Abrahamsen`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ettersom V2.0 up holder såpass høy kvalitet så er det intressant å høre hva slags dac folk kobler på den?
    Selv bruker jeg en Hegel HD12, men mistenker at Abrahamsen kan forsvare ennå bedre dacer.
    Ja den kan sikkert forsvare enda bedre DACer, men HD12 skal være en betydelig bedre DAC enn både A-Dac og V6. Det du eventuelt kan få er en annen lydsignatur som selvfølgelig kan være bedre match med det du liker.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ja den kan sikkert forsvare enda bedre DACer, men HD12 skal være en betydelig bedre DAC enn både A-Dac og V6. Det du eventuelt kan få er en annen lydsignatur som selvfølgelig kan være bedre match med det du liker.
    Du har nok rett i det. Lydsignaturen gjør at det blir en litt bedre match totalt sett med a-dac. Den er litt mer tilgivende og fet i lyden.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja den kan sikkert forsvare enda bedre DACer, men HD12 skal være en betydelig bedre DAC enn både A-Dac og V6. Det du eventuelt kan få er en annen lydsignatur som selvfølgelig kan være bedre match med det du liker.
    Da skal HD12 være enormt mye bedre en HD10 som en ikke kunne høre forskjell på om en koblet den inn eller ut mellom pc og forsterker.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    HD10 har jeg aldri hatt, men hørt. HD11 har jeg hatt, samt HD25. Syns HD12 egentlig er den som låter best av de. Mye mer balansert enn HD11, og også noe mer balansert enn HD25. Nå har sikkert dette noe med utstyret ellers å gjøre, som det som oftest har.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da skal HD12 være enormt mye bedre en HD10 som en ikke kunne høre forskjell på om en koblet den inn eller ut mellom pc og forsterker.
    Ja HD12 er en nedskalert versjon av HD25 som ytelsesmessig skal ligge over HD20 og da være veldig mye bedre enn både HD10 og HD11.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ja HD12 er en nedskalert versjon av HD25 som ytelsesmessig skal ligge over HD20 og da være veldig mye bedre enn både HD10 og HD11.
    Det stemmer på mange måter at den er en nedskalert versjon av HD25. Men den benytter ak4490 da chip som er den samme som sitter i HD30, dermed har den bedre digitaldel enn HD25. Det høres først og fremst i mellomtone og topp som låter renere og med svartere bakgrunn. Derimot har HD25 bedre separasjon i lydbildet pga bedre utgangstrinn. HD11 har samme da chip som HD25 ( ak4399), og er mer en nedskalert HD25 enn HD12 er. HD20 er som en oppjustert HD10 med bedre utgangstrinn.

    Dermed blir det sånn at HD12 av mange oppfattes som bedre enn HD25, litt avhengig av hvilke kvaliteter man vektlegger.
    HD10 burde ligge hestehoder bak alle andre som er nevnt her.

    Ville bare utdype dette litt siden vi var inne på temaet.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    ranker likevel dårligere enn dagens $99 dacer, som topping, smsl, jds, monoprice. men dacer er imo gaslight uansett. over et vist punkt er der ingen forskjell :D
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    HD11 er grunnen til at jeg ikke helt takler Hegel.. H300 forsterket inntrykket ;)
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    HD11 er grunnen til at jeg ikke helt takler Hegel.. H300 forsterket inntrykket ;)
    Enig det, begge de var litt sære. HD12 og senere generasjoner forsterkere er en sikrere vei å gå.

    ranker likevel dårligere enn dagens $99 dacer, som topping, smsl, jds, monoprice. men dacer er imo gaslight uansett. over et vist punkt er der ingen forskjell :D
    Utviklingen av dacer skjer i et så raskt tempo at det man betalte dyrt for i 2015 har blitt forbigått i både pris og kvalitet nå. Derfor liker jeg ikke tanken på og kjøpe forsterker med innebygd dac. Det gjelder først og fremst digitaldelen, ikke utgangstrinn som ikke har samme fart i utviklingen.

    Mistenker at grunnen til at Abrahamsen a-dac fortsatt låter rimelig bra i mine ører er fordi den har balansert oppbygning og er litt myk i framtoningen. Maskerer litt digitalis i toppen m.a.o som mange litt eldre dacer lider av i større eller mindre grad.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Hvordan er driftsikkerheten på Abrahamsen? Dere som har hatt merket en stund, hvordan er erfaringene?

    EC hadde vel ikke alltid det beste ryktet sånn sett.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan er driftsikkerheten på Abrahamsen? Dere som har hatt merket en stund, hvordan er erfaringene?

    EC hadde vel ikke alltid det beste ryktet sånn sett.
    Kan ikke huske å ha lest så voldsomt mye negativt rundt akkurat det den tiden jeg gjorde litt research på merket når jeg vurderte det.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.874
    Har brukt min Abrahamsen V6 hver dag siden 2009. Har ikke vært ett eneste feilslag.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Takker! Da kan jeg selge min Bladelius Thor 3 uten å føle meg utrygg.

    Ja forresten, V2.0 up er såpass bra at Thor 3 må vike! Muligens det har endel med match å gjøre også.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg spurte tidligere i tråden om erfaringer med ulike dacer på V2.0 up. Har nå kjøpt en Topping D90 mqa som spiller vesentlig bedre enn Hegel HD12 gjorde på denne. High end kvalitetene økte betydelig på de fleste parametre syns jeg nå. Denne forsterkeren er noe helt spesielt, det må jeg innrømme.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hatt V6 og pre
    Ingen av de hadde trøbbel.
    Virket ala pioneer/Sony 😊👍
     
    Sist redigert:

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spurte tidligere i tråden om erfaringer med ulike dacer på V2.0 up. Har nå kjøpt en Topping D90 mqa som spiller vesentlig bedre enn Hegel HD12 gjorde på denne. High end kvalitetene økte betydelig på de fleste parametre syns jeg nå. Denne forsterkeren er noe helt spesielt, det må jeg innrømme.
    Jeg helt enig med deg, denne forsterkeren er noe helt spesielt. Jeg har brukt mange dacer på den og den matcher nivå hver gang. Sist nå T+A dac 8 DSD.
    Electrocompaniet sine Dacer passer også veldig bra.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg helt enig med deg, denne forsterkeren er noe helt spesielt. Jeg har brukt mange dacer på den og den matcher nivå hver gang. Sist nå T+A dac 8 DSD.
    Electrocompaniet sine Dacer passer også veldig bra.
    Det er en gåte hvordan Abrahamsen kan ta så lite for den.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Min er over 10 år gammel om skal til en justering av DC og bias neste uke..
    Det beviser vel igrunn at det er en stabil konstruksjon.
    Jeg åpna og kikka inni den og det er et pent design. Virker solid gjort. Liker idéen med innstikk-kort på pre-delen. Og 2x70 watt? Høres ut som mye kraftigere saker.
     

    Fjelltrollet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2020
    Innlegg
    127
    Antall liker
    383
    Sted
    Valdres
    Her er min abe v20up sammen med monitor audio gs20. Har også surround med pioneer 7 2 reciver og Dali ikon høytalere. Bruker nå en billig topping e30 dac kjøpt fra hs. Har dere forslag til bedre dac som passer til abe og gs20?
    20201216_173112.jpg
    20201216_173358_mfnr.jpg
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Abrahamsen sin DAC er fremdeles å få tak i, ser det ut som......

    Litt snodig. Denne Taiwanbaserte produsenten selger disse direkte, er det godkjent av Abrahamsen ? Eller er det som en del andre OEM produsenter av merkevarer, spesielt i Kina, produserer også for eget lager og selger disse selv "under bordet". For øvrig har jo også Nord Acoustics (UK) satt sammen egne forforsterkere og integrerte med Abrahamsen sine pre-ampkort inni. Etter avtale og leveranse fra A., selvfølgelig. Synd at firmaet Abrahamsen ser ut til å forsvinne mer og mer inn i tussmørket etter hvert.

    Nord One SE PRE-A Pre Amplifer Black | nordacoustics

    Dr.E
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Vanskelig å få tak i han Thomas Abrahamsen. Så vidt jeg ser så er det bare V3 og V2 up igjen for salg. Jeg driver å forsøker å få tak i Thomas selv i disse dager. Ene kanalen på min SA-1 forsvant plutselig etter at jeg slo av forsterkeren skjedde dette. Men den skal jo tåle å bli slått av å på om man følger prosedyre. Er lei meg i dag. Får håpe Thomas svarer meg snart. Denne må jeg bare reparere.
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Han svarte meg på 2. juledag, og kom hjem fra hytta på 3.dag jul. Han kom på døra og hentet ampen kl 1800 og kl 21 hadde han reparert den og kom på døra og leverte den. Det var ene softstart releet som hadde tatt kvelden. Grunnen til dette var at jeg begynte å bli i tvil om den kunne stå på konstant, så jeg slo den av om kvelden. Og pga elde antagelig, så tålte ikke releet det. Thomas sa at denne ampen var bygget for å tåle å stå på. Selvfølgelig skal den og tåle å slås av og på. Men det gidder jeg ikke mer da den skal tåle å stå på konstant. Det andre releet må og skiftes snart sa han, men han hadde ikke gjort det fordi han haddde bare ett rele på lager. Meget god service spør du meg. Han skulle ikke ha mye for det heller. Fordelen for meg er at jeg bor i Lørenskog, ikke langt fra Thomas. ;)
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Han svarte meg på 2. juledag, og kom hjem fra hytta på 3.dag jul. Han kom på døra og hentet ampen kl 1800 og kl 21 hadde han reparert den og kom på døra og leverte den. Det var ene softstart releet som hadde tatt kvelden. Grunnen til dette var at jeg begynte å bli i tvil om den kunne stå på konstant, så jeg slo den av om kvelden. Og pga elde antagelig, så tålte ikke releet det. Thomas sa at denne ampen var bygget for å tåle å stå på. Selvfølgelig skal den og tåle å slås av og på. Men det gidder jeg ikke mer da den skal tåle å stå på konstant. Det andre releet må og skiftes snart sa han, men han hadde ikke gjort det fordi han haddde bare ett rele på lager. Meget god service spør du meg. Han skulle ikke ha mye for det heller. Fordelen for meg er at jeg bor i Lørenskog, ikke langt fra Thomas. ;)
    Fint å høre at det fortsatt er å få bistand dersom man har utfordringer med Abrahamsen-utstyret. Her står det flere komponenter derfra, synd hvis butikken blir borte syns jeg.
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Fint å høre at det fortsatt er å få bistand dersom man har utfordringer med Abrahamsen-utstyret. Her står det flere komponenter derfra, synd hvis butikken blir borte syns jeg.
    Jeg spurte Thomas hvordan det gikk, og om han tjente nok på det han hadde nå, og han sa at det gjorde han, spessielt på oppgradering av EC forsterkere som Nemo osv. Så jeg tror ikke han har tenkt å slutte. Problemet innimellom er å få tak i han, men maser du litt intest så svarer han, og du får hjelp forholdsvis raskt. Men jeg kan skjønne at det kan være litt frustrerende når det går dager før han svarer og du sitter der med utsyr som trenger rep eller oppgradering. Men som sagt, når du først får han på gli så er det ikke måte på service. :)
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Har en A-Dac første versjon med Cirrus chip stående her. Har liksom ikke helt tatt den så seriøst som den fortjener skjønner jeg, for i dag plugga jeg i den beste usb kabelen jeg vet om og fytti rakkern så bra den spiller!
    Lydbildet er enormt i alle dimensjoner og mellomtone og diskant er det beste jeg noensinne har hørt fra en dac! Bassen er kanskje ikke superstram men nå tenker jeg kanskje at det kan skylles strømforsyninga så jeg skal kjøpe en SBooster lineær strømforsyning til den. Denne fortjener det beste den kan få, en perle av en dac!

    Tror forresten at dac chipen er den samme som Per brukte i EMC-1 spilleren?

    Prisen denne dacen lå på gjenspeiler overhodet ikke lydkvaliteten den gir...
     

    Fjelltrollet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2020
    Innlegg
    127
    Antall liker
    383
    Sted
    Valdres
    Hei folkens. Jeg har v2.0 up forsterker og vil teste ut Abrahamsen USB dac. Den jeg kan få kjøpt billig er det ikke strømkabel med til. Kan noen anbefale en billig grei strømkabel til den? Jeg har null peiling på strøm så vet ikke hva slags kabel jeg trenger :) Har 2 andre dac men morro å teste litt forskjellige
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Hvis det er a-dac så skal det iallefall være 24 volt. Usikker på om de er å få tak i originalt lengre. Ellers fins det lineære, men de koster litt.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Hei folkens. Jeg har v2.0 up forsterker og vil teste ut Abrahamsen USB dac. Den jeg kan få kjøpt billig er det ikke strømkabel med til. Kan noen anbefale en billig grei strømkabel til den? Jeg har null peiling på strøm så vet ikke hva slags kabel jeg trenger :) Har 2 andre dac men morro å teste litt forskjellige
    Denne er orginal til Adac-II
    Adac og Adac-II har samme strømforsyning.

    IMG_20210122_153413.jpg
    IMG_20210122_154101.jpg

    Mener pluggen er
    5,5*2,1mm.

    Mvh Knut
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Litt oppdatering. Min SA-1 var inne for å skifte ene , såkalte, softstart relet på ht utgangen. Thomas fiksa det kjapt sist. I dag røk det venstre, som forventet ettersom Thomas sa at begge burdte ha vært skiftet samtidig for det venstre var og utslitt, men han hadde bare ett på lager. I dag røk det venstre, og ny rekord i respons fra Thomas igjen. Han kommer hit kl 18 i dag, og tar med den. Så da får vi se hvor kjapp han er denne gangen . Sist fikset han det i løpet av 2 timer... Men denne gangen er jeg veldig fornøyd med han. Kjapp respons og servicen er helt enestående. Han kommer på døra og henter og leverer.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.199
    Antall liker
    3.684
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er det noen venner av Abrahamsen som har Vienna Acoustics høyttalere, og som vil dele sine erfaringer?
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Litt oppdatering. Min SA-1 var inne for å skifte ene , såkalte, softstart relet på ht utgangen. Thomas fiksa det kjapt sist. I dag røk det venstre, som forventet ettersom Thomas sa at begge burdte ha vært skiftet samtidig for det venstre var og utslitt, men han hadde bare ett på lager. I dag røk det venstre, og ny rekord i respons fra Thomas igjen. Han kommer hit kl 18 i dag, og tar med den. Så da får vi se hvor kjapp han er denne gangen . Sist fikset han det i løpet av 2 timer... Men denne gangen er jeg veldig fornøyd med han. Kjapp respons og servicen er helt enestående. Han kommer på døra og henter og leverer.
    Tok ett døgn denne gangen, men til Thomases forsvar så skulle han gå over en V6 for meg og. Det var det venstre relet denne gangen. I tilegg til elde, så mente Thomas at det var pga nytt strømanlegg hvor jeg bor. Er ikke så bevandret i de teniske betegnelsene men han sa at de relene skulle tåle opptil 24 volt, opptil betyr ikke konstant 24. Så han hadde skrudd ned i forsterkeren til 22 volt på relene. Føl fri for å korrigere benevnelsene jeg kommer med. Uansett så mente han at det var bedre for forsterken at det var innstil på 22 volt, og hadde ikke noen innvirkning på lyden heller. Så da får jeg håpe det beste at det holder noen år til. :) Abrahamsen V60 kommer for salg snart.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn