Abrahamsen V2 og V6: problem med balansert tilkoblinger EDIT: Nå også rca

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Hei.

Jeg har et problem med min Abrahamsen v2 og min Abrahamsen v6 dac.
Dacen er oppgradert med det nyeste upsamlerkortet.
Når jeg bruker RCA tilkoblingene spiller dette helt fint.

Problemet begynner når jeg går over til XLR, da forvrenger lyden seg veldig!
Når jeg derimot skrur ned volumet i musikkprogrammet på pcen, som jeg bruker som kilde inn til v6 blir forvreningen mindre.. jeg må skru ned ganske mye for at lyden skal blir tilnærmet forvreningsfri..

Kan gainnivået på utgangssignalet fra v6 være for høyt? Evt. XLR inngangene på forsterkern for følsom for det høye nivået fra v6?

Dette er merkelig da disse er jo fra samme fabriktat og er laget for å fungere optimalt med hverandre..

Noen andre forslag? Jeg har desverre ingen andre komponenter med xlr for å teste om det er v2 eller v6 som problemet ligger i..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Abrahamsen V2 og V6: problem med balansert tilkoblinger

Den første V3-en jeg fikk hadde skurring på de balanserte inngangene. Jeg fikk byttet den, siden jeg oppdaget det første dag, men du får ringe Abrahamsen og få dem til å kikke på det.

Jeg tipper bare når jeg sier at det er V2-en som er problemet, men det kan du jo om ikke annet forsterke eller svekke mistanken om ved å koble ubalansert signalkabel fra dac-en inn på de balanserte inngangene på forsterkeren, vha. overgangene du sannsynligvis fikk med da du kjøpte forsterkeren?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5

Takk for raskt svar.

Jeg kjøpte forsterkern demobrukt fra Elkjøp, fikk med embalasje og fjernkontroll, men ingen overganger av noe slag desverre.

Dacen kjøpte jeg brukt.

Jeg har vel 60 dager åpent kjøp hos elkjøp, jeg kan derfor bytte inn forsterkern mot penger i noen dager til.
Jeg er derfor ivrig på å lokalisere hvilken av komponentene feilen ligger i.

Jeg vet rca utgangene har lavere voltnivå enn xlr, ved å bruke overgang fra rca til xlr, lurer jeg ikke bare meg selv da?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

sirop skrev:
Takk for raskt svar.

Jeg kjøpte forsterkern demobrukt fra Elkjøp, fikk med embalasje og fjernkontroll, men ingen overganger av noe slag desverre.

Dacen kjøpte jeg brukt.

Jeg har vel 60 dager åpent kjøp hos elkjøp, jeg kan derfor bytte inn forsterkern mot penger i noen dager til.
Jeg er derfor ivrig på å lokalisere hvilken av komponentene feilen ligger i.

Jeg vet rca utgangene har lavere voltnivå enn xlr, ved å bruke overgang fra rca til xlr, lurer jeg ikke bare meg selv da?
Det er godt mulig det ikke følger med noen overganger til V2. Når jeg tenker meg om, var det vel til V4 de fulgte med hos meg, som kun har balanserte innganger, så det er vel egentlig logisk at de ikke følger med V2.

Jeg synes du skal ringe ECS Holding (Abrahamsen) først og høre hva de sier. Med litt flaks får du en superdeal på oppgradering av V2-en samtidig. ;)

http://www.ecsholding.com/default.asp?Mode=Kontakt

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5

Jeg har allerede sendt en mail for noen dager siden uten å få svar.
Det er også litt merkelig, for forsterkeren er allerede en oppgradert versjon.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

sirop skrev:
Jeg har allerede sendt en mail for noen dager siden uten å få svar.
Det er også litt merkelig, for forsterkeren er allerede en oppgradert versjon.
Ring dem, og heng på linja til de svarer. ;)

Har du ingen i nærheten som har balanserte innganger på forsterkeren sin, så du kan prøve om feilen oppstår hos dem med dac-en din med signal fra de balanserte utgangene, eller noen som kan ta med en kilde med balanserte utganger og prøve den på din forsterker?

Om forsterkeren er oppgradert i utgangspunktet, påvirker vel strengt tatt ikke sannsynligheten for feil på inngangene.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5

Jeg har desverre ingen i nærheten som har noen kilder med balanserte utganger som jeg kunna testet, ingen med forsterkere med balanserte innganger jeg kunna testa dacen min på heller desverre :-(

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5

Ringte nedover og fikk prate med Per Abrahamsen selv, han mente problemet lå i forsterkeren.
Jeg kunne sende den nedover så skulle han øke toleransenivået på xlr inngangen, gratis naturligvis.

Jeg elsker små nisjeprodukter hvor servicen er slik den skal være :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

sirop skrev:
Ringte nedover og fikk prate med Per Abrahamsen selv, han mente problemet lå i forsterkeren.
Jeg kunne sende den nedover så skulle han øke toleransenivået på xlr inngangen, gratis naturligvis.

Jeg elsker små nisjeprodukter hvor servicen er slik den skal være :)
Flott!

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5

Etter litt testing hjemme her i kveld, har forvreningsproblemet "smittet" over til rca inngangene på v2.
Jeg mistenker nå at det er v6 som e kilden til problemet, da denne er nå koblet med en rca til v2.

På den ene optiske inngangen forvrenger det, mens på den andre optiske inngangen er signalet helt rent. jeg bruker samme macbook som kilde til begge inngangene.

Hvis jeg demper volumet på softwaren i musikkprogrammet kan jeg eliminere forvrengingen, slik at begge innganger på v6 spiller rent.

Med XLR utgangene i bruk forvrenget signalet uansett hvilken inngang som er i bruk på dac, dette kan korigeres med å dempe volumet i softwaren igjen.

Topp Bunn