Absolutt ingen grenser for oppfinnsomhet??

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men det går fortsatt an å handle i utlandet, og en utenlandsdstur er forutsetning for Taxfree. Altså overføres omsetningen fra Norge til andre land. Smart tenkt, Johnsen!

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Man kan jo diskutere skattenivået i Norge til man blir blå. Men taxfreebutikkene har nå vært en naturstridig konstruksjon ganske lenge.

Det er jo også en god stund siden de var spesielt billige da. I hvert fall for oss som har trappet kraftig ned på Cognac og denslags forlengst. Jeg kommer til å savne butikkene. Men jeg krysser fingrene for at de kan fortsette ... med tax. Det er noe med beliggenhet og utvalg som gjør at det fortsatt kommer til å friste.

De beste taxfreehandlene har jeg forøvrig gjort på danskebåten på vei til danmark. Det begynner å bli noen år siden men de hadde mange snadderviner dengang som man ikke kunne finne i Norge.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Bach_Man skrev:
Men det går fortsatt an å handle i utlandet, og en utenlandsdstur er forutsetning for Taxfree. Altså overføres omsetningen fra Norge til andre land. Smart tenkt, Johnsen!
Når Tax-Free ordningen blir borte må man nok betale full avgift for alle flasker som kjøpes i utlandet. Det forslaget faktisk innebærer er at "kvoten" blir borte! Det er ikke bare butikkutsalget på båten og på flyplassen som forsvinner! Det medfører også at man ikke får ta med hjem tobakk og alkohol som kjøpes ( med svenske avgifter ) på Harrytur til Sverige. Og det er nok i forbindelse med svenskehandelen at "gevinsten" kommer for Johnsen. Det vil bremse Harryhandelen og mange varer vil bli kjøpt i Norge fordi folk rett og slett ikke kommer til å reise til Sverige. Det gir moms, tobakksavgift og alkoholavgifter i kassa!

Den største ulempen vil ligge i at staten vil måtte gå inn og betale for drift av mange flyplasser i distriktene. Hvis da ikke SV får det som de vil og flyplassene blir lagt ned og folket må bruke bil/buss/tog?

S

Slubbert

Gjest
Veggene på Festung Norwegen blir stadig høyere. You can check out any time you like, but you can never leave.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.169
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Veggene på Festung Norwegen blir stadig høyere. You can check out any time you like, but you can never leave.
Fritt arbeidsmarked innenfor EU og EØS. Om du har det så fælt kan du bare dra.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Jeg håpet ærlig talt denne typen tankegang, som dette i parantes bemerket kun er et lite utslag av, gikk av moten i 1945.
Men neida, man har bare byttet farge på skjortene ;D ;D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Æsj,

Det er jo bare spriten og snusen som er billigere på taxfree nå. Vinen er noen ganger dyrere andre ganger billigere. Det er lenge siden det var mye penger å spare pp tax-free. De som driver butikkene har selvsagt forlengs oppdaget at de er omtrent de eneste taxfree butikkene i europa. De fleste er jo avviklet i og med at alle er i EU. SÅ de har lenge tatt tett på vanlig markedspris ettersom alle reisende kommer innom uansett. jeg tror at worst case er en ørliten prisstigning og en justering i utvalget. SÅ liten at man ikke legger merke til det med mindre man har irritert seg grenseløs over hvor vanvittig dyrt det har blitt på tax-free-en de siste årene.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
På de fleste flyplasser i EU er det egne tobakkpriser for fly som går direkte til land utenfor EU, spesielt på turistdestinasjoner. Jeg er litt irritert over at jeg nå har gått tom for tobakkvarer fra mine turer til andre land i høst og like før jul, og det merkes litt i pengeboken. Drikkevarene på den annen side har jeg ikke så mye imot å handle på polet. Kjøpes kvalitet er ikke prisforskjellen så stor på alkohol på taxfree, men på tobakkvarer er det enda penger å spare. Pluss at jeg liker britisk type tobakk, og savner min Golden Leaf rulletobakk.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Det er jo egentlig et gigantisk miljøtiltak. Vekk med danskebåter, Kielferger og bilkøer over Svinesund. Nei, for å skrive om en romantittel fra 30 år tilbake: "Men tax-free kvoten min får du aldri"

Elektron

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.386
Torget vurderinger
1
Tax-free-(dvs duty-free)-handel er en dusteordning som med fordel kan fjernes fort som svint. Den eneste grunnen til at Norge opprettholder ordningen er at det blir for mye ommøblering på statsbudsjettet for å få det til (bl.a. finansiering av landets flyplasser via Gardermoen), og at staten antagelig vil gå i minus med å fjerne den.

mvh
KJ

Topp Bunn