Ønsker anbefaling Abrahamsen dac vs Cambridge dac

TheDude80

Medlem
Ble medlem
01.10.2019
Innlegg
19
Antall liker
7
Hei. Jeg har i dag en cambridge dac magicplus. Og vurdere og bytte den ut med en Abrahamsen v6.0 dac.
Så spørsmålet mitt er:
Hva er best ?

Mitt oppsett:
-Argon M3 Nettverks spiller.
-Cambridge DacMagic Plus.
-Electrocompaniet ec3 foforsterker
-Parasound hca 806 effekt.
-Tannoy 611 Mk²

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 
H

Hifibasillen

Gjest
V6 er ihvertfall fyldig i klangen, eide denne selv med Abrahamsen V2 UP, har ikke eid noen dac'er fra Cambridge men hørt endel og vil si de er mer nøytrale i klangen men aldri kjedelige sånn sett hvis resten av systemet fungerer godt sammen.

Jeg personlig ville gått for V6 da den er en veldig god dac samt låter bra og ser bra ut.
 

TheDude80

Medlem
Ble medlem
01.10.2019
Innlegg
19
Antall liker
7
V6 er ihvertfall fyldig i klangen, eide denne selv med Abrahamsen V2 UP, har ikke eid noen dac'er fra Cambridge men hørt endel og vil si de er mer nøytrale i klangen men aldri kjedelige sånn sett hvis resten av systemet fungerer godt sammen.

Jeg personlig ville gått for V6 da den er en veldig god dac samt låter bra og ser bra ut.
Jeg vil no starte med og si takk for svar [emoji846] Jeg er litt der jeg og . Trur at Abrahamsen sin V6 vil passe bedre sammen med det andre utstyret jeg har . Håper på litt mer fylde i diskanten . Er litt kvass med Cambridge Dac'n synes jeg. Er ikke nå kvass uten dac'n men da mangler det en del annet igjen. Men er alltid åpen for gode råd da jeg er litt fersk enda [emoji4] Gleder meg veldig til jeg får den [emoji16] blir forhåpentligvis sendt med posten i morgen [emoji106]

Ps: sorry for mindre ryddig tekst og skrive feil [emoji85]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 
H

Hifibasillen

Gjest
V6 er ihvertfall fyldig i klangen, eide denne selv med Abrahamsen V2 UP, har ikke eid noen dac'er fra Cambridge men hørt endel og vil si de er mer nøytrale i klangen men aldri kjedelige sånn sett hvis resten av systemet fungerer godt sammen.

Jeg personlig ville gått for V6 da den er en veldig god dac samt låter bra og ser bra ut.
Jeg vil no starte med og si takk for svar [emoji846] Jeg er litt der jeg og . Trur at Abrahamsen sin V6 vil passe bedre sammen med det andre utstyret jeg har . Håper på litt mer fylde i diskanten . Er litt kvass med Cambridge Dac'n synes jeg. Er ikke nå kvass uten dac'n men da mangler det en del annet igjen. Men er alltid åpen for gode råd da jeg er litt fersk enda [emoji4] Gleder meg veldig til jeg får den [emoji16] blir forhåpentligvis sendt med posten i morgen [emoji106]

Ps: sorry for mindre ryddig tekst og skrive feil [emoji85]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Skulle bare mangle =) angrer selv den dag i dag på salget av V6 men har gått for aktive høytalere så greier meg enda, ja like greit med mye av det samme merket hvis en liker det, selv liker jeg designet til Abrahamsen og EC godt samt lyden er knallgod =)

Ja skjønner du gleder deg alltid moro med harde pakker samt resultatet idet men tester ut over tid =)

mvh
 

Calmati

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
429
Antall liker
555
Sted
Bærum
Hei. Jeg har i dag en cambridge dac magicplus. Og vurdere og bytte den ut med en Abrahamsen v6.0 dac.
Så spørsmålet mitt er:
Hva er best ?

Mitt oppsett:
-Argon M3 Nettverks spiller.
-Cambridge DacMagic Plus.
-Electrocompaniet ec3 foforsterker
-Parasound hca 806 effekt.
-Tannoy 611 Mk²

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Jeg har hatt V6'en og dacmagic'en samtidig og basert på den erfaringen så er mitt innspill krystallklart: V6 er ikke en oppgradering fra dacmagic. I både oppløsning og klang løp dacmagic'en ringer rundt V6'en. I mine ører. Og i mitt oppsett.
Med et så flott oppsett som ditt, ville jeg vurdert om det er mulig å strekke budsjettet litt lenger hvis du først skal bytte. Kanskje noe brukt ?
Gode kilder er utrolig viktig for sluttresultatet.

vennlig hilsen Calmati
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Det mest irriterende med Abrahamsen V6 Dac er at den ikke har fjernstyring, men er en av komponentene som har vert lengst i mitt oppsett.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.988
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er enig med Calmati over her. Cambridge sin er nok en dac jeg liker bedre enn Abrahamsen.
Abrahamsen har nok litt mer tyngde i lyden. Låter noe mørkere. Mer sprut og letthet, detaljer i lyden med Cambridge.

Hva savner du i lyden idag?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
TheDude80 Du sier jo at Cambridge Dac'n er litt kvass i ditt oppsett, så da kan Abrahamsen V6 fort være rette medisin. Personlig liker jeg lyden til Abrahamsen, spesielt til hornhøyttalere som og kan oppleves kvass i diskanten.
 

TheDude80

Medlem
Ble medlem
01.10.2019
Innlegg
19
Antall liker
7
Blir slik at jeg må prøve Abrahamsen sin V6. Så får jeg se hva jeg beholder. Håper den blir sendt i dag nå .... blir som et barn når noe spennende er på vei [emoji85] hehe

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Allerede bestilt? I så fall gratulerer, fortell oss snarest om dine lytteinntrykk.
 

TheDude80

Medlem
Ble medlem
01.10.2019
Innlegg
19
Antall liker
7
Ja ble en brukt en [emoji4] jo takk for det. Skal gjøre det når jeg har fått testet litt [emoji106]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Dacmagic Plus er en bra dac, bra nok til at den farger lyden i svært liten grad.

Jeg kjenner ikke Tannoy-høyttalerne dine, men noe sier meg at det er de som er det svakeste leddet her. Og at det er der oppgradering er mest hensiktsmessig.
 

Corleone

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2013
Innlegg
59
Antall liker
36
Torget vurderinger
1
Jeg sammenlignet Abrahamsen V6 mot Hegel HD11 for ganske nøyaktig tre år siden, da på Canton SL 595.2DC, MI16 og MI18DM. Svært avslørende og detaljerte komponenter! For min del av det ingen tvil om at V6 var det svakeste leddet i oppsettet med en svært underveldende lyd. Beklager at jeg ikke har feedback på Dacmagic, men jeg kan jo si såpass at når jeg så en V6 lagt ut til 1200kr i midten av September, så holdt jeg meg i nakken og lot være å slå til! Den kunne sikkert vært videresolgt for det dobbelte i etterkant.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.285
Antall liker
9.368
Sted
Interiore Simplicitate
Tja, det spørs nok på øret som hører. Og utstyr forøvrig selvsagt.

Jeg fikk ganske nylig sammenlignet abrahamsen v6 med hegel hd20 og rega dac, og syns v6 sto seg svært så godt i det selskapet. Men så har jeg aldri vært helt venn med hegel heller. Selv om både rega og abrahamsen var mindre korrekte enn hegel var begge langt mer interessante i mine ører, og spilte musikk som bare det.

Hegel låt veldig glatt, og mer åpent. Og flatt og kjedelig, men igjen kun min subjektive oppfatning.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Jeg har forsøkt hegel HD20 mot DacMagic, og DacMagic står...Hegel fikk ikke bli?! Den låt for spiss i mine ører.
Den nevnte Abrahamsen har jeg ikke forsøkt, men jeg hadde en tidligere som måtte flytte når Cambridge kom inn.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

TheDude80

Medlem
Ble medlem
01.10.2019
Innlegg
19
Antall liker
7
Dacmagic Plus er en bra dac, bra nok til at den farger lyden i svært liten grad.

Jeg kjenner ikke Tannoy-høyttalerne dine, men noe sier meg at det er de som er det svakeste leddet her. Og at det er der oppgradering er mest hensiktsmessig.
Mulig mulig. Har egentlig aldri hatt noe forhold til Tannoy selv før disse. Helt ærlig så har Tannoy aldri hatt noe tiltrekningskraft som høyttalere ofte har på meg [emoji85] Og personlig så ble jeg meget positivt overrasket . Ikke er de noe store eller. De spiller utrolig klart, detaljerte og med en hærlig fyldig dynamikk. Men syns de er litt skarp i diskantene.
Så håper Abrahamsen v6 dac'n gir den forandringen jeg håper på [emoji106]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 

TheDude80

Medlem
Ble medlem
01.10.2019
Innlegg
19
Antall liker
7
Setter pris på alle som deler sin mening med meg [emoji846] Blir at jeg får en Abrahamsen V6 i posten snart [emoji4] Og jeg skal huske og dele min opplevelse når jeg har fått testet den litt i forhold til DacMagig plus [emoji106]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
V6 er undervurdert i klassen under 10.000, men det er min mening.
Vant og min lyttetest mot en rørdac til 15k med knapp margin.
Syns den er meget god. Hatt den flere ganger pga andre som ikke var sååå bra, folk skulle ha det til.
Men måtte gi tapt for noen langt over 10.000

Liker en Electrocompanilyden er den en liten vinner.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Dacmagic Plus er en bra dac, bra nok til at den farger lyden i svært liten grad.

Jeg kjenner ikke Tannoy-høyttalerne dine, men noe sier meg at det er de som er det svakeste leddet her. Og at det er der oppgradering er mest hensiktsmessig.
Mulig mulig. Har egentlig aldri hatt noe forhold til Tannoy selv før disse. Helt ærlig så har Tannoy aldri hatt noe tiltrekningskraft som høyttalere ofte har på meg [emoji85] Og personlig så ble jeg meget positivt overrasket . Ikke er de noe store eller. De spiller utrolig klart, detaljerte og med en hærlig fyldig dynamikk. Men syns de er litt skarp i diskantene.
Så håper Abrahamsen v6 dac'n gir den forandringen jeg håper på [emoji106]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Jeg liker Tannoy og syns disse ser kule ut.

Men poenget er, ta ondet ved roten. Hvis du er misfornøyd med hovedtrekkene med lyden i oppsettet (skarpt i diskanten) , så er høyttalerne der det skjer...

Eller høyttalerplassering! Har du eksperimentert med dette?
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Enig i det Vrøvl sier, det er ingen Dac som forårsaker spiss/skarp og kald lyd. Det er ett symptom på en feil med enten høyttaler, eller matching mellom høyttaler og forsterker, samt tillegg kan også være rom relatert/plassering.
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
....

Men poenget er, ta ondet ved roten. Hvis du er misfornøyd med hovedtrekkene med lyden i oppsettet (skarpt i diskanten) , så er høyttalerne der det skjer...
Eller høyttalerplassering! Har du eksperimentert med dette?
Så hvis man kun bytter en DAC med en annen så vil man ikke høre noen endring i lydens hovedtrekk? (F.eks en skarpere diskant)
Har jeg forstått deg rett?
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Ja. I så fall må en av DACene være alvorlig feilkonstruert/defekt.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
må si meg enig i at dac rullering er bortkastet tid. en tusenlapp er godt nok, f.eks khadas tone board, smsl m100 etc.
 

TheDude80

Medlem
Ble medlem
01.10.2019
Innlegg
19
Antall liker
7
Takk for alle gode svar godt folk [emoji4] Setter stor pris på deres mening. Også de jeg ikke er helt enig med[emoji85] lærer så lenge man lever så [emoji4]
Driver og sparer til andre høytalere . Men prøver no og få det beste ut av det jeg har med små justeringer . Vurderer Sonus Faber Venere 3.0 som neste høytaler.
Men det blir når jeg får råd [emoji846]. Også for jeg Abrahamsen v6 dac'n til 1500kr så syns det er værd et forsøk. Regner med jeg får solgt den jeg ikke ender opp med likevel [emoji106]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Har du noe mellom høytaler og krakk? Prøv møbelknotter/ gummi etc under høytaler.
 

TheDude80

Medlem
Ble medlem
01.10.2019
Innlegg
19
Antall liker
7
Dacmagic Plus er en bra dac, bra nok til at den farger lyden i svært liten grad.

Jeg kjenner ikke Tannoy-høyttalerne dine, men noe sier meg at det er de som er det svakeste leddet her. Og at det er der oppgradering er mest hensiktsmessig.
Mulig mulig. Har egentlig aldri hatt noe forhold til Tannoy selv før disse. Helt ærlig så har Tannoy aldri hatt noe tiltrekningskraft som høyttalere ofte har på meg [emoji85] Og personlig så ble jeg meget positivt overrasket . Ikke er de noe store eller. De spiller utrolig klart, detaljerte og med en hærlig fyldig dynamikk. Men syns de er litt skarp i diskantene.
Så håper Abrahamsen v6 dac'n gir den forandringen jeg håper på [emoji106]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Jeg liker Tannoy og syns disse ser kule ut.

Men poenget er, ta ondet ved roten. Hvis du er misfornøyd med hovedtrekkene med lyden i oppsettet (skarpt i diskanten) , så er høyttalerne der det skjer...

Eller høyttalerplassering! Har du eksperimentert med dette?
Har ikke prøvd ut så mye med tanke på plasseringen da jeg synes lyd bilde er meget bra sånn som de står no. For uten litt kvass diskant da. Men skal prøve ut litt forskjellig når jeg har fått den andre dac'n. Jeg tenker kanskje at Abrahamsen dac passer bedre sammen med Electrocompaniet ec3 en hva cambirdge sin dac magig pluss. Men er like mulig at jeg tar feil og [emoji848][emoji846].

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Har ikke prøvd ut så mye med tanke på plasseringen da jeg synes lyd bilde er meget bra sånn som de står no. For uten litt kvass diskant da.

Men skal prøve ut litt forskjellig når jeg har fått den andre dac'n
Det er helt gratis og lærerigt at eksperimentere med højttalerplacering og placering af lyttepostion...så hvorfor vente med det til du har købt en dac du ikke har hør?

Post et par billeder af dit lytterom og lyttestol, så er der mange der vil hjælpe dig med at spare penge og få bedre lydoplevelser :)
 

TheDude80

Medlem
Ble medlem
01.10.2019
Innlegg
19
Antall liker
7
Har ikke prøvd ut så mye med tanke på plasseringen da jeg synes lyd bilde er meget bra sånn som de står no. For uten litt kvass diskant da.

Men skal prøve ut litt forskjellig når jeg har fått den andre dac'n
Det er helt gratis og lærerigt at eksperimentere med højttalerplacering og placering af lyttepostion...så hvorfor vente med det til du har købt en dac du ikke har hør?

Post et par billeder af dit lytterom og lyttestol, så er der mange der vil hjælpe dig med at spare penge og få bedre lydoplevelser :)
Den er allerede på vei i posten... Også er dette min 1 eller 2 tråd her inne. Og har kun vært litt seriøs innen dette i noen mnd. Så er veldig fersk enda. Men takk for feedback [emoji4] Skal få tatt noen bilder etterhvert. Ting tar tid med ødelagt rygg pluss jeg har småbarn.[emoji2957]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg hadde tatt Abe sin hvilken dag som helst selv hvis jeg måtte velge, selv om jeg ikke er noen fanboy av Abrahamsenproduktene generelt.
 

TheDude80

Medlem
Ble medlem
01.10.2019
Innlegg
19
Antall liker
7
Da ble det Abrahamsen til slutt. Er egentlig lite tvil. Lyden ble abselutt mye mykere og fyldigere bass, hele lyd bilde ble annet. Høytalerene låter rett og slett bedre[emoji106]
Så til dere som skriver at dac bytte er bare tull ... bullshit etter min mening.

Bilde er i fra lytte posisjon (ca4M).

Argon stream 3M
Abrahamsen V6.0
Electrocompaniet ec3
Parasound hca 806
Tannoy 611mk²
Wireworld
Tara labs

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 
Sist redigert:

Corleone

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2013
Innlegg
59
Antall liker
36
Torget vurderinger
1
Jeg tror vel kanskje heller de mente at hvis du tar samme mengde kroner og putter dem i nye høyttalere så vil du oppnå dramatisk mye mer enn ved bytting av DAC. Det tror i alle fall jeg at det er mye fornuft i ;) Ellers har jeg ofte hørt at Tannoy har en tendens til å være skarp/skjærende i diskanten.
Et annet spørsmål: gjorde du andre forandringer samtidig med installasjon av ny DAC? Eksempelvis flytting av høyttalere osv.
 

TheDude80

Medlem
Ble medlem
01.10.2019
Innlegg
19
Antall liker
7
Jeg tror vel kanskje heller de mente at hvis du tar samme mengde kroner og putter dem i nye høyttalere så vil du oppnå dramatisk mye mer enn ved bytting av DAC. Det tror i alle fall jeg at det er mye fornuft i ;) Ellers har jeg ofte hørt at Tannoy har en tendens til å være skarp/skjærende i diskanten.
Et annet spørsmål: gjorde du andre forandringer samtidig med installasjon av ny DAC? Eksempelvis flytting av høyttalere osv.
Hei. Ja det er sant. Oppgradering av høytalere ville antagelig vis gjort større forandring. Men jeg har forelsket litt i disse tannoy'ene[emoji4] Har veldig lyst på Sonus Faber venere 3.0 men da vil jeg også oppgradere effekt forsterkeren [emoji106]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Hei

Logget meg inn for å svare på åpningsinnlegget men så du hadde mottatt DAC'en nå og var fornøyd :) (ikke overasket)..

Det jeg skulle si er at jeg er uenig at det ikke kan være store forskjeller på DAC'er, selv om flere som kan låte likt også.

Abrahamsen og Hegel f.eks er rake motsetninger. Dacmagic er nok nærmest Hegel vil jeg tro i signatur av de to. Jeg hadde selv Tannoy Glenair 15
før de ble for store for.... Ja vi lar det ligge. Uansett, i det oppsettet landet jeg på Abrahamsen V6, og det etter å ha sammenlignet den med mye rundt 10 000 kr klassen. Den var rett og slett den beste matchen.

Gratulerer med en veldig musikkspillende DAC :)

Edit: Hva i himmelens navn er det du har på utsiden av Tannoy'ene? Dersom du får de ut har du jo plass til noen store Tannoy :D
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.285
Antall liker
9.368
Sted
Interiore Simplicitate
Artig at det funker! [emoji1303]

Jeg er enig i at høyttalere endrer mest, men kjenner ikke til høyttalere til 1500kr som ville gitt et markant løft, ikke engang på brukten. [emoji6]
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Du har mottatt totalt motstridende råd her inne, alt fra at dette er bortkastet tid og penger, til at bytte til Abrahamsen DAC kan hjelpe. Du tok sjansen og er en erfaring rikere. For 1500 kr. kan ikke jeg se hva som skulle gitt vesentlig bedre uttelling. Selger du Dacmagic så har dette kostet deg nesten ingenting.

Cerwin Vega som står i kroken?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Da ble det Abrahamsen til slutt. Er egentlig lite tvil. Lyden ble abselutt mye mykere og fyldigere bass, hele lyd bilde ble annet. Høytalerene låter rett og slett bedre[emoji106]
Så til dere som skriver at dac bytte er bare tull ... bullshit etter min mening.

Bilde er i fra lytte posisjon (ca4M).

Argon stream 3M
Abrahamsen V6.0
Electrocompaniet ec3
Parasound hca 806
Tannoy 611mk²
Wireworld
Tara labs

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Det er ikke noe overraskelse att v6 Dacen vil gjøre lyden din, slik du beskriver den mykere og fyldigere og langt mer avrundet i toppen slik att diskanten framstår mer behagelig og det funker godt på de høyttalerne du har nå, men vil funke langt dårligere til for eksempel Sonus Faber Venere som ikke trenger den grad av farging av lyden. Personlig vil jeg helst ha en kilde som farger lyden minst mulig, men selvfølgelig smak og behag,
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Tror mange sliter med hørselen uten at de vet om det.
Ja, når de sier det ikke er forskjell og hvis er de feilkonstruert.. Finnes ikke ord..
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Tror mange av dere har misforstått litt de fleste hører nok meget godt forskjell på Dac og kanskje til og med på noen kabler så hørselen er nok ikke så ille. Det er nok mer att man må bruke en Dac med farging for å dekke over ett problem med for eksempel høyttaleren som noen ikke synes er den rette veien gå.
 
Topp Bunn