I går kveld var Per Abrahamsen og Nordic Tone i Bergen for å demonstrere deres nye produkter. Muzik-Magasinet arrangerte, og denne gangen var vi i de vanvittig lekre lokalene til Rick's Stuene. Store rom med tilsynelatende god akustikk var kjekt, for vi var vel sikkert 50 oppmøtte.
Kvelden begynte med en foredrag, hvor vi først fikk en presentasjon av Audivation, og prosessen bak konstruksjonen av høyttalerne. Målet var ganske enkelt å lage en av verdens beste høyttalere. Kabinettet er nok det mest spesielle, da denne er sandstøpt i aluminium. For å sitere "Dobbeltkrumme flater øker stivheten flere hundre ganger i forhold til plane flater og ti-talls ganger et ekstrudert aluminiumsprofil." "... Høyfrekvente resonanser, slik man finner i lette og stive materialer er mye enklere å dempe." Elementer er ypperste fra Seas (bass og mellomtone) og Scan Speak (Excel diskant). Delefilteret er bygd ved hjelp av Per Abrahamsen, med komponenter fra Mundorf i Tyskland.
Etterpå tok Per over, som forklarte hvorfor han forlot Electrocompaniet, og hvorfor han valgte å lage en ny "25 watter", i stedet for en nemo v2.0. Kvalitet over kvantitet makes sense to me. En god del av fokusen har vært på strømforsyninga. Kondensatorer i forskjellig størrelse er satt opp i parallell for å lage en så lineær forsyning som mulig. En "clamp" holder disse fast for å redusere bevegelser og mikrofoni effekt. Internkabler er redusert så mye som mulig. I stedet går så mye som mulig via kretskortet, så slipper man blant annet å fundere på om grønne i stedet for gule kabler ville forbedre lyden.
Nye høyttaler teminaler er også med, og disse kalles "d'vise". Disse er lagd av 16mm kobber bolter og en 2mm kobber brakett for å passe på at det ikke noe impedansetap eller andre slemme ting på gang.
Systemet vi hørte på var bi-ampet, og burde kunne dra det aller, aller meste av laster.
Pre ampen var også med, dog i et EC chassis. Nytt her er bl.a. mulighet til å justere feedback (Dynamic Feedback Control), noe som radikalt endrer lyd karakteren. Kort fortalt vil justering opp og ned justere forholdet mellom bass og mellomtone. Man kan ofre litt mellomtone for å forbedre bassen, og omvendt. Heldigvis er det også en knapp for å gå tilbake til factory settingen, hvis man roter seg alt for langt bort. Det var meningen at denne pre ampen skulle ut for en stund siden, men grunnet noen problemer har den blitt noe forsinket. Den skal uansett være ute om en måneds tid.
I tillegg er en CD spiller på vei. Som med de andre produktene brukes "moving core" deler, som hvis jeg forsto riktig skal gi en mer analog lyd. Jeg antar andre kan supplere med mer info om dette.
Og her er noen bilder
Bare det som gjelder.
Pene linjer.
Mange var ganske overrasket av at høyttaleren ikke er større enn som så, men den leverte bra med fin og tørr bass.
Vår eminente DJ.
Hvis navn jeg ikke kommer på i farta.
Ingen sure miner her nei.
Fra foredraget litt tidligere. Til høyre kan dere så vidt se Per.
Større bilder osv blir å finne ved Bergen Lydlaugs webside, http://charon.gamershell.com/interman/hifi/
Så hvordan var lyden? Siden jeg fotograferte satt jeg for det meste ganske langt til siden, men oppfattet lyden som veldig "korrekt". Systemet gjorde egentlig veldig lite feil, og var som så lett å like. Veldig bra hørte jeg Vi hørte på en fin samling musikk som ga en god ide om det aller meste. Problemet med slike demonstrasjoner er som kjent at man gjerne skal lage et sweetspot som rommer veldig mange lyttere. Dette er jo langt fra lett, så presisjon manglet den litt av. Dette er forståelig, men i et skikkelig lytterom, optimalisert for en eller to lyttere burde det låte ekstremt bra. Antar OMF og resten av gjengen kommer med mer.
Kvelden begynte med en foredrag, hvor vi først fikk en presentasjon av Audivation, og prosessen bak konstruksjonen av høyttalerne. Målet var ganske enkelt å lage en av verdens beste høyttalere. Kabinettet er nok det mest spesielle, da denne er sandstøpt i aluminium. For å sitere "Dobbeltkrumme flater øker stivheten flere hundre ganger i forhold til plane flater og ti-talls ganger et ekstrudert aluminiumsprofil." "... Høyfrekvente resonanser, slik man finner i lette og stive materialer er mye enklere å dempe." Elementer er ypperste fra Seas (bass og mellomtone) og Scan Speak (Excel diskant). Delefilteret er bygd ved hjelp av Per Abrahamsen, med komponenter fra Mundorf i Tyskland.
Etterpå tok Per over, som forklarte hvorfor han forlot Electrocompaniet, og hvorfor han valgte å lage en ny "25 watter", i stedet for en nemo v2.0. Kvalitet over kvantitet makes sense to me. En god del av fokusen har vært på strømforsyninga. Kondensatorer i forskjellig størrelse er satt opp i parallell for å lage en så lineær forsyning som mulig. En "clamp" holder disse fast for å redusere bevegelser og mikrofoni effekt. Internkabler er redusert så mye som mulig. I stedet går så mye som mulig via kretskortet, så slipper man blant annet å fundere på om grønne i stedet for gule kabler ville forbedre lyden.
Nye høyttaler teminaler er også med, og disse kalles "d'vise". Disse er lagd av 16mm kobber bolter og en 2mm kobber brakett for å passe på at det ikke noe impedansetap eller andre slemme ting på gang.
Systemet vi hørte på var bi-ampet, og burde kunne dra det aller, aller meste av laster.
Pre ampen var også med, dog i et EC chassis. Nytt her er bl.a. mulighet til å justere feedback (Dynamic Feedback Control), noe som radikalt endrer lyd karakteren. Kort fortalt vil justering opp og ned justere forholdet mellom bass og mellomtone. Man kan ofre litt mellomtone for å forbedre bassen, og omvendt. Heldigvis er det også en knapp for å gå tilbake til factory settingen, hvis man roter seg alt for langt bort. Det var meningen at denne pre ampen skulle ut for en stund siden, men grunnet noen problemer har den blitt noe forsinket. Den skal uansett være ute om en måneds tid.
I tillegg er en CD spiller på vei. Som med de andre produktene brukes "moving core" deler, som hvis jeg forsto riktig skal gi en mer analog lyd. Jeg antar andre kan supplere med mer info om dette.
Og her er noen bilder

Bare det som gjelder.

Pene linjer.


Mange var ganske overrasket av at høyttaleren ikke er større enn som så, men den leverte bra med fin og tørr bass.

Vår eminente DJ.

Hvis navn jeg ikke kommer på i farta.

Ingen sure miner her nei.

Fra foredraget litt tidligere. Til høyre kan dere så vidt se Per.







Større bilder osv blir å finne ved Bergen Lydlaugs webside, http://charon.gamershell.com/interman/hifi/
Så hvordan var lyden? Siden jeg fotograferte satt jeg for det meste ganske langt til siden, men oppfattet lyden som veldig "korrekt". Systemet gjorde egentlig veldig lite feil, og var som så lett å like. Veldig bra hørte jeg Vi hørte på en fin samling musikk som ga en god ide om det aller meste. Problemet med slike demonstrasjoner er som kjent at man gjerne skal lage et sweetspot som rommer veldig mange lyttere. Dette er jo langt fra lett, så presisjon manglet den litt av. Dette er forståelig, men i et skikkelig lytterom, optimalisert for en eller to lyttere burde det låte ekstremt bra. Antar OMF og resten av gjengen kommer med mer.