. Dette gir veldig konklusiv innsikt, men ikke alltid en som er 100% relevant for en lytter.
Felles for disse er at man må ta et sett av observasjoner, vurdere usikkerhetsmomenter, og gjøre seg opp en mening om hvordan virkeligheten bak egentlig er. Hvis du ser ut av et vindu og ser 4 sølvgrå Audier så er det lett å tro at Audi har overtatt markedet for biler. Men kanskje er det en tilfeldighet, eller kanskje titter du ned på parkeringsplassen til den lokale Audi-forhandleren?
-k
Det finnes aspekter ved lyd i et konsertlokale som hifi ikke er i nærheten av å gjengi - på et vitenskaplig grunnlag.Dr.Evil skrev:Joda, dette kunne jo være en grei definisjon på "vitenskapelighet", men hvis vi begrenser oss til strengt vitenskapelige kriterier, vet vi jo at vi bare får med oss en liten bit av helheten.
Er det det vi skal tilstrebe med HIFI?
Men denne testen beviser jo det absolutt motsatte! Selv om komponentene brukt antagligvis ikke er kjøpt på Lidl (Behringer og Sony) viser det seg at det ikke er store hørbare forskjeller på et anlegg til ca 3000,- kr vs et annet til 100.000,- (? - eller mer)Destiny skrev:Men at man kan handle elektronikk på Lidl har jeg ingen tro på, det er absolutt lydmessige forskjeller på div elektronikk....
Ja, slike spøkelser man jo få vekk. Nevroleptika fungerer godt mot hallusinasjoner! Nye kabler fungerer ikke. ;Dknutinh skrev:Det finnes aspekter ved lyd i et konsertlokale som hifi ikke er i nærheten av å gjengi - på et vitenskaplig grunnlag.Dr.Evil skrev:Joda, dette kunne jo være en grei definisjon på "vitenskapelighet", men hvis vi begrenser oss til strengt vitenskapelige kriterier, vet vi jo at vi bare får med oss en liten bit av helheten.
Er det det vi skal tilstrebe med HIFI?
Men audiofile er etter min mening ikke interessert i å snakke om disse aspektene, de bruker heller kaloriene sine på å jage etter spøkelser som snurrer rundt strømkablene.
-k