Abrahamsen V 6.0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    spurv skrev:
    Tilbud på denne DAC'en nå på www.elkjop.no . Er det forresten noen som har fått testet den nærmere opp mot EC sin dac?
    Takk for tipset.
    En stk. V 6.0 ble nettopp kjøpt hos Elkjøp.no til den nette sum av 3.084,- inkl. frakt.

    Jon A
     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    Ser at V 6.0 er "midlertidig utilgjengelig" på elkjop.no...
    Sikkert fler en meg som benyttet muligheten til å anskaffe seg denne til prisen av hva som forlanges for et brukt ex. f.eks. her på sentralen.

    Jon A
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Fra hjemmesiden: Det er oppdaget et ”fenomen” i forbindelse med valg av innganger på enkelte V6.0. Lyden kan noen ganger oppfattes som ”ullen og rar”. Ved å velge en annen inngang eller slå produktet av og på forsvinner problemet. Etter inngående forskning på problemet viser det seg at problemet ligger i up-sampling kretsen levert av Crystal. Denne blir ustabil når den inngangen endres. Ved søk på internett viser det seg at alle andre som bruker denne kretsen har samme problemet.

    For å løse problemet for de kundene som opplever dette har vi utviklet et nytt up-sampler / DAC kort med samme lydgjengivelse men uten problemer.

    I V6.0 sitter up-sampler / DAC kortet som et plugg-inn kort uten lodding, som enkelt kan byttes av bruker.

    Kortet vil være tilgjengelig fra ca. 01.07.2010 og vil være gratis.

    De som ikke vil åpne og bytte selv, vil selvsagt kunne sende V6.0 inn til oss for ombytte.


    Per Abrahamsen
    ECS Holding AS
     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    decibelius skrev:
    Fra hjemmesiden: Det er oppdaget et ”fenomen” i forbindelse med valg av innganger på enkelte V6.0. Lyden kan noen ganger oppfattes som ”ullen og rar”. Ved å velge en annen inngang eller slå produktet av og på forsvinner problemet. Etter inngående forskning på problemet viser det seg at problemet ligger i up-sampling kretsen levert av Crystal. Denne blir ustabil når den inngangen endres. Ved søk på internett viser det seg at alle andre som bruker denne kretsen har samme problemet.

    For å løse problemet for de kundene som opplever dette har vi utviklet et nytt up-sampler / DAC kort med samme lydgjengivelse men uten problemer.

    I V6.0 sitter up-sampler / DAC kortet som et plugg-inn kort uten lodding, som enkelt kan byttes av bruker.

    Kortet vil være tilgjengelig fra ca. 01.07.2010 og vil være gratis.

    De som ikke vil åpne og bytte selv, vil selvsagt kunne sende V6.0 inn til oss for ombytte.


    Per Abrahamsen
    ECS Holding AS
    Fikk en V 6.0 i hus på onsdag, og den har noe rart med seg som mest sannsynlig en problemet som er beskrevet over.
    DAC'en begynner å spille med lavere nivå og i høyeste grad ullent, og med sus og støy.
    Når jeg kjører en runde på inngangene så blir ting normalt. Er en mail til ECS og nytt kort i posten det som skal til?
    Når den oppfører slik den skal, er det ikke stort å utsette på den.

    Jon A
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg sendte en mail i begynnelsen av uka og ba om nytt kort i posten så snart det var tilgjengelig. Håper det dukker opp uten att jeg behøver å mase. Tvi tvi ;)
     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    decibelius skrev:
    Jeg sendte en mail i begynnelsen av uka og ba om nytt kort i posten så snart det var tilgjengelig. Håper det dukker opp uten att jeg behøver å mase. Tvi tvi ;)
    Har du mottatt kort eller hørt noe fra dem. Jeg har ikke hørt et pip.

    Jon A
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Ingenting har skjedd på den fronten. Tenker jeg drøyer en uke til før jeg hiver meg på telefonen. Noen andre som har sett eller hørt noe i sakens anledning?
     

    argron

    Medlem
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Fiskå - Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Finner ikke infoen du refererer til på hjemmesiden. Kan du legge ut direktelink, eller forklare nermere hvor det ligger. Synes det er greit å lese det der før jeg tar kontakt med dem.
    Arnt
     

    dogg-e

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.09.2003
    Innlegg
    50
    Antall liker
    19
    Sted
    Askim
    Jeg har mailet og ringt Abrahamsen de to siste ukene.



    Jeg kan nevne at Abrahamsen og Co er på ferie i følge hun damen

    som har svart på telefonen. Noen skal være på jobb, men det har

    ikke lykkes meg å komme i kontakt med noen :)



    Jeg drøyer den til August igjen herfra.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Arnten skrev:
    Hei
    Finner ikke infoen du refererer til på hjemmesiden. Kan du legge ut direktelink, eller forklare nermere hvor det ligger. Synes det er greit å lese det der før jeg tar kontakt med dem.
    Arnt
    .
    Følg med på venstre side av siden, der det er litt action.
    La de få avvikle ferien, så ringer vi ned sentralbordet.
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har hørt noe eller mottat kortet? Jeg har ikke fått noen respons på mailen min.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Abrahamsen folket er på jobb igjen nå, var der oppe i går og der var det full fart........ så også i dag.
    Tlf nr: ECS Holding 67978190 eller til Thomas Abrahamsen 91154321
     

    dogg-e

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.09.2003
    Innlegg
    50
    Antall liker
    19
    Sted
    Askim
    Har "bestilt" time til uka for å komme å oppgradere v3.0 og bytte DAC i v6.0.
    Så det er fart i butikken igjen nå ja :)
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Tror jeg tar toget til Lillestrøm og henter kortet. Vet Dere att det er på lager?
     

    crimsonking

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2006
    Innlegg
    32
    Antall liker
    3
    decibelius skrev:
    Tror jeg tar toget til Lillestrøm og henter kortet. Vet Dere att det er på lager?
    jeg ringte de i går og da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få det før til uka,men det ser ut som folk får litt forskjellige svar
     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    Noen andre som har mottatt nytt dac-kort? Jeg venter stadig, og er nå ganske utålmodig blitt.

    Jon A
     

    crimsonking

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2006
    Innlegg
    32
    Antall liker
    3
    JAND skrev:
    Noen andre som har mottatt nytt dac-kort? Jeg venter stadig, og er nå ganske utålmodig blitt.

    Jon A
    jeg fikk mitt lørdag,ringte de mandag,så det gikk jo rimelig kjapt
     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    Sendte nok en mail idag. Tror jaggu jeg ringer imorra.
    Virker som de sliter med og følge opp henvendelser, være seg mail eller tlf.
    Har nå sendt 2 mail og ringt en gang..

    Jon A
     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    Ringte i formiddag. Siste mail er fanget opp, og kortet skulle sendes idag eller imorgen.
    Igår kveld var dac'en værre enn noen sinne. Fenomenet med ullen lyd, kom og gikk.
    Fungerer utmerket ikveld. Nye Grinderman går på siste sporet. Står mellom Waits og Sonic Youth som neste ut.

    Jon A
     

    zebby

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2010
    Innlegg
    89
    Antall liker
    2
    De bør kanskje begynne å forstå at det blir mindre telefoner hvis de kan begynne å svare på mailene de får.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Sender mail nå. Er det noen som kan komme med tilbakemeldinger på om hvor lett det gikk å bytte kortet, og om det funker som det skal?
     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    Fikk nytt kort idag. Bytte av kort er uproblematiskt.
    Det tok sin tid, ble ganske irriterende både å vente på nytt kort, og å måtte leve med problemet.


    Jon A
     

    dogg-e

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.09.2003
    Innlegg
    50
    Antall liker
    19
    Sted
    Askim
    Ville bare si at jeg fikk nytt DAC-kort 1. september (Var innom sjappa i lillestrøm).

    Har ikke hatt noen problemer med ullen lyd siden.

    ...og V6.0 spiller nydelig :)
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Jeg har ikke hatt problemene med ullen lyd...og følgelig ikke skiftet kort..og ja : V 6.0 spiller nydelig ;D
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm.. Jeg har den siste tiden vekslet mellom en gammel Theta generation III fra slutten på 90-tallet opp mot V6.0 og, Theta spiller utrolig flott alderen tatt i betraktning. Den kostet vel sine 60k den gangen..

    Men til poenget: Ved avspilling av V6.0 opplever jeg et svakt ubehagelig "trykk" i mellomregisteret som i lengden kan være litt ubehagelig. Theta oppleves som noe mer analog og mindre stresset enn V6.0. Er det noen med denne opplevelsen? Eller er det dette DAC-kortet som kan spille meg et puss, det er nemlig ikke byttet ennå?

    Mvh
    lassemann
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    lassemann skrev:
    Hmm.. Jeg har den siste tiden vekslet mellom en gammel Theta generation III fra slutten på 90-tallet opp mot V6.0 og, Theta spiller utrolig flott alderen tatt i betraktning. Den kostet vel sine 60k den gangen..

    Men til poenget: Ved avspilling av V6.0 opplever jeg et svakt ubehagelig "trykk" i mellomregisteret som i lengden kan være litt ubehagelig. Theta oppleves som noe mer analog og mindre stresset enn V6.0. Er det noen med denne opplevelsen? Eller er det dette DAC-kortet som kan spille meg et puss, det er nemlig ikke byttet ennå?

    Mvh
    lassemann
    Hehe...

    Sitter med en enda eldre Theta dac. Ds Pro IIIA fra midten av 90-tallet. Jeg byttet ikke den til fordel til V6 som jeg kjøpte uhørt bare for å teste for en tid tilbake. Det er nok ikke bare kortet som er viktig i en dac.
     

    Romstasjon

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2008
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Har dere som har skiftet kortet i V6 lagt merke til at det ikke bare er SRC-brikken som er byttet ut, men at det også sitter en annen DAC på kortet?

    Kortet som satt i originalt hadde en Cirrus Logic CS4397 chip (og "problembrikken" CS8420 for samplingsfrekvenskonvertering), det nye bruker en AKM AK4396 dac (sammen med AK4125 og AK4117).

    I mine ører har dette gitt seg utslag i at lyden nå er merkbart mørkere og noe mindre oppløst enn før byttet (sammenlignet med lyden slik den var i V6 når ullen lyd-problemet ikke var til stede). Dette nye kortet med alle sine komponenter skal vel også ha sin "burn-in"..

    Det sagt så er "sykdommene" boksen led av før utskiftingen borte.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Etter litt mailing noen uker fikk jeg endelig respons fra Thomas Abrahamsen som sender meg nytt kort i dag. I og med att jeg skifter mellom USB og coax ganske ofte, så skal det bli digg å slippe problemene som har vært. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen måte å sjekke om DAC-en har det gamle kortet, uten å åpne selvsagt, ved å sjekke serienummeret eller noe slikt?

    Min ble kjøpt for bare et par uker siden, men jeg vet jo ikke hvor lenge den har stått i hylla hos Elkjøp først. ;)

    Jeg har ikke merket noe til problemet, men foreløpig har jeg ikke brukt USB-inngangen. Det var vel ved veksling fra og til denne at problemet oppstår?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Dazed skrev:
    Er det noen måte å sjekke om DAC-en har det gamle kortet, uten å åpne selvsagt, ved å sjekke serienummeret eller noe slikt?

    Min ble kjøpt for bare et par uker siden, men jeg vet jo ikke hvor lenge den har stått i hylla hos Elkjøp først. ;)

    Jeg har ikke merket noe til problemet, men foreløpig har jeg ikke brukt USB-inngangen. Det var vel ved veksling fra og til denne at problemet oppstår?
    Jeg sendte mail til abrahamsen med serienummer på DACen min og spurte om den hadde nytt eller gammelt kort og om jeg evt. kunne bytte det selv. 2 dager etterpå lå det et nytt kort og monteringsinstrukser i postkassen. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    yngvejos skrev:
    Dazed skrev:
    Er det noen måte å sjekke om DAC-en har det gamle kortet, uten å åpne selvsagt, ved å sjekke serienummeret eller noe slikt?

    Min ble kjøpt for bare et par uker siden, men jeg vet jo ikke hvor lenge den har stått i hylla hos Elkjøp først. ;)

    Jeg har ikke merket noe til problemet, men foreløpig har jeg ikke brukt USB-inngangen. Det var vel ved veksling fra og til denne at problemet oppstår?
    Jeg sendte mail til abrahamsen med serienummer på DACen min og spurte om den hadde nytt eller gammelt kort og om jeg evt. kunne bytte det selv. 2 dager etterpå lå det et nytt kort og monteringsinstrukser i postkassen. :)
    Flott! Takker.
     

    Motoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Romstasjon skrev:
    Har dere som har skiftet kortet i V6 lagt merke til at det ikke bare er SRC-brikken som er byttet ut, men at det også sitter en annen DAC på kortet?

    Kortet som satt i originalt hadde en Cirrus Logic CS4397 chip (og "problembrikken" CS8420 for samplingsfrekvenskonvertering), det nye bruker en AKM AK4396 dac (sammen med AK4125 og AK4117).

    I mine ører har dette gitt seg utslag i at lyden nå er merkbart mørkere og noe mindre oppløst enn før byttet (sammenlignet med lyden slik den var i V6 når ullen lyd-problemet ikke var til stede). Dette nye kortet med alle sine komponenter skal vel også ha sin "burn-in"..

    Det sagt så er "sykdommene" boksen led av før utskiftingen borte.
    Blir selve DAC chippen byttet blir vel dette en slags MKII av den opprinnelige? Er det noen flere som har merket forandringer i lydbilde/lydsignatur? Synest det virker litt merkelig å bytte ut en så vesentlig del i boksen uten at det blir hørbare forandringer. Lurer litt på dette da jeg sitter og vurderer ett kjøp av denne.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det vel ikke automatisk slik at en såkalt mkII er bedre. Initielle tilbakemeldinger tyder nemlig ikke på det...
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Min V6.0 spiller ikke like godt med det nye kortet som det gamle, og om dette ikke bedrer seg vil jeg ta kontakt med Abrahamsen igjen :mad:. Lyden er mørkere og langt mindre oppløst enn tidligere. Mitt produkt er nedgradert og mye av spillegleden er borte. Kortet har brent seg inn nå i ca 150 timer og det bør vel være optimalt? Vil som en dobbeltsjekk sette inn det gamle så skal jeg gi en ytterligere tilbakemelding til denne tråden..

    mvh
    lassemann
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    har sendt mail nummer to og mast om nytt kort, håper det kommer snart
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn