Abrahamsen V3.0 vs Electrocompaniet 4.8

Yelll

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
54
Hadde de abrahamsen? Venter spent på en avgjørelse her jeg, hvem er best, liksom? I beste mening, da jeg selv er ute etter pre.... Joda, vet også at tåden er gammel...

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Antall liker
161
Nå er det gått en del tid og kanskje er tid moden at vi starter denne temaen på nytt. Er det virkelig noen på forumet som har testet Abrahamsen V3 mot Electrocompaniet 4.8.
Det er kanskje noe mest interessant på forumet på mange år?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.957
Sted
Phobos
Det er ikke helt utenkelig at forskjellen ikke er den helt store mellom disse. EC 4.8 er nok den minst gode pre-ampen jeg har eid i den prisklassen. Den hadde en ikke uvesentlig andel egenstøy, samt at jeg opplevde den som noe tilslørt og grovkornet i forhold til det jeg forventer sammenlignet med f.eks Parasound JC-2, GamuT D3, Audio Valve Eclipse og Marantz SC-11S1, som er de jeg har eid i sammenlignbare prisklasser. Jeg følte den var klart overpriset om man kun baserer seg på det lydmessige. Den er imidlertid solid bygget og ser veldig bra ut om man liker EC, så rent kostprismessig er den nok priset riktig.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
923
Det er ikke helt utenkelig at forskjellen ikke er den helt store mellom disse. EC 4.8 er nok den minst gode pre-ampen jeg har eid i den prisklassen. Den hadde en ikke uvesentlig andel egenstøy, samt at jeg opplevde den som noe tilslørt og grovkornet i forhold til det jeg forventer sammenlignet med f.eks Parasound JC-2, GamuT D3, Audio Valve Eclipse og Marantz SC-11S1, som er de jeg har eid i sammenlignbare prisklasser. Jeg følte den var klart overpriset om man kun baserer seg på det lydmessige. Den er imidlertid solid bygget og ser veldig bra ut om man liker EC, så rent kostprismessig er den nok priset riktig.
Jeg har også eid Parasound JC2 og eier nå EC4.8, og må at jeg ikke er helt enig i dine betraktninger. Svakheten til EC4.8 er at den mangler litt oppløsning i forhold til en del konkurrenter. Der har derimot JC2 sin styrke, den er fantastisk bra på rom og oppløsning. Companiet sin pre har derimot en del fordeler man ikke skal kimse av som musikalitet, klangfarver og kroppslighet, noe som gir opphav til en ganske raus og flott mellomtone. Egenstøyen du snakker om har jeg ikke hørt noe til og vet egentlig ikke hva du sikter til.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.957
Sted
Phobos
Jeg har også eid Parasound JC2 og eier nå EC4.8, og må at jeg ikke er helt enig i dine betraktninger. Svakheten til EC4.8 er at den mangler litt oppløsning i forhold til en del konkurrenter. Der har derimot JC2 sin styrke, den er fantastisk bra på rom og oppløsning. Companiet sin pre har derimot en del fordeler man ikke skal kimse av som musikalitet, klangfarver og kroppslighet, noe som gir opphav til en ganske raus og flott mellomtone. Egenstøyen du snakker om har jeg ikke hørt noe til og vet egentlig ikke hva du sikter til.
At EC 4.8 har sin lydmessige sjarm er selvsagt hevet over enhver tvil. At mange foretrekker den foran JC-2 rent smaksmessig er også helt sikkert. Jeg tror til og me jeg kan være en av dem (Jeg likte ikke bassområdet på JC-2). Men akkurat dette med oppløsning er på en måte et minimumskrav i denne prisklassen føler jeg, selv om lyden er romantisk. Hvis jeg kan leve med lavere oppløsing ("grovkornethet", relativt til prisklassen selvsagt) mot litt farging andre steder så føler jeg at jeg nesten kunne gått for digital EQ i stedet, som erfaringsmessig tilbyr samme kompromiss. Et godt alternativ for de som liker EC 4.8 men som ønsker oppløsning i tillegg er Audio Valve Eclipse. En fantastisk rørforforsterker, som både jeg og en kompis som fikk låne den endte opp med å bytte ut EC 4.8 med i våre EC anlegg. Det låt rett og slett som EC, bare enda mer raffinert :)

Dette med grunnstøy gjaldt HT-passthrough inngangen. EC 4.8 har en elendig implementasjon av denne funksjonen som går ut på å låse volumet til 100% i stedet for ekte passthrough. Støyen kom fra EC 4.8 og ikke kilden (jeg prøvde å koble forbi siden kilden hadde digital volumkontroll som kunne brukes til nøds i testsammenheng) Du kan jo selv øke volumet til 100% på EC 4.8 og høre på støyen. Det finnes langt bedre løsninger på dette hos andre konkurrenter. Dette var til og med på B&W 802D som har mye lavere følsomhet enn det anlegget jeg har nå som er helt tyst med tilsvarende konfigurasjon, bare andre komponenter. At støygulvet er høyere på EC 4.8 enn flere av konkurrentene er jeg derfor overbevist om, bare at man vanligvis ikke hører dette på normale lyttenivåer på høyttalere med standard følsomhet.

Sist redigert:

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Antall liker
1
Jeg har prøvd begge to med samme oppsett.
4.8 har en strammere bass og spiller mer luftig. Jeg endte opp med å beholde 4.8 og retunerte 3.0. Men om det var verdt pengene skal jeg ikke svare på :) ....
Men en ting jeg har lagt merke til med 3.0 kontra 4.8 er at den spiller noe tydeligere i nedre mellomtone.
På Michael Jackson sin Billy Jean så kan man i introen høre noe tamtam trommer oppe i venstre hjørnet av lydbildet, disse er nesten helt fraværende med EC.4.8 samt andre pre amper jeg har testet. Men som tdligere nevnt er EC 4.8 mye mer luftig og kan oppfattes som om den lever og puster i rommet :) .....
Så, for mitt vedkommende er 4.8 en bedre forsterker for mitt behov og min lydsmak.....Men smaken er som baken, forskjellig i alle retninger :) ....

Topp Bunn