Abrahamsen + Nordic Tone bilder

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
I går kveld var Per Abrahamsen og Nordic Tone i Bergen for å demonstrere deres nye produkter. Muzik-Magasinet arrangerte, og denne gangen var vi i de vanvittig lekre lokalene til Rick's Stuene. Store rom med tilsynelatende god akustikk var kjekt, for vi var vel sikkert 50 oppmøtte.

Kvelden begynte med en foredrag, hvor vi først fikk en presentasjon av Audivation, og prosessen bak konstruksjonen av høyttalerne. Målet var ganske enkelt å lage en av verdens beste høyttalere. Kabinettet er nok det mest spesielle, da denne er sandstøpt i aluminium. For å sitere "Dobbeltkrumme flater øker stivheten flere hundre ganger i forhold til plane flater og ti-talls ganger et ekstrudert aluminiumsprofil." "... Høyfrekvente resonanser, slik man finner i lette og stive materialer er mye enklere å dempe." Elementer er ypperste fra Seas (bass og mellomtone) og Scan Speak (Excel diskant). Delefilteret er bygd ved hjelp av Per Abrahamsen, med komponenter fra Mundorf i Tyskland.

Etterpå tok Per over, som forklarte hvorfor han forlot Electrocompaniet, og hvorfor han valgte å lage en ny "25 watter", i stedet for en nemo v2.0. Kvalitet over kvantitet makes sense to me. En god del av fokusen har vært på strømforsyninga. Kondensatorer i forskjellig størrelse er satt opp i parallell for å lage en så lineær forsyning som mulig. En "clamp" holder disse fast for å redusere bevegelser og mikrofoni effekt. Internkabler er redusert så mye som mulig. I stedet går så mye som mulig via kretskortet, så slipper man blant annet å fundere på om grønne i stedet for gule kabler ville forbedre lyden.

Nye høyttaler teminaler er også med, og disse kalles "d'vise". Disse er lagd av 16mm kobber bolter og en 2mm kobber brakett for å passe på at det ikke noe impedansetap eller andre slemme ting på gang.

Systemet vi hørte på var bi-ampet, og burde kunne dra det aller, aller meste av laster.

Pre ampen var også med, dog i et EC chassis. Nytt her er bl.a. mulighet til å justere feedback (Dynamic Feedback Control), noe som radikalt endrer lyd karakteren. Kort fortalt vil justering opp og ned justere forholdet mellom bass og mellomtone. Man kan ofre litt mellomtone for å forbedre bassen, og omvendt. Heldigvis er det også en knapp for å gå tilbake til factory settingen, hvis man roter seg alt for langt bort. Det var meningen at denne pre ampen skulle ut for en stund siden, men grunnet noen problemer har den blitt noe forsinket. Den skal uansett være ute om en måneds tid.

I tillegg er en CD spiller på vei. Som med de andre produktene brukes "moving core" deler, som hvis jeg forsto riktig skal gi en mer analog lyd. Jeg antar andre kan supplere med mer info om dette.

Og her er noen bilder

Bare det som gjelder.

Pene linjer.

Mange var ganske overrasket av at høyttaleren ikke er større enn som så, men den leverte bra med fin og tørr bass.

Vår eminente DJ.

Hvis navn jeg ikke kommer på i farta.

Ingen sure miner her nei.

Fra foredraget litt tidligere. Til høyre kan dere så vidt se Per.

Større bilder osv blir å finne ved Bergen Lydlaugs webside, http://charon.gamershell.com/interman/hifi/

Så hvordan var lyden? Siden jeg fotograferte satt jeg for det meste ganske langt til siden, men oppfattet lyden som veldig "korrekt". Systemet gjorde egentlig veldig lite feil, og var som så lett å like. Veldig bra hørte jeg Vi hørte på en fin samling musikk som ga en god ide om det aller meste. Problemet med slike demonstrasjoner er som kjent at man gjerne skal lage et sweetspot som rommer veldig mange lyttere. Dette er jo langt fra lett, så presisjon manglet den litt av. Dette er forståelig, men i et skikkelig lytterom, optimalisert for en eller to lyttere burde det låte ekstremt bra. Antar OMF og resten av gjengen kommer med mer.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Da plukker jeg opp tråden.

Legger først ved et par linker

www.audivation.no.

www.abrahamsenaudio.com

Skrev denne i går, så måtte klippe bort litt når Interman også skrev litt om presentasjonen. Jeg kunne godt tenke meg ennå mer teknikk, men på den annen side var vel dette mer enn nok for andre, så for å treffe den gylne middelvei var vel dette passe.

Et par små korreksjoner. Forsterkerne var brokoblet, altså ikke biamping. Hvis noen lurer litt på en merkelig kabelkobling bak forsterkerne så var ikke tilkoblingene på høytalerkablene lange nok til å kunne tilkobles på hver side av forsterkeren, så de er skjøtet med en høytalerterminal.

”Moving Core”, er nok også en henvisning til RIA delen med mulighet for både MC ”Moving Coil” og MM ”Moving Magnet” pick-uper.

Så var det lyden og anlegget da. Anlegget var plassert i et ganske stort rom, ca 50m2. Det var ikke gjort annet med akustikken enn å plassere 2 store stoler i hjørnet bak høytalerne. Anlegget var plassert på et bord og plugget rett i støpslene i veggen. Høytalerne var mindre enn jeg hadde trodd. Ikke fullt så små som ”de berømte” Galloene, men allikevel hadde jeg trodd de var større. De stod ganske bredt og var vinklet litt innover. Designet på høytalerne og Abrahamsen utstyret var lekkert og passer nok godt inn i et moderne hjem. Litt morsomt er det også at dette var et helnorsk anlegg!

Det ble først spilt musikk i en drøy halvtime med demomusikk fra arrangør, deretter ble det åpnet opp for å nyte medbrakt. Jeg satt litt bak og ikke helt i midten i begynnelsen, men fikk en par tre låter i sweetspot senere. Forskjellen var ikke dramatisk, men i sweetspoot var lyden mer definert og oppløst, mens det litt lengre bak var litt rundere og snillere gjengivelse.

Det første som slo meg var en varm klangbalanse og en utrolig behagelig lyd. Det spilte uanstrengt og organisk. Alt i alt veldig bra. En ting som slo meg var den organiske lyden, noe jeg selv har oppnådd med mye myk avkobling av utstyret. Kan dette skyldes høytalerne hvor det i spesielt stor grad er jobbet med demping av resonanser? Diskanten var umulig å høre, og det er i mine øre et kvalitetstrekk. Ingen unoter der, men personlig kunne jeg godt tenke meg litt mer ”glitter” i toppen. Holografien var mer storslått en presis. Bassen var dyp og ganske tørr, og hadde god punch også langt ned i dypbassen. Selv om høytaleren ikke spiller noe særlig under 30Hz, følte jeg ikke noe savn i der (er ikke så godt vant heller). Jeg synes nok også at det går an å få strammet opp bassen litt, men igjen kan rommet være synderen. Alt i alt spilte det veldig veldig bra og lyttetretthet får man nok ikke i dette anlegget. Derimot kan det nok kritiseres for å være litt snilt, men en liten avrulling i begge flanker.

Skal man være litt kritisk så var det litt mangel på presisjon. Dette skyldes nok i stor grad at høytalerne ikke var vinklet spesielt innover, og rommet var jo på ingen måte akustikkbehandlet. I tillegg ble det spilt ganske høyt, noe som gjør at ting flyter litt ut. Jeg synes det ble spilt ganske høyt, men jeg registrerte også at andre synes det ble spilt lavt. Uansett så spiller jeg aldri så høyt hjemme da jeg synes det går på bekostning av mikrodetaljer og nyanser – en stiller liksom ørene inn på et annet nivå, og da forsvinner alt det deilige ”krydderet” som skaper rom, atmosfære og sort bakgrunn. At dette ikke er mulig i et rom med 50stykker hvor noen prater, hoster, kommer og går skjønner jeg. Fokuset på demoen blir da mer bass, dynamikk, oppløsning, mens sort bakgrunn, holografi og atmosfære lider. Også at lyden er såpass fri for forvrengning som her så merker man ikke at det blir spilt veldig høyt.

Alt i alt er jeg imponert. Jeg tror dette er den beste ”messelyd” jeg har hørt og det imponerende når en tenker på at den komplette riggen kostet ca 250k. Rommet, strømmen og racket var som sagt helt ubehandlet, og da vet jeg at en kan oppnå ganske mye bedre resultater med litt prøving og feiling i hjemmet.

Jeg fikk også en liten prat med Per Abrahamsen før jeg gikk og fikk litt mer informasjon om disse tekniske nyvinningene. Den nye preampen blir utstyrt med ”Dynamic feedback control”. Dette innebærer at man med fjernkontrollen kan justere graden av feedback mens man spiller, uten at dette påvirker nivået. Hvis man økte feedbacken så ville bassen strammes opp og definisjon og presisjonen ville bli bedre, mens en reduksjon ville gjøre at lyden blomstrer mer. Det var også en ”preset” knapp i tilfelle man skulle rote seg bort. Preampen som ble brukt på demoen var en prototype hvor feedbacken var ”midtstilt” og hadde ennå ikke denne justeringsmuligheten. Andre ”nyvinninger” var en DAC kort i preampen som gjorde at denne kunne ta digitale signaler. Den berømte RIAen med justeringsmulighet (er ikke vinylmann så denne har jeg ikke hørt om) skulle også gjenoppstå som et kort til preampen.

Avslutter med å takke arrangørene for en demonstrasjonen!

Mvh
OMF

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.489
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Veldig bra bilder og referat. Artig at man kan komme opp med slike produkter her hjemme på berget.

I

ijustpop

Gjest
Takk gutter!

Hyggelig at noen tar bilder og også tar seg tid til å skrive litt ordentlig om lytteopplevelsen.

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Noen som vet om det kommer en demo her på østlandet også?

Leifa
Sandefjord

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Har ikke hørt noe om det, men du kan jo alltids sende en mail og høre.

Litt synd ikke flere av deltagerne på demoen kommer med innspill. Vi var jo en ganske stor gjeng, så det burde jo være noen med et inntrykk eller to. Men dog, antar ikke alle frekventerer HFS alt for mange ganger daglig som visse andre ::)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Joda, dette var en grei demoaften. Det er svært vanskelig å gjøre seg opp en riktig mening om anlegget under de rådende forhold. Dessuten ble de fleste HIFI sviskene som jeg kjenner til spilt. Det ville også være feil av meg å komme med betraktninger om lyden på et slikt grunnlag. Det som jeg kan si er at jeg er takknemlig for at både Musik-Magazinet og Abrahamsen med følge, så seg tid til å kjøre denne demoen for oss. Miljøet i Bergen er større enn vi/de tror, og det ble heldigvis svært folksomt. Personale fra både Sony senter og HiFiklubben ble observert. Skal prøve utstyret hjemme hos meg selv, og kan heller komme med en betraktning etter det.

Samleren

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.721
Torget vurderinger
0
Så egentlig var det ingen som ble fascinert av lyd-bildet??????

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
eg kjem med mine nye erfaringar og inntrykk imorgon når eg er meir våken og edru:)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for fin reportasje!
Og ikke minst fine bilder. :)

Jeg hørte Nordic Tone hos TonArt i Trondheim for ett par mnd. siden.

Mitt inntrykk var at dette er noe av det mest presise og hurtige jeg har hørt av noen dynamiske høytalere.
På det området minner de mye om mine egne ATC scm35.
Kanskje var den litt for "tørr" i klangen også...?
Det eneste jeg savnet, var "slammet" i bunnregisteret.
Toppen opplevdes av meg som meget luftig og nesten "ikke tilstede". Bra!

Slike demoer som dere var igjennom, viser med tydelighet at arbeidsbetingelsene til spesiellt høytalere, er alfa og omega.
Det er nok derfor- ved siden av egne preferanser, at høytalere oppleves så forskjellig rundt omkring.

Tror kanskje disse ht. har potensiale til å gjengi musikk på en rimelig "naturtro" måte, om de får de rette arbeidsbetingelsene. (les. komponentpartnere og rom)

Dette er høytalere jeg kunne levd med.
Både lydmessig og ikke minst utseende.

Lykke til videre til produsenten.

Æh....
På tide å legge seg. Det har blitt mange timer med gode gamle (og nye) vinylplater i kveld....ja og ett par små "myrdrinker" fra Scottland ;)
God natt.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Takk for fin reportasje!
Og ikke minst fine bilder. :)

Jeg hørte Nordic Tone hos TonArt i Trondheim for ett par mnd. siden.

Mitt inntrykk var at dette er noe av det mest presise og hurtige jeg har hørt av noen dynamiske høytalere.
På det området minner de mye om mine egne ATC scm35.
Kanskje var den litt for "tørr" i klangen også...?
Det eneste jeg savnet, var "slammet" i bunnregisteret.
Toppen opplevdes av meg som meget luftig og nesten "ikke tilstede". Bra!

Slike demoer som dere var igjennom, viser med tydelighet at arbeidsbetingelsene til spesiellt høytalere, er alfa og omega.
Det er nok derfor- ved siden av egne preferanser, at høytalere oppleves så forskjellig rundt omkring.

Tror kanskje disse ht. har potensiale til å gjengi musikk på en rimelig "naturtro" måte, om de får de rette arbeidsbetingelsene. (les. komponentpartnere og rom)

Dette er høytalere jeg kunne levd med.
Både lydmessig og ikke minst utseende.

Lykke til videre til produsenten.

Æh....
På tide å legge seg. Det har blitt mange timer med gode gamle (og nye) vinylplater i kveld....ja og ett par små "myrdrinker" fra Scottland ;)
God natt.
Vi har nok litt forskjellig smak johna! Etter å fordøyd lytteinntrykket av Nordic Tone hos Tonart så ble de tynne, litt harde og flisete i overgangen mellomtone/diskant. Jeg er derimot enig i at det manglet en del i bassen, mend et som var der var tørt og stramt men dog uten realistisk klang.
PS: Vi må se å få til en muRata test ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vi har nok litt forskjellig smak johna! Etter å fordøyd lytteinntrykket av Nordic Tone hos Tonart så ble de tynne, litt harde og flisete i overgangen mellomtone/diskant.
Her begynner jeg å lure. Hørte du det samme oppsettet? Kan ett oppsett variere så mye i ulike rom? Som du ser av min beskrivelse er tynn, flisete og hard de desidert siste ordene jeg ville brukt om det jeg hørte her i Bergen.

mvh
OMF

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg hørte samme oppsettet som johna, hos Tonart i Trondheim. Det er dette jeg gir mine synspunkt om, ikke oppsettet dere hørte i Bergen. ;)

T

timc

Gjest
Viking. Jeg er faktisk ikke sikker på om dere hørte det samme. Vi spillte på 2 av sidene i rommet. Mulig dere hørte hver dere "side" ?

Og til OMF: Ja er oppsett kan faktisk variere så sinnsykt mye. Rommet vi spillte i gir en relativ tynn bass.

Mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vi har nok litt forskjellig smak johna! Etter å fordøyd lytteinntrykket av Nordic Tone hos Tonart så ble de tynne, litt harde og flisete i overgangen mellomtone/diskant. Jeg er derimot enig i at det manglet en del i bassen, mend et som var der var tørt og stramt men dog uten realistisk klang.
Er ikke så sikker på om vi har så forskjellig smak.
Men jeg tror at vi har forskjellig lydsignatur i oppsettene våre ;)
Altså daglige preferanser som vi er blitt vant med.

Som timc sier (og jeg nevnte) er det mulig at rommet spillte en viss rolle. Rommet der begynner å bli veldig bra. Og jeg synes det er bra at oppsett spiller annerledes når en vender på hvor en setter ht.
Da kan en justere det litt etter hvordan en har det hjemme. Til en viss grad.
Da jeg var der, stod ht langs veggen til venstre for døra når en kommer inn i rommet.

Ja, vi må ta oss en MuRata test!! :)
Jeg føler at det er på det området jeg har gtt glipp av noe i den tiden jeg har hatt dette som hobby.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
MuRata test tror jeg at jeg også må ha gått glipp av. Kan ikke en gang huske å ha hørt ordet før. Så om noen er veldig lysten på å utdype...

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Er ikke så sikker på om vi har så forskjellig smak.
Men jeg tror at vi har forskjellig lydsignatur i oppsettene våre ;)
Altså daglige preferanser som vi er blitt vant med.

Som timc sier (og jeg nevnte) er det mulig at rommet spillte en viss rolle. Rommet der begynner å bli veldig bra. Og jeg synes det er bra at oppsett spiller annerledes når en vender på hvor en setter ht.
Da kan en justere det litt etter hvordan en har det hjemme. Til en viss grad.
Da jeg var der, stod ht langs veggen til venstre for døra når en kommer inn i rommet.

Ja, vi må ta oss en MuRata test!! :)
Jeg føler at det er på det området jeg har gtt glipp av noe i den tiden jeg har hatt dette som hobby.
Da spilte de på annnen vegg ja, de sto "rett fram" mot inngangsdøra da jeg var der :) De var brukbart oppløste, men manglet det siste for å kallles realistisk etter MIN mening. Jeg opplevde bassen som litt tynn (rommet) og generelt litt tørr lyd med en mellomtone uten skikkelig brystklang. Når jeg sier overgangen mellom diskant og MT låt flisete så snakker vi om en liten hardhet sammenlignet med elektrostater ;) Dynamisk sett var de gode med særdeles god smekk i trommeskinnet :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ble skikkelig skeptisk til finishen ved dette nærbildet;

Ser jo jammen hjemmelaget ut på bildet; ser ut til å være knudrete og dårlig lakkert med altfor blank overflate.. hvordan var finishen i virkeligheten?

Mvh Vidar P

T

timc

Gjest
Det er littegrann mønster i finishen, Men overflaten er glatt. Synes ikke den ser hjemmesnekkret ut i virkeligheten.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Synes fortsatt den på bildene ser litt ut som dårlig appelsinskall-lakkering jeg... men man skal jo ikke stole på bilder.

Mvh Vidar P

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Skal jeg finne noen personlige forslag til hva jeg ville jobbet litt videre med, kan følgende kanskje være til nytte. Overgangen mellom mellomtonen og ringradiatoren lager en type forvrengning som lett lot seg høre. Særlig i øve mellomtoneområde kan det registreres uønskede effekter. Subbass området er alt for svakt for en høyttaler i denne prisklassen forventes at hele registeret spilles. Når de selv spilte kjente test CD'er som har mye informasjon helt der nede, kom jo dette klart frem. Bla. på Kleive manglet jo flere bassganger i sub området. Nevnte dette til OMF når vi satt der nede, og det er litt enklere å beskrive dette når det er flere som har hørt det samme. Ingen absolutter her, bare betraktninger fra min side under de rådende forhold.

Samleren

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Synes fortsatt den på bildene ser litt ut som dårlig appelsinskall-lakkering jeg... men man skal jo ikke stole på bilder.

Mvh Vidar P
Alumeniumen er sandstøypt, så overflata har litt tekstur. Det er nok det du ser. Finishen var bra.

Angåande lyden på messa er ein jo ofte ikkje meir enn halvklok etter slike demoar. Deira eigen musikk var så glatt at det var lite å få ut av det, men det hjalp når deltakarane fekk høyre på medbragt. Skulle likevel likt å høyrd noko som rocka litt meir.

Eg oppfatta lyden som glatt, oppløyst og veldig uanstrengt. Høgtalarane forsvann fullstendig i lydbiletet, og det virka som dei var temmeleg lineære.

Perspektivet er vanskeleg å sei så mykje om ut i frå min plassering i lytterommet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Alumeniumen er sandstøypt, så overflata har litt tekstur. Det er nok det du ser. Finishen var bra.
Ok. Kan ikke uttale meg om lyden såklart, men kanskje en mattere overflate ikke hadde vært noen dårlig ide dersom det er naturlig tekstur under lakken..?

Mvh Vidar P

A

Affa

Gjest
Høyglans lakkert sandstøpt aluminium er vel ganske uvanlig..... Hva med heft? Er det ikke primet og slipt før lakkering? Selv overflaten på en glassfiberarmert plasthaug støpt av en løsemiddelskadet nordlending (GH) er bedre.

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Då var sommertida over oss og ein time mindre!:(
Då får eg også ta og skrive litt om mine synspunkt på denne begivenheten.
Dette var den mest profesjonelle demoen eg nokon gong har vore på. Ikkje at det seier så mykje. Foredraget om høgtalarane var bra og innlegget frå Per Abrahamsen var særs bra! Såklart det er alltid to sider av ei sak. Tenker på electrocompaniet, i tillegg viste han glød i si sak rundt dette med musikken i fokus, ikkje berre teknologi.
Så til demoen der eg vart ei erfaring rikare. Eg hadde med meg ei plate frå Paradise Lost som eg aldri har fått hørt på mitt anlegg grunna noko kopibeskyttelses-greier. Har hørt gjennom plata mange ganger gjennom discman og mp3. Aldri lagt merke til noko spesielt ang kvalitet da musikken fenger meg. Då eg fekk snurra plata under demoen var det som ein sidemann sa til meg: ``Dette var hårete saker`` :) Kva ein skal seie om musikken er opp til kvar enkelt, men det var kvaliteten han refererte til. Eg kunne ikkje vere meir enig :) Så heretter skal eg ``kvalitetsteste`` mine cd`ar før eg testar dei på demo. Albumet var ``Symbol of life``.
Då eg kom heim og hørte gjennom same album på dataen så gjekk det faktisk opp for meg at kvaliteten var mindre tilfredsstillande, men dette har igrunn aldri plaga meg så voldsomt då det er musikken som har stått i sentrum.

Ellers ang lyden på anlegget var denne meget bra. Eg hadde ein av dei beste plassane på andre rekke midt i. Då musikken som vart spelt for midt vedkommande opplevs ganske uengasjerande er det ikkje like enkelt å danne seg eit skikkelig inntrykk. Då eg er glad i litt ekstra der nede kunne eg nok tenke meg litt meir bunndrag, ellers var det veldig korrekt og naturleg. Det var ei låt med berre gitarspeling som imponerte meg noko voldsomt! (Er nok nokon som huskar kva artist og sang dette var)

Konklusjon: Hyggelig kveld med god lyd! Men det må vere mogleg å få høyre litt meir rocka musikk på slike demoar? Og kvifor er det slik at mange metal-band slit med innspelingskvaliteten ?! Kvifor er dette så vanskelig??

Mvh ein litt småfrustert og eksamenslesande student:)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det var ei låt med berre gitarspeling som imponerte meg noko voldsomt! (Er nok nokon som huskar kva artist og sang dette var)
Dette var vel sikkert demo-klassikeren Nils Lofgren, "Acoustic Live", sangen "Keith Dont Go"

Mvh
OMF

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Skal jeg finne noen personlige forslag til hva jeg ville jobbet litt videre med, kan følgende kanskje være til nytte. Overgangen mellom mellomtonen og ringradiatoren lager en type forvrengning som lett lot seg høre. Særlig i øve mellomtoneområde kan det registreres uønskede effekter. Subbass området er alt for svakt for en høyttaler i denne prisklassen forventes at hele registeret spilles. Når de selv spilte kjente test CD'er som har mye informasjon helt der nede, kom jo dette klart frem. Bla. på Kleive manglet jo flere bassganger i sub området. Nevnte dette til OMF når vi satt der nede, og det er litt enklere å beskrive dette når det er flere som har hørt det samme. Ingen absolutter her, bare betraktninger fra min side under de rådende forhold.

Samleren
Overgangen mellom diskant og mellomtone hadde nok blitt bedre med Crecendo diskanten fra seas fremfor piggen til Scanspeak..... Seas mellomtonene er ikke de beste oppover, og piggene til Vifa og SS liker ikke lav deling.

Jeg synes forøvrig Scansp. spiller meget bra med SS 5 tommer revelator. Nydelig luftig topp!

Jeg så bilder av prototypen med Seas diskant..... dette kunne vært spennende

Topp Bunn