Abrahamsen versus Naim?

C

Cyber

Gjest
Jeg er kort ute etter noen som har erfaringer med Abrahamsen sine klanglige kvaliteter jamført med Naim sine - hvor store avstander snakker om man tenker V2 mot Nait 5i og XS.

Jeg ser jo for meg at Abe er litt mer laidback med en liten lunk mer, men har aldri prøvd i samme oppsett.

Takker på forhånd for gode subjektive svar.
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
818
Antall liker
256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Har hørt Abrahamsen 2 ganger på messe i Trondheim og sist nå i Horten.
Noe av det bedre på messene og konkurerer mot andre produsenter langt over i pris.
Det er bare å ta av seg hatten for Per Abrahamsen. ;D
Han har gjort en genistrek som er nesten på høyde med "The Two Channel Power Amplifier" tidlig på 70 tallet.
Har selv hatt 3 stykker av denne oppgjennom og det betyr jo at det er noe spesielt med den.
Fyren er et geni ;) og til prisen er det ikke noen konkurenter :)

Sonicfrontiers
 
C

Cyber

Gjest
Høres supert ut, jeg har også erfaring med Abrahamsen, men jeg er altså ute etter noen som har skutt med begge kanoner i samme oppsett.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Sitat fra: Loevhagen på I dag kl. 15:04:22
Sakset fra en test av Abrahamsens V4.0:

Et lite varsku må jeg dog rope og det gjelder hvilke kabler man kobler til, V4.0 er en skikkelig bredbåndskonstruksjon og når jeg kobler til kabler som f.eks Supra Ply 2.0 eller 3.4, låter det rett og slett ikke veldig bra. Det er et eller annet som skjer med kapasitansen som kan få bredbåndede forsterkere til i verste fall gå i selvsving, og ytterste konsekvens av det er at forsterkeren brenner utgangene. Nå i dag som man har et kraftig økende antall av brebåndede forsterkerkonstruksjoner er dette et problem som vil gjøre seg stadig mer til kjenne ,vil jeg tro. Med V4.0 opplever jeg det hele som om noen skrur ned kraftig på diskanten kontrollen (hvilket jo er fraværende på dette forsterker-settet), det hele blir lydende litt inneklemt, kobler man til Abrahamsens egne høytaler kabler eller for den saks skyld hvilken som helst solid-core kabel er problemet fullstendig borte.Kilde: http://www.audiophile.no/omtaler/effektforsterkere/item/532-abrahamsen-v30-og-v40-forsterkersett

Spørsmål:

a) Hva er det egentlig som gjør disse Suprakablene uegnet?
b) Hva passer da? Hvilke egenskaoer skal man se etter (konkrete forslag til kabler)?





Svar:
A
Det er nok et eller annet med bruken av mange tynne ledere som er flettet tett sammen og lagt oppå hverandre som får bredbåndede forsterkerkonstruksjoner til og kunne gå litt i selvsving.

B
Svaret finner du i teksten.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Takk. For the record; Abrahamsens FLS består av 4x1mm "solid core". Kimbers TC av litt flere. Moralen her er mao. å unngå Clas Ohlson, Biltema type "ørten" multistrands-høyttalerkabler. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor.

Edit: VidarP kom innpå det...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her lukter det et eller annet i Danmarks rike. Med forbehold om at jeg har misforstått noe.
Kan d'herrer gjøre dette om til LCR? For jeg kan ikke med min beste vilje klare å se at en forsterker behøver høy kapasitans (og dertil lav induktans) for ikke å gå i selvsving; så langt jeg vet er ikke den forsterkeren oppfunnet ennå. Kan d'herrer utdype og opplyse?
 

MORTIS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
194
Antall liker
5
klarte selv og brenne utgangen på v4 med xindax gold høyttalerkabler!men etter en tur på verksted ble det black magic og det virka ;)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
BetterCable Premium III er Composed of quad 16AWG, helically-wound, stranded copper conductors, som er veldig nær FLS-kablene til Abrahamsen (som er 4 x 17 AWG).

Men, nå ødelegger vi tråden til Cyber. Kan ikke en moderator flytte de siste postene til den andre tråden referert til over?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei overhodet ikke; dersom Abrahamsen har laget en forsterker som ikke tåler lav kapasitans/høy induktans (noe jeg betviler men avventer utredning på) så er det ingen grunn til å flytte temaet til en annen avdeling. Alt som trengs er en redegjørelse på hva dette er for noe. Det hører absolutt med i tråden i så fall.
 
Topp Bunn