Abrahamsen vs EC ?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

har omsider kommet meg ut av dvalen og oppdaget hvor viktig forsterkeren er for et hi-fi anlegg ! var innom den lokale Elkjøp-butikken her om dagen og så litt på Abrahamsen's integrerte i V-serien (de hadde ikke fullt oppsett ennå.).den tok seg adskillig bedre ut i virkeligheten enn avbildet her på pc-skjermen.har tittet litt på tekniske data på denne og den likt prisede EC Prelude.Abrahamsen veier 16 kilo og leverer 2 X 70 watt mot EC's minste veier kun 6 kilo og 2 x 50 watt.

er det noen som har hørt begge og kanskje sammenlignet ?

ellers er jo Hegel's på tilbud nå om dagen til samme pris,men har ikke mulighet til og hoste opp kronene med det første,så dette blir litt langsiktig dagdrømmeri.

takker for respons/tips !

mvh. s,

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vil nok anta at Prelude I 1 blir litt svak sammenlignet med Abrahamsen V2, reell sammenligning, på tross av prisen, er nok Ec PI2 med 2x100w.

Jeg har for tida Ec PI 2 og har spilt på den 2-3 uker nå. Lyttet til V2 et par ganger hos EL-kjøp (under litt dårlige forhold). Jeg kommer snart til å låne en med hjem...

Forsterkeren V2 hørtes for meg svært likt ut som de integrerte til gamle Electrocompaniet - slik jeg husker lyden. Mistenker vel, med god grunn, at det er samme konstruksjon: relativt tung, mye varme, balansert, omtrent samme styrke og kraftpotensialet, dobling i watt fra 8 til 4 Ohm m.m.
Musikalske, god bass, grei mellomtone og diskant, god spredning i lyden, men ikke så god på dybde og 3D-perspektiv (holografien) som mer moderne konstruksjoner har (her kommer sjølsagt feilkilder som rommet, kablene osv. inn). Heller ikke "så mye"  detaljer på mikro-nivå.  Lyd som heller til det varme.
Smak og behag: de gamle integrerte fra EC var ikke blant mine favoritter, gode ja, mens jeg foretrekker litt mer nøytral og analytisk lyd, uten at en skal miste det musikalske og nærværet... Derfor liker jeg bedre lyden av de nye integrerte (Prelude) fra nye EC. Har nå lyttet til 100w-eren i ulike sammenhenger, med ulike kilder, kabler og høyttalere, for å danne meg et bilde av lyden. Prelude virker som en klart mer "moderne" konstruksjon enn Abrahamsen. Åpen, detaljert, klar topp, har beholdt bunnen, dybde i lydbildet...

Til prisen virker Abrahamsen svært god, noe Prelude også er til prisen.  Ingen av de to forsterkerne er High-End.

Både Abrahamsen v2 og Prelude PI2 kunne hatt bedre byggekvalitet.

Alltid en stor feilkilde/usikkerhet knyttet til slike lyttetester i butikker, men jeg har som sagt lyttet til Ec PI2 i ulike "dårlige" sammenhenger også, så et grunnlag har jeg... det er i hvert fall  det grunnlaget jeg har nå. Skal som sagt lytteteste begge under like forhold snart (om 2-4 uker).

Topp Bunn