Abbey Road 50 on Sept 26/27th - Of Course

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.292
Sted
Trondheim
Spiller gjennom hele katalogen fra 2011 stereomiksen nå, og de lyder flott alle sammen på mitt anlegg. Etter at jeg fikk suber hører jeg ting i bassen jeg ikke hørte før. Spesielt synes jeg det er god lyd på "A hard days night".
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Glemte helt å gi høyste karakter til albumet som jeg mener er det beste som noensinne ble laget og som står like fjellstøtt i dag som da det var nytt.

Addon. George Martin sier i et lengre intervju med en nederlandsk radiokanal ca 1980 +/- 10 år? (Finnes på YT som video) at the fabs ville laget enda mer fantastisk musikk om de hadde fortsatt.

Shoot...
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.657
Antall liker
4.303
Sted
Bartistan
Kjøpte den enkle vinylen og fikk en tyst og fin pressing.
Har ikke A-B-sjekka noesomhelst men syns det låter kanonfint :)

Det meste av outtakes har jeg fra før via ... øøhhh... alternative CD utgivelser.
Artig å høre en gang eller to men ikke i nærheten av å være verd pengene som forlanges her og nå.
IMO, åff kåårs.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
585
Jeg har det grønne eplet med USB- pinne. Er det
noe mer å hente enn fra FLAC-filene på USB-pinnen?
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Og der satt den ja. 96/24. hele sulamitten. Kjøper denne samt 1 remixed LP men det tror jeg jeg kunne spart meg.

https://www.hdtracks.com/catalog/product/view/id/877921/
lastet ned fra HD, og det låt jo fint!

er utgavene fra HD like bra når det gjelder Sgt. Pepper’s og The Beatles (White Album), og er det noe poeng å kjøpe super duper de luxe utgavene?

Skriver en litt bredere kommentar senere men her kan du prøvelytte 96/24 snipets av det hele:


Abbey Road (Super Deluxe Edition): https://www.hdtracks.com/catalog/product/view/id/877921/

Sgt Pepper finnes i to utgaver: Deluxe Anniversary og Super Deluxe. Lydkvaliteten er den samme
Super Deluxe Edition: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band: https://www.hdtracks.com/sgt-pepper...ion?___store=default&nosto=nosto-page-search1
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Deluxe Anniversary Edition): https://www.hdtracks.com/sgt-pepper...ion?___store=default&nosto=nosto-page-search1

White:
The Beatles (White Album / Super Deluxe): https://www.hdtracks.com/the-beatle...fault&refSrc=707154&nosto=nosto-page-product1
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Jeg har det grønne eplet med USB- pinne. Er det
noe mer å hente enn fra FLAC-filene på USB-pinnen?
USB versjonen er svært bra og så langt jeg kan bedømme veldig "true to the original".

2019 versjon her fått en nokså omfattende men aldri ødeleggende "remix", bass og trommer har blitt fremhevet på enkelte låter samt en del andre endringer. Bla et eksempel som har en lett hørbar endring er Carry That Weight der JPG spiller hver sine gitarsolobiter. I farten husker jeg ikke hvem sim er plassert hvor men Lennon sin solo er plassert i midten og Paul N George sine soloer er plassert i til Høyre Versus Venstre eller omvendt. Tidligere var vel alt samlet mer i midten.

Lydkvaliteten er fenomenal og mange detaljer i lydbildet er flyttet lengre frem for å gjøre de lettere tilgjengelig. For meg fremstår 2019 versjonen som hel ved og litt varmere enn 44/24 varianten.

Bonusmaterialet viser hvor vanvittig bra de er som band når alt "sitter", det låter rått og forførende og jeg for min del funderte ofte på hvorfor studioinnpillingene, dvs "originalutgivelsene" låt så polert når en kunne høre hvor mye "Fuckn Howl N Drive" (aka Lennon) det var på liveopptakene. Harrison og Ringo var aldri fornøyd med hvor mye av deres instrumenter bidrag var mixet inn i bakgrunnen. Dette er justert bedre og bedre for hver ny mix og 2019 versjonen tar enda et steg vidre i så måte.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.292
Sted
Trondheim
Paul til venstre, John i midten og George til høyre. I hvert fall på "The End".
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Og der satt den ja. 96/24. hele sulamitten. Kjøper denne samt 1 remixed LP men det tror jeg jeg kunne spart meg.

https://www.hdtracks.com/catalog/product/view/id/877921/
lastet ned fra HD, og det låt jo fint!

er utgavene fra HD like bra når det gjelder Sgt. Pepper’s og The Beatles (White Album), og er det noe poeng å kjøpe super duper de luxe utgavene?

Kan bare svare for egen del her.

For det første så har jeg aldri kjøpt (lastet ned) 96/24 versjonen av The Wyite Album (Beatles) Årsaken til det er at jeg ikke er noe interessert i bonusmaterialet. Er/var sånn sett heller ikke interessert i bonusmaterialet til AB-R eller SGT-P med et unntak og det var mono masteren som fulgte med i pakken. Har både Deluxe CD/DVD/BLURAY versjonen og 96/24 versjonen av SGT-P. Har man et surround system kan DVD og eller BLURAY versonene være interessante men for egen del vil dette aldri bli en del av min "hardware".

Det som også var med på å avgjøre at jeg ikke kjøpte "The White" var at jeg i evalueringsprosessen satte på LPn og dro noen runder, Den første låten på side 2 på LP1, Martha My Dear ga meg sånn ettertrykkelig bakoversveis at jeg tenkte: Det er ikke noe mix/remix mv som kan toppe dette og etter litt frem og tilbake prøvesmaking av HD versjonen bestemte jeg meg å gå vinylveien videre.
Tar man seg tid til å virkelig lytte tl Martha My Dear og få med seg progresjonene vil man bli overrasket. Ikke den mest kjente sangen men duverden. Liker hele albumet. Det er en slags rasteplass i Beatlessteamen....
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Abbey Road, Revolver, Magical Mystery Tour mine top tre men det er meg.

Før familie og alt det derre der... pleide jeg fra tid til annen å dra alle 13 and then some :)

Det gjør jeg ikke lengre men jeg veksler en del i mellom alle etter "For Sale" til "Let It Be" by Random Access. Andre ganger tar jeg Please Me veien til Help, omtrent, men da følger nok Revolver på. Av og til tar jeg en Mystery Tour og et dypdykk med ubåten.

Har og en CD box med alle singlene som ble gitt ut uavhengig av LPene samt The Past Masters 1 & 2 CDene som vel og er med på USB utgivelsen.

Omtrent sådær...

AttÅt:
https://www.discogs.com/The-Beatles-CD-Singles-Collection/release/781583 (Singles boxes)

https://www.discogs.com/The-Beatles-Past-Masters-Volumes-One-Two/master/123245 (past masters)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.868
Antall liker
26.619
Sted
Oslo/Grebbestad
Det er en UK tidlig press YAX 749-2 3MT YAX 750-1 1TT. Tall kl 9 og bokstaver kl3. Snert i bassen til Paul og crispe cymbaler og skarptromme fra Ringo. Dette låter meget bra synes jeg :)
Har en PCS 7088 UK-69 men uten Her Majesty credit på side 2. Har bestillt 50th Ann så får vi lytte etter.
20190930_153655.jpg
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
I en preview av 2019 Abbey Road gjengir Fremer en uttalelse av Geoff Emeric (RIP)som satt ved lydspakene under innspillinga av albumet. Emeric hadde ikke mye positivt å si om lyden på 2009 re-masters grunnet kompresjonen som ble brukt i masteringa. ( En type kompresjon som ikke vises i DR-målinger)
https://www.analogplanet.com/content/abbey-road-50th-anniversary-edition-first-listen

På forumet til Steve Hoffman (som selv er Beatles freak) var det halleluja stemning og tusenvis av positive anmeldelser av 2009 re-masters på CD. Og der kom jeg som en enslig svale og skulle ødelegge den hyggelige stemninga og si at jeg hatet lyden på re-masters grunnet kompresjon, «softning» av lyden og mangel på transienter. Jeg fikk ikke en eneste likes.😀
Det er så fuckings ironisk, for er det noe medlemmene på forumet til Hoffman leter etter med lys og lykt, så er det kompresjon (for det har dem lært av Sjefen). En jævla saueflokk.😀

Btw..hater om mulig enda mer Pink Floyd hybrid SACD av WYWH av samme grunn.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det måtte selvsagt være noe rart. Mitt ex er lik dette som har vært tilsalgs i sverige på "nostalgipalatset". Se bildet. Jeg finner ikke denne varianten i noen oversikt over AR på nettet. Legg merke til NCB øverst til høyre som ikke finnes på de andre, + masse annen info som mangler, bla 33 /13. Her Majesty mangler også på S2 labelen.

Very rare pressing only issued in very small quantities (label doesn´t actually state country of pressing but the "NCB" + the typefecet shows that ...
* Check website for latest pricing and availability. Images may be subject to copyright. Find out more
Det er ikke mulig å finne ut hva resten av beskrivelsen var men utropsprisen var €96.70.


Klkker man på linken kommer man hit: http://www.nostalgipalatset.com/en/
Skjermbilde 2019-09-30 kl. 20.59.34.png


CD408BFC-72B8-45F1-9B71-E08CF0FC43FF.jpg


16115170-4BD5-4B4C-8557-A525ED829830.jpg



 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Etter å ha hørt nærmere på 2019 versjonen - som er bra føler jeg likevel at 1969 vinylen min har noe som 2019 versjonen ikke besitter, agg, aggressivitet, smoothness, dynamikk..... Legg merke til bassens lekenhet, koringene, de skape anslagene på Tamene og kubjellen om dere får den med :)

Sangene kommer 2 ganger etter hverandre, den første versjonen er med ADC ZLM PU den andre med Shure M75 PU. Begge avspillingene er på 1974/72 spilleren.

Lydkvaliteten er 3 ganger bedre i virkeligheten men synes likevel det ikke høres verst ut. Vad tycks..?.....??




 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.868
Antall liker
26.619
Sted
Oslo/Grebbestad
Enig med deg her WayAh. Har man ikke hørt og sammenlignet med hur org press låter så syns man helt sikkert att 50year låter bra, det hade sikkert jeg også ment.
Skrev noen ord om det i min tråd.
En sak er sikker det er stor forskjell mellom en org -69 Og en ny-19 utgave Giles Martin når ikke faren sin opp til fotknølene her! God lyd på 50year Ann, men man måste sammenligne dette mot org press som har en råhet,raspighet i lyden der -19 låter snill og koselig i lyden + for stort lydbilde.
I Want You på org tappning låter frisk og brutal, Harrisons gitar skarp og frempå, såsigt og innkokt lyd på 50years gnisten borte
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.292
Sted
Trondheim
Har hørt litt på et par sanger med mine STAX SR-009 og lyden er langt bedre (klarere og mer behagelig) på den nye utgaven i forhold til original CD og 2009 Stereo Remaster. Nå er det jo ikke sikkert at det rund og behagelig man vil ha, men slik oppfatter jeg det i hvert fall. På The End har trommene mye større fylde, og instrumentplasseringen er mye bedre. På Her Majesty er panningen fra høyre til venstre jevnere. På de tidligere versjonene flytter Paul seg fra plass til plass, mens i den nye er det en glidende overgang fra høyre til venstre. Og det er mye mindre romklang på den nye mixen. Lyden er generelt rundere og mykere, noe som jo stemmer med de som sier at lyden på de gamle utgavene er råere og mer "frampå".
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.292
Sted
Trondheim
Etter å ha hørt nærmere på 2019 versjonen - som er bra føler jeg likevel at 1969 vinylen min har noe som 2019 versjonen ikke besitter, agg, aggressivitet, smoothness, dynamikk..... Legg merke til bassens lekenhet, koringene, de skape anslagene på Tamene og kubjellen om dere får den med :)

Sangene kommer 2 ganger etter hverandre, den første versjonen er med ADC ZLM PU den andre med Shure M75 PU. Begge avspillingene er på 1974/72 spilleren.

Lydkvaliteten er 3 ganger bedre i virkeligheten men synes likevel det ikke høres verst ut. Vad tycks..?.....??




Sammenligner litt mer med hodetelefoner, og lyden på din vinyl er mye hardere enn den nye mixen. Den nye mixen har også mer dybde da stereoperspektivet er bedre. Og så er det litt peiskos på plata di ;)

NB: Jeg har ikke sammenlignet alt, bare korte utdrag.
 
Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Noen som har tall for DR på den nye mixen?
Når det gjelder cd-innspillinger av denne, er Black Triangle anerkjent for å være den suverent beste i så måte. En helt fantastisk lydkvalitet, der man kan spille så høyt man bare vil, uten å bli sliten av dårlig dynamisk kontrast.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.821
Sted
Hus
Skal chøppa meg 50 årsutgaven kommende uke, for å sammenlikne med originalen som jeg har hjemme. Originalen trenger et par vask til for å bli helt ren slik at sammenlikningen blir så god som mulig. Synes originalen låt meget godt, men det er mulig at repressen blir en del snillere i lydbildet. En annen ting er at hvor mye har originalmasteren tapt seg på disse 50 årene ???
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
# otare.

Du har sikkert rett i din bedømning. Å legge ut et klipp slik jeg gjorde over er jo som å hoppe med en ski smurt med parafinvoks og en super-sørplekladd på den andre. Det er jo umulig å ha noen formening om hvordan det faller ut i andre "enden" :)

Alt for mange variabler inne i bildet underveis men det er nok hardere "driv" i originalen som du er inne på. Det er imidlertid et lengt mer åpent lydbilde "real life" enn hva som er mulig å formidle det slik det fremstår i klippet over.

anyways.....
 
Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Har hørt en del på denne nå. Rent umiddelbart en wow-faktor, men så begynner tvilen å melde seg. Det blir rett og slett for mye av alt. Alt er like viktig her, og det blir ikke fred å få. Pøser på med alle instrument og vokal like sterkt. Slitsomt.

Holder meg til Black Triangle-utgaven, jeg.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det har du sannelig rett i. Fram med Beatles og whisky i Verdens Navle. Og litt solo-stoff. Cold Tyrkey er f.eks enormt bra.

39 år, om to måneder, siden han ble drept.
Utrolig som tiden går.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
She Came In Through The Bathroom Window....

2 x 1 time lange radioprogrammer om "The Making" av AR. Inklusiv intervjuer med fabs on the album + mange andre involverte bla George Martin, Alan Parsons mfl.. "Aired" 30. September...

There is no other group before or since who has a fraction of the range of The Beatles, simply, just bother looking for one because there isn't one....

Del 1:
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p07ky4ts

Del 2:
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p07ky7x6
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Eksperimenterte litt med PUer i dag og havnet tilbake på originalsetup fra 1974. Det er ikke noe som får AR til å låte så heavy som denne Sansui pickupen SV-37, en IM PU- Den gir "referanselyden" jeg alltid har hatt. Hopp event til 7:30 og hør på gitarsoloene. Fint om dere kan gi en liten tilbakemeld om hvorvidt dere får avspilt klippet. Den er egentlig sperret på YT. Den er blitt noe daffere i prosessen men R så guud as it getz as of now,...




 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Here we Go......

Eksperimenterte litt med PUer i dag og havnet tilbake på originalsetup fra 1974. Det er ikke noe som får AR til å låte så heavy som denne Sansui pickupen SC-37, en IM(Induced Magnet) PU- Den gir "referanselyden" jeg alltid har hatt som referanse. Hopp event til 7:30 og hør på gitarsoloene. Fint om dere kan gi en liten tilbakemeld om hvorvidt dere får avspilt klippet. Den er egentlig sperret på YT. Den er blitt noe daffere i prosessen men R så guud as it getz as of now,...

Ringo var særdeles fornøyd med den "daue" lyden i de nymotens semska skinn greiene eller-va-d-nå-va...



Disse sporene er med;
12. Polythene Pam
13. She Came in Through the Bathroom Window
14. Golden Slumbers
15. Carry That Weight
16. The End
17. Her Majesty​

https://vimeo.com/367117044

 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Yo mer jeg hører på "originalen" (1969 vinylen) jo mer hører jeg hvor fantastisk den er. Det er og - har ikke finlyttet - store forskjeller på mixene.... overgangen Mean Mr. Mustard til Polithyne Pam ... PP starter som ren mono på min skive, ca et par sekunder til den blomstrer i stereo. I sangen She Came In Through The Bathroom Window, mangler et viktig "hvileskjær" med et gitaranslag mellom de to seksjonene. Dette gjør en nokså stor "artistisk" forskjell.

My Silver Disks... (2)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
965
Torget vurderinger
2
Kjøpte AR 50 på LP . Ble litt skuffet. Rart at ingen har kommentert at det er lagt til ekstra presens på stemmene til gutta. Synes det ødelegger lydbildet ganske mye. Men bassen er bra. Den har jeg aldri hørt så ren før.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Driver å ripper litt stereospor fra min anniversary utgave. Merkelig nok er ikke cd og hi rez utgave like, de har forskjellig mastering. Cden er mer komprimert og er innspilt en del høyere. DR9 vs DR11.

CD:


Blu ray 96/24


Merkelig, får unngå cden.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Er begge fra en "deluxe" utgave, dvs samme utgivelsesdato.`Når er de remixed/mastered og av hvem?
 
Topp Bunn